X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bobble Bubble Bubble Super Bobble???


Svar
WehnerWehnerSkrevet 09/09-03 13:57 
Så vidt jeg har erfaret findes der flere versioner af den gamle arkadefavorit Bubble Booble. Jeg er stødt på flg. nave:
Bobble Bobble
Bubble Bobble
Super Bubble Bobble
Super Bobble Bobble

Så vidt jeg kan se, er det ikke bare fordi folk ikke staver så kompetent. Defor er jeg nysgerrig. Hvad er forskellene på alle disse versioner?

RJK...? ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 09/09-03 14:12 
Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed.

Men spillene med "stavefejlen" (dvs. Bobble Bobble) er som udgangspunkt bootlegs. Dvs. at de er produceret af "ukendte" firmaer uden licens fra Taito. Jeg vil tro at begrundelsen er/var at man ville undgå retssag over navnet, men eftersom spillene alligevel er 99% ens, forstår jeg ikke helt pointen.

Bootlegs er utroligt udbredte og et bud er, at for spil i perioden 80-90 er 50% af alle arcadespil i Danmark bootlegs. Det er dog ikke nødvendigvis et onde, da bootlegs ofte er noget mere brugervenlige fra et teknisk synspunkt. Åndssvage custom chips er erstattede med standard komponenter, mærkelige pinouts er lavet om til JAMMA, holdbarheden er ofte bedre, selvmordschips og des lige er fjernet.

Min erfaring siger, at Super Bobble Bobble er standarden i Danmark. Så godt som alle jeg kender til, er af den type. Jeg har et enkelt originalt board (komplet med Taito-forsegling, serienummer og custom Taito-chips med Bub påtrykt), men jeg er lidt for øm over det, til at jeg har kunnet afprøve det ordentligt ;)

Så hvad forskellen er i selve spillene, skal jeg ikke kunne sige. Ej heller om der er nogen. Den smule jeg har afprøvet dem, virkede de til at være identiske. MAME er desværre til ringe hjælp, da det ikke emulerer spillet ordentligt.

Endelig mener jeg, at "Super" - i hvert fald på det originale board - er en dip switch setting man kan vælge. Jeg ved faktisk ikke om den bare skriver Super på skærmen eller om den eventuelt også kører spillet i Super mode.

Men det kan da sikkert altsammen findes ud af. Jeg ved bare at Super Bobble Bobble er det jeg er vant til det, det er det jeg har og så er det perfekt med mig ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 09/09-03 14:20 
Først og fremmest: Tak for hjælpen.

Dernæst:

RJK >

Så hvad forskellen er i selve spillene, skal jeg ikke kunne sige. Ej heller om der er nogen. Den smule jeg har afprøvet dem, virkede de til at være identiske. MAME er desværre til ringe hjælp, da det ikke emulerer spillet ordentligt.


Kan du uddybe hvordan MAME ikke kører det ordentligt. Jeg er for tiden i syv sind om hvorvidt jeg kan nøjes med en MAME Xbox eller bliver nødt til at have en rigtig arkademaskine. OG da Bubble er en af de to vigtigste titler for mig, så...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 09/09-03 14:31 
Jeg er vokset op med Amiga-versionen og den gør tingene på én måde. Jeg har spillet PlayStation- og Saturn-udgaverne og de virker på en anden måde. Jeg har spillet tre forskellige udgaver af Super Bobble Bobble arcade og de virker på en tredje måde (dog alle STORT SET ens). Og jeg har prøvet alle MAME roms og de er helt anderledes igen.

Banerne er ens, men der er stor forskel i hvordan fjenerne bevæger sig og hvilke bonusting man får. Nu skal jeg jo nok passe på med at belære dig om Bubble Bobble ;) men det virker jo sådan, at der er omkring 50 forskellige registre, som tæller op, afhængig af hvad man gør. Således er der fx et register A der tæller op hver gang man har hoppet X antal gange, B for blæst Y antal bobler og C for faldet "igennem skærmen" Z gange. Når A når et bestemt tal så kommer der lille tyggegummi i næste bane, for B blåt tyggegummi og for C trylledrik.

Det vil sige at der ingen tilfældigheder er i spillet og alle bonusting der kommer, kommer i samme mønster, såfremt man gør de samme ting. Når man så har spillet det rigtigt meget, ved man skoen kommer på bane 6 hvis man sørger for at løbe nok osv.

Når jeg spiller alle andre versioner end SBB på arcade, så "virker" mine mønstre ikke. Der kommer ikke de rigtige ting og det starter en stor kædereaktion, af ting der går galt. For når jeg ikke får hurtig-bobleren, så kan jeg ikke boble så mange bobler og så er der andre ting jeg ikke får osv.

Det kræver altså erfaring at se, men det er meget nemt at spotte med monstrene. Fx på bane to. Jeg hopper op i midten og bobbler de to monstre til højre. Venter på bonustingen og falder ned i venstre hjørne. På arcadeversionen sker der ALTID det, at monstrene går ned på nederste etage og går helt til højre, før de går mod venstre igen.

Når jeg spiller de andre versioner, så kan de både find på at gå til venstre med det samme, begynde at hoppe op og alt muligt andet. Det er bare ét eksempel.

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er det helt rigtige og originale - blot at dette er, hvad jeg er vant til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 09/09-03 14:54 
Jeg sad lige og søgte lidt på det og hvis det folk siger holder stik, så er der en del grafiske forskelle på originalen og bootlegen. Både på banernes grafik og monstrene.

Grafikken på mine SBB svarer til den SBB der er i MAME (men gameplayet gør som sagt ikke), mens den BB fra MAME ser væsentligt anderledes us (fx monstrenes udseende på første bane).

Om der så har været flere forskellige originale BB'er (som sagt mener jeg at min ser ud som mit SBB) eller om de ændret skal jeg ikke kunne sige.

Jeg siger som sagt heller ikke at mine SBB'er er mere "rigtige" end de forskellige versioner i MAME - det er bare det jeg er vant til og der er klar forskel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 09/09-03 15:05 
Jeg kan så bekræfte det RJK siger og tilføje, at når spillene står "Super" mode, så kommer der andre monstre i spillet.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 09/09-03 18:28, rettet 25/03-04 23:55 
Tak for hjælpen. Jeg var ikke klar over præcist hvordan det fungerer, selvom jeg godt kan huske at vi brugte faste mønstre - men det var altså også før internettet gjorde sit indtog :)

På en af grillerne i Aalborg var Bub (ham til venstre) rød i stedet for grøn mens Bob var blå i stedet for lilla. Men det kan vel strengt taget have været skærmen? Sådan er der så meget.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 16/03-04 00:18 
Jeg har fået rodet lidt mere med det her. Ud fra de små ti Bubble Bobble-boards jeg/vi har, kan jeg konkludere, at der ikke findes noget "Super Bobble Bobble". Der er kun "Bubble Bobble" og "Bobble Bobble". Sidstnævnte kan stilles til Super på en dipswitch, hvilket giver samme resultat som at indtaste Super-koden. Så går spillet altså i Super-mode, hvilket primært betyder, at monstrene byttes om og der er noget palette-skiften på banen.

Men som jeg har omtalt tidligere er der altså forskel på spillene. Udover hele item-mønster-problematikken, så er der tydeligt forskel på, hvordan monstrene reagerer. Jeg har i vores boards fundet mig frem til hvad jeg har kaldet version A og version B. Jeg betragter A som den "rigtige", hvor B adskiller sig ved, at monstrene opfører sig mere uforudsigeligt. De jagter spillerne og gør uventede ting. I A så kører monstrene meget mere i faste mønstre.

Jeg har prøvet at illustrere de mest tydelige og tidlige eksempler her:

Level 2

Bobble Bubble Bubble Super Bobble???

I B vil de monstre til venstre går ned på platformen og angribe spilleren, mens de i A vil fortsætte hele ned til bunden og køre lidt rundt.

Dette sker tilsyneladende hver eneste gang på begge versioner.

Level 9

Bobble Bubble Bubble Super Bobble???

Her sker der stort set det samme, bortset fra at monstrene i B lige tager en "elevatortur" op og ned, før de lander på gulvet. Igen sker dette tilsyneladende hver eneste gang på begge versioner.

Jeg har kun kunnet afprøve "Bobble Bobble"-bootlegs og der er altså både version A og B blandt disse.

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide, hvilken version der tilsvarer det originale Bubble Bobble, eller om det er helt anderledes igen. Jeg frygter lidt at version B er den mest rigtige, men version A er klart den, jeg synes er sjovest at spille.

Jeg vil igen ikke stole på MAME-versionerne (hvor de to bootlegs ser ud til at køre A, mens originalen kører B), fordi der er mange andre ting (item-mønstrene) som ikke passer med noget, jeg har prøvet.

Desværre er mit eget originale Bubble Bobble med "Bobble Bobble" bootleg-rommer, så det hjælper ikke rigtigt :-/

Nogen der ved lidt mere...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 25/03-04 23:53 
På grillbarerne i Aalborg var det helt sikkert version A, der var den dominerende. Det er den, jeg til den dag i dag har i fingrene. Mener dog også at have prøvet den mere kaotiske version B et enkelt sted eller to. Den betragtede vi som havende ekstra sværhedsgrad, som en del spil dengang havde. Men det er ikke meget, jeg har spillet B.

Det er selvfølgelig ikke meget ekstra info.

Nu du testede alle jeres boards Rune, var der så et, hvor Bub og Bob havde andre farver en normalt? På en af vores griller var den ene øgle knaldrød. Men det kan jo have skyldtes skærmen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 25/03-04 23:58 
RJK>
Jeg har et enkelt originalt board (komplet med Taito-forsegling, serienummer og custom Taito-chips med Bub påtrykt), men jeg er lidt for øm over det, til at jeg har kunnet afprøve det ordentligt ;)

Indgik det i testen?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 26/03-04 12:51 
Nej, det crasher desværre og som sagt kan jeg ikke rigtigt nænne, at skulle til at lodde og hvad ved jeg, på det.

Der er ingen røde Bub og Bobs i nogle af vores, men jeg har hørt om dette en anden gang. Banerne skulle være de rigtige farver samtidig, så det skulle ikke være skærmen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 26/03-04 16:49 
Sådan husker jeg det også.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig