X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RGB?


Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 15/09-03 23:06 
Jeg kører selv med RGB på både, GC, Xbox og Dreamcast! Men jeg synes ikke jeg kan se forskel på billedet! Har kørt almindelig scart (vil slet ikke udtale mig om de forskellige navne, ikke min stærke side. I ved hvad jeg mener!) men synes ikke der er nogen forskel.. Nogen der kan fortælle mig fordelen?
RJKRJKSkrevet 15/09-03 23:08 
Meget skarpere billede. Meget mindre farveudblødning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 15/09-03 23:48 
Prøv at teste det med et spil der har meget klare lyse farver (f.eks. Samba De Amigo til DC). Er det du kigger på mørkt og grumset ser du ikke den store forskel når du skifter signal.
The BruceThe BruceSkrevet 16/09-03 01:04 
Sørg nu endelig for at den indgang du sætter RGB-kablet i rent faktisk er beregnet til RGB-kabel. (Jeg havde Born2Play heroppe en dag og han mente bestemt at kunne huske at mit billede engang havde set betydeligt skarpere ud- da jeg boede på et andet værelse- for at "lege med" begyndte jeg at bytte rundt på alle mine kabler og presto- to my big surprise- lignede det pludseligt en rund milliard.

"I'll get you yet B2P!!!"
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 08:52 
Ja det ville være rart hvis der var en nem måde at teste om et signal er RGB på - udover at bruge øjnene.

Jeg synes nemlig også det kan være list svært at føle sig 100% overbevist.

På mit Phillips TV er der to scart indgange, hvor den ene i hvert fald ikke understøtter RGB.
Når man så også har sådan en scart fordelerboks sat til, begynder det at blive en indviklet affære.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
3of193of19Skrevet 16/09-03 10:17 
Hvis et tv har flere scart indgange er det som regel kun den første der understøtter RGB.
KTCKTCSkrevet 16/09-03 11:45 
Så er problemet bare, at det er vidt forskelligt, hvor den første indgang er placeret.

Man kan godt måle det med et multimeter, men umiddelbart synes jeg det virker som overkill...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
3of193of19Skrevet 16/09-03 11:48, rettet 16/09-03 11:49 
Ser man en direkte sammenligning mellem RGB og composite, må man være blind til ikke at se forskellen.

Desuden findes der jo en brugervejledning, som burde identificere, hvilken port der er den primære.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 12:09 
Nu er fjernsyn jo forskellige, men generelt:

Hvis man skifter over på en tv-kanal, mens man har et RGB-signal til, så skal RGB-signalet override tv-signalet. Det vil sige at man ser RGB-signalet - ofte rullende, fordi sync-signalet ikke kommer med. Er det composite-indgangen man bruger, så vil man se tv-signalet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 16/09-03 12:15 
Nu er der så ingen regel uden undtageler, og jeg har oplevet flere fjernsyn, hvor RGB fungerede fuldstændigt som en almindelig tv-kanal, altså uden at autoskifte til RGB...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PlaykidPlaykidSkrevet 16/09-03 12:17, rettet 16/09-03 13:16 
Det gør alle de nyere fjernsyn vist?
Spiller nu: Halo 3
RJKRJKSkrevet 16/09-03 12:44 
Jeg sagde jo, at fjernsyn er forskellige ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/09-03 18:32 
Hehe, det lader til at vi aldrig bliver færdige med at diskutere RGB signaler. ;-)

Hvis man har mulighed for det, kan man sætte 2 tv ved siden af hinanden og sætte sin konsol til begge tv samtidig. Og så køre composit på det ene og RGB på det andet.
Så skal man, som 3of19 også siger, være blind for ikke at se forskellen! :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 16/09-03 19:20 
Det skal man jo næsten alligevel ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 19/08-05 18:59 
RJK>
Hvis man skifter over på en tv-kanal, mens man har et RGB-signal til, så skal RGB-signalet override tv-signalet. Det vil sige at man ser RGB-signalet - ofte rullende, fordi sync-signalet ikke kommer med.

Sådan opfører mit fjernsyn sig, og efter at jeg er begyndt at bruge RGB på min Xbox, er jeg ved at blive ret træt af det. For når man spiller Live, opstår der i ny og næ pauser/chat-sessions, hvor jeg gerne ville have mulighed for at zappe over.

Kan man gøre noget for at eliminere problemer? Rive et ben ud ad kablet eller noget?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 19/08-05 19:14 
Sonic.dk:

Prøv at finde et spil, der indeholder noget tekst med lille skriftstørrelse. Før jeg fik RGB-kabel til min PS2, havde jeg lidt problemer med at læse beskrivelserne i tuningsdelen af GT3 fra min foretrukne spilleafstand, og voila, efter jeg fik et RGB-kabel, var teksten betydeligt skarpere :)
KTCKTCSkrevet 19/08-05 21:23 
Wehner>
Sådan opfører mit fjernsyn sig, og efter at jeg er begyndt at bruge RGB på min Xbox, er jeg ved at blive ret træt af det. For når man spiller Live, opstår der i ny og næ pauser/chat-sessions, hvor jeg gerne ville have mulighed for at zappe over.

Kan man gøre noget for at eliminere problemer? Rive et ben ud ad kablet eller noget?
Jeps, følgende guide (lavet af mig) beskriver en måde at gøre det på. Resultatet er dog forskelligt fra fjernsyn til fjernsyn. Nogle kører bare composite og andre kører RGB mens du får lov at skifte kanal.

Mit RGB-mod
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 19/08-05 23:09 
jeg har prøvet på mit tv når jeg prøver alle scart portallerne med mit pgb kabel til dreamcast eller gamecube så står der rgb men hvis jeg bare bruger et normalt scart stik til min dreamcast eller gamecube på mit tv så står der bare scart
JmogJmogSkrevet 19/08-05 23:20 
Hvad er "et normalt scart-kabel til DC eller Gamecube"?

Mener du et composite AV-kabel (Gul + rød/hvid) med en scartadaptor på? Det er selvfølgelig stadig composite, når man bruger sådan en.
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 20/08-05 10:45, rettet 20/08-05 11:39 
ja det er det jeg mener et composite AV-kabel (Gul + rød/hvid) med en scartadaptor på
JmogJmogSkrevet 20/08-05 13:48 
Hold dig endelig fra det. Hvis du ikke har RGB-indgange nok, så køb en switchbox, så du kan køre alle dine konsoller i RGB.
JuggernautJuggernautSkrevet 16/08-11 10:42 
Hvis valgmuligheden står i mellem et gold-plated kabel og et almindeligt RGB kabel, er der så en fornuftig grund til at betale en hund mere for det gyldne?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KeenKeenSkrevet 16/08-11 10:49 
guld leder jo bedre end det meste så du får jo nok teoretisk set et minimalt bedre billede, men om det er noget du rent faktisk kan se forskel på eller om det er er en hund mere værd skal jeg ikke kunne sige, men jeg tvivler
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/08-11 11:50 
Keen>
guld leder jo bedre end det meste

Det har du desværre fået helt galt i halsen.

Guld er en dårlig leder, så det burde faktisk have en dårlig indvirkning på signalet. Men man påfører det i så tynde lag, at det ikke har nogen nævneværdig negativ effekt. Til gengæld er guld et inaktivt grundstof. Så den eneste grund til, at man forgylder den slags, er for at forhindre det i at oxidere og dermed blive en rigtig dårlig leder.

Sølv derimod er en afsindigt god leder. Men det oxiderer let :/
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/08-11 12:17 
Juggernaut>
.. et almindeligt RGB kabel, er ...

Almindeligt som i til 20kr i netto?
Hvis du bruger lidt mere på et tykt RGB kabel med gode stik, så kan du nok godt se forskel. Men om det lige er med guld eller ej tvivler jeg på gør den store forskel.
Det er kun oxideringen som KB påpeger der kan være et issue. Medmindre det skal bruges i en fugtig kælder, gør det nok ik så meget.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
3of193of19Skrevet 16/08-11 12:24, rettet 16/08-11 12:24 
Synes selv en vigtig ting ved RGB kabler er at de er afskærmet godt internt. Jeg havde engang et billigt meget tyndt RGB kabel til min PS2, og når billedet var meget lyst, kom der masser af støj i lyden.
KeenKeenSkrevet 16/08-11 12:26, rettet 16/08-11 12:26 
Killer Bean 2>
Keen>
guld leder jo bedre end det meste

Det har du desværre fået helt galt i halsen.

Sølv derimod er en afsindigt god leder. Men det oxiderer let :/

Sorry det var lige en tanketorsk fra min side af fik lige byttet rundt på det...

men min pointe var sådan set god nok alligevel :P
JuggernautJuggernautSkrevet 16/08-11 14:03 
Jeg har fundet en gut som selv laver de to typer kabler til en AES. Nu har jeg så købt det almindelige kabel, og håber naturligvis på et rigtigt godt resultat.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KroeboCopKroeboCopSkrevet 08/12-13 22:02, rettet 08/12-13 22:05 
Jeg har en Wii med et RGB som jeg gerne vil have en switchbox til eller hvad det nu hedder? Det jeg vil er at min Wii skal spytte RGB til to skærme en vertikal og en horisontal skærm, så jeg ikke behøver at skifte rundt med RGB kablet.

Måske sådan en som i linket og hvad hedder den?

Aner ikke hvad der står :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/12-13 22:47 
Du skal have dig en aktiv splitter eller en matrix. Det andet der vil medføre tab i billedkvaliteten når du sætter kablet til to skærme på een gang.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/12-13 23:50 
^ Og muligvis også tab i lyden, hvis skidtet er billigt nok :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
amnesiaamnesiaSkrevet 09/12-13 09:03 
KroeboCop>
Jeg har en Wii med et RGB som jeg gerne vil have en switchbox til eller hvad det nu hedder? Det jeg vil er at min Wii skal spytte RGB til to skærme en vertikal og en horisontal skærm, så jeg ikke behøver at skifte rundt med RGB kablet.

Måske sådan en som i linket og hvad hedder den?

Jeg antager ikke at du ønsker at få vist billedet på begge skærme samtidig, men blot have muligheden for at skifte imellem hvilket display en given konsol skal vises på, uden at fedte med ledninger bag på skærmen.

Jeg har bl.a. 2 stk. HAMA SCART switche til dette formål, hvor den ene er for tilslutning af konsoller og den anden bestemmende for hvilken monitor der skal outputtes til.

https://www.hama.com/00042957/hama-scart-switchbox-4-1

Ovenstående fungerer uden problemer for mig og HAMA laver fornuftige switche. Der er dog forskellige valgmuligheder og diverse switche diskuteres bl.a. i følgende tråd på shmups:

http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=38793
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 09/12-13 09:18 
En mekanisk fuld switch kan typisk bruges begge veje, så det er også en mulighed.
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 09/12-13 09:52 
Det er netop det setup jeg anvender, uden at have bemærket kvalitetstab med ovennævnte switche og kabler af fornuftig kvalitet.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KroeboCopKroeboCopSkrevet 09/12-13 12:39 
Tak for jeres hjælp, det vil jeg lige se nærmere på :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig