X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shadow of the Tomb Raider


Svar
millenniummillenniumSkrevet 20/05-19 09:51 
Jeg har tidligere gennemspillet Tomb Raider og Rise of the Tomb Raider, men jeg har lidt svært ved at få armene op over Shadow of the Tomb Raider. Spillede det rimeligt tæt i weekenden og klarede vel en 10%. Det er som om TR har lidt af en identitetskrise og mangler at finde dét es-kort som differentiere sig fra andre lignende spil. De flotte udsigter var Uncharteds ekspertise, og Naughty Dog forstod at bruge det korrekt.

Tomb Raider 2013 var for mig en enestående spiloplevelse fordi det virkede kompakt, eskalerende og havde sekvenser jeg stadig kan huske klokkeklart i dag. Croft der kravler op i radiotårnet, nyder lige et sekunds solskin, indtil håbet atter slukkes - det er sgu scener i topklasse. Det mindede mig om film-genrens rustne explotation, hvilket gjorde spiloplevelsen unik. Ikke som de andre børn i klassen.

Rise flyder sammen, er mudret i min hukommelse og jeg kan ikke rigtigt adskille sekvenserne og levels fra hinanden. En masse grotter, klipper, ruiner, våben i alle hjørner, flotte natur-effekter og en historie jeg overhovedet ikke kan huske.

Shadow of the Tomb Raider følger umiddelbart samme spor som Rise. Effekterne er latterligt flotte, men virker ofte som bygget af forskellige teams, der ikke rigtigt har talt sammen om helheden. Og så kommer jeg også lige fra God of War, hvor man virkelig mærker hvor latterligt højt kvalitetsniveauet for dets narrativ er. Der var ingen knaster, men problemet er så, at disse spil præger oplevelsen af andre spil. Shadow of the Tomb Raider snubler mere: Voice acting der overhovedet ikke er tidssvarende, og dialog-bugs hvor min rejsemakker bliver ved med at tale til Lara selvom hun står et helt andet sted og laver andre ting. Det er både flot og mangler finish.

Andre der er nået igennem det og deler holdning?
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 20/05-19 10:08 
Hvilken platform spiller du på? Jeg hørte omkring lancering om at der var meget input-lag i konsoludgaverne, men ved ikke om det er fixed siden?
millenniummillenniumSkrevet 20/05-19 10:26 
PS4 og jeg har lige sat det i maskinen, så baseret på nyeste updates.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 21/05-19 20:53 
Jeg har gennemført alle tre. Jeg deler umiddelbart din vurdering af Tomb Raider og Rise, som jeg læser din beskrivelse.

Shadow lægger sig mere mellem de to. Det har en væsentligt mere mindeværdig historie, bipersoner og scener, end Rise har. Så hvis Rise trods alt holdt dig fanget hele vejen igennem, så tror jeg du vil være fint tilfreds med Shadow. Det er jo ikke en origin-historie som det første spil, og har derfor ikke disse værdier, men det rammer andre ting rigtigt, så det føles relevant og vedkommende, og tro mod Tomb Raider-historikken, som jeg opfatter den.

Jeg anerkender til fulde at Uncharted på adskillige områder er de nyere Tomb Raider-spil overlegne, men rent personligt og smagsmæssigt foretrækker jeg Laras eventyr. Men jeg har spillet dem alle med glæde.

Til sammenligning kunne jeg slet ikke forlige mig med God Of War 2018, som jeg fandt irriterende og utiltalende, trods produktionskvaliteten, og trods at jeg godt kunne lide forgængerne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 21/05-19 21:52, rettet 21/05-19 21:53 
Jeg fortsætter sikkert også, men savner stadig dén unikke Selling Point som gør at TR adskiller sig fra mængden og får sine egne styrker. TR 2013 havde den udefinerbare ting, så ærgerligt de ikke kunne holde fast i tråden.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 23/05-19 19:04 
millennium>
PS4 og jeg har lige sat det i maskinen, så baseret på nyeste updates.

Jeg havde spillet i min SoS og prøvede lige selv - ikke storslemt men mærkbart laggy i både resolution og performance mode på PS4 Pro, ca. på niveau med RotTR før det blev patchet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/05-19 22:34 
:(

Så bliver det en endnu mere senkøber herfra.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/05-19 09:56 
Det var hånden på hjertet slet ikke gået op for mig at der var tre af de her spil allerede. De flyder fuldstændig sammen i min bevidsthed XD
Kunne ellers godt lide reboot'et da jeg spillede det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 24/05-19 10:06, rettet 24/05-19 10:06 
Jeg var virkelig høj da jeg spillede Tomb Raider rebooten. Historien havde den perfekte "Die Hard pakke" hvor hele historien foregår ét geografisk afgrænset sted, hvorfra protagonisten ikke kan undslippe. En kompakt følelse af klaustrofobi undervejs og forløsning ved spillets ende. Men straks efter i 2'eren glemte de den egenskab og fløj hele verden rundt (fordi Uncharted gør det samme?). Det er formentlig derfor jeg intet kan huske fra Rise.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 24/05-19 11:03 
Det gjorde de jo også i Tomb Raider 2, og det spil er IMO fantastisk. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HankyHankySkrevet 24/05-19 11:25 
Fra min side er der ingen tvivl om, at Rise fremstår en del svagere, end det første. Shadow har jeg stadig til gode, men hvis det er "mere 2'eren end 1'eren", så melder jeg nok pas.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
millenniummillenniumSkrevet 25/05-19 18:54 
Lara ankommer til en by, hvorfra hun kan udforske miljøet, tale med indbyggerne, købe udstyr, søge side-quests, finde loot og bruge waypoints efter den primære mission.... suk. Endnu et spil som kapitulerer overfor tidstypiske tendenser i spilverdenen. Der mistede det endnu et par point.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/05-19 19:25 
Det lyder ikke godt :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 25/05-19 20:46 
IGN 9.0. Gamespot 6.0.

Imponerende forskel, men jeg er mest enig i Gamespots argumenter. IGN ligner en anmeldelse på autopilot.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig