X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste videospil-musik nogensinde


94 emne(r).
1 2 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 22/08-03 00:07, rettet 22/08-03 00:09 
Nu kan jeg endelig lave en Top 5 over min favoritmusik i videospil :-)

In no particular order :

Rez

Halo

Silent Hill 2

Castlevania: Symphony Of The Night

Gun Valkyrie

Turrican til Amiga - åh det var osse godt :-)

Metroid Prime - den skal altså osse lige med.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 22/08-03 00:11 
Final Fantasy 6 (hvilket endnu engang fjerner andre potentielle FF spil fra listen)
Symphony of the Night
Super Smash Brothers Melee
Jet Set Radio
Chrono Trigger
Kingdom Hearts
Gitaroo Man

- Mangler jeg noget??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 00:20, rettet 22/08-03 00:25 
Castlevania: Symphony Of The Night
Final Fantasy 7
Chrono Trigger
Chrono Cross
Gitaroo Man
Samba De Amigo
Radiant Silvergun (bedste shooter musik, hvis ikke andet)

Det ville være lidt snyd at tage Vice City med, men det er jo et af de bedste soundtracks. Så kan det være SDA også er lidt snyd, men så snyder vi i det tilfælde ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 22/08-03 00:29 
Det skal der altså lige tænkes længere over, men det er da sikkert, at:

Symphony Of The Night
Turrican (specielt 2'eren)
Silent Hill (specielt 2'eren)
Bubble Bobble

skal med. Næsten alt fra Square er godt, så det er svært at vælge noget specifikt ud.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 22/08-03 00:44, rettet 22/08-03 01:27 
Bliver måske redigeret men:

Halo
Turrican-serien
Hired Guns
Max Payne
GTA3+Vice City
Burnout 2
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
One1One1Skrevet 22/08-03 01:05 
Super Metroid
PlaykidPlaykidSkrevet 22/08-03 06:23 
Halo
JP: Operation genesis
Super Smash Brothers Melee
GTA: Vice City
Resident Evil

Lige hvad jeg kunne komme i tanke om, men det er i rækkefølge:)
Spiller nu: Halo 3
ChronoChronoSkrevet 22/08-03 07:30 
1: Final Fantasy 6 - en sikker førsteplads
2: Chrono Trigger
3: Chrono Cross
4: Metroid Prime

5: Jeg kan ikke vælge her... Men alle de andre Final Fantasy spil, også Tactics, er selvfølgelig sikre valg. Starcraft, Plok, Super Metroid, The Wind Waker, A Link to The Past, Donkey Kong Country eller Monkey Island spillene kunne også få pladsen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 22/08-03 07:31, rettet 22/08-03 07:38 
Alt (godt) fra Square (for at citere RJK), der er intet der når op på det.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
FanboyFanboySkrevet 22/08-03 07:35 
Halo, JSRF, Zelda:tww.
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 08:28 
Søster Salsa >
Alt (godt) fra Square (for at citere RJK), der er intet der når op på det.

Kiggede du ikke med da Chrono spillede SotN? ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 22/08-03 08:47 
Soundtracket til GigaWing2 er skamløst vulgert og besudler alt hvad der er smagfuldt ved gotikken, men det fungerer fint i spillet =)

I øvrigt kan jeg ikke fordrage disse "best of" lister ... =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 22/08-03 09:16 
Hmmm, jeg er måske nok lidt mere nostalgisk orienteret hvis jeg skal udvælge det bedste spil-musik.

Turrican 1 (AMIGA): Musikken understøttede spillet og banernes udvikling så perfekt, at det næsten er skræmmende.

Commando (CBM): Det var ufatteligt hvad Rob Hubbard kunne gøre med sølle 3 tone-strenge. Også 'Auf Wiedersehen Monty', viser hans potentiale i musik til CBM-spil.

Super Probotector: Alien Rebels (SNES): I starten lød musikken ikke af noget særligt, men efterhånden som man nærmer sig det endelige opgør udvikler det sig til en intens film-agtig underlægningsmusik. Virkelig noget der gjorde det medrivende ved spillets climax.

WipeOut (PSX): Der er ingen vej udenom. WipeOut er den store fanebærer når det kommer til musikkens muligheder i spilbranchen. Den særegne og abstrakte techno-musik var perfekt til spillets tempo, design og univers.

Ico (PS2): Less is more. - Og det gælder også hvad angår underlægningsmusik.
The medium is the message.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 22/08-03 09:19 
Jet Set Radio Future for sit ultrafunky soundtrack

Final Fantasy serien, fordi musikken ganske enkelt var genial hele vejen igennem... Næsten i hvert fald :)

GTA III og Vice City... Ikke så meget fordi alt musikken er så fed, men fordi den er så stor en del af spillet, og fungerer så godt
MrCaseMrCaseSkrevet 22/08-03 09:34 
Jeg vil også gerne bakke op om at slå et slag for Wipeout!

Musikken i 1eren var jo ultra-banebrydende, og helt genial.

DOg skal man heller ikke forglemme Wip3out som også har et top-tunet soundtrack!


..(bortset fra det kan man jo ikke lade være med at sige Halo)
Have you considered sucking less?
AndyAndySkrevet 22/08-03 09:39 
TWW og en masse andre jeg gider bare ikk at skrive dem
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
SumezSumezSkrevet 22/08-03 10:49, rettet 22/08-03 10:51 
Naiera >
Kiggede du ikke med da Chrono spillede SotN? ;)

Jah! Spred budskabet! :)

Jeg må også erkende mig enig med dRxL, det var en af de ting der fængede mig mest ved Giga Wing 2, og grunden til at det endnu er på min ønskeliste.

Det undrer mig egentlig at folk siger Zelda: TWW. Der var en eller to nye melodier, jeg syntes var fine nok, men ellers mener jeg, det ligger LANGT under Koji Kondos standard. Samtlige tidligere Zelda spil har genial musik hele vejen igennem, hans Mario soundtracks, i særdeleshed SMW, Yoshi's Island og Mario 64, er enestående.
Det nyeste Mariospil har IMO også et lidt skuffende soundtrack. Er store kunstnere som Koji Kondo og Nobuo Uematsu virkelig begyndt at falme? Eller er det bare spilmusikken der har taget et ekstra skridt mod "underlægningsmusik", væk fra "fede melodier"?

Personligt er jeg faktisk begyndt at holde mere øje med folk som Yoko Shimomura (Legend of Mana, Kingdom Hearts, Street Fighter 2, Super Mario RPG) og Michiru Yamane (Suikoden 3 og Castlevania: Bloodlines, SotN og AoS)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 22/08-03 11:38 
Naiera >
Kiggede du ikke med da Chrono spillede SotN? ;)

Jov lidt (men fulgte mere med i Cotm, ikke fordi jeg synes SotN var dårligere end Cotm, men det var tilfældighedernes spil), men jeg har ikke registeret det i mit hoved, udover den sang, som var i slutningen, så jeg har nok ikke synes det var SÅ godt/specielt eller også har jeg ikke fulgt nok med.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 22/08-03 12:30, rettet 22/08-03 21:16 
Jeg er enig med meget af det der allerede er blevet nævnt. Derudover synes jeg også at Hitman 2's soundtrack fortjener ros for sine flotte, klassiske arrangementer. Jeg glæder mig til at høre hvad Jesper Kyd har brygget sammen til Freedom Fighters.
(...)
3of193of19Skrevet 22/08-03 13:56 
Hvis jeg skulle vælge bare ét stykke videospils musik, ville det nok være titelmelodien til Panzer Dragoon 1. På Orta soundtracket er der den fulde version som bare giver én sus i maven IMO. Ellers er musikken fra Panzer Dragoon serien generelt MEGET god, specielt "Sona Mi Areru Ec Sancitu" fra Saga og "Anu Orta Veniya" fra Orta.
Homer00Homer00Skrevet 22/08-03 14:05 
Jeg elsker musiken fra spil Som Baldur's Gate 1&2, Icewind Dale 1&2, Fallout 1&2 osv...
Must eat - So cheap...
SolaegSolaegSkrevet 22/08-03 14:06 
Halo - lyden skaber en fantastisk stemning og passer perfekt ind i handlingen.

JSRF - Grundet den anderledes, men gode musik.

GTA Vice City - Har dog spillet det mest på pc, men helt klart en god lydoplevelse (siger normale mennesker virkleig sådan noget?).
OmenOmenSkrevet 22/08-03 14:09 
Ikke i nogen speciel rækkefølge, men:

1. Frequency (PS2)
(fantastisk, hvis man er til elektroniske remixes)

2. Turrican 2 (Amiga)
(Hr. Hüelsbeck i topform)

3. Freedom Fighters (Multi)
(Jesper Kyd tryller igen, og producerer de bedste tracks siden Reactor (og en personlig favorit; Planets))

4. Symphony of the Night (PS)
(Passer perfekt til spillet, og er af Konami kun overgået med de rock remixes der udkom af SOTN soundtracket).

5. FFX (PS2)
(55 timer inde i spillet, havde spillets tema efterhånden så stor en emotionel betyning, at et par få toner kunne fremkalde følelser man normalt ikke forbinder med konsol/computerspil).

Der mangler sikkert en masse...
Vote Ficus!
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 22/08-03 14:12 
Gitaroo Man
Jet Set Radio
Metroid Fusion / Prime
Zelda OoT / MM
Shenmue

Ellers; SSBM, Super Mario World (SNES) og Kingdom Hearts, bl.a. :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-03 14:18 
Toejam & Earl
Skies of Arcadia
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 15:10 
Omen >
3. Freedom Fighters (Multi)
(Jesper Kyd tryller igen, og producerer de bedste tracks siden Reactor (og en personlig favorit; Planets))


Arh, SÅ god er den da heller ikke?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OmenOmenSkrevet 22/08-03 17:02 
Naiera >
Arh, SÅ god er den da heller ikke?

Ehhh hvilken "en", jeg nævner jo 3 numre.
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 17:04 
Musikken i Freedom Fighters...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OmenOmenSkrevet 22/08-03 17:09 
Smag og behag.
Personligt har jeg altid været utroligt begejsteret for Hr. Kyd's blanding af dance, breakbeat og klassisk. Jeg synes hans bedste numre rangerer blandt det aller bedste der findes i inden for dette medie i dag, og det var jo hvad temaet handlede om ikke?
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 22/08-03 17:26, rettet 22/08-03 17:28 
Din mening tæller ikke ;)

Selvfølgelig er musikken i FF kanon, men helt oppe med de 5 bedste synes jeg bare er at overdrive en smule :)

Og så går jeg ikke ind for at inkludere spil der er alt for nye (eller ikke engang kommet endnu ;) på denne slags best-of-all-time lister, da jeg synes man lige skal se om spillene "holder", altså om de også er lige så gode om et halvt eller et helt år. Eller om man blivet træt af musikken anden gang igennem FF ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 22/08-03 20:28 
OT:
Kender nogen til sider med gratis spilmusik?
Jeg kender kun www.jesperkyd.com :/
Per SPer SSkrevet 22/08-03 20:30 
(reklame)

Prøv lige at tjekke under News på Jespers side :)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
happyEDhappyEDSkrevet 22/08-03 20:41 
det er da utroligt at ingen har nævnt MGS 2 specielt intro musikken...

så mine favoritter er

MGS 2 intro
Outrun (C64)
Tenchu 3 Intro
jeep commander (c64)
og bubbel bobble
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 22/08-03 21:00 
HALO: Fordi Martin O'Donnel er gud

JSFR: Fede funky tracks immelem

FF: japansk keyboard...ja tak

(jeg har glemt noget...
soon the world will be one big computer
ChronoChronoSkrevet 22/08-03 21:02 
jaes >
Kender nogen til sider med gratis spilmusik?

Denne side er for fed. Jeg hører nærmest ikke andet :)

Overclocked Remix
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 22/08-03 21:28 
Af ren nysgerrighed bliver jeg lige nødt til at vide hvor i, Naiera og Omen, har haft mulighed for at høre musikken i FF? Er det fra PC demoen eller er soundtracket bare blevet udgivet seperat før spillet er kommet på gaden?
(...)
Per SPer SSkrevet 22/08-03 21:43, rettet 22/08-03 21:44 
Naiera anmelder PS2 versionen for G2G.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
jaesjaesSkrevet 22/08-03 21:48 
Chrono >
Denne side er for fed. Jeg hører nærmest ikke andet :)

Ja, den er faktisk meget cool...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 22/08-03 22:06 
Ah I see...
(...)
MobyMobySkrevet 22/08-03 23:32 
Der er mange, bl.a. Shenmue, Zelda: OoT og Metroid Prime.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 22/08-03 23:43, rettet 22/08-03 23:44 
Er der andre end mig der synes, at især musikken der kører ved titel skærmen i Metroid Prime er rigtig fed? Spillets soundtrack er da generelt rigtig godt, men især førnævnte stykke rammer spillets stemning perfekt, IMO.
(...)
Star SoldierStar SoldierSkrevet 22/08-03 23:52 
Ja der er andre end dig som syntes musikken i prime er fed ;)

SS Award
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 22/08-03 23:56, rettet 22/08-03 23:57 
Jaja, men som skrevet, er det især musikken ved titelskærmen jeg tænker på :)
(...)
Zzap!Zzap!Skrevet 23/08-03 01:18 
toAt >Outrun (C64)

ROFL!
Det er da en af de værste konverteringer af et stykke arkademusik nogensinde. Det er lavet FULDSTÆNDIG uden sans for hvad der gjorde den originale Magical Sound Shower til en klassiker.
Er du sikker på at du ikke mener de to Manics of Noise soundtracks til Turbo Outrun og Outrun Europe, også på C64?

Som jeg har sagt før her på boardet, så kan jeg personligt ikke lide at lave liste over "ynglings" dit eller dat. Så her kommer en liste med 5 spil, med musik der måske ikke er min ynglings pieces, men for mig markerer nogle, blandt mange højdepunkter i spilmusikkens historie.
Tilfældig række følge:

Michael Z. Land: Monkey Island (Amiga) Utrolig stemnings fuld, varm og melodiøs musik, som bliver hængende i ens hoved til evig tid. Alle "genrer" lige fra reggae til kirkemusik er repræsenteret

Michael Z. Land: Sam & Max (PC) Popjazz der ville få Stan Getz til at gå glad i seng :). Hyggelig uden at være søvndyssende eller tandløs, og meget funky.
Lad os krydse fingre for at Lucas arts har nosser nok til at bruge Jazz musik i det nye Sam & Max.

Jeroen Tel: Tomcat (C64)
Jeroen Tel: Aspar Grand Prix (C64) To af de bedste stykker musik, som SIDens absolutte maestro har komponeret.
Selve spillene er noget lort, men musikken står stadig som noget af den bedste videospilmusik overhovedet!

Koji Kondo: Mario 64 (N64) Mange af stykkerne er variationer over gamle Mario klassikere, men er lavet med en flair for selv-genopfindelse, som kun meget få mestrer. Der er dog også en del nye numre i mellem, som om muligt er af endnu højere kvalitet end de "gammelkendte".


Længere oppe var der nogen der kritiserede ZWW soundtracket. Hvordan kan man gøre det?!
Om noget, så var det musikken der i høj grad hjalp til at gøre et ikke helt fejlfrit spil, til en suveræn oplevelse.
Outset Island temaet, kan man da ikke andet end elske, og de første mange sørejsers kedsomhed bliver lettet lidt af "Overworld" temaet, i en ny episk udformning.
IMO er musikken i ZWW med få undtagelser fuldt ud på højde med det allerbedste fra Koji Kondo.

Derimod er jeg helt enig i at SMS soundtracket en kæmpe skuffelse, med Mare Bay og Glasflaske/Sandbird temaet, som eneste undtagelser.
Det mangler dét der "noget" der er særligt kendetegn ved Nintendos musik. K.K. var jo heller ikke alene om at komponere, hvem ved hvor meget input han egentlig har haft?
Men hele SMS var jo een stor skuffelse. Nogen gange tror jeg ikke det er meningen at SMS skal regnes for et rigtigt Mario spil, men som en slags "filler" indtil det rigtige kommer. Muligvis derfor det foregår på ferie ø, i stedet for i Mushroom Kingdom, hvem ved?
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 23/08-03 01:24 
Ikke for at gå off-topic, men er det nye Sam & Max ikke skrottet af LucasArts...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/08-03 01:28 
Nej, det var Full Throttle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ValkyrieValkyrieSkrevet 23/08-03 08:54 
Yir..... Freedom Fighters musikken er helt vild... Er du sindsyg.... Da jeg prøvede demoen forventede jeg noget ekstremt patriotisk amerikaner melodi, men det er fedt med det der russiske oveni.

Men min top 5 må vel være:

1. Halo - Marty O'Donnells musik er alt for genial!

2. Zelda OOT - Smukt.....

3. Vice City - For fedt:=) For sejt!´

4. JSRF

5. ???
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 23/08-03 11:28 
Sumez >
Nej, det var Full Throttle.

Ugh - my bad. Jeg er jo desværre lidt ignorant omkring LucasArts-spil efter Amiga-tiden ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/08-03 11:37, rettet 23/08-03 11:37 
Det er der jo heller ikke noget i vejen for, de har konstant mistet flere og flere medarbejdere, og spillene er faldet i kvalitet. Med Tim Schafer's afsked ser vi heller ikke noget der topper deres seneste adventure-succes, Grim Fandango, og derfor vil efterfølgeren Full Throttle, der jo var hans spil, aldrig kunne leve op til forventningerne. Det var en god idé at skrotte det.

Til gengæld er alle de relevante folk fra det første Sam & Max spil involveret i det nyeste, og det er jo fedt nok. Men i min bog er 1'eren heller ikke oppe blandt de største af deres spil, det er simpelt hen som om Tim Schafer SKAL være til stede (han reddede også Curse of Monkey Island i sidste ende..)
Som jeg har sagt før.. hold udkig med Psychonauts til Xbox ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 23/08-03 12:42, rettet 23/08-03 12:42 
Zzap! >
Michael Z. Land: Monkey Island (Amiga)
Chris Hülsbeck skal nok også have noget credit, da det var ham, der fik lov at fortolke Michael Land's originale stykke på Amigaen.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
94 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig