X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

CD32 hjælp


Svar
SideshowSideshowSkrevet 30/09-03 20:53 
Jeg har hentet min CD32 frem og er begyndt, at spille UFO: Enemy Unknown. Jeg blev hurtigt træt af, at spillet kørte enormt langsomt og søgte så lidt rundt på nettet. Jeg læste mig frem til, at hvis man har fastmem så kører spillet meget bedre.

Mit spørgsmål er så:

Hvad er fastmem? Hvor anskaffer man sig lige det? Og i såfald, hvordan installerer man det?

Jeg aner virkelig intet om CD32, så jeg beklager hvis det er et dumt spørgsmål.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
KTCKTCSkrevet 30/09-03 23:23 
Nu er det mange år siden jeg fulgte med i CD32, men de fleste Amigaer er født med noget RAM, der hedder Chip-mem, og denne RAM kan bruges til en masse grafiske opgaver. Så kan man udvide maskinen, og det er i de fleste tilfælde med det såkaldte Fast-mem, der kan udnyttes af systemet.

Ved CD32'eren mener jeg ikke, at man kan købe decideret RAM-udvidelse til, men der kom på et tidspunkt et stykke hardware, der kunne transformere CD32'eren om til en fuldblods Amiga1200 med CD-ROM. Jeg kunne forestille mig, at denne "dims" havde indbygget noget Fast-mem, men jeg er ikke sikker.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JmogJmogSkrevet 30/09-03 23:28 
Er en CD32 fra starten af ikke en A1200 med CDROM? Det har jeg ellers altid troet.
RJKRJKSkrevet 30/09-03 23:39 
Både Amiga 1200 og CD32 har 2 MB Chip RAM som udgangspunkt. Det specielle ved Chip RAM er, at alle custom chippene (primært blitteren og lydchippen) har adgang til dem. Til gengæld er det langsommere end Fast RAM, men det er så kun CPU'en der kan bruge den.

Man kan ikke umiddelbart sætte ekstra RAM på en CD32, for selvom det tekniske til det er der, så mangler det fysiske. Derfor er CD32 stort set også teknisk ens med A1200, men ikke fysisk.

Det du skal have er en SX-1, der gør hvad KTC beskriver. Mulighed for ekstra RAM (4MB Fast on-board svjh), IDE-harddisk osv.

Desværre er den ikke lige at få fat på. Jeg har selv "jagtet" en gennem de sidste par år og når man endelig finder dem på eBay, løber de lidt for højt op.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SideshowSideshowSkrevet 30/09-03 23:54 
Mange tak for svarene. Nu kan jeg sove bedre i nat.

Jeg har dog lige et sidste spørgsmål.

Hvis det lykkes mig, at få fat i en SX-1. Hvad er det så lige jeg skal gøre med den dims? Jeg kan ikke umiddelbart se nogen steder i maskinen, hvor der kan indsættes noget.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
RJKRJKSkrevet 30/09-03 23:55 
Kig bedre efter ;)

Der er en "kæmpe" ekspansionport bag i konsollen, hvor FMV-modulet normalt skal sidde.

Svjh er der passthrough på SX-1 til dét.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SideshowSideshowSkrevet 01/10-03 00:13, rettet 01/10-03 00:14 
Jeg har sådan en prewiew cd med spillet Extractors (Diggers 2). Det er lidt underligt, for spillet virker kun, hvis det sidder i, når man tænder maskinen. Hvis man har spillet et andet spil og skifter ud - altså reseter - så siger den jeg har for lidt ram. Jeg fandt denne konversion på et forum:

-----------------------------------------------------------
A: I finally got diggers 2.
It appears... that it is an official preview cd !!
beware, it requires fast ram to work

B: So I can't play it on a plain CD32? Was the game designed fro the not very diffused SX expansion? Please, tell me more.....

A: The game is running on my extended amiga with the excellent IDEfix cd32 emulator
If I choose to not use the fast mem, the game is saying that files are corrupted
So I guess the answer is yes

A:This game was developed on a "real" Amiga, so that's why it needs fast ram probably. If they had finished the game 100% it would probably have runned on 2.MB CHIP RAM.
-----------------------------------------------------------

Det gør mig efterhånden ret forvirret alt det her.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
RJKRJKSkrevet 01/10-03 00:23 
Har du FMV-modulet? Der sidder nemlig 1 MB Fast RAM på det og i teorien kan man godt udnytte det som man vil. Jeg har dog aldrig hørt om spil der kræver det.

Men rest assured. Der ER ikke Fast RAM i maskinen (udover evt. moduler).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SideshowSideshowSkrevet 01/10-03 00:41, rettet 01/10-03 00:43 
Nu har jeg simpelthen siddet of flået i det satans låg bagi, for at få det af. Mit blodtryk er ved at koge over, og jeg kan ikke få låget af.....

....fuck, nu kom det af. Men på den dårlige måde. Nu gik der selvfølgelig en flig af lortet. Men det ser rent faktisk ud som om det ikke betyder så meget. Skruen holder stadig låget fast og nu er det nemmere, at åbne næste gang.

Nå'...men jeg havde ingenting siddene i expansionporten. Men det er altså der den SX-1 skal sidde. Men det kan da umuligt være denne???

Den ser da alt for stor ud.

Se her!
>>There's only Juan Pablo Angel<<
RJKRJKSkrevet 01/10-03 00:45 
Jo, det er den og ja, den er relativt stor. Jeg har aldrig set den i praksis, men...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SideshowSideshowSkrevet 01/10-03 00:47, rettet 01/10-03 00:48 
Jo det var den.

Her er et par gode billeder og tegninger af den.

Men det er sgu lidt for kompliceret til mig. Det er ikke det værd, blot for at kunne spille et par spil i et lidt højere tempo.

SX-1
>>There's only Juan Pablo Angel<<
RJKRJKSkrevet 01/10-03 00:50, rettet 01/10-03 00:51 
In short: Nej.

Nå ja, og jeg havde glemt: Den giver RGB output... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SideshowSideshowSkrevet 01/10-03 00:51 
Men hvis der sidder 1 mb fast mem på FMV modulet. Så kan jeg vel egentlig nøjes med, at anskaffe det? Hvad kan sådan et komme til at koste?
>>There's only Juan Pablo Angel<<
RJKRJKSkrevet 01/10-03 01:05 
Nej, for spillene kan kun bruge denne, hvis de er specielt skrevne hertil. Det skal de godt nok også være bare for at bruge den "normale" fast RAM, men det er de formentligt ofte aht. A1200-versionerne. RAM'en i FMV-modulet (der i øvrigt også er pebret) ligger på helt andre adresser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
valiantvaliantSkrevet 01/10-03 01:20 
Har et SX1 modul liggende, har aldrig haft gang i det, men det er ret stort i forhold til maskinen, mener også der er noget andet grej med tastatur og lignende.
finder det nok frem på et tidspunkt.
RJKRJKSkrevet 01/10-03 01:26 
Sig til hvis du vil sælge :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
valiantvaliantSkrevet 01/10-03 10:15 
Har en del specielle ting som ikke er til salg.
Skulle jeg falde over et eksemplar skal jeg tænke på dig.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig