X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Top-5 bedste spil-cover.


Svar
millenniummillenniumSkrevet 22/08-03 10:33, rettet 22/08-03 12:14 
Ét er spillet. - Noget helt andet er indpakning. Det er dét cover som vi står og kigger på når vi planter os foran hylderne nede i EB-games, eller en hvilken som helst anden spil-forretning.
Det er coveret der skal score blikfanget og skille sig udfra mængden, og derfor er det visuelle design realtivt vigtigt. Pladebranchen har gjort det til lidt af en kunst at lave covers, og der er allerede klassikere indenfor kategorien. (Iron Maiden kunne da finde ud af det). Er det ikke også på tide at vi fremhæver de flotteste spil-covers? Læg eventuelt hovedet i blød, for der er mange man måske ikke lige kan huske. Her er de 5 som jeg mener fortjener at blive husket og bevaret på fremtiden Museum of Videogames:

Elite: Gold Edition (CBM) - Se det eventuelt på Lemon64.com. Det er tidsløst, smuk farveæstetik og alligevel hudløst simpelt. Og så giver det ikke helt løsningen på hvad spillet egentligt handler om, men et preg om spillets 'storhed'. Et klassisk cover.

Ico (PS2): Ét alternativt spil må jo nødvendigvis også have et alternativt cover. Pakket ind i pap, med en forside der minder om surrealistisk 'mindscape' maleri, a'la Giorgio de Chirico. (Rene Magrittes store inspirationskilde).

Blood Money (AMI/CBM): Psygnosis udgav i 80-90'erne er række spil der alle benyttede sig af det samme koncept på coveret. Flotte stillistiske illustrationer, der kvalitativt befandt sig højt over gennemsnittet. Blood Money syntes jeg er et af de bedste eksempler (kan også ses på lemon64)

The Colonel's Bequest (AMI/PC): Sierra var gode til at gøre ekstra ud af deres covers i deres quest-serie, og jeg syntes egentlig de er alle meget gode. TCB er ekstra god, fordi coveret citerer en typisk forside til en Agatha Christie mordgåde-roman. Flot illustration og typografi. (Kan ses på vintage-sierra.com under Laura Bow serien).

GTA Vice (PS2/PC): Skrigende farver, neon og cartoon-streger. Designet af coveret rammer virkelig 80'ernes æstetik på en sjov og satirisk måde.

... og lidt runners-up: Hitman2, Gungrave og næsten alle Zelda-titler.
The medium is the message.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 22/08-03 10:40, rettet 22/08-03 10:40 
Shenmue 1+2 DC
Headhunter DC
Wolfenstein Xbox
Rogue leader GC


Og tusindvis af andre ;-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SumezSumezSkrevet 22/08-03 10:53, rettet 22/08-03 10:55 
Personligt er jeg rigtig glad for coveret til Saturn udgaven af SotN (Nocturne in the Moonlight)

Også stilen fra Vib Ribbon er ret genial.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BatemanBatemanSkrevet 22/08-03 11:25 
Silent Hill 2 coveret osede af klasse!
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 22/08-03 11:51 
Bateman >
Silent Hill 2 coveret osede af klasse!

I'll second that!
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 12:52, rettet 22/08-03 13:41 
Favoritter af de spil jeg selv ejer:

Radiant Silvergun
Shenmue (PAL)
Shenmue II (PAL og JAP er begge gode)
Garou: Mark Of The Wolves (DC, JAP, 1. udgaven)

Og så lige en der er fed, som også på samme tid giver mig myrekryb:

Dodonpachi Dai Ou Jou (Plakat indtil videre, cover scanner jeg eventuelt ind når jeg modtager det, hvis la0s ikke lige er hurtig med scanneren når han kommer hjem i dag ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 22/08-03 13:01 
Haha ja det cover er fandme lækkert. Men da jeg ikke lige har en scanner så kan jeg jo ikke gøres så meget, men coveret er faktisk meget ens med plakaten. Samme billede.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 13:40 
Det ved jeg, men vi skulle jo gerne have det rigtige cover inde i systemet :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 22/08-03 14:36 
Jet Set Radio - viser selve spillets stil meget godt.
Kingdom Hearts - Giver et lidt majestætisk look på hylden ;)
Samba De Amigo - Fordi Amigo The Monkey er så grim :D

(skulle lige prøve det med links til spillene - sorry ;))
SephirothSephirothSkrevet 22/08-03 15:40, rettet 22/08-03 15:42 
Kingdom Hearts - bortset fra at ryggen er mere grå end hvid i forhold til de andre PS2-spil :) Jeg nåede heldigvis lige at få købt spillet i dets originale cover inden det udkom på Platinum her idag...

BTW. Kan man ikke gøre sådan, at hver gang man skriver en spiltitel linkes der automatisk til denne titels P:R-"site" - som Naiera og Pie har gjort...?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 15:44 
Nej :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 22/08-03 15:51 
Øh ok....
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
la0sla0sSkrevet 22/08-03 16:06, rettet 22/08-03 16:06 
Jamen så må jeg da træde til med et billede fra VGI.COM

HER
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 22/08-03 16:06 
Forestil dig at serveren skulle checke samtlige ord i alle indlæg op mod en database på 10.000 spiltitler...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 22/08-03 16:12, rettet 22/08-03 16:12 
Få dig en ordentlig server ;) Noget raid og multiprocessor-værk skulle nok gøre det overkommeligt :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 17:00 
la0s >
Jamen så må jeg da træde til med et billede fra VGI.COM

Ikke stort nok til brug her :) Men nydeligt, det er det da ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ValkyrieValkyrieSkrevet 23/08-03 08:58 
OOT coveret, og mange af Final Fantasy Coverne. Kan godt lide at der bare står Final Fantasy med et eller andet logo, indei navnet! Lidt enkelt, men stilet, på en sej måde:=)
Well crucify the insincere tonight...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig