X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

ATTN: En som kan modde SNES'er :)


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 18/09-03 20:36 
Jeg har besluttet mig for, at det er på tide at få min SNES til at køre med den rigtige fart, samt gøre den regionsfri. Så, jeg har derfor surfet lidt rundt på Gamesx.com for at finde noget brugbart, men jeg vil ikke gå i gang med at lodde osv osv med mindre jeg er helt 100% sikker på at jeg har fat i det rigtige... Here we go:

Punkt nummer 1: 50/60Hz modifikation:
http://www.gamesx.com/importmod/snes5060.htm

Ifølge denne "dead-easy" modifikation, som de tillader sig at kalde den, skal man påmontere en kontakt osv osv. Hvor kan jeg evt købe en? Og er det virkelig nødvendigt at bore et hul i sin SNES for at kunne køre med 60Hz :) Om ikke andet, fungerer det så bare sådan, at man skifter mellem 50 og 60Hz ved at trykke på kontakten?

Punkt nummer 2: Imports:
http://www.gamesx.com/importmod/sneslockout.htm

Hvis dette i sandhed er så nemt som det ser ud til, skal man bare klippe en enkelt pin... Kan det virkelig passe? Og for at gøre det endnu nemmere skal man blot lodde en ledning mellem "pin 4" og et andet punkt, for at kunne spille de nyeste spil der ellers er sikrede mod den slags mods?

Håber der er nogen der kan hjælpe på vej med et par vise ord, for jeg er ærlig talt helt på bar bund :)
RJKRJKSkrevet 18/09-03 21:26 
KidCaffeine >
med mindre jeg er helt 100% sikker på at jeg har fat i det rigtige

Du har fat i det rigtige.

en kontakt osv osv. Hvor kan jeg evt købe en?

En elektronikforhandler.

Og er det virkelig nødvendigt at bore et hul i sin SNES for at kunne køre med 60Hz :)

Ellers er det svært at sætte en switch i den ;)

fungerer det så bare sådan, at man skifter mellem 50 og 60Hz ved at trykke på kontakten?

Ja.

Hvis dette i sandhed er så nemt som det ser ud til,

Det er det ikke.

1) Du kan ikke få et US cartridge ned i en PAL-konsol.

2) Der er mange spil det her ikke virker med. Jeg ville bruge switchen (og har gjort det).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 18/09-03 22:12 
Du ville bruge switchen? Vil det sige, at man kan fjerne regionslåsen ved at tilføre den 50/60Hz mod som jeg først nævnte?
RJKRJKSkrevet 18/09-03 22:46 
To switches. Én til 50/60 og én til JAP/US.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 18/09-03 22:54 
Er der nogen steder ud over Gamesx.com der har nogle gode guides til den slags?
RJKRJKSkrevet 18/09-03 22:58 
Tror jeg ikke. Det er "altid" deres, som jeg selv bruger.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 19/09-03 00:48 
Og hvis du ikke selv har helt mod på det, så kan vi godt finde ud af et fornuftigt tilbud...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 08:13 
Nu bliver det svært at forklare, tror jeg... Men hvis jeg skal tilføre en switch til at skifte mellem EU/US, skal jeg så løfte ben 4 på lockout chippen, sætte et kabel fra ben 4 til switchen, og tilbage til det punkt ben 4 oprindeligt var i kontakt med?

Håber jeg fik forklaret mig ordentligt der :P
RJKRJKSkrevet 20/09-03 14:19 
Jeg tabte tråden, men i hvert fald er det ikke en EU/US-switch, men en UK/JAP-switch. SNES kender forskel på EU/US på 50/60 Hz switchen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/09-03 23:30 
Skal det være en 1-polet eller en 2-polet switch jeg skal sætte i?
RJKRJKSkrevet 21/09-03 23:38 
Nu kan jeg godt nok ikke lige huske det og jeg er ikke ekspert i den slags, men det må vel være en 1-polet omskifter, der sætter pin 4 til enten stel eller +5v.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 22/09-03 00:05 
Stel eller +5v? Hvor er det helt præcist :) Er det bare der hvor pin 4 oprindeligt var forbundet til?

Skal der forresten være nogen speciel type ledning der bruges hertil, eller bare en god omgang standard kobber :)
RJKRJKSkrevet 22/09-03 00:12 
Det fremgår garanteret af den ene eller anden mod-beskrivelse. Ellers er der normalt stel "over det hele".

Ledningstypen skulle være ganske ligegyldig. Bare der kan gå strøm igennem ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 22/09-03 06:35 
Her kan man se hvordan vedkommende har forbundet pin4 med noget der ligner et hvilket som helst sted på stellet (dog uden at have tilføjet et switch) Er det sådan du mener?

GamesX
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/09-03 08:56 
Jeg har selv foretaget 50/60 Hz moddet og det virker skide godt! Jeg har intet at klage over.
Bortsetfra at spil med FX chip (i mit tilfælde Super Mario Kart) ikke er så glade for tilstanden. I singleplayer kommer der nogle hvide glimt på skærmen, men ikke i multiplayer. Underligt. Men farten og spilleglæden forøges væsenligt! :-)

Mht. at spille US/JAP spil så overvej lige denne:
http://www.lik-sang.com/info.php?category=0&products_id=2937&

Jeg har en selv, men har ikke prøvet den, da jeg ikke har nogle US/JAP spil endnu. Så jeg kan ikke sige noget om den desværre. Andre der har prøvet den?

50/60 Hz moddet var rimelig simpelt (hvis man altså er snildt til at lodde på SMD komponenter). Jeg placerede switch i venstre bagende af konsollen (set forfra), der var god plads og dér sidder det fint.

Har du brug for hjælp til at udføre mod'et?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 22/09-03 10:04 
Njae, altså... Jeg ville være meget glad for at få lidt vejledning med hvordan de forskellige ting skal udføres, men selve lodningen osv tror jeg godt jeg selv kan klare.. Kan du klare at give mig en god brugsanvisning til, hvordan jeg udfører modifikationen? :)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/09-03 09:30, rettet 23/09-03 09:33 
Jo, jeg kan da godt guide dig lidt!

Vejledningen på gamesx.com er ellers rimelig god.
Ting du skal huske:
At være forsigtig mht statisk elektricitet - det kan tage livet af maskinen! Husk derfor altid at røre stel med hænder og skruetrækkere. Og pas på med skruer, du må ikke tabe dem, det kan give kortslutninger - selvom maskinen er slukket.

Du skal bruge et max 25 watts loddejern. Og så en lille skruetrækker eller pincet!

Find benene på de 2 IC'er og løft dem forsigtigt.
Lod en ledning på hver - helst for lange så der er noget at arbejde med. Brug tynde ledninger, det gør arbejdet nemmere og der skal varmes mindre med loddejernet.

Find spændingsforsyning fra 5V regulatoren og lod ledninger på. Forsigtigt så du ikke giver for meget varme og derved ødelægger printet.
Modstanden kan du f.eks. lodde direkte på regulatoren og kablet i den anden ende.

Lod alle kabler på switch (1-pol on-on switch) og fastgør switch i kabinet. Saml maskinen og afprøv.

Så skulle det køre. Husk at slukke for maskinen når du skifter mellem 50/60 Hz.

Hvis du har brug for mere hjælp, så bare skriv en besked til mig :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 23/09-03 13:49 
Selvfølgelig er det en chance, men du kan godt 50/60 skifte mens maskinen er tændt og i mange tilfælde er det "nødvendigt" (ie. den skal stå i 50Hz for at starte op og derefter kan man skifte og spille i rigtig hastighed).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 24/09-03 09:47, rettet 24/09-03 09:47 
Okay... jeg har ikke prøvet det med særlig mange spil, men jeg har ikke problemer i opstart med 60 Hz. Er det et problem du er støt på tit? (og hvilke spil er specielt tale om?)
- Jeg går ud fra at du selv har udført mod'et.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 24/09-03 11:49 
Ja og ja.

Det er specielt de nyere spil, som jeg husker det - de andre checker ikke den slags. Kan dog ikke lige nævne titler, men de er der i hvert fald.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 24/09-03 17:49 
Det her er vel egentlig alt hvad der er nødvendigt for at spille JAP titler, er det ikke? Eller skal ben 4 på lockout chippen også løftes her?

Cartridget er jo magen til dem vi har her?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig