X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

'Motion Blur' ved afspilning af DVD


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 01/09-03 00:01 
Jeg ved ikke om motion blur er det rigtige udtryk at bruge, men jeg mindes at have hørt det omtalt sådan før.. Jeg tænkter på den måde hvorpå billedet bliver lidt sløret ved panorering, når man afspiller film på en stationær DVD afspiller... Hvad er det, som er skyld i dette, og hvad kan man gøre for at gøre for at mindske/fjerne det? Er der nogle indstillinger man kan rette på, er det DVDen der er skyld i det, eller er det fjernsynet?

Jeg har set enkelte steder hvor filmen blev afspillet så flydende, at det var en ren fryd for øjet... Og sådan kunne jeg naturligvis også tænke mig at have det herhjemme :)
KTCKTCSkrevet 01/09-03 00:04 
Du har set samme DVD blive afspillet uden denne effekt et andet sted, siger du?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 01/09-03 00:07 
Heh. Nej, hvis du snakker om motion blur, så skal det se sådan ud og det bliver ikke mere "fryd for øjet" uanset hvad du gør. Sådan er filmene optaget.

Men når du nu lige nævner panoreringer, mon så ikke du måske tænker på at disse "hakker" i stedet for?

Så er vi nemlig ovre i en anden boldgade og så handler det om PAL vs. NTSC. NTSC hakker. PAL gør ikke. Så det du kan gøre er at købe region 2 film fremfor region 1. Og selvfølgelig sørge for at sætte din DVD-afspiller til at køre det rigtige format...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
olmeolmeSkrevet 01/09-03 00:10 
Jeg troede hakkerne i panorering, skyldtes den måde dvd-erne var komprimeret på(Kun ændringen fra det forrige billed ligger på disc'en)
RJKRJKSkrevet 01/09-03 00:14, rettet 01/09-03 00:21 
Nej. Det er rigtigt at MPEG virker sådan, men komprimeringen er så god når vi snakker DVD (normalt... visse lowbudget selskaber ignoreret...) at det slet ikke er noget problem.

Grunden er film -> NTSC-konverteringen. Film kører 24 fps, NTSC kører 30 fps. Det man så gør (måske ikke nødvendigvis helt korrekt, men det er princippet) er at gentage hver fjerde frame to gange.

Altså ser NTSC-udgaven af den originale film sådan her ud i frames: 1, 2, 3, 4, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 9, 10, 11, 12, 12 osv.

Teknisk set er der altså et lille "hak" seks gange i sekundet. Det lægger man bare normalt ikke mærke til, vel fordi det er begrænset hvor mange små detaljer vi egentligt ser i ofte "rodede" bevægelser.

Men i en meget lige bevægelse - fx en panorering - skiller dette hak sig meget tydeligt ud, hvis man kigger efter.

Ved PAL-konverteringer (fra film) ændrer man ikke på framesne, men afspiller bare det hele 4% for hurtigt (25 mod 24 fps). Det giver så andre problemer. Filmene bliver kortere (=PAL Speedup) og der skal laves en konvertering af lyden, hvis ikke synkroniseringen skal gå tabt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 01/09-03 07:26 
Jeg har godt nok et par R1 DVD film hvor disse hak er meget tydlige nogle gange..

Forleden da jeg var nede i Hifi-klubben, havde de Terminator 2 kørende på et par fjernsyn ved siden af hinanden, og her var billedet _meget_ mere flydende på nogle af dem.. Selvom det var den samme udgave af filmen der kørte på de forskellige setups.

Hvad er ideen bag progressive scan så, og hvad betyder det i praksis når man afspiller en film?
RJKRJKSkrevet 01/09-03 11:48 
Jamen, det er jo utroligt hvad vi har FAQ på her på P:R ;)

Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at det ene fjernsyn skulle køre det samme input "mere flydende" (hvilket du stadig ikke har forklaret, hvad du mener med) eftersom det jo er det samme input...

FAQ > BILLEDE > PROGRESSIVE SCAN
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 01/09-03 20:46 
Hov, jeg skulle vist have set mig omkring før jeg spurgte ;)

Men anyways, det jeg mener er: At på et ene fjernsyn var billedet simpelthen krystalklart ved panorering, mens det andet blev lidt sløret
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig