X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

hjælp til køb af Arcade spil


Svar
HNHNSkrevet 31/08-03 15:47 
Mangler hjælp til hvad jeg skal bruge og hvor det kan købes?

Jeg vil gerne kun spille div. spil har set siden med arcademuseumet KANON sted.

Det skal være bubbel bobbel, metal slug, the newzeland story o.s.v

Har en ps2 med en messias chip i kan det bruges til den slags?

Håber i vil hjælp det kriller i mig efter jeg har set Arcademuseums hjemmeside.
RJKRJKSkrevet 31/08-03 15:50 
Jeg er ikke 100% klar over hvad du mener, men der findes da PlayStation-konverteringer af mange arcadespil, incl. Bubble Bobble og Metal Slug X.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HNHNSkrevet 31/08-03 16:03 
ok tak jeg ved ikke så meget om det.

Jeg læste noget på neo- geo hjemmeside, skal man have en af deres konsoler?

Eller hvad er bedst? er interesseret i at starte med at samle på konsoler har ps2, xbox, gc og gba sp
NaieraNaieraSkrevet 31/08-03 16:07, rettet 31/08-03 16:07 
Der er mange Neo Geo konverteringer til Dreamcast og Saturn, men nok mest fighters...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HNHNSkrevet 31/08-03 16:37 
hvor køber i dem henne?

Er neo-geo dyre?
KoludaKoludaSkrevet 31/08-03 16:48 
Mest på ebay..

Jep, dyrt :(
RJKRJKSkrevet 31/08-03 16:51, rettet 31/08-03 16:54 
Okay, the basics...

Et arcadespil er et spil lavet til at køre i en arcademaskine. Det er så at sige hvad vi normalt forstår ved et komplet konsol eller computer, teknisk indholdsmæssigt. De ser fx sådan her ud:

http://www.videogameconnection.com/images/Unknown_Blue__Arcade_PCB.jpg

Arcadespil koster typisk 500-1.000,- kroner per styk. Der er en 10-20 stykker der samler arcadespil herhjemme. Heraf blandt andet undertegnede og Koluda.

En af grundene til at arcadespil generelt er bedre end tilsvarende konsolspil er, at hardwaren er lavet specifikt til spillet og generelt er meget dyrere end tilsvarende konsolhardware (i hvert fald historisk set).

For at kunne bruge et arcadespil, skal man have en arcademaskine eller fx en Super Gun.

Stort set alle arcadespil er blevet konverteret til konsoller. Dvs. at man laver et spil til den pågældende konsol, som så vidt muligt skal forsøge at være så tro mod arcadeoriginalen som muligt. Det lykkes nogle gange rimeligt godt, mange gange knap så godt (især historisk set).

Arcadekonverteringer er en udmærket måde "normale" mennesker kan opleve arcadespil på, selvom det som sagt ikke altid er optimalt. Utroligt mange spil er arcadespil - især hvis man kigger Segas udvalg igennem.

En anden mulighed er emulering, hvormed man med en kraftigere computer/konsol kan emulere gamle arcadespil, så de bliver "præcis" som de var. Også her er der dog begået forskellige kompromiser, så tingene ikke er helt det samme.

Neo Geo er en lidt speciel situation, idet Neo Geo-konsollerne og Neo Geo-arcadehardwaren er 99,9% ens. Altså får man "rigtige" arcadespil på konsollen og ikke dårlige konverteringer.

Du lyder til at være helt på bar bund, så tag og læs nogle forskellige sider om tingene, hvis du vil vide mere...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 21:31 
Jeg kan så lige tilføje, at Xboxen er den konsol, der p.t. giver bedste resultater ved emuleringer. Det kræver dog, at man har en chip installeret, så man kan køre hjemmelavet software (homebrew).
Kontakt mig, hvis du ønsker nærmere information...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 31/08-03 21:45 
Jeg kan også anbefale en PC, der på mange måder gør det betydeligt bedre end Xbox, og har et større udvalg af software, og derudover ikke kræver at du skal igennem en mur af beskyttelse ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 31/08-03 22:06 
Ej, Sumez, nu må du lige styre dig. Dette forum er konsol-fokuseret, og selvom vi sagtens kan blive enige om, at PC'eren kan klare det bedre på den tekniske side, går der en del af spilleglæden ved at sidde foran en monitor og styre med tastatur.
Ja ja, der findes tv-out, og ja ja, der findes joypads til PC, men det er besværligt og altid mere omstændigt end på en konsol, og så kræver det også en nogenlunde hæderlig PC, hvis det skal køre fornuftigt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 31/08-03 22:21 
Personligt synes jeg at det er betydeligt mere besværligt at bruge sin Xbox. En PC er på alle måder mere praktisk.

Uanset hvor meget dette forum handler om konsoller, ændrer det jo ikke på min holdning. Det er ikke nogen begrundelse for at emulere på en konsol. Det kan godt være at dig og dRxL er vilde med at emulere på en Xbox, men personligt foretrækker jeg at bruge den PC, der i forvejen er min personlige arbejdsplads. Og skulle jeg af uforklarlige årsager foretrække en tv-skærm frem for min PC monitor, så er der som du selv siger TV-out på de fleste computere, men ærlig talt burde det ikke gøre en forskel.
Faktisk synes jeg det ødelægger fornemmelsen mere at man sidder og spiller med diverse 2xSAI og lignende filtre som jeg har set at du gør.

Desuden er det ikke mere omstændigt at skaffe et joypad til en PC end til nogen konsol, og så er de mere fremtidssikret. Lad os heller ikke begynde på en diskussion om hvor fedt det er at sidde med et monstrum af en Xbox controller (ups >.<)

Fortsæt du bare med at emulere på din Xbox, du har det bedst med det, og det skal ikke skille os ad. Men hvis HN ikke lige har en moddet Xbox og muligheden for at overføre filer til den, kunne det vel være at han ville foretrække sin PC, som allerede er perfekt til formålet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 31/08-03 22:55 
For det første skal man gå ret langt, hvis man vil opnå RGB-output fra PC, men S-video kan da gå, vil jeg indrømme.
For det andet er spillene lavet til tv-skærme, og man har en tendens til at acceptere en noget lavere opløsning på et fjernsyn end en monitor. Det er f.eks. også (IMHO?) noget bedre at se spil-film (mpg eller lignende fra nettet) på et fjernsyn, da compression artefacts er noget mindre synlige.

Og til det med 2xSAI, så var det nødvendigt i de tidligere versioner af Mame-X, hvor de nyere har mulighed for at man kan slå det fra. Dette gør jeg selvfølgelig, da vi godt kan blive enige om at det andet et grimmere.

Ja, lad os ikke starte en diskussion om controllere. Jeg kender flere, den nægter at bruge mine controller-s, selv om de på alle punkter er bedre (og ikke ret store!). Gamepads er generelt ringere til PC, hvis man ikke køber nogle ret dyre udgaver.

Nu siger du at han måske ville foretrække sin PC, som er perfekt til formålet. Du ved da ikke om han har en kraftig PC, tv-out, joypads og styresystem til at køre emulatorerne?
Prisen for en chip er da langt lavere, en hvis han bare skal have indkøbt en af ovenstående ting.
Sandsynligheden er da langt større for, at han har mulighed for at overføre filer til hans Xbox (et netkort, og han er kørende, om det så er en 486).

Og så kan jeg ikke se at det skulle være lettere at køre det fra en PC. På konsollen kan det klares med ned til 2 tryk på en knap, og så er der ikke noget med at bruge flere minutter på at boote op. Desuden skal man heller ikke bekymre sig om at sætte knapper op på konsollen.
At der så kan være lidt problemer med at køre meget krævende (RAM/CPU) titler på konsollen er så en anden sag, men de titler han har nævnt kører uden problemer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 31/08-03 23:13 
KTC >
For det første skal man gå ret langt, hvis man vil opnå RGB-output fra PC, men S-video kan da gå, vil jeg indrømme.
For det andet er spillene lavet til tv-skærme, og man har en tendens til at acceptere en noget lavere opløsning på et fjernsyn end en monitor. Det er f.eks. også (IMHO?) noget bedre at se spil-film (mpg eller lignende fra nettet) på et fjernsyn, da compression artefacts er noget mindre synlige.

..Du modsiger dig selv. Når den slags småfejl er tydeligere på PC, er det netop fordi det er VGA kvalitet. Samtidig kræver du at se spillene på en TV-skærm MED RGB eller S-Video. Jeg synes det er noget mystisk noget ikke at ville have for høj ELLER for lav kvalitet. MAME har desuden et udmærket "RGB emulator" filter. Derudover må jeg tilføje at det faktisk er lettere at finde et universelt S-Video kabel til PC brug, end at skaffe et til sin Xbox..

Gamepads er generelt ringere til PC, hvis man ikke køber nogle ret dyre udgaver.

Man kan få udmærkede converters fra f.eks. PS2 for næsten ingen penge.

Du ved da ikke om han har en kraftig PC, tv-out, joypads og styresystem til at køre emulatorerne?

Tv-out og joypad er kun "ekstra luxus". De fleste kort kommer desuden i dag med tv-out, og det er betydeligt lettere at anskaffe sig en god controller til PC end at skulle gennem hele Xbox-halløjet. Og han skal da være hardcore Linux-nørd for ikke at have Windows overhovedet..

Og så kan jeg ikke se at det skulle være lettere at køre det fra en PC. På konsollen kan det klares med ned til 2 tryk på en knap, og så er der ikke noget med at bruge flere minutter på at boote op. Desuden skal man heller ikke bekymre sig om at sætte knapper op på konsollen.

Den eneste fordel jeg overhovedet kan se med konsol er netop at det kører fra starten og ikke skal indstilles/installeres. Men når det til gengæld er gjort, er det bare at starte MAME, så er man kørende, jeg tror at de fleste har deres PC tændt det meste af tiden til andre formål. Du kan sammenligne dit eksempel med at man først skulle frakoble sin PS2, og så sætte både strøm og video stik fra Xboxen til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:30, rettet 31/08-03 23:31 
Jeg modsiger da ikke mig selv, men lad mig lige præcisere det.
En PC-monitor (af ordentlig størrelse >14") giver et knivskarpt billede, hvor opløsninger som 256*224 (typisk arcade) ser meget pixelleret ud, hvilket for de fleste ødelægger lidt af oplevelsen af grafikken.
På et fjernsyn er opløsningen fast og mindre end en monitor, og spil i f.eks. 256*224 ser meget mere mere "glatte" ud, da et almindeligt tv (generelt) gør billedet mere blurry, hvilket i dette tilfælde er godt.
RGB giver langt fra samme klare billede som en monitor, men fjerner den flimren, der opstår imellem stærke kontrastfarver i f.eks. composite.
For lige at slå hovedet på sømmet, så kører arcademaskiner (så vidt jeg ved) med almindelige billedrør og RGB...

Hvis du ikke kender til følelsen af "magien" ved at spille på en konsol i stuen i en sofa foran fjernsynet, uden at bekymre sig om en larmende pc, hvor man ikke kan checke mails, skrive stil eller læse forum mens man spiller, så betyder disse ting måske ikke så meget for dig...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 31/08-03 23:34, rettet 31/08-03 23:36 
Jeg gider ikke rages ind i jeres diskussion men vil blot pointere, at grunden til at video normalt ser bedre ud på et fjernsyn end på en pc-monitor primært skyldes, at farverne er meget forskelligt indstillet.

Kort sagt er de mørke farver - hvor artifacts normalt ses - meget mørkere på et fjernsyn. Hvor den nederste femtedel af paletten nærmest er sort på et fjernsyn, så kan farver helt ned til (1,1,1) ofte ses på en pc-monitor...

Sikkert ofte fordi pc-ejere har en tendes til at indstille deres lys og kontrast sygeligt for bedre at kunne se hvad der foregår mellem de mudrede teksturer i CounterStrike... ;pp

Og så kører en monitor altså også RGB... Forskellen her er maske-opløsningen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:44, rettet 31/08-03 23:45 
Det med farverne på monitor/fjernsyn er en af grundene, men altså ikke den eneste. Har sikkert noget at gøre med interlacing, men så teknisk kan/vil jeg ikke lige blive.

Og så har aldrig påstået, at en monitor kører andet end RGB. Jeg brugte det til sammenligning af forskellige muligheder for tv-output, og slet ikke med monitor indvolveret...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 31/08-03 23:53 
KTC >
Det med farverne på monitor/fjernsyn er en af grundene, men altså ikke den eneste.

Til synligheden af artifacts ved videokomprimering? Jo. Og det var bare det, jeg sagde.

Har sikkert noget at gøre med interlacing, men så teknisk kan/vil jeg ikke lige blive.

Nu har jeg jo en gammel Geek Culture-diskussion jeg altid kan blive hængt op på, men fakta er, at disse gamle arcadespil med flere ikke kører interlacing. Hermed mener jeg ikke bare at selve spillet ikke gør det, men at skærmen ikke gør det. Så kan man komme med nok så mange diagrammer, men jeg står altså og kigger på de her skærme mange timer om ugen, så her er jeg sikker i min sag.

Det du tænker på er så formentligt de scanlines (=de "døde" pixels) der opstår pga. at spillene forcer skærmen til at køre lavopløsning = ikke interlaced. Det giver et dejligt "gammeldags" billede, som jeg kan huske at have diskuteret med Star Soldier. Men svjv er der også option for dette i MAME når det køres over pc-monitor (desværre ikke på GBA Playeren, der forcer billedet over i interlace :-/).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:59 
Korrekt, og det var også det jeg mente, da jeg skrev "noget at gøre med interlacing". Men ja, scanlines er selvfølgelig den mest præcise måde at forklare det på :)

Og der er option for scanline-emulering i MAME, selv om dette slet ikke lever op til effekten på et fjernsyn, da farverne "flyder mere ud" og ikke gør dem så brede og tydelige som på en monitor.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HNHNSkrevet 01/09-03 12:30 
KTC >
Jeg kan så lige tilføje, at Xboxen er den konsol, der p.t. giver bedste resultater ved emuleringer. Det kræver dog, at man har en chip installeret, så man kan køre hjemmelavet software (homebrew).
Kontakt mig, hvis du ønsker nærmere information...

Tak KTC og alle i andre jeg blev lidt klogere.

Jeg ville gerne bruge min xbox til det, til pes cup kan jeg huske du havde en masse arcade spil på din xbox, det ku være fedt hvis du ku hjælpe nu når jeg ikke har så meget forstand på det.
Alf81Alf81Skrevet 15/09-03 01:51 
Hey!
Hvis man er over 18 og er mere end villig til at 'ofre'
sig for sin arkade-liderlighed, kan man samle fire plus sig selv, altså fem ialt og stifte en forening igennem kommunen. De kan tilbyde forenings lokaler og dermed kan man jo' faktisk starte sin egen lille arkade hal! Der vil
altid være nogle ludere der prøver at holde det hemligt hvor de skaffer printene men dem gøpper man bare ned i jorden! Er ved at starte et lign. projekt i Århus, ARKADE TIL FOLKET! Fuck den smållige grådighed som nogle 'collectors item' fanatiske nørder er i besiddelse af, arkade er yo to the streets og alle ved det... :)
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 15/09-03 17:33 
Nu kender jeg så formentligt alle arcadesamlere i Danmark og har ærligt talt temmelig svært ved at genkende din beskrivelse heraf.

Der er ikke nogen "hemmelige steder" hvor der findes arcadeboards. Der er samlere og der er forhandlere og det er så det. Begge dele kræver en stor indsats at komme "ind på livet af" og hvis man har en attitude som den du her demonstrerer, så kommer man det formentligt aldrig...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 15/09-03 20:29, rettet 15/09-03 20:34 
Ved ikk helt hve der menes med 'den attitude'!?
Mht. hvor svært det er at få fat i arcade-boards er det jo' op til hver enkelt, hvor sjældne spil man er ude efter!
Er ikk selv nogen 'stor' samler, har to maskiner, én
enkelt-slots NeoGeo board og 9 spil, ikk som RJK's MUSEUM...
Er ikk ude efter nogen men når man ellers er der 'ude', i
forespørgselens navn, er det det tit 'hårdt arbejde' og ikk hvor og hvordan man får smækket i ansigtet...
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 15/09-03 21:41, rettet 15/09-03 21:42 
"nogle ludere"
"dem gøpper man bare ned i jorden!"
"Fuck den smållige grådighed"

Det må være tæt på definitionen af ubehagelig attitude!

Så godt som alle arcadeboards kan købes på eBay, hvis man er parat til at betale prisen. Så hvad er problemet?

Nogle - du lyder som én af dem - tror at fordi noget er nogle år gammelt, så er det ingenting værd. At folk så med glæde vil forære noget væk, som har kostet mange tusinde kroner. Det er også ofte dem der tror, at når der lige er en defekt skærm eller en fejl på et board, så fikser man det bare lige og så er der ingen problemer.

Sådan er virkeligheden altså bare ikke. Det ER hårdt arbejde...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 15/09-03 22:33 
Så undskylder jeg da mit sprog mange gange men vil dertil sige at det skrives med et glimt i øjet! ;)
Tro mig, jeg sætter meget stor pris på arkader, hvis jeg 'koger' det ned, er det hele grunden til jeg overhovedet går op i konsoller...
Jeg kan kun gi dig ret i at kan være meget dyrt at få fat
på de nyrerer boards men har da selv været heldig, feks. Garou(komplet med stickers, pap æske osv.) for 350,-
og det dyreste spil jeg har er SuperStreetfighterIITurbo til 500 spir, fik ovenikøbet et otte-vejs joystick med seks knapper hos J.K. Automater i Thisted...
Ting om dét og pis.
la0sla0sSkrevet 15/09-03 22:41, rettet 15/09-03 22:42 
Alf81 >
dem gøpper man bare ned i jorden!

hvordan den og de andre sætninger med det (overraskende nok) skræmmende indhold, ligefrem kunne skræmme undrer mig... især citatet ovenfor er ret morsomt.. man griner jo stadigvæk lidt over "at gøppe nogen i jorden". Herligt og ekvilibristisk... iøvrigt, ja så er der sjældent tæt mellem de gode deals på arkade markedet. Selv har jeg solgt en del ud (ikke i den hiphop'ske forstand (selvom folk nok vil mene at sælge halvdelen af sin arkade samling er at have "sold out")), og vil hellere have de få boards jeg nyder at spille liggende, fremfor nok print til at bygge et haveskur af.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 15/09-03 22:45 
Alf81 >
Så undskylder jeg da mit sprog mange gange men vil dertil sige at det skrives med et glimt i øjet! ;)

Smileys er din ven.

Eller: burde være det... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig