X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad er en konsol?


Svar
RJKRJKSkrevet 19/09-03 15:11, rettet 19/09-03 15:12 
Og hvad er en computer?

Hvad er afgørende for, om en "spillemaskine" bør kategoriseres som konsol eller computer?

At den har diskdrev? At den har tastatur? At den kan udvides?

Er en CDTV en computer eller en konsol? En PC-Engine? En Video-Pac? En MSX? En Amiga 1200? En CD32?

Hvor går grænsen og hvad afgør det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
81 emne(r).
« < 1 2

Svar
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-03 08:23 
Der er jo heller ingen der seriøst mener, at Xbox er en "PC".

Jeg tror mere definationen af "konsol" er hvad maskinen blev designet til, og ikke hvilke funktioner den har.
PlaykidPlaykidSkrevet 23/09-03 08:37 
Jeg synes også en af de vigtige definationer, er at de ikke behøver/skal udskifte hardwaren.
Spiller nu: Halo 3
RitesRitesSkrevet 23/09-03 09:56 
Enig Playkid...

Men nu kommer folk vel og siger, at Live er en udvidelse og Xbox derfor er en PC(og dermed ignorerer at PS2'ens HD og Ethernet adapter sælges seperat).
» a winner is you «
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-03 10:07 
Så er memorycard vel også en udvidelse?
Zzap!Zzap!Skrevet 23/09-03 10:07 
Rites >Kræver bare at nogen ligger deres had til Microsoft og/eller konsoller bag sig :)

Har du overvejet, at det måske er med god GRUND at der er mange der har noget imod microsoft?

Anyhow, "konsol" og "PC" er bare ord. Der er ingen grund til, at der ikke skulle kunne findes maskiner der ligger et sted midt imellem.
Born to kill space
RitesRitesSkrevet 23/09-03 10:16 
Nej, der er ingen grund til at hade et firma. Medmindre man selvfølgelig ikke kan fatte, at alle er i branchen for at tjene penge.
» a winner is you «
dRxLdRxLSkrevet 23/09-03 10:55 
Det var så omtrent lige så begavet som at sige at:

Der er ingen grund til at tage afstand fra USA's udenrigspolitik, da alle lande i verden søger at hærge og dominære i omverdenen til fordel for en magtelites interesser.

På samme måde er Microsofts optræden som firma og forhold til kvaliteten af deres produkter anderledes end mange andre firmaer.

Kan du li' alt det spam du får hver gang der er en virus bølge, ved du hvorfor du får det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 23/09-03 11:04 
Zzap! >
Hvorfor så ikke gøre den stor og behagelig at trykke på, hvis man alligevel ved at én af knapperne, er den mest behagelige at holde tommelfingeren over?

Spiller du andet end Zelda og Mario? Prøv at spille et basketball spil med en GC kontroller, og så bagefter en DS2. Det er temmeligt tydeligt at controllere skal være fleksible, og det er en GC controller ikke!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 23/09-03 11:05 
PS2 playkid >
Jeg synes også en af de vigtige definationer, er at de ikke behøver/skal udskifte hardwaren.

Så er Commodore 64, Amstrad eller Amiga også konsoller?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PlaykidPlaykidSkrevet 23/09-03 11:57 
Ikke nødvendigvis, nej.

Jeg har ikke stiftet bekendtskab med nogen af dem, men som sagt var det også kun EN af de vigtige definationer.
Spiller nu: Halo 3
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/09-03 12:23 
PS2 playkid >
Jeg synes også en af de vigtige definationer, er at de ikke behøver/skal udskifte hardwaren.

Expansion pak til N64 - Nogle spil kan ikke køre uden.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-03 12:28 
Vi bliver aldrig enige, men de her gutter kan.

http://www.iso.ch/

Nogen burde skrive en mail til dem.
slartibartfastslartibartfastSkrevet 23/09-03 15:49 
KTC >
Der skal speciel Linux-BIOS og/eller en XBE-bootloader, som er specifik for Xboxen.

Det er vel ikke anderledes end at opdatere BIOS'en i sin pc for at åbne forbedre kortets egenskaber, eller i nogen tilfælde åbne flere muligheder på kortet
KTC >
Pentium III'en er måske fuld kompatibel, men den er ikke en standard P3-733...

Extra cache er altså ikke nuogen stor ændring, der er skam også brugbart i pc'er - men lad nu det ligge vi bliver jo aldrig færdige hvis vi skal diskutere alle detaljer :)

Det at man kan rode. rage og ædre, så den passer til ens behov er det ikke det der kendetegner en pc? - og det er vel i bund og grund hvad man kan med Xbox'en. Du kan så mener at det er for besværligt med xbox til at man kan kalde det en pc, men det afhænger vel af hvordan man genrelt har det med at rode med hardware!

Rites >
Problemet ligger i, at hvis Xbox er en PC, så er PS2 og GC det også og det er jeg sgu ikke villig til at indrømme.

Hvorfor skal du indrømme at gc'en er en pc? gc'ens hardware er jo udviklet til gc, og mig bekendt ikke lånt og tilpasset fra noget eksisterende! og så vidt jeg ved er tilfældet det samme med ps2 og mange andre konsoller bare ikke xbox
NaieraNaieraSkrevet 23/09-03 15:52 
Nå.

Men Xbox er stadigvæk ikke en PC.

Fat det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 23/09-03 16:02, rettet 23/09-03 16:03 
slartibartfast >
Det er vel ikke anderledes end at opdatere BIOS'en i sin pc for at åbne forbedre kortets egenskaber, eller i nogen tilfælde åbne flere muligheder på kortet
Så simpelt er det ikke. Det handler om en helt anden BIOS, der er bygget op fra bunden. Derfor er den også fuldt lovlig at bruge. Undersøg nu tingene, så jeg er fri for at redegøre for det hele tiden.

slartibartfast >
Extra cache er altså ikke nuogen stor ændring, der er skam også brugbart i pc'er - men lad nu det ligge vi bliver jo aldrig færdige hvis vi skal diskutere alle detaljer :)
Nu er det bare sådan, at der ikke er nogen processor til PC, der er lavet på denne måde. Den minder på dette punkt om en Celeron, men har andre ting, der stadig skiller den ud. Altså, den er ikke en standard PC-komponent som vi diskuterede...

slartibartfast >
Det at man kan rode. rage og ædre, så den passer til ens behov er det ikke det der kendetegner en pc? - og det er vel i bund og grund hvad man kan med Xbox'en. Du kan så mener at det er for besværligt med xbox til at man kan kalde det en pc, men det afhænger vel af hvordan man genrelt har det med at rode med hardware!
Ok, så prøver vi at forklare det igen. Disse muligheder du beskriver, er ikke noget Microsoft har lavet og faktisk vil de helst få det stoppet. Du må ikke bruge dette som et argument, da du i princippet kan bygge en el-pisker om til en helikopter - det er bare ikke det den originalt er lavet til!

slartibartfast >
Hvorfor skal du indrømme at gc'en er en pc? gc'ens hardware er jo udviklet til gc, og mig bekendt ikke lånt og tilpasset fra noget eksisterende! og så vidt jeg ved er tilfældet det samme med ps2 og mange andre konsoller bare ikke xbox
Det har i denne tråd været nævnt, at processoren er en PowerPC med et nyt instruktionssæt, så hvor adskiller denne sig fra Xbox-eksemplet?


Men jeg tror ikke vi kommer længere i denne diskution, for du nægter at diskutere på samme plan som de fleste af vi andre gør...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MIKA-LMIKA-LSkrevet 23/09-03 16:32 
Okay - en ny vinkel på det.

Et lille regelsæt at starte på, er der nogen der kan se huller i det, eller måske kan tilføje noget?

1) En konsol er et stykke hardware der benytter sig af unik read-only data (discrete logic systemer er ekskluderet) der ligger på et udskifteligt medie.

2) Multisystemer bliver regnet med som konsol, hvis de har ikke-opensource spil lavet specielt til dette system.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RJKRJKSkrevet 23/09-03 17:19 
Hvad med "konsoller" hvor man ikke kan skifte spil? Vi siger da fx Pong-konsoller...

Punkt to fatter jeg slet ikke ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MIKA-LMIKA-LSkrevet 23/09-03 17:23 
RJK >
Hvad med "konsoller" hvor man ikke kan skifte spil? Vi siger da fx Pong-konsoller...

Pong er ikke en konsol i den forstand, det er blot et videospil.

Punkt to fatter jeg slet ikke ;p

NUON (eller dem der påstår en Xbox kan en hel masse andet end en konsol skal kunne, så gælder det at den har spil der er lavet KUN til Xbox - og derfor = konsol)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RJKRJKSkrevet 23/09-03 17:32 
Men det har alle platforme jo...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MIKA-LMIKA-LSkrevet 23/09-03 17:44 
Det er jo så også derfor det er en god regel til at definere en konsol....
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 23/09-03 18:22 
MIKA-L >
RJK >
Hvad med "konsoller" hvor man ikke kan skifte spil? Vi siger da fx Pong-konsoller...

Pong er ikke en konsol i den forstand, det er blot et videospil.

Før Channel F var spillene i konsoller ikke udskiftelige (Et godt eksempel er Odessey), så RJK har fat i noget.
元気ですか。
MIKA-LMIKA-LSkrevet 23/09-03 19:12 
MIKA-L >
1) En konsol er et stykke hardware der benytter sig af unik read-only data (discrete logic systemer er ekskluderet) der ligger på et udskifteligt medie.

Jeg prøver lige igen hvis det skal uddybes, Pong konsoller tæller ikke med på min liste.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-03 19:20 
MIKA-L >
1) En konsol er et stykke hardware der benytter sig af unik read-only data (discrete logic systemer er ekskluderet) der ligger på et udskifteligt medie.

Catridges har hukommelse, og fremtidige medier vil have plads til write/erase. Desuden benytter nogle spil sig allerede af cache filer på harddisken, og der kan de sagtens ændres.
RJKRJKSkrevet 23/09-03 19:25 
Din definition holder ikke, Mikael. Den dækker alle platforme (punkt 2) og samtidig næsten ingen (punkt 1). Fx SNES- og SMD-spil gemmer jo på cartridgene.

Din mening er måske god nok, men det tæller ikke i en definition ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MIKA-LMIKA-LSkrevet 23/09-03 19:38 
Meningen var ikke jeg ville have ret, meningen var jeg ville have hjælp til den endelige definition. En lettere omskrivelse - hjælp i stedet for at brokke jer ;)

1) En konsol er et stykke hardware der benytter sig af unik read-only data der ligger på et udskifteligt medie. Save-games og tilføjelser til spillet er dog tilladt, men selve kildekoden til spillet skal forblive intakt.

2) Multisystemer bliver regnet med som konsol, hvis de har ikke-opensource spil lavet specielt til dette system. Hermed menes at der til en PS2 skal laves PS2 spil før den gælder som en konsol. Et PCspil kan spilles på mange forskellige PCere, og tæller altså ikke med. Selvom der også lanceres skriveprogrammer o.l. til ex PS2, gælder den stadig som som konsol, da den som sagt har ikke-opensource spil tilegnet til den.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
slartibartfastslartibartfastSkrevet 23/09-03 19:45, rettet 23/09-03 20:24 
KTC >
Så simpelt er det ikke. Det handler om en helt anden BIOS, der er bygget op fra bunden. Derfor er den også fuldt lovlig at bruge. Undersøg nu tingene, så jeg er fri for at redegøre for det hele tiden.

Igen jeg har læst, og er klar over at det er en ny bios. Så både en ny BIOS til xbox og ny BIOS til pc er lovlig at bruge. (tror jeg misforstår dig her)

KTC >
Nu er det bare sådan, at der ikke er nogen processor til PC, der er lavet på denne måde. Den minder på dette punkt om en Celeron, men har andre ting, der stadig skiller den ud. Altså, den er ikke en standard PC-komponent som vi diskuterede...

standard? Der kommer jo også snart en ny p4 extreme edition med extra cache, og som udviklingen skrider frem, kommer der hele tiden nye funktioner i cpu'erne. Et kendetegn ved pc'ere er netop at man kan få forskellige dele, og man vælger efter hvad man skal bruge dem til.

KTC >
Ok, så prøver vi at forklare det igen. Disse muligheder du beskriver, er ikke noget Microsoft har lavet og faktisk vil de helst få det stoppet. Du må ikke bruge dette som et argument, da du i princippet kan bygge en el-pisker om til en helikopter - det er bare ikke det den originalt er lavet til!(Det med elpiskeren er ikke en fair sammenligning)

Originalt er lavet - stumperne er orginalt lavet til pc markedet, MS har så fået dem tilpasset til en spille maskine, og MS vil så ikke have at man tilpasser deres produkt!

KTC >
Det har i denne tråd været nævnt, at processoren er en PowerPC med et nyt instruktionssæt, så hvor adskiller denne sig fra Xbox-eksemplet?

Ja det er sandt, men der må være mere i gc'en end bare kendte komponenter, da tilsynladende ingen kan finde ud af at bruge den til andet en at spille på.

En ting kan vi dog blive enige om. Vi kommer nok aldrig videre med det (det kommer i hvertfald til at tage for lang tid) Men jeg bryder mig ikke om at du siger jeg nægter at diskiutere, fordi jeg ikke er enig med dig. Håber vi kan begrave stridsøksen snart - det var ikke negativt ment at kalde xbox'en for en pc :) (Den er da meget tæt på at, hvis den ikke er det)

Til MIKA-L

Lyder som et OK reglsæt - Xbox må være under punkt 2 :)

[edit] mindre rettelse + tilføjelse
KTCKTCSkrevet 23/09-03 20:38 
slartibartfast >
Igen jeg har læst, og er klar over at det er en ny bios. Så både en ny BIOS til xbox og ny BIOS til pc er lovlig at bruge. (tror jeg misforstår dig her)
Når man flasher en PC BIOS er det en opdatering, der i langt de fleste tilfælde retter småfejl og i nogle tilfælde tilføjer nye funktioner.
På Xboxen er BIOS'en skrevet til at maskinen skal fungere som en konsol, der æder de ting Microsoft smider på markedet og intet andet. En Linux BIOS er lavet helt fra bunden og har stort set intet til fælles med Microsofts BIOS. Derfor synes jeg det er forkert at sammenligne det med en PC, for dette er et meget anderledes scenarie.

slartibartfast >
standard? Der kommer jo også snart en ny p4 extreme edition med extra cache, og som udviklingen skrider frem, kommer der hele tiden nye funktioner i cpu'erne. Et kendetegn ved pc'ere er netop at man kan få forskellige dele, og man vælger efter hvad man skal bruge dem til.
Nu har Xboxen så mindre cache end en standard Pentium III, og pointen var, at vi ikke kommer til at se denne model til PC. Den bliver kun brugt til Xbox...

slartibartfast >
Originalt er lavet - stumperne er orginalt lavet til pc markedet, MS har så fået dem tilpasset til en spille maskine, og MS vil så ikke have at man tilpasser deres produkt!
Det kan vi godt blive enige om, og det er netop fordi MS ønsker at den skal forblive en konsol, som netop er hele pointen :)

slartibartfast >
Ja det er sandt, men der må være mere i gc'en end bare kendte komponenter, da tilsynladende ingen kan finde ud af at bruge den til andet en at spille på.
Det skal nok komme, men derfor har de stadig brugt nogle kneb, så det ikke lige er sådan at piratkopiere eller andet.

slartibartfast >
Men jeg bryder mig ikke om at du siger jeg nægter at diskiutere, fordi jeg ikke er enig med dig. Håber vi kan begrave stridsøksen snart - det var ikke negativt ment at kalde xbox'en for en pc :)
Jeg siger bare, at vi har fremlagt argumenter for, hvorfor man ikke skal diskutere hvad maskinen kan bruges til, når man har hacket den.
Bare rolig, der er no hard feelings herfra, men derfor er vi stadig ikke enige :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
slartibartfastslartibartfastSkrevet 23/09-03 22:31, rettet 23/09-03 22:33 
OK - så nåede vi da frem til et mindre kompromi :) - Det ville da også være kedeligt, hvis vi alle var helt enige :)

- Slut med Xbox er/er ikke en konsol diskussion herfra!
PlaykidPlaykidSkrevet 23/09-03 22:38 
Born2Play >
PS2 playkid >
Jeg synes også en af de vigtige definationer, er at de ikke behøver/skal udskifte hardwaren.

Expansion pak til N64 - Nogle spil kan ikke køre uden.

Tricky, men så længe det ikke er noget som hele tiden skal opgraderes for at spille de nyeste spil går det vel nok?
Spiller nu: Halo 3
dRxLdRxLSkrevet 24/09-03 05:29, rettet 24/09-03 10:32 
Der er også spil til MegaDrive der kræver en 32X eller MegaCD for at kunne blive spillet. Og MegaDrive er helt bestemt sikkert afgjort en konsol ;-)
Det samme vil en PC-engine fan nok sige om situationen for den konsol.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 24/09-03 06:01 
Kompromis?

Alle ved at Xbox er en konsol, så at du sidder i et hjørne og prøver at benægte det er ikke ligefrem et kompromis.

Du mener at Xbox er en PC(hvor lamt det end lyder) pg.a. dens hardware. Men så kan jeg jo sige, at GC og PS2 er PCere pg.a. deres mulighed for nye hardware komponenter. Bredbåndsadapter, harddisk og whatnot.

Så enten er Xbox, GC og PS2 konsoller eller også er ALT PCer. -Og de er ikke PCer.

Nogen folk's MS had er bare for langt ude.
» a winner is you «
81 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig