X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Muhaha(KOTOR)


Svar Sortering
ValkyrieValkyrieSkrevet 12/09-03 23:04 
Weeeee.... Så fik jeg det endeligt:) har spillet non stop siden ved 12 tiden!!!

Det er simpelthen for genialt... Jeg er selvfølelig ond så det gør ondt! Og jeg mener virkelig ond... Det er ikke bare sådan noget med at tage nogen credits, men at forråde folk osv... Nu må jeg ikke spoile jer, men det er for genialt!!!

Mit største og eneste problem indtil videre, er ikke ... Se hele indlægget
Well crucify the insincere tonight...
144 emne(r).
« < 1 2 3

Svar Sortering
RitesRitesSkrevet 16/09-03 19:23 
Har spillet 20 timer nu og de 20 timer røg hurtigere end de nogensinde har gjort med et Final Fantasy spil.
Så ja, 10 timer inde er der sgu nok garanteret sjov for alle, men hvis man ikke finder de første fem interessante, så bliver man nok ikke ved.
» a winner is you «
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 16/09-03 19:33 
Rites >
Har spillet 20 timer nu og de 20 timer røg hurtigere end de nogensinde har gjort med et Final Fantasy spil.

Når sådan en udtalelse kommer fra DIG - Så bliver jeg nødt til at kigge nærmere på spillet (Også selvom jeg ikke er Star Wars übergeek).
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 16/09-03 19:44 
Jeg er ked af hele tiden at skifte trådens retning, men jeg synes jo det er interessante ting at diskutere ;)

Mht. charmen, så kommer jeg fx til at tænke på Grandia, der er typisk japansk RPG i fantasyverden. Helten er drengen Justin, som tager på eventyr sammen med den ældre pige Feena og så er der den lille pige Sue, som følger med som fortabt lillesøster.

På skurkesiden er der tre umulige kvindelige generaler, som heltene flere gange støder ind i. På et tidspunkt infiltrerer de således fjendens lejr, ved at kravle igennem en mørk ventilationsskakt. Justin kravler bagved Feena (som han bager på gennem det meste af spillet) og hele tiden "kommer han til" at "bumpe ind" i hende med små hjerter i talebobler til følge, hvilket hun bliver mere og mere sur over.

I midlertid så fører ventilationsskakten dem igennem et baderum, hvor de tre kvindelige generaler er ved at klæde om (der er vist også en masse lesbiske antydninger). Pludselig har Justin slet ikke travlt med at bage på Feena, men studerer de halvnøgne kroppe med endnu større hjerter i talebobler til følge. Det bliver Feena kun endnu mere sur over, da hun nu bliver vildt jaloux og situationen udvikler sig ekstremt. Sue fatter selvfølgelig ingenting.

Et mindre seksuelt eksempel fra samme spil er de forskellige små animationer der udspilles efter man har vundet en kamp. Specielt mindeværdig er det da Sue sammen med sit lille levende krammedyr finder pomponer frem og udfører et hurtigt og totalt malplaceret cheerleader-dansenummer.

Det var et par eksempler på den slags små fjollede indslag, som lagt sammen giver meget af den varme charme, som jeg taler om. Og som generelt ikke findes lignende i vestlige spil.

(Grandia-kendere: hvis jeg beskriver spillet en smule forkert, så er det fordi det er mange år siden jeg spillede det - grundlæggende skulle det dog være rigtigt)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 16/09-03 21:04 
Jeg ved præcist hvad du mener -Har jo selv spillet utallige japanske spil ;)

Men i KOTOR får du lov til at dræbe en ond kvindelig Jedi! ...Som dog ikke er en særlig attraktiv kvinde.

Hvis man spiller en mandelig karakter, så kan man dog konstant komme med "misforståede" kommentarer til sin kvindelige Jedi-følgesvend.
Ret morsomt og det faldt mig også ind som en smule "ikke-vestligt" :)
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 16/09-03 22:49 
Naiera >
Men det er de så...

Næh, men hvis man på forhånd ikke kan li' dem, eller ellers generelt ikke kan li' dem, så synes man det; Sådan er det bare.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 16/09-03 22:53 
Rites >
Hvis man spiller en mandelig karakter, så kan man dog konstant komme med "misforståede" kommentarer til sin kvindelige Jedi-følgesvend.

Ja, det er rigtigt og det synes jeg også var det eneste humoristiske jeg oplevede i spillet. Men det virkede bare ekstremt påtrængende og kunstigt. Ikke som en naturlig del, som de ting jeg nævner (jeg ved godt at jeg skrev "malplaceret", men jeg mente mere en slags "logisk malplacering" - svært at forklare).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 17/09-03 00:54, rettet 17/09-03 00:55 
Alt det her charme/kulde-snak...taler "vi" ikke bare om to forskellige former for "charmerende begivenheder" i henholdsvis vestlige og japanske rollespil (og action-adventure spil)?

Charmen i de japanske er vel bare mere åbenlys og "fjollet" (positivt ment).
Udover nævnte eksempler, kunne nævnes race på Chocoboer i FF (og så har jeg lige glemt tallet ;), man kan sjippe med legende børn i FFIX, man kan "flyve" med høns i Zelda: OT.

De vestlige spiller oftest på små jokes og sjove kommentarer i dialogen, hvor i mod der som regel ikke er så meget humor (og charme) i selve gameplayet.

Der er selvfølgelig også spas i dialogen i de japanske rollespil, så 2-1 til de japanske? :)
Godt man er til begge typer, så er der flere at vælge i mellem :D
Bede-xBede-xSkrevet 17/09-03 02:10 
RJK >
For det første synes jeg det er utroligt, at man konstant skal hænges ud, bare fordi man ikke lige er fan af noget, som andre er fans af.

Jeg synes ikke at du bliver specielt hængt ud.

Nogle gange virker det som om rigtig mange ikke kan adskille subjektivitet og objektivitet.

Enig. Spørgsmålet er så hvem der har problemet ;)

Face it: ting som fx Star Wars og Star Trek er ikke store mesterværker fra et objektivt synspunkt. Det er ikke kunst med dybde, men spekulerende håndværk.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kender nok til de to universer til at komme med stærke modsigelser. Men jeg har på fornemmelsen at den første Star Wars film godt kunne ses som et mesterværk. Også fra et objektivt synspunkt.

Men jeg kender ikke nok til det...

Bare lige sådan for sjov, og totalt off-topic(men det er det meste jo) : Er Silent Hill 2 et stort mesterværk fra et objektivt synspunkt?

Jeg ved ikke om måden jeg vurderer subjektivt kontra objektivt er anderledes end hvad andre gør. Jeg ved ikke om det er noget jeg er født med eller om det er noget der er opnået i løbet af at have skrevet 500 kritiske anmeldelser. Det er sådan set også lige meget. Jeg ved med mig selv at jeg gør det.

Det er nok her problemet ligger. Du VED at DU vuderer objektivt...

Hvis andre er uenige, så lader jeg dem om det. Nogle gange går der nogle år, men i sidste ende får jeg normalt ret, så jeg har ikke noget imod at tage slag undervejs.

Efter min mening er den her udtalelse helt håbløs.
Den sætter dig selv op på en pedestal.

Halo er bestemt ikke verdens bedste spil. Det har åbenlyse svagheder og mangler. Bare fordi det måske er det bedste FPS til konsol, gør det ikke til verdens bedste spil.

Det kan altid diskuteres. Hvad der ikke kan diskuteres er, at Halo efter manges mening har nogen kvaliteter og en sammenhæng som gør det til et af de bedste FPS nogensinde.

Personligt er det på min all-time top 10.

KOTOR er, som jeg umiddelbart vurderer det, bestemt ikke verdens bedste RPG. Det har åbenlyse svagheder og mangler. Bare fordi det måske er det bedste (og stort set eneste) RPG til Xbox, gør det ikke til verdens bedste RPG.

Jeg vil vente med at udtale mig om KotORs kvaliteter til, jeg har spillet det.

Mange anmeldere, også højt respekterede anmeldere, mener dog at det er noget af det bedste i genren.

Main problem i denne diskussion er, at nogle mennesker har en overdrevet positiv indstilling til nogle ting. Så er dit verdens bedste og så er dat verdens bedste.

Som sagt ovenfor så er folkene i denne tråd ikke alene i deres meninger.

Personligt mener jeg dog, at der skal gå mindst et år, før man kan vudere om noget er det bedste nogensinde. Spil hænger til tider "fast" i tiden og deres kvaliteter kan ændre sig.

Dermed ikke sagt at man ikke kan mærke om et givent spil er specielt.

Nogle andre - her i blandt undertegnede - er mere kritisk anlagte og overbevises knap så let.

Vi kan jo altid diskutere hvem der er mest kritisk anlagt. På nogen områder synes det som om, du hurtigt bliver imponeret.

Japanske rollespil. Silent Hill 2. osv.

Ikke at jeg vil kritisere din smag, blot understrege at jeg er kritisk anlagt over for andre former for spil.

Men det var måske ikke mig din udtalelse var myntet på?

Personligt har jeg efterhånden oplevet det utallige gange. Rocky, Star Fox Adventures, Eternal Darkness, Halo, Metroid Prime og nu KOTOR. Den første halvdel fornemmer jeg de fleste store fans fra dengang nu har indset ikke var så gode som de gjorde dem til og med tiden kommer der sikkert også en lidt anderledes vurdering af den sidste halvdel.

Igen en efter min mening tåbelig udtalelse. Særligt når vi snakker Halo.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 17/09-03 02:39 
bede-x >
Jeg synes ikke at du bliver specielt hængt ud.

Nu tænker jeg også mere historisk set og ikke kun lige på mig selv...

Er Silent Hill 2 et stort mesterværk fra et objektivt synspunkt?

Som udgangspunkt nej, for det kræver utroligt meget, før jeg ville mene noget produkt har fortjent en sådan betegnelse. Jeg ved godt hvor du vil have mig hen, og det er også fair nok -> nogle ting er sværere at vurdere objektivt end andre. En titel som Silent Hill 2 lever jo ikke i kraft af ting som man kan gå ind og dissekere, som man ellers kan med langt hovedparten af computerspil. Eftersom spillet baserer sig på følelser, som det vil være subjektivt hvorvidt de vil fungere, kan det vel diskuteres, om det overhovedet giver mening at udtale sig objektivt om spillet.

Efter min mening er den her udtalelse helt håbløs.
Den sætter dig selv op på en pedestal.

Det må være op til den enkelte at vurdere, hvilket da står dem frit for. Hvis folk tror at mine udtalelser alene bunder i arrongance og selvhøjtidelighed, så må de jo tro det ;p

Hvad der ikke kan diskuteres er, at Halo efter manges mening har nogen kvaliteter og en sammenhæng som gør det til et af de bedste FPS nogensinde.

Det har jeg da heller ikke tænkt mig at diskutere...

Mange anmeldere, også højt respekterede anmeldere, mener dog at det er noget af det bedste i genren.

Nu er der jo mange titler der er "noget af det bedste". Jeg stejler bare, når man udråber et spil til verdens bedste efter at have haft det i to dage...

På nogen områder synes det som om, du hurtigt bliver imponeret.

Japanske rollespil. Silent Hill 2. osv.

Den udtalelse har du vist ikke så forfærdeligt meget at have i. Hvad angår Silent Hill 2 kan jeg da kun begræde, at alle ikke har haft den samme oplevelse med det som blandt andet jeg selv. Hvad det skulle have at gøre med at blive "hurtigt imponeret" kan jeg ikke se. At jeg generelt har givet udtryk for at jeg bedst kan lide den japanske RPG-stil, betyder vel heller ikke ligefrem automatisk, at jeg bliver "hurtigt imponeret". Men det forventer jeg da så, at få uddybet.

Igen en efter min mening tåbelig udtalelse.

Nåh, men sådan er det altså nu engang. Et par af situationerne kan du sikkert finde her på forummet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-03 01:01 
RJK >
Hvis folk tror at mine udtalelser alene bunder i arrongance og selvhøjtidelighed, så må de jo tro det ;p

Det gør jeg skam personligt ikke. Men det er meget at bede folk, at forstå at du har ret, fordi du har ret. Et svagt argument.

Den udtalelse har du vist ikke så forfærdeligt meget at have i. Hvad angår Silent Hill 2 kan jeg da kun begræde, at alle ikke har haft den samme oplevelse med det som blandt andet jeg selv. Hvad det skulle have at gøre med at blive "hurtigt imponeret" kan jeg ikke se.

Fjern ordet hurtigt fra "hurtigt imponeret" og så er der noget at have det i. Efter min mening bliver du ofte imponeret over typiske japanske spil, som har tydelige designfejl. Silent Hill 2 er et eksempel. Måske også FFX, men jeg kan ikke helt huske, hvad du skrev sidste gang vi diskuterede det. Julenat :)

Men som sagt, så var det ikke min hensigt at diskutere din personlige spilsmag, blot påpege at spil du synes er fantastiske, er mindre fantastiske for mig(og andre). Netop som KotOR er det her.

Nåh, men sådan er det altså nu engang. Et par af situationerne kan du sikkert finde her på forummet...

Så er vi tilbage ved, "jeg har ret, fordi jeg har ret"...

Du får mig ikke til at sige at Halo om nogen tid, vil blive mindre højagtet. Som om folk pludseligt vil indse, at spillet ikke var så godt, som de gjorde det til.

De andre spil i gruppen må du få andre til at forsvare. Dem har jeg aldrig udråbt som nogen af de bedste nogensinde. Har dog på fornemmelsen at et par Metroid Prime fans vil være uenig med dig. Og der er allerede nogen KotOR fans i denne tråd som er det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 18/09-03 01:07, rettet 18/09-03 01:14 
bede-x >
Men det er meget at bede folk, at forstå at du har ret, fordi du har ret.

Det gør jeg jo heller ikke...

Efter min mening bliver du ofte imponeret over typiske japanske spil, som har tydelige designfejl. Silent Hill 2 er et eksempel.

Jeg bliver altså "ofte imponeret" - og det baserer du på ét spil...? Er det ikke lidt tyndt...?

Jeg holder fast i at Silent Hill 2 er en enestående oplevelse på trods af store gameplaymæssige mangler. Det tager en række helt nye skridt for mediet og lykkes med dem. Det er ikke et godt spil i traditionel forstand, men det er så meget andet. Jeg vil tro at mange vil få meget af den samme oplevelse, hvis de fordyber sig i det, men jeg erkender fuldt ud, at det afhænger helt af, hvad der trigger én. Og det er også derfor jeg ikke vil komme med den samme objektive udtalelse om det spil. Fordi jeg - som sagt - ikke er sikker på, at det giver nogen mening.

Det er dig der roder min personlige spilsmag og hvad jeg subjektivt kan lide, ind i noget der handler om objektiv vurdering. Ikke mig...

Du får mig ikke til at sige at Halo om nogen tid, vil blive mindre højagtet. Som om folk pludseligt vil indse, at spillet ikke var så godt, som de gjorde det til.

Jeg ved det da heller ikke. Jeg tager da fejl nogle gange... Nogle få gange... ;p

Men der er jo allerede utallige fx her på forummet, der ikke ser det ultimate lys i Halo, så på den front synes jeg allerede, at jeg "har fået ret". Jeg forventer jo ikke at hele verden skal mene det samme som mig...

BTW mener jeg at Final Fantasy X er godt - og bedre end "over middel"-Edge - men meget langt fra et mesterværk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-03 01:47 
RJK >
Det gør jeg jo heller ikke...

Det gør du faktisk her. Dit argument var:

Jeg ved ikke om måden jeg vurderer subjektivt kontra objektivt er anderledes end hvad andre gør. Jeg ved ikke om det er noget jeg er født med eller om det er noget der er opnået i løbet af at have skrevet 500 kritiske anmeldelser. Det er sådan set også lige meget. Jeg ved med mig selv at jeg gør det. Hvis andre er uenige, så lader jeg dem om det. Nogle gange går der nogle år, men i sidste ende får jeg normalt ret, så jeg har ikke noget imod at tage slag undervejs.

Opfattet på den måde, at du "ved med dig selv at du bedømmer objektivt". Så kunne jeg jo sige, at det mener jeg også, at jeg gør.

Men det er vel næppe et argument.

Jeg bliver altså "ofte imponeret" - og det baserer du på ét spil...? Er det ikke lidt tyndt...?

Ikke nødvendigvis et spil. SH2, FFX, Silpheed LP...Jeg kunne sikkert finde flere, hvis jeg ville.

Ikke sådan forstået at du har udråbt de ovenstående spil til verdens bedste. Men du har det meget med at hakke på nye titler, særligt hvis de ikke er RPGs.

Metroid Prime fik hak. Halo fik hak. Ja, du skrev at de stadig var fine spil, men skulle spil af den kaliber påhæftes den mængde kritik, du har givet dem, så vil jeg slet ikke tænke på hvor meget spil som FFX el. SH2 skulle have...

Måske er det jeg prøver at sige, at du ofte hakker på det største og roser det mindste. Relativt set.

Men lad det nu ligge. Jeg vil helst ikke diskutere smag, hvilket dette her drejer sig om. Kun modsige din måde at objektivere noget på.

Jeg holder fast i at Silent Hill 2 er en enestående oplevelse på trods af store gameplaymæssige mangler.

Jeg er oprindeligt ked af, at jeg ikke kan se på SH2 som du gør. Ville gerne have haft den oplevelse.

Men jeg kan dog godt se flere af spillets kvaliteter.

Det er dig der roder min personlige spilsmag og hvad jeg subjektivt kan lide, ind i noget der handler om objektiv vurdering. Ikke mig...

Nej. Du har stadig ikke overbevidst mig om at din vudering er objektiv. Derfor sammenblandingen.

Du får mig ikke til at sige at Halo om nogen tid, vil blive mindre højagtet. Som om folk pludseligt vil indse, at spillet ikke var så godt, som de gjorde det til.

Jeg ved det da heller ikke. Jeg tager da fejl nogle gange... Nogle få gange... ;p

Og det gør du så her ;)

Men der er jo allerede utallige fx her på forummet, der ikke ser det ultimate lys i Halo, så på den front synes jeg allerede, at jeg "har fået ret". Jeg forventer jo ikke at hele verden skal mene det samme som mig...

Forummet er en meget lille og indspist gruppe. Ikke at jeg vil fornærme nogen, men P:R kan ikke danne grundlag for en meningsundersøgelse.

Kom ind på Edge forummet når de åbner igen, og overbevis en lidt større gruppe. Det vil imponere mig :)

BTW mener jeg at Final Fantasy X er godt - og bedre end "over middel"-Edge - men meget langt fra et mesterværk.

Det blev vi vist enige om for længe siden. Edges anmeldelse er fin nok tekstmæssigt. De rammer rigtigt i deres kritikpunkter, men de fejlvuderer hvor meget underholdning man kan få fra de ting som Square gør rigtigt.

8/10 ville have været korrekt. Objektivt set ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 18/09-03 04:19 
Jeg vil så lige nævne, at Silent Hill 2 fuldstændigt opslugte mig i mange nætter, og at spillet formåede at pille ved ens psyke, at det faktisk var/er helt skræmmende. På dette punkt er spillet i mine øjne et mesterværk, da ganske få film har opnået noget, der bare kom tæt på hos mig. Selve gameplayets udvikling og opbygning kan så diskuteres, men det kommer ligesom til at stå lidt i baggrunden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-03 04:47 
Som jeg skrev, så kan jeg godt se spillets kvaliteter. Men det har også mange fejl. Styresystem, voice acting o.s.v.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 18/09-03 05:02 
Jeg synes nu voiceacting er imponerende god mange steder, og i kombination med resten af lydsiden, går den lige ind. Styresystemet ser jeg heller ikke de helt store problemer med...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-03 05:18, rettet 18/09-03 05:19 
Det er vel næppe tråden at tage diskussionen i. Men alligevel...

Musikken er fantastisk i spillet, og fokuserer man nok på det, kan man måske undgå den tænderskærende dårlige voice acting.

Et let eksempel:Start spillet og gå ned på kirkegården. Lyt derefter opmærksomt til stemmerne. Hvilken patos...

Styresystemet er som de fleste horror spil dårligt og alt andet end intuitivt. Læg mærke til hvor mange gange du løber ind i vægge o.lign.

Sjovt nok, er det som om det kun er Resident Evil serien, der kan få hak for sit styre system. Men SH er ikke så meget bedre...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-03 05:44 
RJK >
Specielt mindeværdig er det da Sue sammen med sit lille levende krammedyr finder pomponer frem og udfører et hurtigt og totalt malplaceret cheerleader-dansenummer.

Det her eksempel fra Grandia er helt i orden, men de japanske spil kan også gå for langt mht malplacering. Dialogen kan være underlig, grundet oversættelse/sprogforskelle. Pludselig kan der være ting som ikke passer ind i spillets øvrige setting(fra en logisk synsvinkel). Monstre man møder grænser ikke bare op til at være fjollede, de kan være direkte pinlige.

Det er ikke alle de underlige indslag, jeg holder af i japansek RPGs.

(Grandia-kendere: hvis jeg beskriver spillet en smule forkert, så er det fordi det er mange år siden jeg spillede det)

Nej Nej. Du rammer helt rigtigt. Spillet er fyldt med varme, glæde og gode scener.

Elsker Iwadares musik i slutningen lige efter de har ødelagt Spirit stenen, hvor kameraet er fokuseret på alle folkene.

Og den sidste scene giver mig altid tårer i øjnene. "Justin, Feena...".

Ren glæde.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OkottaOkottaSkrevet 18/09-03 09:31 
bede-x >
Styresystemet er som de fleste horror spil dårligt og alt andet end intuitivt. Læg mærke til hvor mange gange du løber ind i vægge o.lign.

Jeg vil vove den påstand, at intet spil har et helt perfekt styresystem.

Selv i *gisp* Halo, kunne det være rart noglegange, om man *lige* kunne bevæge snipersigtet lidt hurtigere, uden at det blev for rykvist, så man ku' få det der headshot man ønskede. Orv ja - hoppefunktionen i Halo, er langt fra optimal når man spiller multiplayer : Man er nødt til at flytte tommelfingeren fra den højre analogpind, til "A", når man skal hoppe, og så kan man ikke samtidigt sigte når man hopper.

Mange spil kommer *tæt* på det perfekte styresystem, men der er vel altid ét eller andet, som man ville ønske var lidt bedre.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 18/09-03 13:52, rettet 18/09-03 13:58 
bede-x >
Det gør du faktisk her.

Det jeg skrev var, at jeg ikke bad folk om at indse, at jeg har ret. Det må de da selv vurdere.

Ikke nødvendigvis et spil. SH2, FFX, Silpheed LP...Jeg kunne sikkert finde flere, hvis jeg ville.

Tydeligvis ikke, for du er helt galt på den. Jeg tror faktisk at vi er meget enige i FFX (det er også en 8/10 i min bog) - det eneste vi er decideret uenige om er Edge. Jeg tror nok at jeg har sagt at Silpheed LP er lækkert at se på, men jeg tror godt nok aldrig jeg har sagt at det er fremragende, for det er det jo ikke.

Men du har det meget med at hakke på nye titler, særligt hvis de ikke er RPGs.

Ævl. Hakker jeg måske ikke på KOTOR? ;p

Det eneste jeg gør er at komme med min vurdering, hvis andre siger noget, jeg er uenig i. Hvis alle andre havde sagt at Metrod Prime var det vildeste skod, så ville jeg have trukket nogle af dets gode sider frem og argumenteret for, at det er et godt spil (hvilket det er).

Problemet er i praksis, at mange herinde lader sig overvælde af nye spil og mener det er verdens ottende vidunder. Derfor fremstår jeg per automatik kritisk, for det er meget, meget sjældent, at verdens ottende vidunder udkommer.

Hvad angår de spil du mener jeg ikke er kritisk overfor, så har der jo aldrig været nogen stemning herinde der fik dem til at fremså rosenrødt, så min "auto-balancering" har ikke været nødvendig at bruge.

Og det gør du så her ;)

Nej.. ;p

Forummet er en meget lille og indspist gruppe. Ikke at jeg vil fornærme nogen, men P:R kan ikke danne grundlag for en meningsundersøgelse.

Måske ikke, men det er jeg heller ikke ude efter. Jeg er ude efter at andre med forstand på tingene ser tingene fra flere sider. Og det lykkes for det meste.

Og til sidst, hvad angår styring i Silent Hill 2. Det er måske rigtigt nok, men det beviser bare, hvor forskellig en indgangsvinkel vi har til spillet. Da jeg var i spillets sidste halvdel (hvor der for alvor trækkes tænder ud), så tænkte jeg ikke et sekund på styringen. Jeg tænkte ikke på gameplay, på trivielle puzzles, aliasing eller andre af de ting der teknisk set er galt. Jeg var så opslugt af historien, personerne og stemningen, at alt det andet blev ligegyldigt. Kan man snakke om en slags spilmæssig udgave af suspension-of-disbelief der bliver til en slags suspension-of-gaming? Jeg var solgt, ulig noget jeg tidligere har oplevet. Jeg kommer til at tænke på Steven Spielberg, som var utilfreds med slutningen på Jaws (bogen) og ville have noget mere dramatisk. Han foreslog den nuværende "tønde-eksplosion", hvilket forfatteren ikke ville være med til; det var alt for urealistisk - folk ville aldrig tro på det. Spielberg svarede noget i retning af: "Det er ligemeget. På det tidspunkt har jeg publikum i min hule hånd. De er solgt. Jeg kan gøre hvad jeg vil, og de vil tro på det." Og han havde jo ret. Sådan havde jeg det også med Silent Hill 2, der ikke blev en spiloplevelse, men en OPLEVELSE.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RaGeRaGeSkrevet 18/09-03 23:21 
Okotta >
bede-x >
Styresystemet er som de fleste horror spil dårligt og alt andet end intuitivt. Læg mærke til hvor mange gange du løber ind i vægge o.lign.

Jeg vil vove den påstand, at intet spil har et helt perfekt styresystem.

Selv i *gisp* Halo, kunne det være rart noglegange, om man *lige* kunne bevæge snipersigtet lidt hurtigere, uden at det blev for rykvist, så man ku' få det der headshot man ønskede. Orv ja - hoppefunktionen i Halo, er langt fra optimal når man spiller multiplayer : Man er nødt til at flytte tommelfingeren fra den højre analogpind, til "A", når man skal hoppe, og så kan man ikke samtidigt sigte når man hopper.

Mange spil kommer *tæt* på det perfekte styresystem, men der er vel altid ét eller andet, som man ville ønske var lidt bedre.


Man kan altså ændre på control opsætningen i HALO *DOH*.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-03 01:14 
RJK >
Hvad angår de spil du mener jeg ikke er kritisk overfor, så har der jo aldrig været nogen stemning herinde der fik dem til at fremså rosenrødt, så min "auto-balancering" har ikke været nødvendig at bruge.

Måske. Mener stadig at særligt japanske udviklere og deres spil, fremstår lidt rosenrødt på P:R.

Men jeg skal prøve at nævne det, næste gang det sker :)

Måske ikke, men det er jeg heller ikke ude efter. Jeg er ude efter at andre med forstand på tingene ser tingene fra flere sider. Og det lykkes for det meste.

Helt iorden, men så har du heller ikke ret, ved at have overbevidst nogle P:R folk.

Kan man snakke om en slags spilmæssig udgave af suspension-of-disbelief der bliver til en slags suspension-of-gaming?

Fint. Jeg vil prøve en gang til med SH2. Vil virkeligt gerne have den wow oplevelse. Har den med Rez.

Men det er svært for mig, hvis det basale håndværk ikke er iorden. Bliver så irriteret hvis jeg ser et tydeligt dårligt design element, som let kunne have været rettet. Hvis det så er noget der har gennemsyret hele genren i årevis, kan jeg ligefrem blive vred på udvikleren.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 19/09-03 01:43 
Jeg kan bare stadig ikke se de helt store design-fejl i Silent Hill 2? Der er mulighed for at vælge imellem 2 forskellige styreformer, og begge har deres styrker/svagheder.
Det eneste jeg synes godt kan være lidt dårligt er, at der er ret få forskellige fjender og ikke den store udvikling i kampene. Men derfor giver de stadig gåsehud :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-03 03:48 
Så har du vel heller ikke nogen problemer med andre survival horror spils styresystemer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 19/09-03 03:55 
Ikke det helt store, nej. Hvordan ville du ellers styre dem?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-03 04:00 
Jeg ville designe spillet anderledes. Ændre kameraføringen. Implementere et gå-i-den-retning-du-trykker styresystem.

Man ser ikke mange Zelda spillere løbe ind i en væg. Igen og igen.

Horror elementet ville ikke behøve at gå tabt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 19/09-03 04:09 
gå-i-den-retning-du-trykker er nok den styreform, der hedder 3D control i SH2?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-03 04:23 
Ja, bortset fra at perspektivet kan skifte. Når det sker bliver styringen tvivlsom. Fortsætter du med at holde i den retning, du holdte i, før kameraet skiftede, fortsætter du i den retning, du gik, i den gamle kamera vinkel. Indtil du kommer til at trykke i en ny retning, hvorefter styringen er blevet nulstillet efter den nye vinkel.

Det er nok også grunden til at de fleste jeg kender, vælger at spille med digital styring.

Hvis du stadig er i tvivl om hvad det er, jeg gerne vil have af styresystem, så se på Eternal Darkness, for at forstå hvor jeg vil hen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 19/09-03 04:27 
Jeps, jeg valgte heller ikke 3D styring af samme grund, men umiddelbart dækker den da dit ønske så godt som jeg kan forestille mig det kunne.

Jeg har desværre ikke prøvet Eternal Darkness, men jeg vil da meget prøve det, så jeg kan se hvor du vil hen :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-03 04:31 
3D styring er ikke god, desværre. Men jeg skal nok give spillet en chance til :)

Angående ED så håber jeg ikke du tror, at jeg kom med en anbefaling af spillet. Jeg har kun spillet få kapitler, så det vil jeg slet ikke være i stand til.

Brugte det blot som eksempel på et styresystem i genren som er solidt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 19/09-03 07:47 
1 ord om KOTOR...

...STORT

Jeg fik kun spillet 1 time i går, og det var samtidig
med, at min kæreste lå og tog på mig, så det var pænt distraherende. Glæder mig til at komme hjem i aften og game I FRED!

Men FUCK hvor er det STORT!
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
RaGeRaGeSkrevet 19/09-03 12:27, rettet 19/09-03 13:18 
Er det ikke meningen, at kameraet i Silent Hill 2/3 skal opføre sig sådan? Mener det hænger sammen med selve oplevelsen i spillet altså for at give lidt mere uhygge. Jeg synes dog det er træls, at man skal tvinge kameraet bag sig hele tiden, for at få et ordentlig overblik hvad der sker på skærmen. Det er så heldigvis det eneste jeg har at udsætte i Silent Hill, da spillet simpelthen lever af stemningen og selve historien, som RJK beskriver - der glemmer man alt om de lidt frustrerende kameravinkler engang imellem.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KTCKTCSkrevet 19/09-03 12:42 
Enig, kameraet er med til at underbygge stemningen, og man vænner sig hurtigt til det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
OkottaOkottaSkrevet 19/09-03 12:57 
bede-x >
3D styring er ikke god, desværre. Men jeg skal nok give spillet en chance til :)

Jeg bruger 3D styringen i Silent Hill 2, til Xbox'en, og for mig virker den glimrende; Det har ikke engang været et spørgsmål om tilvænning for mig, når jeg spiller det - det virker bare, og jeg synes styringen er helt logisk.

Det er ikke utænkeligt at det hænger sammen med, at jeg finder styringen i Resident Evil god og ikke-generende; Jeg kan altså ikke hidse mig op over, at man styrer spillet som man gør. Nej, det er ikke sikkert den er 100% intuitiv, for de uinviede, men sætter man sig ned og spiller spillet og lærer styringen, så vil jeg altså vove at påstå, at man er ret dårlig, hvis man ikke kan finde ud af det - det ER altså ikke noget at sidde og få ondt i maven over, måden man styrer Silent Hill 2 på.

Spil nu bare dette fantastiske spil - efter et lille stykke tid i selskab med det, så burde det ikke være styringen som gør jer bange ;-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 19/09-03 16:26 
Er det nu ikke 2d-styringen, som vi snakker om? ;p

Jeg husker nu ikke (teknisk) de store forskelle på styringen i forhold til ED, der også har samme retningsproblem ved kameraskift. Dog er kameravinklerne bare meget mere dynamiske i SH-serien og derfor oplever man det oftere.

Jeg hader 3d-styringen (=den FPS-agtige) i RE og lignende, men den anden (introduceret i Fear Effect, hvis jeg ikke husker galt) passer mig fint nok. Det er ikke meningen, at man skal have superkontrol i SH. Det er ikke meningen, at man skal kunne se alt, hvad der sker. Det er en del af spillet og en del af charmen. Man er ikke Solid Snake, men et helt normalt menneske.

(Som talt ud af munden på Konamis pressechef... ;p)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MobyMobySkrevet 21/09-03 19:42 
Har lige bestilt mit eksemplar fra pregames. Glæder mig som et lille barn :D
RebelheartRebelheartSkrevet 21/09-03 19:53 
Du er ikke alene! ;-)
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 04:18, rettet 11/10-03 06:59 
RJK >
Dog er kameravinklerne bare meget mere dynamiske i SH-serien og derfor oplever man det oftere.

Det er nok der forskellen ligger. SH2 skifter tit vinkel. Har lige prøvet Project Zero og det virker også til at have bedre kontrol end SH2. Men jeg siger prøvet, for det har kun været i maskinen i 5 minuter. Så jeg kan tage fejl :)

Det er ikke meningen, at man skal have superkontrol i SH. Det er en del af spillet og en del af charmen.

Nu er vi derhenne hvor jeg ikke kan komme med modargumenter. Der indrømmes at kontrolmetoden ikke er supergod, men at det skal den ikke være...

Det er som når en Resident Evil fan siger at dør åbningssekvensen(som iøvrigt også er i SH2, med fodspor) skaber stemning.

Det kan der ikke argumenteres yderligere imod. Vi er jo enige...Kontrollen er ikke rigtig god.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 11:24 
Vi er enige - bare ikke hvorvidt det er et problem ;)

Jeg refererer blot til Team Silent selv, der siger at hovedpersonens begrænsninger er et bevidst valg. Det er ikke meningen, at man skal lege supermand og slagte 100 zombier på stribe.

Og det er noget andet end styringen i RE, som bare er dårlig...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 11:33 
Jeg mener at bare at, var de ude på at lægge begrænsninger ned over karakteren, så burde det være på andre områder end styringen. Dårlig styring kan irritere...

Jeg kan ikke se at SH2 styringen adskiller sig fra RE. Så længe at vi snakker om den der hedder 2D.

Man trykker op ad for at gå fremad og venstre/højre for at dreje karakterens retning. Sådan er det også i RE. Dog kan man i GC udgaverne vælge lidt andre konfigurationer.

Her er nok et af mine store problemer. RE kritiseres for sin styring, men SH2 som har den samme styring, har ingen problemer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 11:52, rettet 11/10-03 11:54 
Jeg snakker om den anden styring. Den du nævner er åndssvag og et levn af RE's oldnordiske spildesign.

Og så mener jeg, at du har byttet om på dem. 2d er den "naturlige" (ala Eternal Darkness), 3d er den dumme (ala Resident Evil). Mener jeg... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 12:19, rettet 11/10-03 12:22 
Ok, nu bliver det snørklet.

KTC skriver ovenfor at gå-i-den-retning-du-trykker hedder 3D styring. Derfor kalder jeg den anden 2D.

Men om det hedder 2D eller 3D, så var min pointe at den ene styring var magen til RE. Det er den styring de fleste vælger(som KTC ovenfor). Den styres bedst på digitalt paddet. Det underlige er så at folk kritiserer RE, men ikke SH2 selv om de spiller det med samme styring. Derfor er der noget galt.

Den anden styring virker lidt som i ED og PZ. Jeg beskriver ovenfor hvorfor den er et problem. Den vælger kun få(bedømt ud fra kun min egen erfaring, hvilket måske ikke er nok).

Jeg finder det underligt at kritesere det ene spil for en styring og prise et andet for den samme. Omend vi har etableret at den ikke er optimal. Prise er derfor måske et forkert ordvalg, men du forstår vel hvad jeg mener :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 12:25 
Jaeh, jeg forstår bare ikke hvorfor du diskuterer det med mig, når jeg nu altså blankt foretrækker 2d-styringen (=den som i ED) og ikke har snakket om andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 12:32, rettet 11/10-03 12:34 
Det var først til sidst at det kom ind i diskussionen.

Går du nogle indlæg tilbage, kan du se at jeg kritiserer den styring du fortrækker. Det er det vi diskuterer. Jeg mener at den er bedre i ED og måske PZ.

Men vi er jo blevet enige om at den ikke er optimal, blot ikke enige om om det er et problem...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 12:37, rettet 11/10-03 12:38 
Og det bliver vi vist aldrig ;)

Vi er grundlæggende uenige om hvor vigtig spildelen er i et spil. Jeg siger bare, at SH2 har overbevist mig om, at et spil sagtens kan være en fremragende oplevelse, uden at være et fremragende spil (i traditionel forstand).

Som jeg vist har nævnt betragter jeg styringen i SH2/ED som værende ens, blot er det forskelligt hvor meget man udnytter kameraet og dermed får det "problem", som du nævner.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
144 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig