X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

30 Vs. 60 FPS artikel


Svar
OkottaOkottaSkrevet 31/08-03 13:59 
Det virker ret interessant.

30 vs 60 FPS
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
dRxLdRxLSkrevet 31/08-03 14:09 
Han kager rimeligt meget rundt i det mht. motion blur. Hvilket gør alt det andet han skriver langt mindre overbevisende. Er det skrevet som et forsvar for PS2?

Hans eksempler er, udtrykt så venligt jeg kan, barnlige.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 31/08-03 14:21, rettet 31/08-03 14:21 
Det er da tydeligvis skrevet ud fra et pc-perspektiv?

Og, ja, det han siger på side to er noget ævl. Motion blur er bestemt en rigtig, rigtig god "idé" at bruge i spil...

Men hvorfor diskuterer vi om vi kan se forskel på 30 og 60 fps? Er der nogen (herinde) der mener andet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 31/08-03 15:06 
Du vil blive forbavset over, hvor mange der mener, at man ikke kan se forskel på 30 og 60 fps..

Kig f.eks på Usenet, på dk.spil.computer.konsol
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 31/08-03 15:20 
Det er jo så derfor, at de ikke er herinde... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 22:39 
Hmmm, i fare for at blive haglet ned, så vil jeg indskyde, at jeg hader motionblur i spil. F.eks. får jeg kvalme, hvis jeg skal spille Vice City med det på.
Det kan godt accepteres i spil som Burnout 2, hvor det giver en visuel effekt, og jeg kan til nøds også godtage det i MGS2.
Alt med måde, vil jeg nok sige...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 31/08-03 22:40 
Det skal naturligvis bruges med måde. Jeg synes det giver en skidegod effekt i MGS2.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 31/08-03 22:56 
De pågældende er en kunstig effekt. Det er en afart af motion blur, men ikke motion blur i sin naturlige effekt.

De to ting må ikke sammenlignes. Ligesom blur (ufokusering) ikke er det samme som anti-aliasing.

Rigtig motion blur vil altid være en fordel. Det er måden at simulere flere fps, ligesom anti-aliasing er måden at simulere højere opløsning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:04, rettet 31/08-03 23:05 
Jeg kender selvfølgelig godt forskellen på anti-aliasing og højere opløsning, også på blur (diverse filtre) og anti-aliasing.
Den motion-blur jeg kender til, består af at gengive en eller flere forrige frames med større og større gennemsigtighed i nuværende frame.
Dog mangler jeg lige et eller flere eksempler på rigtig motion blur i spil, da jeg har lidt svært ved at komme på dem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:08 
dRxL >
Han kager rimeligt meget rundt i det mht. motion blur. Hvilket gør alt det andet han skriver langt mindre overbevisende. Er det skrevet som et forsvar for PS2?

Hans eksempler er, udtrykt så venligt jeg kan, barnlige.
Jeg vil indrømme, at hans eksempler godt kan virke en smule infantile, men ved hurtig gennemlæsning synes jeg da ikke, at jeg stødte på noget, der ikke var nogenlunde rigtigt? Dog kan hans eksempler måske gøre det lettere for mindre vidende at fatte det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 31/08-03 23:25, rettet 31/08-03 23:28 
KTC >
Jeg kender selvfølgelig godt forskellen på anti-aliasing og højere opløsning, også på blur (diverse filtre) og anti-aliasing.

Så burde du jo også vide, hvad motion blur er ;))

Ligesom anti-aliasing viser hvad der sker "imellem" pixelsne, så viser motion blur, hvad der sker "imellem" framesne.

Så hvis fx objekt A starter på position 10,10 i frame 1 og bevæger sig til position 20,10 til frame 2, så vil frame 2 - med motion blur - have en "udtværet" udgave af objektet på position 11,10, 12,10, 13,10 osv. fremtil 20,10.

Rigtig motion blur er således kun noget vi opfatter ved hurtige bevægelser, hvor der vises det "mellemrum" som vi ikke kan se.

Den slags motion blur vi ser i computerspil i dag er blot gentagelser af de samme frames - hvilket normalt ser rådden ud fordi der slet ikke tages hensyn til bevægelsernes hastighed - og har ligeså lidt med rigtig motion blur at gøre, som blur har med anti-aliasing. Deraf eksemplet.

Dog mangler jeg lige et eller flere eksempler på rigtig motion blur i spil, da jeg har lidt svært ved at komme på dem.

Jeg tror skam ikke, at der findes nogen...

Det tætteste vi kommer er nok nogle 2d-spil der bruger effekten til at simulere fart i bevægelser (fx Castlevania og Strider gør det - typisk omkring sværdslag) og fx Soul Caliburs motion blur-effekt omkring våbnene.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 31/08-03 23:39 
Ok, så er jeg nok med. Det handler få renderet en række mellemliggende frames, der ikke bliver brugt til andet end at skabe en motion-blur i de frames, der bliver vist. Ikke?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 31/08-03 23:48 
Jo.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig