X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad er en konsol?


Svar
RJKRJKSkrevet 19/09-03 15:11, rettet 19/09-03 15:12 
Og hvad er en computer?

Hvad er afgørende for, om en "spillemaskine" bør kategoriseres som konsol eller computer?

At den har diskdrev? At den har tastatur? At den kan udvides?

Er en CDTV en computer eller en konsol? En PC-Engine? En Video-Pac? En MSX? En Amiga 1200? En CD32?

Hvor går grænsen og hvad afgør det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
81 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 19/09-03 15:11, rettet 19/09-03 15:12 
Og hvad er en computer?

Hvad er afgørende for, om en "spillemaskine" bør kategoriseres som konsol eller computer?

At den har diskdrev? At den har tastatur? At den kan udvides?

Er en CDTV en computer eller en konsol? En PC-Engine? En Video-Pac? En MSX? En Amiga 1200? En CD32?

Hvor går grænsen og hvad afgør det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/09-03 15:35 
Jeg vil sige at grænsen går ved et begrænset interface (joypad og fjernsynsskærm) og begrænset mulighed for at gemme data (hvilket vil sige kun saves).
Eventuelt også afhængig af udbudet af software. Hvis der kun udgives spil til maskinen, må det være en konsol.

Dreamcast er trods sit tastatur stadig en konsol, da den ikke har ret god mulighed for at gemme data (i hvert fald ikke i mængder der tilsvarer dens evne til at behandle dem).

Xbox'en er en konsol på trods af sine overvældende muligheder for at gemme data, pga. dens begrænsede interface (joypad og fjernsynsskærm) og af at der ikke (officielt) findes andet end spil til den.

Det er mit indtil videre bedste bud. Men det kan sikkert forbedres eller helt omdefineres af andre, så vær så artig.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
MarcusMarcusSkrevet 19/09-03 16:04 
Jeg synes sådan set at computere er ting der kan bruges til andet end spil (eventuelle skriveprogrammer undtaget)
og som har egen skærm.

Konsoller er en maskine man sætter til fjernsynet for at spille. Som har medfølgende gamepads

Gameboy og lignende er så en tredje kategori som selvfølgelig er håndholdte....

Minder temmelg meget om Det andet svar men er lidt en uddybelse
RitesRitesSkrevet 20/09-03 00:28 
Kan det køre Word er det en PC :)
» a winner is you «
MIKA-LMIKA-LSkrevet 20/09-03 00:53 
Hov hov! Kom ikke her og kald min Mac for en PC - shame on you!
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
dpldplSkrevet 20/09-03 01:19 
En konsol efter min menig. Er en maskine der kun udkommer spil til (nu tæller jeg ikke alt muligt hjemme lavet programmer med). Men der hvor konsolen skiller sig ud er, at den er let at sætte op (bare i stikkontakt og så til fjernsyn. Også den er klar) og spil køre uden at man skal instal noget eller købe nyt hardware for at spille det.

En PC efter min menig, er en maskine som bruges til alt muligt software (alt fra spil til skriveprogram som Word). Også er rest jo det modsatte, da en PC ikke er bare lige til at sætte op (alle de stik der skal sættes i. Og windows(eller linux vis det skal være det) skal installers, før den overhovedt kan bruges til noget).
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
RJKRJKSkrevet 20/09-03 01:26, rettet 20/09-03 01:26 
Nu snakker vi (jeg) ikke konsol vs pc, men konsol vs computer. Hvad gør fx at en Amiga 1200 er en computer og en CD32 en konsol, når de teknisk set er 95% ens. Hvad er definitionen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
quadquadSkrevet 20/09-03 02:10 
Mit bedste bud må være Plug-And-Play. Men grænsen er vel der hvor man selv vil have den?
dRxLdRxLSkrevet 20/09-03 09:05, rettet 20/09-03 09:07 
RJK >
Nu snakker vi (jeg) ikke konsol vs pc, men konsol vs computer. Hvad gør fx at en Amiga 1200 er en computer og en CD32 en konsol, når de teknisk set er 95% ens. Hvad er definitionen?

Er du utilfreds med min definition?
En A1200 har et keyboard og kan gemme på disketter og evt. harddisk. En CD32 har joypads og kan kun læse fra CD (tror jeg nok).

Jeg vil udvide min definition lidt til også at omfatte bredden af anvendelsesområdet. En computer kan bruges til mange flere forskellige ting end en konsol.

En dreamcast med keyboard, VGA box og ethernet adapter som man kører linux på hvor man bruger netværksdrev fra en anden maskine, kommer muligvis op i den mere generelle definition computer. Eller måske bliver det netop en "console" i en anden forstand end vi plejer at bruge, da den bliver afhængig af en "mainframe" (ikke helt rigtigt da den laver sine beregninger selvstændigt, og ikke blot videregiver et skærmoutput fra mainfraimen).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 20/09-03 09:08 
MIKA-L >
Hov hov! Kom ikke her og kald min Mac for en PC - shame on you!

Det er da en "personlig computer"? Det er bare ikke en "IBM kompatibel personlig computer".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 20/09-03 09:13 
Jeg bliver klogere, I guess. Men ved ikke helt hvornår Apple begyndte at lave konsoller.
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 20/09-03 11:27 
Det var i 1995 sammen med Bandai. PiPPiN hed den.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 20/09-03 14:22 
dRxL >
Er du utilfreds med min definition?

Naej, jeg prøver bare at få flere med.

En A1200 har et keyboard og kan gemme på disketter og evt. harddisk. En CD32 har joypads og kan kun læse fra CD (tror jeg nok).

Til CD32 kan man tilslutte et standard Amiga-tastatur. Ligesom det er på en Amiga 2000 og 4000 fx. Både A1200 og CD32 kan bruge de samme enheder - også harddisk (nej, Xbox var ikke først).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
slartibartfastslartibartfastSkrevet 20/09-03 23:55, rettet 20/09-03 23:59 
Hmm. Det kan være jeg kan få ret I min påstand ? xbox er IKKE en konsol!

Hvorfor?
Som jeg ser det, er en en konsol en maskine der er designet til at afvikle grafik, som man har gjort med PS, PS2 og GCN. Altså skal en konsols primære formål være at afvikle grafik.

Ser man på Xbox, er ingen af komponenterne designet specielt til at køre grafik. PSU'en er en standard ATX PSU - Chipsættet er nær identisk med eksisterende nforce chipsets til pc - grafikkortet er identisk med Geforce3 ti500 - CPU'en er en Pentium 3 733Mhz - de 4 gameports på fronten er USB ports forklædt med en anden type stik. dvs. at man kan tilslutte et keyboard via en adapter. Kort sagt er alle komponenterne almindelige pc dele, og disse er ikke lavet udelukkende til spil. Derfor er Xbox en pc basta!

Vha. en mod chip kan Linux (Mandrake eller red hat) uden problemer installeres på en Xbox. Den sluger endda Win 2000, og har man først w2k inde, så ser jeg intet i vejen at man smider directX ind samt sine yndlings spil til pc og hvem vil påstå at en maskine, der kan afvikle w2k + diverse spil og programmer som kan køre under w2k, er en konsol? - nobody i hope :)


-- Nu bliver jeg nok ristet af forumet?s Xbox ejere, men så kommer der da flere med i snakken :)
NaieraNaieraSkrevet 21/09-03 00:44 
Jeg er ikke forummets typiske Xboi, men Xboxen er, for faen da, en konsol.

Hvis vi absolut skal definere en konsol, så er det vel bare en konsol, når den bliver "lanceret" som en konsol? At Xboxens indmad, er PC indmad, gør den ikke mindre til en konsol, fordi Microsoft ville jo ind på konsolmarkedet. Nej, jeg er ikke Microboi (MS fanboy ;), men så dumme er de for faen da heller ikke, at de ville smide en PC ud på markedet, når de vil ind på konsolmarkedet!? Så kan man gå i gang med at snakke om onde Microsoft planer, hvor de ligeså stille vil få os alle til at gå over til PC'er, men så begynder man at blive pjattet.

Maskinerne er hvad vi gør dem til. Xbox, DC, PS2 og GCN er konsoller, fordi det er det vi bruger dem til at være. At GCN så ikke kan udvides på nogen måde til at være andet end en konsol er irrelevant. Fint, du må gerne bruge din Xbox som en PC, og sige til dig selv det er en PC fordi du bruger den som en PC, men det den blev lavet til at være, er en konsol. Den bliver jo (officielt, fra Microsoft og de 100 % lovlydiges side) brugt på samme måde som en PS2, GCN, PS2, PS, SNES, MD, Atari Jaguar, PC-Engine, osv., osv., og så er det da ligemeget at der sidder et ekstremt stort memorycard og et netkort i. Det er jo bare praktisk! Hvor mange "ikke-konsol" ting, er blevet udgivet af Microsoft? Det handler alt sammen om at spille, online eller offline, ligemeget om styringen klares med et tastatur og en mus, eller et joypad.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slartibartfastslartibartfastSkrevet 21/09-03 02:08, rettet 21/09-03 02:12 
Jeg skulle måske lige sige at jeg ikke har en xbox!

Naiera >
Hvor mange "ikke-konsol" ting, er blevet udgivet af Microsoft?

svar: Xbox (hvis du tænker på hardware) ellers alle deres OS'er

Lad mig udspecifere Xbox ikke er en konsol:
Jeg siger til diverse spil udviklere at jeg vil udgive en konsol med følgende specifikationer: 2,5GHz Barton, et A7V600 bundkort, samt et ATI Radeon 9600 Pro 128mb DDRr samt 512 mb DDR pc2700. systemram, en Caviar Special WD1200JB 120GB HD, samt et DVDdrev - desuden vil den være udstyret med sit eget os optimeret 110% til afvikling af grafik med nævnte grafikkort + spillene vil kunne låses så de ikke kan afvikles på en alm pc. Vi kunne kalde den "Xbokz" (en smule uorginalt :) )
Resultat vil være nogle grafiske meget flotte spil - pænere end de spil man i dag ser på tilsvarende pc!

Hvorfor?
Når udviklerne laver spil til pc skal de tage hensyn til 1000 forskellige bundkort 100 forskellige grafikkort , 100 forskellige cpu'er, og 5 forskellige OS'er Derfor vil software'en ikke være skrevet specifikt til noget af det forskellige hardware, og hardware'en udnyttes derfor ikke optimalt. Ved at give udviklerne en fast platform at udvikle til, kan software'en optimeres perfekt, hvilket vil resultere i en meget bedre udnyttelse af hardware'en.

Det er i mine øjne hvad man har gjort med Xbox, men det gør den ikke til en konsol, man har bare overbevist udviklerne om at optimere spillene til en specifik sammensætning af pc-dele. Det skal dog ikke opfattes som om MS er dumme, og at det hele er en stor konspiration - tværtimod er der tale om, et smart marketing trick.
RitesRitesSkrevet 21/09-03 10:02 
Så Xbox er en PC pg.a. dens opbygning, selvom dens funktion er som konsol?

Det lyder som bs.

Vi kan godt regne ud du ikke har en Xbox, ja.
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 21/09-03 12:13 
slartibartfast >
svar: Xbox (hvis du tænker på hardware) ellers alle deres OS'er

Haha, den er god med dig. Det var sent, jeg skulle selvfølgelig have tilføjet "i Xbox sammenhæng".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slartibartfastslartibartfastSkrevet 21/09-03 21:57 
Rites >
Så Xbox er en PC pg.a. dens opbygning, selvom dens funktion er som konsol?

Det lyder som bs.

hmmm - du sagde selv
Rites >
Kan det køre Word er det en PC :)

den regl gælder måske ikke for Xbox?
dRxLdRxLSkrevet 21/09-03 22:11 
Min Dreamcast kan, ad emuleringsomveje, køre word. Omend i et elendigt tempo. Det gør den ikke til en PC.

Slap nu af med det xbox had :)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 21/09-03 22:16, rettet 21/09-03 22:16 
slartibartfast >

den regl gælder måske ikke for Xbox?


Du har stadigvæk ikke fattet, at modificering af maskinen ikke er en officiel ting? Det er jo ligemeget hvad du kan gøre med maskinen, når den skal modificeres ind i helvede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 22/09-03 07:50 
Med emulering og modificering kan jeg køre Xbox spil på min PC.

Da jeg sagde det om Word, gik jeg somend bare ud fra, at jeg henvendte mig til normale, intelligente og realistiske mennesker.

Men man kan dog altid blive overrasket...
» a winner is you «
KTCKTCSkrevet 22/09-03 12:05 
slartibartfast >
Hvorfor?
Som jeg ser det, er en en konsol en maskine der er designet til at afvikle grafik, som man har gjort med PS, PS2 og GCN. Altså skal en konsols primære formål være at afvikle grafik.

Øh, nej. Spil er langt fra kun grafik. Du har vel hørt om lyd, gameplay og kontrol, ikke?

slartibartfast >
grafikkortet er identisk med Geforce3 ti500

Nej, det er det ikke. Det kan beskrives som en blanding af GeForce3 og GeForce4 teknologierne...

slartibartfast >
Kort sagt er alle komponenterne almindelige pc dele, og disse er ikke lavet udelukkende til spil. Derfor er Xbox en pc basta!

Så er Gamecube også en PC fordi dens GPU er lavet af ATI?

slartibartfast >
Den sluger endda Win 2000, og har man først w2k inde, så ser jeg intet i vejen at man smider directX ind samt sine yndlings spil til pc og hvem vil påstå at en maskine, der kan afvikle w2k + diverse spil og programmer som kan køre under w2k, er en konsol? - nobody i hope :)

Så vidt jeg ved kan det kun lade sig gøre igennem Linux. Desuden er det uofficielt og helt igennem ikke den offcielle intention med maskinen. Er PS2 også en PC fordi den kan køre Linux?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 22/09-03 12:40 
Ja, en PS2 har jo officielt Linux, og med en DMS 3 chip, en ethernet adaptor og en harddisk kan du jo lege med den præcis som med Xboxen...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 22/09-03 12:59 
dRxL >
Slap nu af med det xbox had :)

Jeg hader ikke Micro$oft, jeg ville bare ønske at de ikke var der

Tager jeg fejl, eller er ovenstående ikke usammenhængende, eller i hvert fald temmelig dualistisk?
Born to kill space
RonaldoRonaldoSkrevet 22/09-03 13:27 
Blev Xbox ikke lanceret i starten som en set-top box? Jeg mener det var Bill Gates egne ord.

KTC > ArtX designede "Flipper" GPU'en, de blev senere hen opkøbt af ATI, og er i dag grunden til R300/Success chippen.
KTCKTCSkrevet 22/09-03 13:41 
Xboxen blev lancieret som en konsol med fremtidige udvidelsesmuligheder. Hvis du ser på udviklingen, så bliver forskellen på PC og konsol mindre og mindre, og det er ganske bevidst. De stræber mod den endelige multimedia-maskine, der står under fjernsynet og kan bruges til næsten alt...

FreddiE >
KTC > ArtX designede "Flipper" GPU'en, de blev senere hen opkøbt af ATI, og er i dag grunden til R300/Success chippen.
Ja, som jeg skrev fremstiller ATI GPU'erne. Hvem der har lavet det i første omgang kommer vel ikke sagen ved? Fakta er, at teknologien bliver brugt på PC platformen ligesom Nvidia's...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RonaldoRonaldoSkrevet 22/09-03 13:52, rettet 22/09-03 13:53 
Jeg mener før den røg ud i handlen. Jeg må lige se om jeg kan grave noget frem.

Flipper er designet kun til Nintendo, og den chip bliver ikke brugt andre steder. Den er lige så "custom" som GOD mediet. Den teknologi der ligger bag Xbox er også tilgængelig på PC hardware-marked, og der ligger forskellen.
KTCKTCSkrevet 22/09-03 13:57, rettet 22/09-03 14:03 
Hvis vi skal derover, så nej.
Som jeg skrev før er GPU'en i Xboxen ikke ens med nogen af de GPU'er, der bliver brugt på PC. Processoren er faktisk heller ikke standard Pentium 3 (den har 128KB L2 cache), og bundkortet er selvskrevet heller ikke af samme design som noget på PC.
Ikke engang controller-porten, som du også har fremhævet, er fuldstændigt USB. Der er en ekstra leder, som bliver brugt til blandt andet lyspistoler...

EDIT: Uddbybet lidt...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RonaldoRonaldoSkrevet 22/09-03 14:04 
Selvfølgelig er tingene blevet finjusteret til Xbox'en, men det er stadig den samme teknologi som på hardware-marked.
dRxLdRxLSkrevet 22/09-03 14:44 
Og det er det selvfølgelig også mht. den GPU ATI har lavet til Nintendo og den powerPC agtige processor IBM har leveret (der så vidt jeg husker sidder i en helvedes masse Machintosher, der jo bare er en anden slags PC).

Ja måden at organisere RAM på er anderledes i GC'en men derudover har jeg tiltro til at chippen bygger på samme teknologi som ATI har udviklet til deres PC chips. Andet ville være tåbeligt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 22/09-03 15:04, rettet 22/09-03 15:05 
ATI har stadigvæk ikke designet Flipper-chippen, og IBM processoren har fået tilføjet nyt instruktionssæt osv. Det hele virker meget skræddersyet, hvor imod Xbox er mere tilpasset.

Det gør ikke Xbox til en dårligere maskine, men den er bare dårligere gennemtænkt/designet. Det er lidt som om at Microsoft bare ville have flest features ned i en kasse hurtigst som muligt. Controlleren var bl.a. ikke vildt vellykket, som de jo selv har anerkendt ved at designe en ny.
Zzap!Zzap!Skrevet 22/09-03 15:42 
Den ArtX designede Flipper har, som antydet ovenover, stort set intet at gøre med ATIs GPU arkitektur. ArtX blev først købt af ATI få måneder før de færdiggjorde chippen.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 22/09-03 15:52 
Okay, godt jeg ikke udtrykte mig i skråsikre vendinger =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 22/09-03 16:07 
FreddiE >
Controlleren var bl.a. ikke vildt vellykket, som de jo selv har anerkendt ved at designe en ny.

Nu havde jeg ikke de store problemer med den gamle controller, men derfor vil jeg da stadig sige, at den nye er bedre. Men kom ikke og sig, at GameCube controlleren er perfekt!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Zzap!Zzap!Skrevet 22/09-03 16:30 
Perfekt er den ikke, men den er til trods for sine fejl, den mest behagelige at bruge i længere tid af gangen.

Nu er der måske nogen der vil indvende at knap-layoutet ikke er specielt velegnet til beatthemups, men kan det virkelig være rimeligt at alle andre spiltyper skal være underlagt én enkelt genrers specielle krav?
Så hellere lave et specielt pad til formålet.

Eller for den sags skyld kunne man forestille sig beatthemups som ikke i så høj grad lænede sig op af "kend en compo" button bashing gameplay.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 22/09-03 16:43 
GC controlleren er sq ikke egnet til nogen spil... (groft sagt ;) Det her "en confirm knap og en cancel knap med nogle ekstra knapper udenom" system holder ikke en meter. Der er brug for mere fleksibilitet i dag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 22/09-03 19:00 
Min all-time favorite er sgu Controller S til Xbox...
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 22/09-03 19:06, rettet 22/09-03 19:08 
Controller S føles til tider som noget bras. "Feelet" i face knapperne er helt forkert, og hvis der absolut SKAL være ligeså mange knapper som på Sonys DS2, så lad være med bare at smide to ekstra ved siden af de fire farvede knapper.

Hvis jeg skal vælge en favorit af standard controllerne, er det klart DS2. Men ellers er mine favorit-controllere 3D Controlleren til Saturn, Namco Arcade Sticket, og mine fighter pads...

Hmm, det kunne være vi skulle tilbage til emnet? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slartibartfastslartibartfastSkrevet 22/09-03 22:08 
KTC >
Øh, nej. Spil er langt fra kun grafik. Du har vel hørt om lyd, gameplay og kontrol, ikke?

Jo da, og jeg er enig med dig, min pointe var at stumperne i xbox'en oprindeligt er udviklet til pc brug, og de skal derfor være gode til mange andre opgaver end spil!

KTC >
Så er Gamecube også en PC fordi dens GPU er lavet af ATI?

nope - mig bekendt er det udviklet specifikt til cuben, og ikke til en "multi purpose machine"

KTC >
Så vidt jeg ved kan det kun lade sig gøre igennem Linux. Desuden er det uofficielt og helt igennem ikke den offcielle intention med maskinen. Er PS2 også en PC fordi den kan køre Linux?

Mht w2k har du muligvis ret, men linux genkender den stadig som en pc, og det er ikke skrevet til xbox'en.
Mht ps2 og linux, så vil jeg sige at jeg ikke kender så meget til ps2'en. Er det et linux lavet specielt til ps2? hvis ja, så vil jeg ikke mene det er en pc, men hvis det er en alm pc distrubution, så er den i hvertfald en afart af pc'en!

Rites >
Med emulering og modificering kan jeg køre Xbox spil på min PC.

Da jeg sagde det om Word, gik jeg somend bare ud fra, at jeg henvendte mig til normale, intelligente og realistiske mennesker.

Men man kan dog altid blive overrasket...

Kom med nogle argumenter, du har lov til at mene, ar mine argumenter er dårlige, men at begynde at kalde mig uintelligent er sq for dumt

Er FreddiE den eneste der ser en smule sanhed i det jeg har sagt?
Inegen har sagt at det er en dårlig ting, at Xbox'en ikke en konsol, den er jo stadig glimrende som spille maskine, selvom den er en pc. Tråden gik ud på definere en konsol, og jeg har blot brugt xbox'en til beskrive hvad jeg opfatter som forskellen mellem pc og konsol.
Zzap!Zzap!Skrevet 22/09-03 22:33 
Naiera >
GC controlleren er sq ikke egnet til nogen spil... (groft sagt ;) Det her "en confirm knap og en cancel knap med nogle ekstra knapper udenom" system holder ikke en meter. Der er brug for mere fleksibilitet i dag.

Læg mærke til, at den suverænt mest brugte knap på DS2en er X knappen.
Hvorfor så ikke gøre den stor og behagelig at trykke på, hvis man alligevel ved at én af knapperne, er den mest behagelige at holde tommelfingeren over?
Miyamoto skulle have beholdt den første knap konfiguration, hvor alle periferi knapperne var nyreformede, da det så æstetisk bedst ud, men det fungere jo lige godt. :/

Egentlig når jeg tænker over det, så ville den ultimative knap konfiguration være én stor (helst analog) knap på hver side af paddet, og så to D-pads til alle special funktionerne og til beathemups.
Hvad synes I?
Born to kill space
KTCKTCSkrevet 22/09-03 22:37 
slartibartfast >
Jo da, og jeg er enig med dig, min pointe var at stumperne i xbox'en oprindeligt er udviklet til pc brug, og de skal derfor være gode til mange andre opgaver end spil!
Nu er der en masse porte og udvidelsesmuligheder i en PC, som ikke er at finde i Xboxen, så jeg vil ikke give dig ret.

slartibartfast >
mig bekendt er det udviklet specifikt til cuben, og ikke til en "multi purpose machine"
Nu er grafikkortet i en PC altså heller ikke et multimedie-studie i sig selv. Det har et meget begrænset område, og jeg vil næsten vædde med at API'en er nogenlunde det samme for en GameCube's GPU.

slartibartfast >
Mht w2k har du muligvis ret, men linux genkender den stadig som en pc, og det er ikke skrevet til xbox'en.
Beklager, men du skal altså undersøge tingene først, før du bruger dem som argument. Du kan IKKE tage en standard PC distro af Linux og køre den på Xboxen. Der er skrevet specielle drivere og libraries til Xbox Linux distroer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 22/09-03 23:12 
Jeg er enig med dem som skrev, at definationen må ligge i, hvad udviklernes primære formål med maskinen har været.

C64, ZX Spectrum og A500 vil jeg eks. mene er computere, da de både var designet til at spille på, og til at være "hjemmekontor".
slartibartfastslartibartfastSkrevet 22/09-03 23:14 
Nej alle udvidelsesmulighederne er der ikke i xbox'en, men det er stadig det samme chipset som i tilsvarende pc bundkort( Det gør bare maskineen billigere at fjerne nogle muligheder man ikke skal bruge)

Nej grafikortet er ikke et multimedie studie i sig selv. Du spurgte om om gc'en er en pc fordi gpu'en er lavet af ATI - det handler ikke om hvem der har lavet det, men havd det er lavet til, og jeg har ikke baseret min påstand om xbox alene pga GPU'en , men på alle pc stumperne.

KTC >
Beklager, men du skal altså undersøge tingene først, før du bruger dem som argument. Du kan IKKE tage en standard PC distro af Linux og køre den på Xboxen. Der er skrevet specielle drivere og libraries til Xbox Linux distroer.

Det mente jeg også jeg havde

"Since the Xbox is based on a standard IBM-PC design, many devices are compatible to the industry standard architecture, so no special drivers have to be written."

"A derivative of the Xbox chipset is also available as the PC chipset "nVidia nForce", which consists of a northbridge with the memory interface and the GPU and the southbridge with the PCI bus and its devices, just like the Xbox chipset. Many of the southbridge PCI devices are the same on both versions, i.e. they have the same DevID."

"The CPU contains a regular Pentium III code and is fully compatible. No adjustments will have to be made."

læs evt flere eksempler her http://xbox-linux.sourceforge.net/docs/hardware.html

Det lyder altså ikke som specille drivere, og mandrake + red hat er ikke xbox distroer. Du kan sikkert finde drivere som er bedre til xbox end dem der er std i linux, men får jo også forskellige drivere hvis du køber et Abit, ASUS, eller f.eks et ECS bundkort til din pc.

mht den ekstra leder i usb porten - den ændrer ikke på at det er en fuldt ud compatibel usb port med et andet stik
KTCKTCSkrevet 23/09-03 00:29 
Hmmm, så lad os sige at de ikke skulle skrive eller tilpasse nye drivere (hvilket ikke er helt rigtigt). Derfor kan du stadig ikke tage en tilfældig PC distro og smække ind. Der skal speciel Linux-BIOS og/eller en XBE-bootloader, som er specifik for Xboxen.

Pentium III'en er måske fuld kompatibel, men den er ikke en standard P3-733...

Ja, porten er USB-kompatibel, men derfor er der stadig mulighed for at lave mere med den på grund af den ekstra leder.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 23/09-03 00:34 
jaes >
Jeg er enig med dem som skrev, at definationen må ligge i, hvad udviklernes primære formål med maskinen har været.

Det er jeg også :D

;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GuffyGuffySkrevet 23/09-03 01:00 
Ser det da kun som en fordel de har valgt standart pc ting hvor de kan, det er da med til at sænke omkostningerne.

Men jeg vil nok definere en konsol: et som fabrikanten har tænkt sig med den, og ikke hvad moddere og andre nørder gør ved det...
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."
RitesRitesSkrevet 23/09-03 06:36 
Problemet ligger i, at hvis Xbox er en PC, så er PS2 og GC det også og det er jeg sgu ikke villig til at indrømme.
» a winner is you «
dRxLdRxLSkrevet 23/09-03 07:38, rettet 23/09-03 07:38 
En anden lidt mere syret distinktion kunne være at en computer kan compile sin egen kode, mens en konsol har brug for en computer (dev-kit) til at gøre det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RitesRitesSkrevet 23/09-03 08:05 
Kunne jo også være så let som, at de maskiner som alle ved er konsoller er konsoller. Kræver bare at nogen ligger deres had til Microsoft og/eller konsoller bag sig :)

Hvis man lige tænker sig om en gang, så ved man jo godt at Xbox, såvel som PS2 og GC er konsoller.
» a winner is you «
81 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig