X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Saturn kan spille Megadrive spil?


Svar
HulleHulleSkrevet 10/08-03 21:45 
Er dette muligt? Så nemlig en på ebay som i følge sælgeren kunne afspille Megadrive spil. Jeg har spurgt ham, men har intet svar fået fra ham.
Derfor spørger jeg nu jer..
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
NaieraNaieraSkrevet 10/08-03 21:48 
Nooo...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 10/08-03 22:01 
Nix, kan den ikke
HulleHulleSkrevet 10/08-03 22:05, rettet 10/08-03 22:06 
Kan ikke moddes til det, så man kan proppe kasetterne i memory delen (aner ikke om de passer)?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
NaieraNaieraSkrevet 10/08-03 22:06 
Nej...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HulleHulleSkrevet 10/08-03 22:12 
Hmm. That bastard.
Takker for hurtige svar.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
JmogJmogSkrevet 13/08-03 02:32 
Købte en Saturn for et halvt år siden. Sælger havde ikke fortalt mig at det ene af de medfølgende spil var til Megadrive. Han troede seriøst selv på at man kunne sætte det i RAM-porten.

Det tager ca. 2 sekunder at tjekke at det ikke er muligt. Spillet kan slet ikke presses ned gennem åbningen. Man undrer sig.
HulleHulleSkrevet 13/08-03 18:09 
Det er nok også det der er sket her.. Eller også kan resten af verden godt spille Megadrive spil på deres, og det er holdt hemmeligt for Danmark i årevis. :P

Egentlig mærkeligt at maskiner ikke som standard er bagud kompatible, det burde da ikke være så besværligt at gøre dem det. Måske lidt dyrere, men prisen værd IMO.

Kudos til Sony for PS2'ens mulighed for det.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
JmogJmogSkrevet 14/08-03 10:49, rettet 15/08-03 13:28 
Nu er det jo også noget mere simpelt at gøre et disc-baseret system kompatibelt med et andet disc-baseret system.
HulleHulleSkrevet 15/08-03 10:09 
Jep, men jeg krydsede nu også fingre for at Dreamcast kunne spille Saturn. No luck :(
Og når Saturn maskinen alligevel har en sådan port, hvorfor så ikke gøre den kompatibel.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/08-03 10:20 
Konsoltiderne var anderledes dengang.

Jeg tror at Nintendo og SEGA's bevæggrunde var, at de ville sikre sig, at folk købte nye spil til deres nye konsol.
I stedet for kun at købe de gamle, og sikkert billigere spil.

Det handler / handlede sikkert om det de kalder "tie-in ratio", altså hvor mange spil der bliver solgt sammen med en ny konsol.

De havde en helt anderledes kontrol med markedet dengang, og kunne stortset gøre hvad de havde lyst til, fordi konkurrencen var så lille.

Det er jo klart at Nintendo udvikler deres cartridges så der kan være mere data på, men derfor behøvede de jo ikke lukke af for at SNES kunne spille NES-spil med en adaptor eller lignende.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 15/08-03 12:11 
Jmog >
Nu er det jo også noget mere simpelt at gøre et disc-baseret system kopatibelt med et andet disc-baseret system.

Det kommer jo an på hardwaren. Jeg tror, PS2 ligger noget tættere op ad PSX end Dreamcast ligger ad Saturn. Det er kun et løst skud i tågen, men med hvad jeg har hørt, lyder det ikke helt galt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 15/08-03 12:16 
Man har genbrugt flere chips fra PS1 og givet dem nye funktioner i PS2 (bl.a. noget til styring af controlleren, svjh) netop med det formål, at den skulle kunne være bagudkompatibel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 15/08-03 12:46, rettet 15/08-03 12:52 
I er svjv lidt galt på den alle sammen.

Sega Master System er bagudkompatibelt med SG-1000 og Genesis er bagudkompatibel med Master System, bla. ved at bruge Z80 CPU'en fra mastersystem som lyd processing chip i Genesis. For at spille Master System spil på sin Genesis skulle man dog have en såkald "Powerbase convertor" (sådan som jeg husker navnet) eller kartet skulle være lavet om til Genesis formatet som relanceringen af Phantasy Star til genesis var det (et spil jeg nok gad eje).
Man kunne også få en konverter til Sega Game Gear der gjorde det muligt at spille Master System spil på den, hvilket ikke burde undre nogen, da hardwaren i de to maskiner stort set er identisk.

Nå men det sjove er at lydprocessoren i saturn er en Motorola 68EC000 der vist nok tilsvarer 68000 CPU'en i Genesis (ret mig Rune hvis jeg tager fejl her). Der blev faktisk også udgivet en opsamling af Sonic spil til maskinen (sonic jam) der virkede stort set perfekt (lyden var muligvis ikke emuleret men digitaliseret og afspillet). Ovenstående antydning af hardware compatiblitet mellem Genesis og Saturn er ren spekulation fra min side og sandsynligvis uden hold i virkeligheden.

Nå men hvad Saturn->Dreamcast angår, så sidder der bla. 2 SH2 og 1 SH1 processorer i Saturnen og én SH4 i Dreamcasten.
Noget af det rigtig fede ved Hitachi Super H serien er at de er instruktionssæt kompatible med de foregående chips i serien. Så SH4'en i Dreamcasten kan uden videre afvikle den del af saturnens kode der er skrevet til de 3 SH chips.
Men der så stadig en del andre chips i maskinen og deres måde at interagere på der skal emuleres.
FM chippen i begge maskiner er lavet af Yamaha, men jeg ved ikke hvor meget de ligner hinanden. De 2 grafikprocessorer i Saturnen er i hvert fald fuldstændig forskellig fra CLX2 chippen i Dreamcasten, hvilket nok bliver det springende i punkt i at opnå god emulering.
Jeg ved ganske vist ikke nok om emulering men jeg vil tro at man med fordel vil kunne udnytte at Dreamcasten har en del mere RAM at rykke med, så måske kan det lade sig gøre.

Hvad PSX->PS2 angår så er PSOne svjv. baseret på den "PSX in a chip" som bruges til I/O controler og PSX emulator i PS2.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 15/08-03 12:53 
68EC000 = skrabet udgave af 68000. Der mangler vist nok noget memory management halløj.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/08-03 13:07, rettet 15/08-03 13:08 
Hmm. umiddelbart læser jeg nu den post som at du giver os ret.
Især at grafikprocessorerne i Saturn og Dreamcast er så forskellige, kommer vel ikke bag på nogen, og er nok et rimelig centralt punkt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 15/08-03 13:09, rettet 15/08-03 13:10 
Ikke nødvendigvis mere forskellige end grafikprocessoren i PSX, og den kører rigtig fint og med anti-aliasing i min !bleem - MGS emulator.

De 2 SH2 CPU'er er det mest centrale punkt, og de kommer ikke til at give problemer.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig