X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Capcoms tovlige retro-styrepind med Sanwa og emulation


Svar
NaieraNaieraSkrevet 16/04-19 22:12, rettet 16/04-19 22:13 
De vil også have deres egen retro-konsol, men finder så på dette afskyelige bæst...

Capcoms tovlige retro-styrepind med Sanwa og emulation

Man skal bare lige slæbe strøm og HDMI-kabler over hele gulvet.

Capcoms tovlige retro-styrepind med Sanwa og emulation

Spil:

1944: The Loop Master
Alien vs. Predator
Armored Warriors
Capcom Sports Club
Captain Commando
Cyberbots: Full Metal Madness
Darkstalkers: The Night Warriors
Eco Fighters
Final Fight
Ghouls ‘n Ghosts
Gigawing
Mega Man: The Power Battle
Progear
Street Fighter 2: Hyper Fighting
Strider
Super Puzzle Fighter II Turbo

€230

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 16/04-19 22:14 
Jeg har det så viildt over at de længe ventede ports af både AvP og Progear kommer på... denne her :D

Giv det et års tid, så er de på Steam.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/04-19 22:26 
Kunne være en forsinket aprilsnar, men de sniffer vist lim hos Capcom ;)
JmogJmogSkrevet 17/04-19 10:38 
Hvad satan sker der lige for den pris.

Nåja, i det mindste er designet... frygteligt :-D
SumezSumezSkrevet 17/04-19 10:40, rettet 17/04-19 10:41 
Det er originale Sanwa-dele der sidder i. Et enkelt arcade stick med Sanwa koster typisk over 1000kr, og her er der to sticks i ét (ikke at de har tilnærmelsesvis den værdi hvis man køber delene enkeltvist, men der er jo stadig PCB, casing, osv). Og synes jeg hørte nogen snakke om at det her også kan sættes til andre apparater, eller i hvert fald som minimum PC?

Ja, bare ærgerligt med designet... og emulatoren...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-19 10:45 
Prisen er ikke så mærkelig synes jeg. Rigtige Sanwa-dele koster og der skal en del materiale til at lave sådan et monstrum, som også betyder at den bliver dyr at fragte over hele kloden for Capcom.

Jeg synes den er mega barsk :D Men jeg havde da klart foretrukket en separat boks med to eksterne arcadesticks.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/04-19 11:32 
Sumez>
Jeg har det så viildt over at de længe ventede ports af både AvP og Progear kommer på... denne her :D

Giv det et års tid, så er de på Steam.

Ports?? Er det ikke bare emulering?
j/k
JmogJmogSkrevet 17/04-19 11:33 
Til den pris, når det er emulation, ville jeg have forventet en konsol med separat controller.
NaieraNaieraSkrevet 17/04-19 11:53 
Beano>
Kunne være en forsinket aprilsnar, men de sniffer vist lim hos Capcom ;)

Jeg skulle også lige være sikker på, at det ikke var 1. april, da jeg så bekræftelsen af, at det rent faktisk var sådan en dims.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 17/04-19 11:54 
Sumez>
Det er originale Sanwa-dele der sidder i.

Alt andet havde også været fuldstændig uacceptabelt.

Min higen efter Progear kender ingen grænser, så jeg må vel finde en papkasse af en art, som jeg kan sætte den højre halvdel af sticket på ved siden af mig i sofaen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 17/04-19 11:55 
Altså... Capcoms logo er jo grundlæggende flot. Det samme er Sanwa-sticks. Såeh… :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 17/04-19 12:37, rettet 17/04-19 12:38 
slk486>
Ports?? Er det ikke bare emulering?

Jo det er en eller anden vold-gammel udgave af mame.
Efter sigende er den vildt ukorrekt, og det er iøvrigt US ROM'en af Progear der bruges, den udgave spiller efter sigende ret underligt (men jeg har godt nok aldrig set et US cartridge nogensinde)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 17/04-19 12:40 
Fårk, altså.

Så gider jeg nok ikke :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 17/04-19 12:58 
Lidt ekstra drama på bålet: https://twitter.com/fbalpha/status/1118201306034974721

Final Burn Alpha er et ikke-kommercielt open source projekt med mange bidragsydere. Selvom "ejeren" af projektet har solgt Capcom en licens, har han ikke rettigheder over andre brugeres arbejde, der er tilføjet som en del af den originale licens.
Det samme gælder endvidere også den MAME-kode, FBA er bygget ovenpå.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HankyHankySkrevet 17/04-19 13:02, rettet 17/04-19 13:02 
Sumez>
..det er iøvrigt US ROM'en af Progear der bruges, den udgave spiller efter sigende ret underligt (men jeg har godt nok aldrig set et US cartridge nogensinde)

Har du noget mere info om det?
Jeg har altid fået af vide, at de var identiske, bortset fra default sværhedsgrad og manglende voice samples :-/
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 17/04-19 13:41 
Har desværre ikke nogen decideret kilde udover hvad jeg har hørt i snak med andre shooter-fans der brokker sig over at det er US ROM'en. Forklaringen lyder på at den lavere default sværhedsgrad faktisk ødelægger mange af de gem chains man kan lave i spillet, hvilket også er med til at gøre visse sektioner *sværere* end de er på den normale sværhedsgrad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-19 14:08, rettet 17/04-19 14:09 
Capcom har faktisk været nogenlunde til at lytte til kritik på sociale medier (bare ikke når det gælder Microtransactions i DMC5 og alt der har med Street Fighter at gøre), de patchede jo ornli' skalering og scanlines ind i deres Belt Action collection kort efter launch så det blev spilbart. Måske de også er villige til at lytte her?
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 17/04-19 14:18 
Sumez>
Har desværre ikke nogen decideret kilde udover hvad jeg har hørt i snak med andre shooter-fans der brokker sig over at det er US ROM'en. Forklaringen lyder på at den lavere default sværhedsgrad faktisk ødelægger mange af de gem chains man kan lave i spillet, hvilket også er med til at gøre visse sektioner *sværere* end de er på den normale sværhedsgrad.

Men så kan sværhedsgraden jo bare sættes op? :P
Med mindre der er forskelle på dem også. Kan huske standard for US er 2, mens den er 4 for JAP. Det må da næsten kunne tilgås på én eller anden måde, når det nu er emuleret herpå.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 17/04-19 14:22 
Konsolkongen>
Capcom har faktisk været nogenlunde til at lytte til kritik på sociale medier (bare ikke når det gælder Microtransactions i DMC5 og alt der har med Street Fighter at gøre), de patchede jo ornli' skalering og scanlines ind i deres Belt Action collection kort efter launch så det blev spilbart. Måske de også er villige til at lytte her?

Jeg tror ikke Capcom har nogen direkte hånd i det her udover PR og licensering. Det er Koch Media der producerer monstrøsiteten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/04-19 14:29 
Jeg er mega klar på det her stick. Synes det er det fedeste nogensinde :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 18/04-19 22:34 
Jeg er også på.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
WehnerWehnerSkrevet 19/04-19 16:25 
Jeg deler Naieras bekymring over det med kablerne. Bortset fra det, synes jeg også, den ser ret fristende ud. Men Sanwa-dele er der vel også pænt potentiale for modding.

Vi må næsten hellere give tråden en mere neutral titel :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 19/04-19 16:34 
Hvis Progear er noget hø, så er jeg ikke interesseret.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-19 16:36 
Det kan umuligt blive værre end Ibara og Mushihime-sama på PS2.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/04-19 17:47 
Bortset fra at de kører 480i, så er både Ibara og Mushi da udmærket på PS2, er de ikke?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-19 17:57, rettet 19/04-19 17:58 
Det er ikke bare at de kører 480i, der er også et klamt smoothing filter. Det kan næsten ikke gøres værre.

Med mindre at inputlaggen er helt i skoven på Capcom-sticket så kan de umuligt lave noget der tager sig dårligere ud, ligegyldigt hvor lidt de fatter integer scaling og h-interpolation (som vil være nødvendigt grundet CPS-systemernes underlige opløsning).
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 19/04-19 21:02 
Konsolkongen>
Det kan umuligt blive værre end Ibara og Mushihime-sama på PS2.

Jeg er superglad for dem begge, men hver sin smag }:-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-19 21:30, rettet 19/04-19 21:35 
De ligner at nogen har skidt på ens fjernsyn og bagefter prøvet at fjerne det med ståluld.

Men de spiller vidst helt fint :)

Det er en ting at meget få udviklere fatter hvordan et 2D-spil bør tage sig ud på moderne fjernsyn. Skalering, filtre og sårn.

Men når et spil portes til PS2, som er en maskine der out of the box understøtter muligheden for at outputte i den eksakt samme opløsning som arcadesystemet. Så er det sgu grotesk at man alligevel vælger at ødelægge billedet på den måde som de gjorde :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 20/04-19 13:51 
Wehner>
Vi må næsten hellere give tråden en mere neutral titel :)

Jeg må næsten hellere give Wehner en mere neutral titel!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 20/04-19 14:17 
Perfekt :D
WehnerWehnerSkrevet 20/04-19 15:25 
Bedre!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/12-19 20:03, rettet 30/12-19 20:33 
Jeg købte en Capcom Home Arcade i dag, og har allerede leveret den retur.

Jeg købte primært sticket for de inkluderede shmups samt Allan vs PeterThor hvoraf flere aldrig har været udkommet før. Hovedparten af spillene spiller sådan set fint og føles rimeligt responsive med minimal input lag, og så er der resten som har mærkbar lag. Heriblandt Pro Gear, 1944 Loop Master, Giga Wing og Puzzle Fighter II hvor især sidstnævnte føles helt uspilleligt når man er vandt til Saturn-udgaven :/

Det skal nævnes at jeg kun har prøvet Pro Gear en enkelt gang på arcade, men jeg mindes ikke at det havde "elastik-fornemmelsen" som herpå. 1944 har jeg aldrig prøvet, og Giga Wing spiller i hvert fald bedre på Dreamcast.
Dét sagt synes jeg ikke at nogle af dem var umulige, men vi snakker nok lag der nærmer sig Psikyo collections på Switch.

Maskinens interface er sådan set pænt nok, men det fungerer i datid og er ubegribeligt sluggish at bruge. Vil man hurtigt navigere igennem spillene, får man ikke lov, da animationen skal køres færdig før man kan gå videre, og dét at indtaste sit wi-fi password er en prøvelse af ens tålmodighed som sjældent er set magen. Det er sindssygt ringe programmeret.

Skaleringen er ikke okay, men det kan heller ikke overraske mig længere. Det er sådan set rigtig skarpt og lækkert, og sættes maskinen til Widescreen og TV'et til 4:3 får man perfekt integer-skalering horisontalt hvilket er en sjældenhed for emulering af CPS-systemer, men de har så valgt at strække billedet vertikalt også, så der i stedet er shimmering her >_<
Koch Media som har lavet maskinen har udtalt at de arbejder på at tilføje scanlines i en kommende firmware, så jeg formoder at det betyder at billedet integer-skaleres vertikalt og dermed løser problemet, ellers vil de scanlines komme til at se forfærdelige ud.

Resten af problemerne på listeform:

1. Lyden dropper ud engang imellem (WTF?)
2. Lyd-kanalerne i 1944 lader til at være swapped. Det baserer jeg på name entry lyd-positionen i forhold til spiller 1 og 2. Kan være en bug med lige netop dét spil, for jeg kender det som sagt ikke. Men det kan også være et generelt problem for hele maskinen, men jeg gad ikke tjekke efter i andre spil...
3. 3-button spil bruger nederste række knapper i stedet for den øverste. Det er bare dumt, ukorrekt og træls at spille med. Kan ikke indstilles.
4. Octogates på Sanwa-pindende? Det er fandeme da et valg de har taget sig her. Octo er ikke standard mig bekendt nogen steder eller på nogen maskiner? Burde dog nemt udskiftes med squaregates hvis man ønsker, men de burde have været inkluderet.
5. Hver gang man vil skifte spil genstarter maskinen og man skal vente flere sekunder på at komme ind i menuen.
6. Virker underligt nok ikke igennem min HDMI switch. Har aldrig haft problemer med andre kilder.

Og unikt for mit var at heavy kick for Player 1 satte sig hele tiden fast og var dermed ubrugelig. Det var åbenbart ikke så smart at male knapperne alligevel :D. Dette var den afgørende faktor for at det røg retur så hurtigt, for resten af kritikpunkterne kan nok fikses via firmware updates. Det lover dog ikke godt at vi er på firmware 1.3 og de stadig ikke har formået at fikse dropout i lyden :/

Jeg vil følge med fremover og håber at meget kan forbedres, og i så fald vil jeg seriøst overveje at give det en chance mere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 31/12-19 09:10 
Jeg håber det er en lektion til Konami og andre som måske planlægger at tjene på en lignende retro-konsol. Det er bare _ikke_ måden at gøre det på.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 31/12-19 16:02 
Tak for det udførlige review!

Øv, er der slem inputlag på psikyo/switch?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/12-19 18:51 
Ja de er ikke gode. Og de ligner noget der er løgn ovenikøbet.

Zero Gunner 2 er dog undtagelsen, men det er også en rigtig port :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/01-20 16:59 
Ej, købte ellers den første collection til Switch, inden jeg fik en konsol at spille det på. Vil holde mig fra resten, så :(
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/01-20 17:56 
Jeg købte de første to (asia*) på samme tid. Nu har jeg faktisk vol 3 på vej da Zero Gunner 2 er derpå og det spiller i det mindste glimrende. Det ser også rigtig godt ud, men har det mest vanvittige CRT-filter jeg i mit liv har set. Men da spillet alligevel 3D og renderet i 1080p ser jeg ingen grund til at have den slags på alligevel :)

*Psikyo collections er også udgivet i JAP hvor der kun er to volumes med seks spil på hver. I asia-udgivelserne er der fire spil på hver.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/01-20 18:09 
*Ja, men jeg havde købt ind på Asia udgivelserne først. De er også i EU med 6 på hver.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/01-20 18:14 
Det anede jeg ikke. Det er da fedt nok trods alt. Ikke fordi det er gode udgivelser som sagt, men det er altid fedt med Shmups-udgivelser i EU :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 02/01-20 07:26, rettet 02/01-20 07:26 
Det er godt vi har de fleste på andre konsoller i forvejen, når de kludrer sådan i det.
j/k
SumezSumezSkrevet 13/01-20 22:39 
Capcoms tovlige retro-styrepind med Sanwa og emulation
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 14/01-20 09:40 
Hvilket spil har de lavet som kun kræver to sticks og ingen knapper? :P
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 14/01-20 10:03 
Knapperne er bare "NDAI NAMCO Enterta". Muligvis som touchknapper, for det fungerer skide godt til spil.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 10:10 
Ah smart :O

Namco har dog aldrig rigtig sagt mig det store :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/01-20 10:14 
Det eneste spil på den er Mappy
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 10:16 
Mappy er barskt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig