X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rise of Skywalker (spoilers)


Svar
WehnerWehnerSkrevet 18/12-19 17:29 
Tråd til at snakke om Rise of Skywalker - for folk der har set den.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
56 emne(r).
1 2 > »

Svar
WehnerWehnerSkrevet 18/12-19 17:29 
Tråd til at snakke om Rise of Skywalker - for folk der har set den.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 18/12-19 19:39 
Følelsesmæssigt synes jeg den trækker stikket hjem og forløser, logisk skal man nok ikke gå den for tæt igennem.
Den første halvdel går for stærkt, men den finder en bedre pacing ca. midtvejs. Og jeg synes den siger farvel med manér. Måske den af de tre nye der har flest fejl men også størst hjerte.

Det er min umiddelbare dom.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 18/12-19 22:17 
Jeg har efterhånden fået lidt for mange mavepustere af Star Wars-franchisen, så jeg startede virkelige Rise of Skywalker med en “Please, don’t suck” følelse. Den skal ikke få lov til at bedrage mig, bare fordi jeg ønsker at se en god film.

Som la0s også nævner, den har virkelig travlt i begyndelsen. Afsted, afsted, afsted. Fra den ene planet til den næste, med et plotdrevet tempo i sjette gear, hvor der nærmest ikke er plads til personernes charme bag et teknisk apparat og en generisk filmfremstilling. Man keder sig ikke og jeg følte mig ikke forudrettet af manglende respekt for universets mytologi, men jeg savnede virkelig den kompetente pacing fra Force Awakens hvor Rey introduceres alene med billeder og musik.

JJ Abrams sender undervejs et par ret (u)venlige hilsner til Rian Johnsons dekonstruktion:

- Kylo Ren svejser sin maske sammen, efter Rian smadrede den.
- Luke siger at man skal behandle et lyssværd med respekt, efter Rian kastede det væk.
- Reys baggrund får kæmpe betydning, efter Rian sagde at hun var ikke speciel arving til Kraften.

Kunne godt lide den rekonstruktion JJ får flettet ind.

Cirka 1/3 gennem filmen genvinder filmen dog den pacing jeg savnede, og karakterer kommer frem i lyset. Forbindelsen mellem Kylo og Rey bruges godt til at personliggøre konflikten. Logikken skal man dog fortsat lade ligge. (Wow, det var virkelig heldigt at Rey stod det rigtige spot foran dødstjernen, så markørerne i kniven passede til ruinens form, hvad?!). Ligesom JJ gjorde en ufattelig indsats, da han genstartede Star Wars og byggede bro mellem gamle og unge fans, lige så en stærk indsats gør han her, når han formår at generobre artefakterne og sætte strøm til hjertet bag Star Wars. Ærgerligt at der har været problematiske bump på vejen, men jeg har det godt nu. It didn’t suck.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 19/12-19 09:01, rettet 19/12-19 09:02 
Den kunne helt klart have været langt værre, men jeg kan ikke forestille mig nogen kalde det for en "god" film med et straight face.

Filmen undgår de værste fælder man kunne frygte, og har en masse spændende setpieces som jeg sætter pris på. Jeg tror den kommer til at undgå meget af det had TLJ fik, for den er rimelig straight up, tandløs, og udover hele Palpatine-tingen, holder den sig fra tossede påfund.

Til gengæld har jeg nærmest aldrig oplevet en mere kluntet fortællemetode, og resultatet er at den på intet tidspunkt er bare en anelse spændende eller følelsesladet. Når hele den biografsal jeg sad i, grinte højlydt under hvad der nok skulle have været den mest emotionelle scene i filmen, er det nok ikke skudt forbi at påstå at den har tabt publikummet undervejs.
Pacingen er helt af helvede til, og filmen skynder sig bare videre fra det ene til det næste uden at bruge tid på at få publikum med, mens der til gengæld spildes en masse tid på lange, kedelige actionscener, eller små plot-elementer der absolut intet formål tjener. Hux's "oprør" har absolut ingen konsekvenser, og alle er ligeglade med at endnu en planet blev skudt i stykker, så hvorfor er det overhovedet med?
Skuespillet er nok værre end jeg nogensinde har set fra en Star Wars film, og dialogen er propfyldt til renden med pinligt barnlig eksposition, der er meget svært at tage bare lidt seriøst ("I am the spy!!").

Abrams har fint styr på de brede strøg, og filmen er generelt flot lavet. Men det virker helt underligt at så stor en operation som Disneys produktionsværk ikke har mulighed for at hive en person en der kan finde ud af at lave en bare nogenlunde troværdig scene med folk der snakker sammen.
Som i de andre film, er det Adam Driver der hæver niveauet drastisk over resten af hans medskuespillere, og den ville klart have stået meget svagere uden ham.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 19/12-19 09:57, rettet 19/12-19 09:57 
Jeg kan tage fejl, men det virker som om de tilføjede Hux's "oprør" og pludselig opståede spion-rolle som endnu et resultat at Rian Johnsons stædige ønske om, at skabe et splid mellem Hux og Kylo Ren i "sin" film. Ellers havde Hux nok bare været Hux, og det var ikke nødvendigt at hyre Richard E. Grant.

JJ har haft travlt med at samle stumperne op efter Rian.
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 19/12-19 10:10, rettet 19/12-19 10:24 
Sumez>
Den kunne helt klart have været langt værre, men jeg kan ikke forestille mig nogen kalde det for en "god" film med et straight face.

Filmen undgår de værste fælder man kunne frygte, og har en masse spændende setpieces som jeg sætter pris på. Jeg tror den kommer til at undgå meget af det had TLJ fik, for den er rimelig straight up, tandløs, og udover hele Palpatine-tingen, holder den sig fra tossede påfund.

Til gengæld har jeg nærmest aldrig oplevet en mere kluntet fortællemetode, og resultatet er at den på intet tidspunkt er bare en anelse spændende eller følelsesladet. Når hele den biografsal jeg sad i, grinte højlydt under hvad der nok skulle have været den mest emotionelle scene i filmen, er det nok ikke skudt forbi at påstå at den har tabt publikummet undervejs.

Jeg kan med "straight face" kalde den for en god film. Der var da nogle ting her og der, der ikke sad lige i skabet. Men derfor var jeg stadig godt underholdt. Jeg synes, den havde en god ånd, og den komplimenterer fint de oprindelige Star Wars film. Og så er jeg ret vild med Rey og Kylo Ren i filmene.

I den biograf, jeg sad i, var der ingen, der grinte højlydt under den scene (som jeg tror, du refererer til).

TROS fungerer bedre end TLJ. Sidstnævnte er ikke er nogen dårlig film, men når ikke niveau som TFA. Jeg har dog lovet mig selv at se TLJ igen snarest.
What is the Matrix?
enfenenfenSkrevet 19/12-19 10:29 
millennium>
JJ Abrams sender undervejs et par ret (u)venlige hilsner til Rian Johnsons dekonstruktion:

- Kylo Ren svejser sin maske sammen, efter Rian smadrede den.
- Luke siger at man skal behandle et lyssværd med respekt, efter Rian kastede det væk.
- Reys baggrund får kæmpe betydning, efter Rian sagde at hun var ikke speciel arving til Kraften.

Kunne godt lide den rekonstruktion JJ får flettet ind.

Havde jeg faktisk ikke tænkt så meget over, før jeg læste det. Specielt det første med Kylo Rens maske.
What is the Matrix?
la0sla0sSkrevet 19/12-19 10:36 
Den følelsesmæssige rejse, over tre film, for Rey, synes jeg holder.

Fra at søge en identitet, over at få at vide at man intet er, til at vælge sin identitet og familie, synes jeg er stærkt.

Plus, filmene har altid vejet blodets bånd som noget særligt. Den her film og trilogi, går en anden vej. Det synes jeg er rigtig fint.

@sumez din forestillingsevne har jeg aldrig forestillet mig være særlig vild ;)
Hvad sker der?
DunwichDunwichSkrevet 19/12-19 10:38 
Det der shot i traileren, hvor de rider på noget der ligner heste, på ydersiden af en Stardestroyer, har jeg krummet tæer over, i et stykke tid nu. Er der en rigtig god forklaring på det, i filmen?
SumezSumezSkrevet 19/12-19 10:43 
Modsat speeders kan "hestene" ikke jammes. Det er nok det tætteste du kommer på en forklaring, og i context af filmen synes jeg ikke det var særlig tåkrummende.
Hvis det er grænsen for dig, så har filmen i hvert fald voldsomt mange ting der vil være meget værre for dig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/12-19 10:47 
millennium>
Jeg kan tage fejl, men det virker som om de tilføjede Hux's "oprør" og pludselig opståede spion-rolle som endnu et resultat at Rian Johnsons stædige ønske om, at skabe et splid mellem Hux og Kylo Ren i "sin" film. Ellers havde Hux nok bare været Hux, og det var ikke nødvendigt at hyre Richard E. Grant.

Spliden mellem dem giver jo helt fin mening, og er ikke ligefrem utroværdigt i "imperiet". Men jeg kan ikke se hvad filmen ville have at tabe med at droppe hele det "der er en spion i first order" subplot, når det ikke tilføjer noget i første omgang. Der er virkelig meget af den slags lal i filmen.

Til gengæld burde Richard E. Grant have haft Domnhall Gleesons rolle fra starten - hans ansigt alene er fantastisk til det, og det var efter min mening en af de bedre tilføjelser til filmen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 19/12-19 12:07 
Helt enig med Millennium og la0s i at største svaghed er det alt for hidsige tempo især i starten. Så snart den kommer bare lidt ned i tempo, bliver den markant bedre. TLJ led også meget under "planet hopping" og hvis de laver en evaluering af trilogien som helhed, håber jeg, at næste serie bedre kan få lov at dvæle ved nogle lokaliteter, som man så knytter sig mere til.

Men den har nogle fede momenter, de virkelig giver noget. Særligt da Rey sender lyn på transportskibet.

Token-asiatens rolle bliver heldigvis også nedtonet markant. Hun var ikke særlig god i TLJ. Til gengæld virker det noget malplaceret i dag, at man partout skal finde en sort pige til den sorte mand og en jedi til jedien. Ikke noget med at kærestes på tværs af race og klasse :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 19/12-19 13:38 
Hvornår kommer den ned i tempo? Om noget synes jeg filmens største issue er at den netop aldrig slapper af. Den har konstant travlt. Og uden reel grund. Selvom det åbenlyst nok er en rimelig dårlig strategi, ville den have fungeret bedre som en 3-4 timer lang film. Det er selvfølgelig fjollet at bruge 4 timer på en film uden en historie, men det kunne jo være der så kunne blive plads til en.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 19/12-19 14:53 
Den kommer ned i tempo, fordi introsekvenserne er i meget højt tempo, og en del af midten er langsommere. Alt er jo relativt.

Både TLJ og RoS bærer tydeligt præg af, at de snildt kunne have været fire timer. Som trenden er i dag, tror jeg bare, at man med fire timer havde valgt at køre samme tempo alligevel og følgelig presset endnu flere lokaliteter ind.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 19/12-19 15:07, rettet 19/12-19 15:07 
Det tror jeg du har ret i, jeg tænker også bare rent teoretisk.

Jeg synes dog at figurerne (især Finn og Rey) er rigtig godt karakteriseret i TFA, fordi de får tid til at udvise noget personlighed - så man kommer til at holde med dem, og det er underordnet at man godt ved at de vinder i sidste ende.
Og i TLJ, uanset hvad man så måtte synes om den, er der en helt fin pacing der flytter fokus meget målrettet efter behov i løbet af filmen, og skaber en sans for spænding på trods af at det er sværere at holde af figurerne i den films udgave af dem.
I RoS løber de bare rundt fra scene til scene og siger udelukkende ting for at rykke "plottet". Jo længere ind i filmen jeg kom jo mere ligeglad følte jeg mig med dem. Bortset fra Adam Driver, der var i stand til at bevare ansigt gennem det meste af filmen. Det minder mig om den her bid: https://www.youtube.com/watch?v=JzeCo36ZddQ

Er helt enig i at den scene hvor Rey nedlægger en transport er en af filmens absolut bedre momenter, der udviste den et sjældent øjeblik af både plotudvikling og følelser.
Men i næste scene ser vi så at Chewie er alive alligevel, det bortforklares med en indskudt sætning, og vi er igen videre uden konsekvenser. Det er ærgerligt. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 19/12-19 23:08 
Sumez>
Modsat speeders kan "hestene" ikke jammes. Det er nok det tætteste du kommer på en forklaring, og i context af filmen synes jeg ikke det var særlig tåkrummende.
Hvis det er grænsen for dig, så har filmen i hvert fald voldsomt mange ting der vil være meget værre for dig.

Hvordan lader det sig gøre, at de er på ydersiden af en Stardestroyer og trækker vejret? Holder den parkeret indenfor?
SumezSumezSkrevet 19/12-19 23:29, rettet 19/12-19 23:29 
Det er indenfor en planets atmosfære. Formålet er at forhindre dem i at tage ud i rummet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 20/12-19 00:45 
Sumez>

Er helt enig i at den scene hvor Rey nedlægger en transport er en af filmens absolut bedre momenter, der udviste den et sjældent øjeblik af både plotudvikling og følelser.
Men i næste scene ser vi så at Chewie er alive alligevel, det bortforklares med en indskudt sætning, og vi er igen videre uden konsekvenser. Det er ærgerligt. :\

Jeps, det føles som om det var meningen Chewie skulle dø der, for at vække Rey ud af hendes "storhedsvanvid" (hun er pludselig en ægte superhelt, uden guide) og tage missionen alvorlig. Scenen vil nok komme til at føles meget hul hvis man ved at Chewie er i live.
Uden Chewie havde der også været mere plads til Rose.
millenniummillenniumSkrevet 20/12-19 06:32 
Sumez>
Det er indenfor en planets atmosfære. Formålet er at forhindre dem i at tage ud i rummet.

Og så bliver Rise of Skywalker tilmeld anklaget for at negligere almindelig logik. :D Der havde de da tænkt sig om.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 21/12-19 00:55 
Et manuskript lavet ud fra terningekast, prøver at sandsynliggøre, at kejseren har børn og Rey er hans barnebarn.

Hvem har knaldet den aseksuelle stodder? Nej, vent, jeg vil ikke vide det. Hvilket egentligt er ligegyldigt, i og med manuskriptforfatterne heller ikke ved det, og slipper for nogensinde, at skulle forklare det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/12-19 01:04 
Mon ikke det skete før han smeltede i hovedet i ep 1-3? Det kunne vel godt passe rent tidsmæssigt.

Jeg synes ep 9 var okay. Kun overgået af Rogue One, men ellers den bedste af de nye (har ikke set Solo).

Jeg synes det var lidt vagt at de pludselig kunne sende sager med kraften, men jeg var egentlig heller ikke vild med at de kunne lave telefonopkald i den forrige film.

Heller ikke pjattet med at så mange “dør”, men så kommer til live igen et øjeblik efter. Det skete alt for mange gange i filmen.

Langt bedre pacing end ep 8, omend der var for meget filler action hele vejen igennem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 21/12-19 08:16, rettet 21/12-19 08:16 
Jeg siger ikke at episode 9 er perfekt - langt fra - men nogle gang glemmer fans hvor meget terningekast og usandsynlige hændelser der var i den oprindelige trilogi.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 21/12-19 09:13 
millennium>

JJ Abrams sender undervejs et par ret (u)venlige hilsner til Rian Johnsons dekonstruktion:

- Kylo Ren svejser sin maske sammen, efter Rian smadrede den.
- Luke siger at man skal behandle et lyssværd med respekt, efter Rian kastede det væk.
- Reys baggrund får kæmpe betydning, efter Rian sagde at hun var ikke speciel arving til Kraften.

Kunne godt lide den rekonstruktion JJ får flettet ind.


Det gør Abrams ikke. Det er bl.a. Luke der, helt i tråd med SW universet, reflekterer over sin egen tidligere opførsel.
DunwichDunwichSkrevet 21/12-19 09:17 
millennium>
Jeg siger ikke at episode 9 er perfekt - langt fra - men nogle gang glemmer fans hvor meget terningekast og usandsynlige hændelser der var i den oprindelige trilogi.

Hvilke terningekast og usandsynlige hændelser?
millenniummillenniumSkrevet 21/12-19 09:40, rettet 21/12-19 10:02 
Shit, hvor skal jeg starte...? :-O

- Det var vel nok vildt heldigt at oprørerne i Episode IV blev angrebet og indhentet af Imperiets Star Destroyer lige over Tatooine, når nu universet er så uendeligt stort.
- Det var også heldigt at C3PO og R2D2 ikke tilfældigvis blev pløkket i den nødkapsel, især når Imperiet opdagede den. Ellers var Dødstjernens planer også sprunget til atomer.
- Vildt heldigt at de bliver fundet af Javas (på en hel planet) og tilfældigvis lander i skødet på Luke - søn af Darth Vader.
- I episode V: Utroligt heldigt at Han Solo fandt den sårede Luke på Hoth, så Luke ikke dør i snestormen.
- I episode VI: Det var vel nok heldigt at Kejseren ikke havde forudset, at den lille oprørsgruppe på Endor ville møde Ewoks. For når man tænker over det, så er Ewoks den absolut _eneste_ faktor som ødelægger Kejserens store plan.
- Og hvorfor h.... skulle de sende oprørernes mest centrale og vigtigste personer ind i Jabbas hus for at redde Han Solo? Hvorfor ikke bare parkere en kæmpe hær ude foran døren og sige “hit med ham”?

Så kan man altid lægge Kraften-kortet og postulere at alting er forudbestemt af Kraftens usynlige væsen, men det argument ville så også gælde i nyere film. :)
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 21/12-19 13:28 
1. Hvor skulle filmen ellers starte? Tatooine er ubetydelig i den sammenhæng, at hvis ingenting var sket over planeten, så var der ingen film. Du forveksler terningekast med manuskript og plot.

2. Held er ikke involveret i det. Soldatens befalingsmand, beordrer ham til ikke at skyde på kapslen, da den ikke viser tegn på liv.

3. Star Wars er ikke at sammenligne med et open world spil, hvor tilfældigheder og side quests dikterer / kamuflerer handlingen. Ting sker, og er skrevet, af en grund.

4. Han Solo finder Luke, fordi han er guidet derhen, af Ben. Det er endda fortalt visuelt i filmen, at Solo rider ud af Ben’s billede, mod Luke.

5. Ewoks er bla et Vietnam metafor, som Lucas skrev, helt tilbage fra manus til ANH. Ewoks arbejder, som Viet Cong, under radaren, og tager kampen op mod overmagten og teknologien, og vinder. Fordi de i første omgang, ikke ses som en trussel af Imperiet.

6. Parkere en hær, udenfor et hermetisk lukket fort, og risikere, at de dræber Solo og flygter af bagvejen? Dét, koblet sammen med, at vi som tilskuere, allerede er klar over, at heltene er handlekraftige, og bad guys’ene ikke er de skarpeste knive i skuffen, og mest handler ud fra brute force, så er stealth nok at foretrække her. Og så er det i øvrigt et setup, for bl.a at vise, at Luke ikke er til at bide skeer med, og Leia er handlekraftig - de er vokset, karakterene, som filmene skrider frem, i øvrigt helt organisk, og i tråd med filmenes handling og ånd.

Artikel om Lucas, Vietnam og Star Wars:

https://nypost.com/2014/09/21/how-star-wars-was-secretly-george-lucas-protest-of-vietnam/
millenniummillenniumSkrevet 21/12-19 16:24, rettet 21/12-19 17:37 
Pointen er jo netop, at jeg elsker Star Wars på trods af ulogiske svagheder. Så kan det godt være at Ewoks er en allegori for Vietnam og at Emperiet er er en allegori for nazisterne, men med mit 12årig bias lavede jeg slet ikke det rationale. Hvis jeg med mit 40årige bias oplevede Return of The Jedi for første gang, ville jeg helt sikkert bliver irriteret over at spilde 1/3 af filmen på en ulogisk rescue-mission, og ville krumme tæer over Ewoks der overvinder en hær af Stromtropper. Men det gør jeg ikke, fordi jeg stadig ser Star Wars film med barndommens bias.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/12-19 16:26, rettet 21/12-19 16:30 
Du kan da ødelægge enhver film med din logik mille. Hvis alt kan måles og vejes i held, kan jeg bedre forstå at du ikke bryder dig synderligt om John Wick ;D
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 21/12-19 17:35 
Jeg er faktisk begyndt at have meget mere forståelse for John Wick filmene. :D
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/12-19 17:56 
Haha sådan! :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 22/12-19 08:27 
Jeg ville nu helst have set hvad en rigtig instruktør, som feks Rian Johnson, kunne havde gjort med filmen, i stedet for Mr Mysterybox, der kører på rutinen, og ikke rigtigt ved hvad ben han skal stå på, og så bare prøver at please til højre og venstre, med en masse shakycam og lensflare.

Rise of Skywalker pt 57% på Rotten Tomatoes.

Knives Out (Rian Johnsons nyeste film) pt 97 % Fresh på Rotten Tomatoes.
millenniummillenniumSkrevet 22/12-19 08:40 
Rise of the Skywalker herhjemme:

Politiken: 4 stjerner
Berlingske: 4 stjerner
Jyllands Posten: 3 stjerner
Ekstra Bladet: 4 stjerner (af Danmarks mest snobbede anmelder).
B.T.: 5 stjerner
EKKO: 4 stjerner
Soundvenue: 4 stjerner.

Information: “Det er ikke perfekt, men det emmer af liv, energi, opfindsomhed og kærlighed”.

Men det er jo bare anmeldere - hvad ved de?! ;)
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 22/12-19 08:58 
millennium>
Pointen er jo netop, at jeg elsker Star Wars på trods af ulogiske svagheder. Så kan det godt være at Ewoks er en allegori for Vietnam og at Emperiet er er en allegori for nazisterne, men med mit 12årig bias lavede jeg slet ikke det rationale. Hvis jeg med mit 40årige bias oplevede Return of The Jedi for første gang, ville jeg helt sikkert bliver irriteret over at spilde 1/3 af filmen på en ulogisk rescue-mission, og ville krumme tæer over Ewoks der overvinder en hær af Stromtropper. Men det gør jeg ikke, fordi jeg stadig ser Star Wars film med barndommens bias.

Hvad er det for ulogiske svagheder, du bliver ved med at hive frem, og det er lidt forvirrende, om jeg svarer dig, og du så læser det med dit 12 åriges jeg's briller. Personligt kan jeg ikke se SW, som en 12 årig. Jeg ser dem med voksne øjne, og bemærker ad den vej, naturligvis, de ting filmene indeholder, som er henvendt et voksent publikum; Et publikum, som har bibeholdt legebarnet, og ønsker action og eventyr, og altid ser det i filmene.

Sådan ser jeg også Pixar film, fordi de også er lavet af voksne mennesker, henvendt til voksne mennesker, men også børn og barnlige sjæle. Som Star Wars. Tidsløse film, som er lavet for at underholde, og indeholde lige nøjagtigt nok dybde, så alle får noget ud af dem, de kan bruge til noget.

Har lige genset alle Toy Story filmene på UHD, og de er stadig helt fantastiske, alle sammen. Hvis jeg skulle sidde og ubevist pille dem fra hinanden, og finde "ulogiske tilfældigheder" osv i filmene, ville jeg aldrig kunne se dem igen. Så det lader jeg være med, og ser filmene på filmenes præmisser.

Det er jo ikke Kieslowski det her.
millenniummillenniumSkrevet 22/12-19 09:14, rettet 22/12-19 15:29 
Så er du altså simpelthen nød til at give et helt præcis eksempel på, hvad du mener med terningekast i Rise of Skywalker. For jeg fatter heller ikke dine argumenter.

Og desuden tror jeg bare vi har hver vores subjektive holdning og aldrig vil blive enige ;)
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 23/12-19 19:43 
Wehner>
Token-asiatens rolle bliver heldigvis også nedtonet markant. Hun var ikke særlig god i TLJ. Til gengæld virker det noget malplaceret i dag, at man partout skal finde en sort pige til den sorte mand og en jedi til jedien. Ikke noget med at kærestes på tværs af race og klasse :p
Til gengæld var der da ikke pakket noget ind i slutningen med lesbisk snaveri og senere hånd-holderi, hvilket er langt mere moderne end race og klasse. Følg nu med tiden, Wehner ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 23/12-19 20:32 
Dét passede mig til gengæld rigtig fint. Det var ikke med for at tækkes et totalitært regime - snarere omvendt :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 23/12-19 21:02 
millennium>
Så er du altså simpelthen nød til at give et helt præcis eksempel på, hvad du mener med terningekast i Rise of Skywalker. For jeg fatter heller ikke dine argumenter.

Og desuden tror jeg bare vi har hver vores subjektive holdning og aldrig vil blive enige ;)

Hvilke af mine argumenter forstår du ikke?

Endnu et terningekast: Hux.

Spion, simpelthen, lige pludselig. Tænk tilbage på, hvad han har lavet i de to foregående film. Det er så ubegavet fundet på. Han kan ikke engang få lov til at være inkompetent. Nu skal han også være en inkompetent ulogisk placeret spion. Lad dog manden være en imperial henchman, uden de store dikkedarer, men nej, ikke i Mr Mysterybox's Star Wars univers.
millenniummillenniumSkrevet 24/12-19 07:11, rettet 24/12-19 08:37 
Jeg er enig i, at måden det blev eksekveret på var lidt klodset, men idéen var ok. Af to årsager:

- Oprørerne har før brugt spioner til at hente informationer fra Emperiet. Set i Return of The Jedi da de har en adgangskode til Endor, men vi får aldrig at vide hvem de spioner er. Et tidligere element som Rise of Skywalker bygger videre på.

- Den stigende magtkamp mellem Hux og Kylo i The Last Jedi bruges til at etablere hans motivation for at få Kylo ned med nakken.

På manuskript-niveau ser jeg ikke noget terningekast.

Rise of Skywalker (spoilers)
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 24/12-19 10:55 
Half in the Bag hygger sig.

https://www.youtube.com/watch?v=5pAsss_nTlk

Deres snak om navigational beacons omkring 36:00 er morsomt.

We haven't gotten all the navigational beacons in stock yet. Det er ikke let at være en mægtig Stardestroyer, i denne film. Det er det sgu ikke.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 26/12-19 11:21, rettet 26/12-19 11:22 
Vent vent .... leia dør fordi hun kalder på Ben?? WHAT!? :D

Leia har trænet Ray??

Hvad sker der for at vores helte SKAL! dø af træthed?
Luke - Leia - Ray - og Ben?

Ellers ok god film :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 26/12-19 14:05, rettet 26/12-19 14:07 
Ja, Kraften er ligesom et genopladeligt batteri der bruger midi-chlorian. :) Ligesom din mobil.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 27/12-19 18:50 
KTC>
Til gengæld var der da ikke pakket noget ind i slutningen med lesbisk snaveri og senere hånd-holderi, hvilket er langt mere moderne end race og klasse. Følg nu med tiden, Wehner ;)

Man ved, man er totalitær, når Disney bliver for skrap kost: https://www.dr.dk/nyheder/udland/fraekt-lesbisk-kys-i-star-wars-censureret-vaek-i-flere-lande
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 28/12-19 10:32 
I Singapore har Brokeback Mountain sikkert en spilletid på 20 minutter :D Historien om to cowboys der blev gode venner og forblev god venner. The end.

Men skulderklap til Disney for at udfordre normerne lidt via deres mainstream-kanaler.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 29/12-19 11:12 
The Rise of Skywalker is TRASH of the highest order.

https://www.youtube.com/watch?v=MKTG2BPmUn4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2ddDuXwF6qLCXPaOYcYI1XKT1HRu1L6DfsboFHs_jAAQNBF8jp7pile3s
DunwichDunwichSkrevet 01/01-20 20:54 
millennium>
Ja, Kraften er ligesom et genopladeligt batteri der bruger midi-chlorian. :) Ligesom din mobil.

Midichlorian er ikke The Force. Bare lige så der ikke er misforståelser.
millenniummillenniumSkrevet 02/01-20 09:36, rettet 03/01-20 18:57 
Den står helt for egen regning og IMO, men umiddelbart synes jeg det er blevet lidt kedsommeligt populært at bashe SW på YouTube. Det er blevet så nemt at få trafik ved at lave videoanalyser med titlen "Star Wars is a Mess" Der kommer sikkert også en Mr. Plinkett på analyse på et tidspunkt, men når kritikken kører i den samme rille og aldrig formår at nuancere sig, så bliver mine ører trætte. Men, dem om det.

Alle argumenter bliver kastet op i luften og detaljer bliver vendt, men det ændrer stadig ikke ved mine erfaringer: Jeg har et kompliceret forhold til The Last Jedi, men var godt underholdt af Rise of Skywalker, trods mine kritikpunkter.
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 02/01-20 11:47, rettet 02/01-20 11:48 
Enig i alle punkter, millennium
Hvad sker der?
DunwichDunwichSkrevet 03/01-20 09:55 
millennium>
Den står helt for egen regning.

1. Hvad betyder det, at have et højt midichlorian tal, for en karakter, i SW universet?

2. Hvad gjorde mange folk i sin tid, da talen faldt på emnet midichlorian, i TPM?

3. Hvad gjorde George Lucas dernæst, i de efterfølgende film?
millenniummillenniumSkrevet 03/01-20 13:37, rettet 03/01-20 18:56 
Jeg forstår hverken 1, 2 eller 3. Hentyder du til at mange fans bashede Star Wars efter Phantom Menace, og at Lucas derefter rettede op på nogle af sine uhensigtsmæssige tilføjelser fordi han lyttede til kritikken? Eller tolker jeg det helt forkert?

Jeg har hverken talt med Lucas eller kan svare på mange folks vegne, så må desværre afholde mig fra at svare.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 04/01-20 10:31 
1. Det var en pseudo-videnskabelig forklaring på, hvorfor folk er følsom overfor Kraften. Intet mere.

2. Mange folk tog det plotpoint og løb med det, og lod det stikke fuldstændigt af, mens de troede at midichlorian = The Force. Og blev sure over det, fordi...og så nr 3:

3. Lucas droppede at fortælle mere om det i de efterfølgende film. Men det blev allerede slået fast i 1. hvad det var, og krævede egentligt ikke yderligere forklaring.

Det var en loose-loose. De troede det var noget andet, end det var, i TPM, og blev sure over, at det ikke blev forklaret yderligere, i de to efterfølgende film. Lucas har uden tvivl hørt "kritikken", men når hele ideen med midichlorian, ikke var mere, end det gav sig ud for at være, har han sikkert trukket på skuldrene, og kommet videre. Ligesom folk der blev sure over det dengang, burde gøre.
56 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig