X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Billige PC-er fra Bilka og El-giganten..


Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 20:04 
Jeg er efterhånden ved at være træt af min møgspand af en PC og er så småt begyndt at tænke på at erhverve mig en ny en. Jeg vil ikke punge alt for meget ud for dyret, men den skal da stadig være nogenlunde hurtig.

I lørdags kiggede jeg lidt i reklamerne fra Bilka og El-giganten og de har, som så ofte, nogle billige PC'er til salg. Jeg er ikke selv særligt computer-kyndig og det er nok også grunden til, at jeg synes det ser ud til at være nogle ret gode maskiner de sælger.

Det her er deres specifikationer:

Fra El-giganten:

Intel Pentium 4 HT 2,6 GHz
512 MB Ram
80 GB Hardisk
128 MB ATI Radeon 9200SE grafikkort
DVD og DVD-brænder
Firewire (?)
17" skærm

&

AMD Athlon 2800+ Processor
512 MB Ram
120 GB Harddisk
128 MB ATI Radeon grafikkort
DVD og DVD-brænder
17" skærm

Fra Bilka:

Intel Celeron 2,6 GHz
512 MB DDR ram
60 GB Harddisk
16xDVD, 48xDVD-brænder
ATI Radeon 9200 m/128 MB DDR ram
17" skærm

Som i nok kan regne ud, er ideen med den her tråd, at høre dem der har lidt mere forstand på computere til råds, om hvorvidt ovennævnte er værd at købe. Er det reelt nogle gode PC'er eller er de det rene juks? Er de nogenlunde, men har nogle åbenlyse mangler (som i gerne må fortælle)?
Det skal lige siges, at jeg gerne vil være istand til at køre nogle af de kommende PC-titler - Er ovennævnte gearet til det?
(...)
dchangdchangSkrevet 28/09-03 20:26 
Det er juks. Man skal ikke købe pc'ere i Bilka, Merlin og de andre gængse steder af tre grunde;

De er for dyre; kvalitet i forhold til prisen.

Supporten er somregel elendig.

Kvaliteten er i denne type samlebånds-pc'ere generelt meget dårlig.

Hvis du evt vil have hjælp til at samle en maskine der kan klare de behov du har, vil jeg godt stå til rådighed.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 20:35 
dchang >
Hvis du evt vil have hjælp til at samle en maskine der kan klare de behov du har, vil jeg godt stå til rådighed.

Tjo, det lyder da godt. Man hører jo meget om, hvor meget man kan spare på at samle en maskine selv og så ender man jo også med en maskine, der er skræddersyet til ens behov.

Men men, som sagt, jeg har ikke synderligt meget forstand på den tekniske del af computere, så tanken om, at jeg selv skal samle en lyder sgu lidt intimiderende :p
(...)
dchangdchangSkrevet 28/09-03 20:47, rettet 28/09-03 20:48 
Se fx den her:

Asus P4P800/Deluxe, i865PE
Lite-On CDRW LTR52327S, 52/32/52IDE
Pentium4, 2400MHz Socket 478 FSB800 CPU
Corsair Value 512MB PC3200 DDR-RAM
Diskdrev 3.5" Sony
Sapphire Radeon 9600 256MB
Maxtor +9 SATA, 160GB, 8MB, Fluid, 7200 RPM
ThermalTake Midi Tower, TH SOHO Black
Samtron 17" 76E, 0.24, 1280x1024/65Hz
Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical

Samlet pris: 8453 kr hos SHG.

På det her eksempel har jeg prioriteret grafikkort, bundkort, harddisk, ram og kabinet. Hvis du vil ofre lidt flere penge kan man evt kigge på en fladskærm og noget bedre køling som fx vandkøling.

Så det kan godt betale sig at samle selv.

EDIT: Jeg har så fravalgt Dvd-brænderen fordi jeg mener at de stadig er lidt for dyre.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 20:52, rettet 28/09-03 20:52 
Jamen det ser slet ikke tosset ud, det er ikke det. Spørgsmålet er, hvordan en som mig, skal kunne samle alle de enkeltdele man får tilsendt, så man til sidst har en fuldt ud funktionel computer?
(...)
AmbyAmbySkrevet 28/09-03 20:53 
SHG kan samle og teste den for yderligere 450 kroner.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dchangdchangSkrevet 28/09-03 20:53 
Nogen steder tager de penge for, mens de samler gratis andre steder. Hvis du fx havde boet i Aalborg kunne jeg godt samle den for dig gratis. Jeg elsker at samle computere og har vel efterhånden samlet ja flere hundrede.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 20:56 
Dark-Light >
SHG kan samle og teste den for yderligere 450 kroner.

Okay, det vidste jeg så ikke. Det er jo ikke engang dyrt!
(...)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 20:59 
dchang >
Hvis du fx havde boet i Aalborg kunne jeg godt samle den for dig gratis. Jeg elsker at samle computere og har vel efterhånden samlet ja flere hundrede.

Ja så ville det have været nemt ;)

Du har samlet flere hundrede, siger du? Jeg spørger muligvis dumt, men til hvad? Har du bare en kæmpe vennekreds der har henvendt sig til dig når de hver og sær skulle have ny PC? :p
(...)
dchangdchangSkrevet 28/09-03 21:03 
Har arbejdet et par år i min fars computer-forretning, og ordner selvfølgelig osse computere hos venner, forældre og sviger-forældre. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ComradeComradeSkrevet 28/09-03 22:53, rettet 28/09-03 22:54 
Computere køber man i Aldi.

Så vent til engang i november, hvor de plejer at have en computer i deres blad.

I marts mener jeg det var fik jeg en P4 2,6 Ghz, 512 DDR, 120 GB Seagate, Radeon 9600TX, med alverdens udstyr og programmer for 9500,-!
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/09-03 23:09, rettet 28/09-03 23:09 
I'll keep that in mind ;)

... Men jeg tror, at jeg allerede har købt en ny en til den tid.
(...)
KoludaKoludaSkrevet 28/09-03 23:10 
McGoogle >
Computere køber man i Aldi.

Så vent til engang i november, hvor de plejer at have en computer i deres blad.

I marts mener jeg det var fik jeg en P4 2,6 Ghz, 512 DDR, 120 GB Seagate, Radeon 9600TX, med alverdens udstyr og programmer for 9500,-!

Enig køb dem fra ALDI , du finder ikke bedre hardware til pengene, og support er der jo rigeligt af her hvis det er:)
Og hvis den går i stykker om ½ år, får du bare pengene tilbage :)
WehnerWehnerSkrevet 28/09-03 23:32 
Nu vi har en tråd om emnet, så har jeg også et spørgsmål. Jeg står nemlig også og skal have en ny PC, fordi den gamle er blevet for crappy.

Modsat så mange andre, så skal jeg IKKE spille nogen spil den (ud over måske lidt Magic Online).

På den måde har jeg måske ikke de samme krav til specielt grafikkort som så mange andre måtte have, men:

Jeg tilbringer mange timer hver dag foran skærmen, både fordi jeg er IT-uddannet og fordi jeg er fascineret af nettet. Så det skal være en computer, der på een gang kan køre emule, kazaa, ICQ, MSN, Photoshop, 2-3 worddokumenter, 4x Magic Online, Winamp, Outlook Express mens jeg skanner et dokument ind. Der skal være rigeligt med front USB og Flashcard reader osv. Og så skal lortet ikke gå ned konstant.

Søger jeg utopia, eller kan det lade sig gøre? Og hvor meget skal jeg smide (har skærm)? Hvis man laver en søgning på edbpriser.dk med maxpris 3000 synes jeg maskinerne ser ganske heftige ud. Men vil de kunne det jeg søger?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 28/09-03 23:53, rettet 29/09-03 00:01 
Wehner >
Så det skal være en computer, der på een gang kan køre emule, kazaa, ICQ, MSN, Photoshop, 2-3 worddokumenter, 4x Magic Online, Winamp, Outlook Express mens jeg skanner et dokument ind. Der skal være rigeligt med front USB og Flashcard reader osv. Og så skal lortet ikke gå ned konstant.

Det kan elle nye pc´ere, så længe der er ram nok. 512 Mb er minimum.
Mht. scanningen, så er det en anden sag.
Det er min erfaring, at de fleste scannerprogrammer sluger næsten alle systemresourcer mens der scannes, således at det tager lang tid at skifte mellem programmer osv.
Man kan give prioriteter til ens programmer i Windows XP (og vist nok i Win 2000), fra "low" til "realtime", men det virker vist ikke optimalt altid.

Og hvor meget skal jeg smide (har skærm)? Hvis man laver en søgning på edbpriser.dk med maxpris 3000 synes jeg maskinerne ser ganske heftige ud.

Dem til 3000 kr. er hurtige nok, men så får du crap komponenter.
Mit bedste råd er, så vidt muligt kun at købe en pc, der består af mærkevare dele. For 4000-5000 kr. skulle det kunne lade sig gøre.
Du bør i øvrigt købe et ATI eller Matrox grafikkort, da de giver meget bedre billedkvalitet end de fleste on-board "kort", og er også en sjat bedre end NVidias kort.

EDIT: Gå også efter en harddisk med 7200 RPM.
WehnerWehnerSkrevet 29/09-03 13:41 
Det går nok det med scanningen. Og ja - aldrig mere onboard grafikkort. Det har jeg prøvet een gang.

Hvad er i praksis forskellen på mærkeværedele og noname?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slartibartfastslartibartfastSkrevet 29/09-03 14:16 
Jeg mener kun det kun det giver mening at tale om noname ram, evt cdrom-drev

Mærkevare ram er kan som regl klare hårdere ram timings, og desuden er de bedre til overclockning - men så er der også prisen, mærkevare ram er et par hundrede kr dyere eller mere alt efter hvilket mærke man vil ha!

wehner hva for en spand har du i forvejen ?
Du kan nok spare lidt ved opgradere istedet for at bygge helt ny.
JAAJAASkrevet 29/09-03 14:19, rettet 29/09-03 14:21 
Tænk, jeg har haft et utal af pc'ere, hjemmelavede (af undertegnede) og færdigkøbte. Jeg har også købt ind til og samlet et utal af pc'er for andre, og jeg har aldrig haft det mindste problem med såkaldte noname komponenter. Det kender jeg faktisk heller ikke andre, der har faktuelle historier om.

Onboard grafik og lydkort er til gengæld noget hø, som jeg holder mig langt fra.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 29/09-03 17:49, rettet 29/09-03 17:49 
Er der nogen der har noget erfaring med PC'erne fra www.prc-data.dk ? Umiddelbart synes jeg de virker meget billige, og ligesom Wehner har jeg heller ikke brug for et monster af en computer til at spille på
SchwenSchwenSkrevet 29/09-03 19:31 
Jeg har godt ikke købt en hel pc hos dem, kun enkelte dele, men jeg tør i hvert fald godt anbefale dem.

Ved ikke om de er de billigste, men deres support var i top, da jeg handlede med dem, og de levere varen meget hurtigt.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 29/09-03 19:53 
JAA >
Onboard grafik og lydkort er til gengæld noget hø, som jeg holder mig langt fra.

Hørt! Det giver ikke andet end problemer...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
PoulPoulSkrevet 29/09-03 20:36 
KidCaffeine >
Er der nogen der har noget erfaring med PC'erne fra www.prc-data.dk ? Umiddelbart synes jeg de virker meget billige, og ligesom Wehner har jeg heller ikke brug for et monster af en computer til at spille på

Jeg handlede nogle af delene til min seneste PC hos PRC-Data og kan bestemt kun anbefale dem. Forholdsvis billige og servicen var i top!
jaesjaesSkrevet 29/09-03 21:07, rettet 29/09-03 21:08 
Underligt at I aldrig har haft/hørt om problemer med no name ting...
Men lad os i stedet tale om det billigste vs. mellemprisklassen og de dyreste - det er vel mest det, der er essensen :)

Mine (og familie/venners) erfaringer, med de helt billige komponenter:

Mus og tastatur: De billigste enheder har som regel et meget dårligere feel (knapper/taster) end bare i mellemprisklassen.

Cd-rom drev: Der er større sandsynlighed for at de billige larmer som ind i helvede...

Mother board: Større sandsynlighed for ustabilitet.

Kabinet: Pladsen er som regel bedre udnyttet i mellemprisklassen og opefter (læs: Det er lettere at samle sin PC).
De billigste har en tendens til at vibrere ved HD aktivitet, og dermed larme.

Grafikkort: Oftere larmende kølere og også større sandsynlighed for ringere billede.

HD: Har ikke de helt store erfaringer (jo IBM har fået et dårligt ry ;) )

Lydkort (til spil og windowslyd): Creative (mærkevare) er nok de bedste til spillyd, men har dog gennem tiden lavet kort og drivere af meget blandet kvalitet.
On board kan være ok, men er også tit noget hø...

Diskettedrev: Ingen speciel erfaring...

Så i øvrigt på Fona.dk, at de sælger en af de sølvfarvede Medion modeller med multifunktionsprinter, dig. kammera (4 Mege pix.), og 15" fladskærm for 10.000 kr.!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig