X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ico


Svar
SumezSumezSkrevet 29/08-03 22:55, rettet 29/08-03 22:58 
Ok, jeg har prøvet at holde mig tilbage, men jeg kan ikke dy mig længere, jeg bliver nødt til at skrive om dette fantastiske spil.

Jeg har langt om længe fået fingrene i spillet (tak til Peculiar), og jeg må nok sige at det slog gulvet væk under fødderne på mig! Jeg har ALDRIG nogensinde oplevet et spil, der giver så smuk en følelse! Alt i spillet er simpelthen så fantastisk gennemført, alt føles helt igennem utroligt ægte.

Jeg er vild med borgen, den måde man kommer rundt omkring i alle kroge, og, uanset hvor man går hen, bevarer fornemmelsen af at det hele er ét stort sammenhørende kompleks, og ikke uafhængige rum.
Jeg er vild med de kæmpestore, smukke rum eller udendørsarealer, der simpelthen oser af stemning.
Jeg er vild med det tavse forhold mellem den lille dreng med hornene og den nærmest guddommelige pige, og deres afhængighed af hinanden. Yordas forsigtighed overfor Icos iver. Især er det smukt når hun en gang imellem faktisk udtrykker viljestyrke.
Jeg er vild med det fuldstændig uhørt geniale design af rum og puzzles, der, på trods af hvad man ellers skulle tro, sørger for at spillet hele tiden er spændende, og aldrig ensformigt.
Jeg er vild med både kontrollen og AI'en, der på alle mulige måder virkelig giver fornemmelsen af at både Ico og Yorda er rigtige personer/væsner, der bevæger sig på hænder og fødder, og ikke bare er aktive objekter i et spil.
Jeg er sidst men ikke mindst vild med den fantastiske stemningsfulde lyd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 29/08-03 23:15 
Jeg er jo fuldstændig enig.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
olmeolmeSkrevet 29/08-03 23:19 
Enig, men et meget kort spil. Ville være lidt skuffet hvis jeg havde betalt fuld pris
psychomantispsychomantisSkrevet 29/08-03 23:41 
Helt enig i, at det er et fantastisk spil! Synd det ikke nåede masserne. Men det gør stor kunst jo aldrig...
SumezSumezSkrevet 29/08-03 23:42 
Tja, jeg synes det er imponerende at det faktisk er så langt som det er (når man tænker over hvor komplekse alle detaljer er), men det ville da aldrig skade at lave det dobbelt så langt, eller endnu længere.
Men efter sigende kan spiller 2 spille som Yorda anden gang man spiller spillet igennem. Jeg har nu ikke selv prøvet det, da min anden controller på mystisk vis er forsvundet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 30/08-03 00:37 
Jeg er bestemt enig i det du skriver, men spillet har nu også sine fejl.

Det værste er nok kampene, der tit kommer temmeligt ubelejligt. Det er ret frustrerende at sidde en time for at klare en puzzle, for så at blive angrebet af en flok "heartless" inden man får savet.

Og spillets sidste 1-2 timer indtil dronningen var heller ikke sjove. Ingen mulighed for at save, og nogle puzzles der slet ikke kunne leve op til de tidligere.

Men tak for tippet om 2-player - det kan da godt være det lige skal prøves så. Måske kan Yorda så lærer at komme når man kalder :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 30/08-03 00:43 
Ja, et helt fantastisk spil... Der var flere gange hvor jeg i stedet for at tænke "Fed grafik" tænkte "Wow, det er jo en helt fantastisk bygning jeg løber rundt i"... Ja, jeg er en nørd *host*

Specielt hen mod slutningen, hvor man løber ude på broerne. Det var ualmindelig flot lavet
SumezSumezSkrevet 30/08-03 01:30, rettet 30/08-03 01:31 
Endelig noget debat! Tak, Chrono :)

Chrono >
Det værste er nok kampene, der tit kommer temmeligt ubelejligt. Det er ret frustrerende at sidde en time for at klare en puzzle, for så at blive angrebet af en flok "heartless" inden man får savet.

Det var nu ikke så slemt, synes jeg. Kampene er ikke vildt fede, men de hjælper til at give en smule afveksling i spillet. De er nu så nemme at jeg aldrig har været ude for det du siger, til gengæld er det lidt irriterende at falde ned fra en afsats og dø, lige efter en kamp, så man skal gennem den igen. Der er dog kun et par rigtig "store" kampe, og de er letter eoverstået når man kender det areal de foregår på.
Jeg er til dels enig, men tror at større fokus på kamp-delen, eller at fjerne den helt, vil være skidt for spillet.

Og spillets sidste 1-2 timer indtil dronningen var heller ikke sjove. Ingen mulighed for at save, og nogle puzzles der slet ikke kunne leve op til de tidligere.

To timer er lige overdrevet nok, men jeg havde bestemt ikke lyst til at slukke spillet den sidste time, som du snakker om, og skulle man dø, starter man vist nok bare forfra i det rum man er i? Jeg døde kun ved det allerførste hop, og en gang ved dronningen, så jeg er ikke helt sikker. I det hele taget er jeg ret glad for spilles "checkpoint" system, man bliver aldrig sendt for langt tilbage når man dør.

Jeg kunne også rigtig godt lide ændringen i de sidste puzzles. Vejen frem var mere lineær, og fremad målrettet eventyr-agtig variation. Leder rigtig godt op til slutningens klimax. Det er efter min mening et virkelig godt twist, der lige bringer spillet en skala længere op i min vurdering.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 30/08-03 09:57 
Det bliver nu ikke nogen skarp debat. Spillet er i sandhed godt, og meget specielt.

Tror nok mit problem med kampene var, at jeg i starten ikke vidste at man kunne hive Yorda op ad hullet, og derfor døde temmeligt meget. Kampene kunne efter min mening godt have været lidt nemmere i starten, og meget sværere mod slutningen. Og så måtte de gerne placeres lidt tættere på en sofa nogle gange. Men nej, de skulle bestemt ikke fjernes eller sættes mere i fokus.

Du har ret i at den sidste del er mere "målrettet eventyr-agtig". Det er måske også fedt nok. Men jeg syntes ikke spillet er så langt at man når at blive træt af de "rigtige" puzzles. Så der måtte gerne have været et par svære til sidst.

Det med "checkpoints" til sidst i spillet vidste jeg ikke - turde ikke at dø :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig