X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Muhaha(KOTOR)


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 12/09-03 23:04 
Weeeee.... Så fik jeg det endeligt:) har spillet non stop siden ved 12 tiden!!!

Det er simpelthen for genialt... Jeg er selvfølelig ond så det gør ondt! Og jeg mener virkelig ond... Det er ikke bare sådan noget med at tage nogen credits, men at forråde folk osv... Nu må jeg ikke spoile jer, men det er for genialt!!!

Mit største og eneste problem indtil videre, er ikke ... Se hele indlægget
Well crucify the insincere tonight...
144 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 01:14 
Jeg ved at du ta'r fejl, ang KOTOR, fordi jeg personligt synes spillet er fantastisk.

Og det kan du ikke ta' fra mig, at jeg synes :-)

Hvis jeg heller ikke brød mig om spillet, så var vi jo enige - men sådan ligger landet ikke.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/09-03 01:17, rettet 16/09-03 01:18 
Næeh, jeg prøver bare at diskutere med dig ud fra et logisk synspunkt, hvilket åbenbart er umuligt.

Du siger at æbler smager fantastisk. Men du har aldrig smagt pærer.

Jeg siger at æbler er overvurderede og at de ikke smager så godt som pærer.

Du siger at jeg tager fejl, fordi du synes æbler smager fantastisk.

Sådan kan vi så blive ved. Fra mit synspunkt giver din udtalelse ingen mening. Det erfarer du også engang, når du spiser din første pære ;pp
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 01:22 
Vi har forskellige personlige meninger om et spil - længere er den ikke. Derfor vil vi altid synes, at den anden tager fejl.

Og jeg er ligeså glad for pærer, som jeg er for æbler :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/09-03 01:24 
You fail to see the point... Jeg tror ikke jeg kan skære det mere ud i pap.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 01:25 
RJK >
Hvis du læser tråden igennem, så kommer der nogle ret ekstreme lovprisninger af det. Jeg kan godt gentage mig selv. Hvis spillet virkerlig var "for genialt", "det bedste til Xbox", "kanon godt", "bedste Xbox-spil ever", "rystende fedt" og "virkelig fantastisk" så ville jeg jo som Xbox-ejer og meget stor RPG-fan være interesseret i at spille KOTOR, selvom jeg ikke lige er den store Star Wars-fan.

For det første antager du i dette her at spillet ikke er for "genialt/kanon godt/rystende fedt". Det har du stadig ikke fået ret i at det ikke er...Og bare lige så jeg ikke bliver misforstået, så har jeg heller ikke udtalt mig om spillets kvaliteter.

For det andet kan et Xbox spil jo godt være så godt, uden at du har lyst til at spille det. Halo er et glimerende eksempel.


Hvilket jeg så ikke rigtigt er, efter jeg har brugt en del tid i selskab med det. Så må min konklusion jo også være, at SÅ godt er spillet altså heller ikke...


Den konklusion er du selvfølgelig i din gode ret til at komme til. Men derfor kan det jo godt være at spillet er så godt som udtalelserne i tråden siger.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 01:31 
RJK >
You fail to see the point... Jeg tror ikke jeg kan skære det mere ud i pap.

Jeg HAR fattet det, men læs nu lige hvad jeg skriver : Vi har to forskellige PERSONLIGE meninger, så derfor synes vi at den anden tager fejl. Simple as that.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/09-03 01:31 
bede-x >
For det andet kan et Xbox spil jo godt være så godt, uden at du har lyst til at spille det. Halo er et glimerende eksempel.

For det første er det to forskellige ting. Halo er et FPS. Jeg bryder mig ikke om FPS'er og spiller dem ikke. Min spilsmag passer ikke til genren og derfor vil jeg formentligt aldrig rigtigt spille noget fra den. Omvendt er RPG min favoritgenre, hvoraf jeg også gerne bruger tid på mindre gode udgivelser heri.

Derudover mener jeg fuldt ud stadigvæk, at også Halo er et vildt overvurderet spil fra et objektivt synspunkt. (Og, nej, det er ikke det samme som at jeg synes det er dårligt...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 01:32 
RJK >
Sådan kan vi så blive ved. Fra mit synspunkt giver din udtalelse ingen mening. Det erfarer du også engang, når du spiser din første pære ;pp

Jeg har spist både pærer og æbler :)

Og jeg mener sagtens at man kan holde mere af de amerikanske rollespil end de japanske. Det er en anden type gameplay.

Så selv om Okotta spiser sig mæt i pærer, kan du ikke bare antage, at han vil være enig med dig i smagsvuderingen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 16/09-03 01:36, rettet 16/09-03 01:45 
Hvilket jeg ikke har sagt et klap om. Det eneste jeg diskuterer er hvor vidt KOTOR er koldt og sterilt i forhold til det traditionelle japanske RPG.

Og på det punkt er jeg sikker på, at han ville være enig med mig, eftersom jeg betragter det som fakta og ikke noget der har noget med vurderinger eller smag at gøre.

Det svarer jo lidt til at påstå at det ikke passer, at amerikanske RPG'er er mere frie end de japanske. Men igen: det er jo fakta. Sådan er det bare.

Om man så foretrækker det ene eller det andet - DET er personlig smag og så videre. Men igen: det er ikke det jeg diskuterer.

Så for at blive ved den fantastisk frugt-analogi, så handler det selvfølgelig ikke om, hvorvidt æbler eller pærer smager bedst. Blot om at man ikke kan udtale sig herom, hvis man ikke har smagt begge dele :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 01:44 
RJK >
For det første er det to forskellige ting. Halo er et FPS. Jeg bryder mig ikke om FPS'er og spiller dem ikke.

Halo er også amerikansk. Måske er det der problemet ligger. Du kan bedst lide den type spil der kommer fra Japan. Det er også helt i orden.

Men der er jo mange der elsker Halo og KotOR. Det er ikke tilfældigt og ikke fordi de ikke kan vudere objektivt.

Omvendt er RPG min favoritgenre, hvoraf jeg også gerne bruger tid på mindre gode udgivelser heri.

Sammen med FPS og Sidescrollers er RPGs også min favoritgenre. Spiller også mindre gode titler. Ja, direkte dårlige titler. Men ikke kun japanske titler. Alt fra genren.


Derudover mener jeg fuldt ud stadigvæk, at også Halo er et vildt overvurderet spil fra et objektivt synspunkt. (Og, nej, det er ikke det samme som at jeg synes det er dårligt...)


Det her ved jeg slet ikke, hvad jeg skal sige til. Du bliver nok nød til at forklare hvordan du objektiverer et standpunkt, for fra mit synspunkt virker din udtalelse meget subjektiv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 01:48, rettet 16/09-03 01:53 
RJK>

Nu vil du altså ha' drejet det over i, at det er FAKTA, at KOTOR er koldt og sterilt, i forhold til de traditionelle japanske RPG'ere!?

Det er for langt ude det her; Jeg står af nu.

Du har siddet og kigget på et spil, og det her er altså din konklusion? Hvis jeg gjorde det, og konkluderede på samme måde, så ville folk tro jeg var sær.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 01:52 
bede-x >
Det her ved jeg slet ikke, hvad jeg skal sige til. Du bliver nok nød til at forklare hvordan du objektiverer et standpunkt, for fra mit synspunkt virker din udtalelse meget subjektiv.

Det er jeg osse meget interesseret i at høre RJK uddybe.

Hvis jeg personligt synes et spil er overvurderet, så siger logikken mig, at jeg foretager en subjektiv vurdering.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 01:57 
RJK >
Hvilket jeg ikke har sagt et klap om. Det eneste jeg diskuterer er hvor vidt KOTOR er koldt og sterilt i forhold til det traditionelle japanske RPG.

Nej, det er ikke rigtigt. Du kom med følgende udtalelse :

Hvis spillet virkerlig var "for genialt", "det bedste til Xbox", "kanon godt", "bedste Xbox-spil ever", "rystende fedt" og "virkelig fantastisk" så ville jeg jo som Xbox-ejer og meget stor RPG-fan være interesseret i at spille KOTOR, selvom jeg ikke lige er den store Star Wars-fan.

Her konkluderer du at spillet ikke er så fantastisk som folk i tråden siger, for så ville du jo være interesseret i at spille det. Jeg siger så bare at der godt kan være spil af den type, som er så gode, som du alligevel ikke kan lide(Halo).

Så du har udtalt dig om mere end bare "koldt og sterilt" vs japanske RPGs stil.

Så for at blive ved den fantastisk frugt-analogi, så handler det selvfølgelig ikke om, hvorvidt æbler eller pærer smager bedst. Blot om at man ikke kan udtale sig herom, hvis man ikke har smagt begge dele :)

Her er jeg igen lidt enig. Det kan dog diskuteres hvornår man har prøvet nok.

Jeg har flere gange vist Okotta japanske RPGs. Han kan ikke lide genren. Jeg elsker den. Skal han begynde at spille nogen spil, når jeg har demonstreret dem for ham og han tydeligvis ikke kan lide dem?

Det giver da ikke mening.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RebelheartRebelheartSkrevet 16/09-03 02:06 
RJK >
Men jeg kan da også godt tilføje, at jeg generelt synes Star Wars som helhed er vildt overvurderet og at ingen af filmene kan komme på min personlige top 100.

Du må være en troll eller også må du seriøst lide af smagsforvirring!
RebelheartRebelheartSkrevet 16/09-03 02:09 
bede-x >
Jeg har spist både pærer og æbler :)

Jamen, tillyke med det. Jeg er selv allergisk overfor både æbler og pærer!
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 02:22 
Okotta >
[Det er jeg osse meget interesseret i at høre RJK uddybe.

Hvis jeg personligt synes et spil er overvurderet, så siger logikken mig, at jeg foretager en subjektiv vurdering.


Tag ikke fejl. Jeg mener skam at objektive udtalelser godt kan forkomme omkring konsolspil...

Vil bare godt vide hvorfor RJKs specifikke kommentar er objektiv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-03 02:35 
Rebelheart >
Jamen, tillyke med det. Jeg er selv allergisk overfor både æbler og pærer!

Udtalelsen giver mening i konteksten.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 16/09-03 03:46 
Suk, jeg skulle aldrig have nævnt, at spillet ikke umiddelbart fangede mig...

Personligt kan jeg godt lide Halo, men KOTOR er en lidt anden boldgade, og de åbenlyse mangler springer jo i øjnene fra starten (såsom meget svingende framerate). Jeg skal som sagt nok give spillet en chance, men jeg vil give RJK ret i, at spillet umiddelbart for mig virker overvurderet og hyped.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 12:40 
Suk? Det er da mig der tager alle slagene for at forsvare synspunktet ;p

Jeg prøver lige at tage det hele på én gang, men hæng mig gerne op på det, hvis jeg glemmer noget...

For det første synes jeg det er utroligt, at man konstant skal hænges ud, bare fordi man ikke lige er fan af noget, som andre er fans af. Nogle gange virker det som om rigtig mange ikke kan adskille subjektivitet og objektivitet. Face it: ting som fx Star Wars og Star Trek er ikke store mesterværker fra et objektivt synspunkt. Det er ikke kunst med dybde, men spekulerende håndværk. Derfor er det da fint nok, at der er mange der godt kan lide den slags. Der er da også masser af ting jeg kan lide, selvom jeg godt kan se, at de ikke holder fra et objektivt synspunkt. Ligesom der er ting jeg personligt ikke bryder mig om (fx Halo), selvom jeg objektivt sagtens kan se dets kvaliteter.

Jeg ved ikke om måden jeg vurderer subjektivt kontra objektivt er anderledes end hvad andre gør. Jeg ved ikke om det er noget jeg er født med eller om det er noget der er opnået i løbet af at have skrevet 500 kritiske anmeldelser. Det er sådan set også lige meget. Jeg ved med mig selv at jeg gør det. Hvis andre er uenige, så lader jeg dem om det. Nogle gange går der nogle år, men i sidste ende får jeg normalt ret, så jeg har ikke noget imod at tage slag undervejs.

Halo er bestemt ikke verdens bedste spil. Det har åbenlyse svagheder og mangler. Bare fordi det måske er det bedste FPS til konsol, gør det ikke til verdens bedste spil.

KOTOR er, som jeg umiddelbart vurderer det, bestemt ikke verdens bedste RPG. Det har åbenlyse svagheder og mangler. Bare fordi det måske er det bedste (og stort set eneste) RPG til Xbox, gør det ikke til verdens bedste RPG.

KOTOR mangler, som stort set alle andre vestlige RPG'er, den grundlæggende charme, som normalt altid er i japanske RPG'er og som i min smag er en vigtig grund til, at jeg godt kan lide genren.

Main problem i denne diskussion er, at nogle mennesker har en overdrevet positiv indstilling til nogle ting. Så er dit verdens bedste og så er dat verdens bedste. Nogle andre - her i blandt undertegnede - er mere kritisk anlagte og overbevises knap så let. Det skal åbenbart altid føre til konfrontation, fordi førstnævnte gruppe opfatter den mindste smule kritik af deres nye favorit - åbenbart - som et personangreb på dem.

Personligt har jeg efterhånden oplevet det utallige gange. Rocky, Star Fox Adventures, Eternal Darkness, Halo, Metroid Prime og nu KOTOR. Den første halvdel fornemmer jeg de fleste store fans fra dengang nu har indset ikke var så gode som de gjorde dem til og med tiden kommer der sikkert også en lidt anderledes vurdering af den sidste halvdel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 16/09-03 12:49 
Ja suk, for du havde sikkert ikke sagt noget, hvis jeg ikke havde meldt ind i første omgang. Når du så havner i en stor diskussion, så kan jeg jo ikke undgå at føle, at jeg har startet en lavine. På den anden side er det vel det, som disse fora er til for...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RitesRitesSkrevet 16/09-03 12:56 
Lavinestarteren... Tsk tsk ;)

Jeg ved udemærket hvad Rune mener, men KOTOR tog altså også lige benene væk under mig. Hvilket jeg ikke havde regnet med, så jeg har, egoistisk nok, bare gået ud fra, at Rune ikke har fået spillet det nok ;)
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 16/09-03 13:01 
Well, det kan jeg da godt forstå. Jeg bruger jo delvist samme argument mod Okotta. Men immervæk har jeg brugt så meget tid på spil og været igennem så mange, at jeg ved, at det er ekstremt sjældent, at min førstegangsopfattelse af et spil ændrer sig særligt meget. Det sker, men det er utroligt sjældent. Og efter fem timer, tror jeg aldrig det er sket.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 16/09-03 13:19 
Jeg gider heller ikke at skubbe dig mere ;)
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 16/09-03 13:23 
Jeg skifter alligevel ikke mening, så det er der heller ikke megen grund til ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 16/09-03 13:47 
Kan vi få den her tråd tilbage til at diskutere KotOR? Tak!
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 13:59 
RJK >
Face it: ting som fx Star Wars og Star Trek er ikke store mesterværker fra et objektivt synspunkt. Det er ikke kunst med dybde, men spekulerende håndværk.

Jeg vil ikke diskutere om Star Wars OT er et mesterværk eller ej, da du tydeligvis ikke værdsætter de ting som de film indeholder.

Men det er direkte forkert at kalde de tre første film for spekulerende håndværk.

Og jeg er ked af at dette ikke handler om KOTOR ;-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 16/09-03 14:03 
Det handler vel lidt om Star Wars, så det går vel ;)

Jeg kan godt gå med til at A New Hope ikke er, hvis du så går med til at Phantom Menace og Attack... er. Så kan vi altid diskutere de to andre... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 14:18 
Hmm jeg kan ikke være uenig i at de nye film indeholder betydeligt flere elementer der lugter af at filmene skal sælge merchandise osv. osv.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 14:19, rettet 16/09-03 14:19 
RJK>

Mener du nu, at The Empire Strikes Back er "spekulerende håndværk"?

Filmen er bedre end A New Hope, og har bedre og mere 3 dimensionelle karakterer.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/09-03 14:35, rettet 16/09-03 14:36 
Som jeg allerede har skrevet, mener jeg sådan set alle filmene er det. Håndværk fordi filmene jo er fremragende håndværk, lavet af en række af mediets bedste håndværkere. Spekulerende fordi nærmest alle filmens elementer er nogle man ville udtænke, hvis man sad og spekulerede i at lave noget der skulle sælge godt. Selvfølgelig krævede det noget vision fra Lucas at få den første film igennem, men efter den scorede kassen, var det jo blot at gentage konceptet.

Jeg fornemmer svagt at jeg har gjort det igen og trådt på folks allerhelligste, fordi jeg ikke lige synes at Star Wars er fremragende film. Men jeg har nu svært ved at se, at der skulle være noget galt i "spekulerende håndværk". Det er langt hovedparten af Hollywood-film - det handler nu engang om penge - og også mange af mine egne favoritter. Spielberg/Lucas-perioden er tilfældigvis også noget af det, jeg har de allerstærkeste minder fra og respekt for. At noget er "spekulerende håndværk" betyder jo ikke, at det ikke kan være en fremragende oplevelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AmbyAmbySkrevet 16/09-03 15:06 
Jeg ser nu heller ikke på Star Wars filmene som det helt store...
Indiana Jones er for mig langt bedre.. (Og kommer som Box her den 22, men det ved I forhåbentlig alle ;)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KTCKTCSkrevet 16/09-03 15:06, rettet 16/09-03 15:07 
Det er nok ordet "spekulerende", som folk går galt i halsen, da det godt kan bruges negativt i visse sammenhænge som "lusket", "beregnende" og "uærlig".
Men det havde du nok overvejet da du brugte det, men jeg vil da give dig ret i, at man burde få de bedste resultater ved at spekulere over, hvordan et koncept blev bedst modtaget.

Jeg kan så også lige tilføje, at jeg er fan af Star Wars, men stadig ikke blev bidt af KOTOR...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 15:23 
Set i forhold til fx kunstnerisk dybde så mente jeg skam også spekulerende som negativt ment. Min pointe til sidst var bare, at det ikke var for at skælde Star Wars specielt ud, fordi utallige film er - af gode grunde: de koster penge at lave, som skal tjenes ind igen - spekulerende.

Hvis man ser på figurerne og handlingen i Star Wars-filmene, så er det jo klichéer fra ende til anden. Der er alt det, som folk godt kan lide. Det er overfladisk underholdning. Hvilket er fint. Jeg forstår bare ikke dem der gør det til en religion og påstår at det er meget mere, end dét det egentligt er og handler om. Penge...

Personligt er jeg også enormt glad for Indiana Jones, som jeg synes er Lucas' højdepunkt, men det er da heller ikke stor kunst eller dybde. Men det er noget af det bedste filmhåndværk, som nogensinde er lavet efter min mening.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 16/09-03 15:53 
Fordi noget er bygget op til at stimulere folks hungren efter en eventyrlig spændingshistorie, betyder det da ikke, at der er noget som helst negativt i det. Ja, du skriver ikke ligefrem "negativt", men du kan ikke forstå at folk dyrker det så meget. Hvorfor ikke? Hvis det nu er perfekt afvejet historie og action for dem, hvorfor kan det så ikke blive religion?

Skal det virkelig handle om en instruktør, der i sine psykoser udtrykker sig alternativt, så andre folk med psykoser ligepludseligt føler sig mere normale, når de ser filmen?
Jeg kan sagtens sætte pris på den originale og kunstneriske film, men det er altså ikke det eneste i min verden, der kan glæde mig. Koncentreret, afvejet og finpudset action kan lige så godt få mig op af stolen...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 15:58 
Jeg skriver at der ikke er noget kunstnerisk eller dybere indhold i det. Ikke andet. Hvis du læste mine indlæg ordentligt kunne du se, at meget af det jeg selv foretrækker, er den slags.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 16:02 
Jeg ser på ingen måde Star Wars som filmkunst i samme kategori som "Seven Samurai" eks.

Men det ændrer nu ikke på at Star Wars OT opfandt og inspirerede så ufatteligt mange ting.
Selve ordet blockbuster er én af dem.
I det hele taget var Science Fiction film ikke noget der blev taget rigtigt seriøst før Episode IV(*).

At det skyldtes at Lucas gik hen og tjente rigtig mange penge, og derfor blev kopieret ændrer jo ikke på kvaliteten af hans ideer.

At serien heller ikke skulle indeholde dybde, er for mig også lidt uforståeligt.
Nej historien i sig selv er ikke særlig dyb, men det er vel ikke den eneste måde en film kan være dyb på?
Alle figurer og fartøjer i filmene har et navn / nummer og en baggrundshistorie.
Bandet i Cantina scenen har allesammen navngivne intrumenter.
Klart det er en nørdet form for dybde, men jeg mener klart at den opmærksomhed på detaljen smitter af på filmen.
Man er en del af et univers. Hvilket også er blevet brugt som baggrund for utallige bøger siden.
Indiana Jones indeholder jo på ingen måde nær samme niveau af detaljer. Og det siger jeg ikke for at svine Indy til for det er også rigtigt fede film.
De har bare ikke haft samme betydning for efterfølgende film, som Star Wars havde.


(*) Og til dem der sidder og råber Rumrejsen 2001 eller Planet of the Apes vil jeg bare sige at de som sådan ikke er science fiction film.
I hvert fald er det ikke deres væsentligste element.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 16/09-03 16:14, rettet 16/09-03 16:20 
Nå, så er jeg da klar til at få flere slag:

Star Wars er i min bog ikke science fiction.

Star Wars er fantasy, der tilfældigvis foregår i et univers, som har ligheder med hvad vi ellers forbinder med science fiction.

Science fiction handler om at digte videre (fiktion) på noget der foregår nu og hvordan de udvikler sig i fremtiden som følge af teknologiske udviklinger eller lignende (science). Science fiction foregår normalt i fremtiden, men handler i virkeligheden om vores samtid. Det overdriver nogle idéer, for at vi skal forstå pointen og tænke over den måde vores samfund fungerer på.

Star Wars har ingen af de elementer. Til gengæld har serien de fleste elementer fra fantasy. Endda inklusive prinsesser, sværdkampe og "magi".

Star Wars har ikke ført til at science fiction blev taget seriøst (af andre end pengemænd).

Og for at give lidt ekstra til min genrebeskrivelse, så kommer her et par citater:

Ray Bradbury:

Science fiction is really sociological studies of the future, things that the writer believes are going to happen by putting two and two together.

Isaac Asimov:

Modern science fiction is the only form of literature that consistently considers the nature of the changes that face us, the possible consequences, and the possible solutions.

Robert A. Heinlein:

A handy short definition of almost all science fiction might read: realistic speculation about possible future events, based solidly on adequate knowledge of the real world, past and present, and on a thorough understanding of the nature and significance of the scientific method.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 16:22 
Så udskift ordet Science Fiction med "rum eventyr".

Pointen er den samme.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 16/09-03 16:30 
Ehm, okay... Jeg mener nu nok at det ligger ekstremt langt imellem de to "genrer".

Jeg erindrer ikke at "rumeventyrsgenren" skulle være noget der bliver taget seriøst eller har haft speciel stor indflydelse på filmmediet generelt (udover Star Wars selv).

Mht. dybde går jeg ud fra at du ved, hvad jeg mente. Hvilket selvfølgelig ikke har noget at gøre med, hvor mange navne og andre trivialiteter noget indeholder.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 16:30, rettet 16/09-03 16:31 
SeventhSun >
Og til dem der sidder og råber Rumrejsen 2001 eller Planet of the Apes vil jeg bare sige at de som sådan ikke er science fiction film.
I hvert fald er det ikke deres væsentligste element.

A ha - hører de ind under Dogme konceptet så, eller..?

Hvad synes du de to film er?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KTCKTCSkrevet 16/09-03 16:49 
RJK >
Jeg skriver at der ikke er noget kunstnerisk eller dybere indhold i det. Ikke andet. Hvis du læste mine indlæg ordentligt kunne du se, at meget af det jeg selv foretrækker, er den slags.
Det gør jeg skam, men det var så dit argument, og grunden til at du bevidst brugte et negativt ladet ord. Eller misser jeg et eller andet?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 16:55 
Sorry, jeg tabte tråden ;) Hvad mener du?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 16/09-03 17:07 
Du skrev:
>RJK
Set i forhold til fx kunstnerisk dybde så mente jeg skam også spekulerende som negativt ment

Derfor skrev jeg som jeg gjorde, da det for mig ser ud som om du havde negativitet overfor "spekulerende" film.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 16/09-03 17:09 
Ja, fra et objektivt kunstnerisk synspunkt. Det var det, jeg forsøgte at sige.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 16/09-03 17:26 
Jeg er lidt på dybt vand nu.

Jeg er sådan set enig i RJK's definitioner af Sci-Fi.
Men jeg synes egentlig ikke at 2001 og Apes... er Sci-Fi.
Det hænger bare ikke helt sammen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RitesRitesSkrevet 16/09-03 17:38 
Jeg syntes så heller ikke at Apes passer ind i RJK's definition af sci-fi, da det nemlig ikke viderebygger eller overdriver dagens standarder på samme måde som "rigtige" sci-fi film.

Så, in short, er jeg enig med RJK :)
» a winner is you «
PapandPapandSkrevet 16/09-03 18:27, rettet 16/09-03 18:27 
Jeg vil lige bryde ind i denne detaljefyldte debat og hoppe lidt tilbage til det egentlige emne. I dag modtog jeg mit anmelder eksemplar af KoTOR og har spillet uafbrugt i noget der ligner 4 timer. Jeg er 100% enig med KTC og RJK. Dette spil har åbenlyse mangler. Jeg er kæmpe fan af vestlige rollespil (synes da bestemt ikke de er kolde og uden charme i forhold til de japanske(?)) og kæmpe fan af Star Wars universet. Alligevel er jeg ikke fanget endnu, spillet er godt og bestemt pengene værd, men et mesterværk er vi langt fra.
Jeg håber min holdning vil ændre sig efter et 2-cifret antal spilletimer.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
NaieraNaieraSkrevet 16/09-03 18:58 
Snowman >
(synes da bestemt ikke de er kolde og uden charme i forhold til de japanske(?))

Men det er de så...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 16/09-03 19:16, rettet 16/09-03 19:20 
Men så er din mening forkert.
» a winner is you «
ComradeComradeSkrevet 16/09-03 19:20, rettet 16/09-03 19:23 
Det mener jeg iblandt andre ikke... (Her kommenterer jeg Naiera, Rites postede lige før mig)


Men når man først kommer de vel 10 timer ind i spillet og rigtigt ind i historien, så begynder spillet at blive en rigtig tidsrøver !
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
144 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig