X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

BR konkurs, men hvorfor?


Svar Sortering
millenniummillenniumSkrevet 29/12-18 22:49, rettet 29/12-18 22:52 
Måske meget off-topic, og så alligevel ikke. Som barn af 80'erne var et besøg i BR (oftest i City 2 eller Roskilde) en magisk oplevelse hvor jeg kunne bladre i Kenners Star Wars figurer, glo måbende på den outreret computer med gummi-taster som spillede Pac Man og Robotron, eller savle foran glasmontren som rummede udvalget af Game & Watch spillene. Det var et drømmelandskab med røde gulvtæpper og Fætter BR på væggen. Nogle gange var der lokale tegne-konkurrencer i butikken, men trods mine tegne-evner så jeg mig overhalet af andre. Alligevel følte jeg en særlig lokal tilknytning til butikken og i BR har min interesse for videospil i høj graf spiret.

Senere i teenage-alderen blev legetøjsbutikkerne min pusher for spil til SNES og GameGear. Kun SuperLeg i Høje Taastrup kunne magte et sobert udvalg. Hvorfor var BR ikke med på den??

Jeg ved ikke om det er barndommens nostalgi som spiller pus med mig, men som forældre der gentagne gange er blevet parkeret i BR, synes jeg kundeoplevelsen har ændret sig markant - og absolut ikke til det bedre. Skylden er skudt efter digitaliseringen af børns leg og internet-handel, men ærligt talt: Jeg synes sgu' BR har været synonym med en lortet kundeoplevelse i alt for mange år:

Unge ekspedienter som er pisse ligeglade med den varer de sælger. Om de står i BR eller Føtex gør ingen forskel. Hyldevis af plastikragelse som aldrig virker helt efter intentionerne. Top-Toys egne brands tager føringen som det mest ubrugelige bras, fjernt fra den kvalitet som prismærket burde repræsentere. Og inderst i hjørnet er der måske nogle forældede 3DS og Wii-spil til skyhøje priser. Der er vitterligt ingen god nudging eller motivation for at gå i BR.

E-handel og digitalisering har måske taget en bid af kagen, men omvendt får jeg en fantastisk oplevelse når jeg går i SuperHelten på Østerbro eller på turné i Faraos Cigarer. Selv Gamestop er blevet en sjovere butik at browse i efter alt det merchandise kom ind. Dét er mine nye magiske butikker, så at give digitaliseringen skylden er en blåøjet forenkling IMO.
The medium is the message.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 29/12-18 23:26, rettet 30/12-18 06:16 
Har tit tænkt på om hvor meget det er forældrenes egen skyld at børn legebehov er forandret... Fordi forældre bare smider en ipad/tablet i fjæset på dem fra for at få "ro"
Med et eller andet lige gyldigt gurligris eller click n slide app.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
silverstarsilverstarSkrevet 29/12-18 23:29, rettet 29/12-18 23:39 
Gamestop er kun et par trin fra afgrunden selv, men det er nok en anden tråd...

Indrømmet på forhånd, det er mange år siden jeg har været i både BR og Toys R Us, men jeg undrer mig over at det kan gå så galt. Er børns leg virkelig blev så fokuseret på digital underholdning at der ikke er plads til en butikskæde, der primært lever af at sælge fysisk legetøj? Eller er det fordi kæden har været elendigt drevet i årevis? Eller måske fordi folk også køber deres fysiske legetøj hos online forretninger idag?

Jeg tænker at der må komme et pænt tomrum indenfor salg af fysisk legetøj når de lukker ned, med mindre der står nogen klar til at overtage kæden (det er nok tvivlsomt), eller hele handlen flytter til online butikker istedet (det kunne jo være Amazon tog en pæn bid af den kage når de lancerer i DK)?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/12-18 08:31, rettet 30/12-18 08:31 
GrillBillerDK>
Har tit tænkt på om hvor meget det er forældrenes egen skyld at børn legebehov er forandret... Fordi forældre bare smider en ipad/tablet i fjæset på dem fra for at få "ro"
Med et eller andet lige gyldigt gurligris eller click n slide app.

Gurli Gris vil jeg bestemt ikke kalde ligegyldigt - det er ret godt i forhold til så meget andet bras.

Det er selvfølgelig en kombination af flere ting når Top Toy går konkurs. Det har været drevet med underskud i flere år, med fortsat dalende salg, hovedsagligt fordi meget legetøj købes på nettet i dag. Børn leger stadig med legetøj, og får læssevis af det i dag (bedømt ud fra tilstanden herhjemme og i omgangskredsen). Selv bedstemor og bedstefar køber deres gaver til børnene på nettet. Top Toy har ikke kunnet finde et tilpas modsvar til onlinesalget, og da kassen blev lukket i i november, kunne der ikke findes andre der ønskede at investere.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
millenniummillenniumSkrevet 30/12-18 09:13, rettet 30/12-18 13:45 
Prøv at besøge ethvert loppemarked eller markedspladser i Facebook og se hvor meget legetøj som børneforældre desperat prøver at slippe af med fordi hjemmet er ved at eksplodere af legetøj. Jeg tror absolut ikke det er iPads og mindre fysisk leg der er årsagen, selvom pessimisterne ofte trækker dét kort.

Ja, Top-Toy har slet ikke formået at løfte distributionen over til nethandel, men børn får også deres lege-fix fra mange andre steder i dag.
Panduro Hobby sælger meget bedre kreativt legetøj end BR gjorde. Bog&Ide sælger brætspil. LEGO kan købes i Bilka og Føtex. Gamestop sælger merchandise og popfigurer i bunkevis. Nintendos LABO kombinerer digitale spil med fysisk legetøj.

Når en klassisk butik som BR må lukke, så er starter og slutter årsagen hos direktionen som formentlig har siddet på hænderne. Ikke fordi børn har mindre fysisk legetøj.
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/12-18 17:15 
BRs forsøg på en netbutik har alle dage været noget juks.

Der var sjældent nogen sammenhæng mellem prisforskellen på samme produkt til salg online, eller i deres fysiske butikker. Online var ofte dyrere end den fysiske butik, så folk købte jo bare tingen hos den konkurrent der dukkede op som billigst på Pricerunner.


Samtidig har vi Coolshop der startede som et bette lager i Nørresundby, hvor de solgte billige spil til PC og konsol.
I dag sælger de lidt af hvert, og har 8 fysiske legetøjsbutikker, samt et (måske flere?) showroom(s) til musikinstrumenter.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DunwichDunwichSkrevet 30/12-18 20:48 
"Samtidig har vi Coolshop der startede som et bette lager i Nørresundby"

De startede faktisk i Pandrup, hvor jeg for år tilbage, var til jobsamtale hos dem. Ham Risgaard er creepy.
DunwichDunwichSkrevet 30/12-18 20:51 
silverstar>
Gamestop er kun et par trin fra afgrunden selv, men det er nok en anden tråd...

Jeg vil gerne høre mere. Har heldigvis dog ikke ubenyttede gavekort til butikken, liggende, men har du et estimat på, hvornår vi kan forvente de lukker? :)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/12-18 21:26 
Dunwich>
De startede faktisk i Pandrup, hvor jeg for år tilbage, var til jobsamtale hos dem. Ham Risgaard er creepy.

I stand corrected :)

Jeg huskede det bare som Nørresundby, og at Pandrup var der hvor hans to medstiftere havde butik tidligere.
Det kan selvfølgelig også være de samme lolaler som de to medstiftere benyttede i forvejen.


Ift. Gamestop, så tror jeg også at merchandise etc. er deres "redning".
Deres preowned priser er i hvert fald stadig helt ude i skoven på mange spiltitler (i hvert fald sidst jeg kiggede i Herning).
Da Blockbuster stadig var en ting, smed jeg godt nok mange SU kroner efter preowned spil og film, i de 2-3 nærmeste butikker.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 30/12-18 22:07, rettet 30/12-18 22:09 
Ja, Gamestop var virkelig ude på kanten af planken, da de blev reddet af merchandise-partneren. Især også efter brugtspil-markedet blev enormt uattraktivt pga brugte DLC koder, og deres prisniveau er en farce.
Men i Vejle fandt jeg helt uventet nogle dejligt billige PS Vita spil.
Merchandise gør det meget sjovere at browse i butikken. Den Gamestop som jeg oftests ser i Fisketorvet har nærmest altid kunder i lokalerne.
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 31/12-18 15:52 
Jeg var lige forbi GameStop i Lyngby her mellem jule og nytår for at se lidt på deres udsalg og for at udnytte nogen penge fra en byttet gave. Der var godt pakket med folk, mange som skulle bytte ting. Men igen, hvad jeg så. Så benyttede rigtig mange sig af deres udsalg og købte så nogle spil med nu de var der.
Fandt da også selv et ekstra spil som jeg ikke havde planlagt, men sat ned til 99 fra 349, så kunne man jo godt.
Det er spøjst at mange gange, så er de nye spil billigere på tilbud end en brugt udgave af samme spil. De har nogle af Telltale Games på disk helt ned til kr 10,-

Hvad ang. BR forretningerne og Toys R Us. Så det synd de lukker. Men igen, som af jer skriver. De har ikke kunne følge med og haft for stort fokus på deres egets brand som slet ikke har været i orden.
JmogJmogSkrevet 01/01-19 04:59 
“Det er spøjst at mange gange, så er de nye spil billigere på tilbud end en brugt udgave af samme spil”

Det giver faktisk mening. Når det er et nyt spil, så er det ofte udgiveren/distributøren, der sætter prisen ned. Ved brugtsalg, der har de givet en specifik pris til sælgeren, så de kan ikke sælge under den, medmindre de skal tabe penge på det.
KTCKTCSkrevet 01/01-19 11:32, rettet 01/01-19 11:34 
Derfor er det stadig tåbeligt... Det kan jo ikke på nogen måde give mening i forhold til kundens oplevelse, og i sidste ende er det kun dem, som overser det nye spil, som giver penge i kassen for de brugte spil. Det værste er så, hvis kunden efterfølgende kommer til at se, at de kunne få et eksemplar uden ridser og fedtede fingre for det halve, for så føler de sig virkelig røvrendt.
Jeg kan godt huske, hvor mange usælgelige brugte spil vi måtte sende tilbage til hovedkontoret, fordi vi var tvunget til at sætte prisen ulogisk højt. Så justér da priserne løbende, så de i det i mindste giver mening inden for butikkens vægge.

Det burde da være elementært købmandskab.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
GreaseballGreaseballSkrevet 01/01-19 11:32 
Giver mening.
nerosnerosSkrevet 01/01-19 14:24, rettet 01/01-19 14:25 
BR havde mistet deres sjæl. Jeg synes udvalget i deres butikker var ret uopfindsomt og ringe lavet til for dyre priser. Sådan går det hvis man ikke sætter sig ind i børn og voksnes behov. Deres netbutikker kunne slet ikke følge med, og de havde sjældent det man søgte og intet på lager. Deres fysiske butikker havde al for skrabet et legetøjsudvalg.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 01/01-19 15:29 
Som millennium flere gange påpeger, tror jeg ikke det er konkurrencen fra digitale medier der har ramt BR-kæden. Superhelten på Østerbro har haft fantastisk success som fysisk legetøjsbutik, og har måttet udvide flere gange allerede. Måske er tiden bare ikke til en sjæleløs detail-kæde som pusher af legetøj? Hvad er årsagen til at gå i BR, hvis det ikke er sjovt for børnene?
Med risiko for at lyde lidt for kynisk, så synes jeg ikke rigtig Danmark mister noget ved tabet af Top-Toy. Tværtimod kan det måske bane vej for flere af de sjove, mindre legetøjsbutikker igen.

Kun SuperLeg i Høje Taastrup kunne magte et sobert udvalg. Hvorfor var BR ikke med på den??

SuperLeg og BR var da så vidt jeg var bekendt samme koncern?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/01-19 17:08, rettet 01/01-19 17:11 
Jo, SuperLeg var blot en meget større butik. ligesom Toys-r-us, og havde derfor flere varer. Derfor var det stedet jeg måtte købe SNES og Gamegear spil som ung.

På den ene side er det ærgerligt at BR er lukket - det er ikke ligefrem fordi jeg danser på graven. Det mest ærgerlige er blot, at koncernen ikke har formået at skabe engagerende kunderejser og bevare den magiske oplevelse ved legetøjet. Den oplevelse som man får i SuperHelten på Østerbro.

Hvis en stor koncern sover i timen, så behøver den ikke blive disrupted. Den vil disrupte sig selv.
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 01/01-19 17:31 
Sumez>
Som millennium flere gange påpeger, tror jeg ikke det er konkurrencen fra digitale medier der har ramt BR-kæden. Superhelten på Østerbro har haft fantastisk success som fysisk legetøjsbutik, og har måttet udvide flere gange allerede. Måske er tiden bare ikke til en sjæleløs detail-kæde som pusher af legetøj? Hvad er årsagen til at gå i BR, hvis det ikke er sjovt for børnene?
Med risiko for at lyde lidt for kynisk, så synes jeg ikke rigtig Danmark mister noget ved tabet af Top-Toy. Tværtimod kan det måske bane vej for flere af de sjove, mindre legetøjsbutikker igen.

Helt enig!

Legekæden har ganske vist reduceret fra 40+ til 30 butikker over de seneste år, men de lever vist stadig i bedste velgående.
Buddy (tidligere GK Legetøj) har fortsat 10 butikker rundt omkring i Jylland.

Fælles for dem begge er, at de rent faktisk er drevet af folk der har bare en anelse interesse i de produkter de sælger. Hos Legekæden er det f.eks butikscheferne der i fællesskab beslutter hvad der skal indkøbes og sælges i butikkerne - frem for en koncern ala Top-Toy der har al for stor fokus på at pushe egne produkter ud i butikkerne.


Ud fra hvad jeg har kunne læse hist og her på nettet, så er Superhelten mere eller mindre Buddy+Legekæden, hvor entusiasme og engagement er skruet op på 11. (Og med en netbutik oveni) :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
GreaseballGreaseballSkrevet 11/01-19 12:23 
Så meget for det udsalg. Igår smækkede de sidste døre i og resten af de ansatte blev fritstillet.

Link...
millenniummillenniumSkrevet 11/01-19 12:32 
Det har godt nok været den mest usammenhængende og dynamiske process i historien over konkurser :D

Måske skulle de bare aldrig have kommunikeret noget som helst - både kunder og ansatte føler sig nok fuppede.
The medium is the message.
SephSephSkrevet 11/01-19 14:36 
Formålet med udsalget har helt sikkert været at skaffe likviditet til at betale kreditorerne. Det her tyder på, at der er en køber, der vil overtage kæden, inklusiv varelageret.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
SumezSumezSkrevet 11/01-19 14:39 
Eller bare lageret :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 11/01-19 14:45 
Hvad jeg kan læse skulle salling group eller coop være interesseret.
I love monster land
SephSephSkrevet 11/01-19 14:50 
Og Coolshop.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
GreaseballGreaseballSkrevet 12/01-19 18:41 
Ja Coolshop er vist efter nogle af de større butikker til at lave om til deres egne legetøjs butikker. Så jeg gætter på de efter Toys R Us lokalerne.
WonderboyWonderboySkrevet 12/01-19 19:49 
https://www.dr.dk/nyheder/penge/korrespondent-coop-og-salling-group-lurer-paa-legetoejsgigant
I love monster land
nerosnerosSkrevet 13/01-19 16:16 
Sumez>
Som millennium flere gange påpeger, tror jeg ikke det er konkurrencen fra digitale medier der har ramt BR-kæden.

Ved ikke om du henvender dig til det jeg skrev men ihvertfald siger jeg heller ikke det er de digitale medier som har skylden, men bare at det kørte utrolig dårligt i deres netbutikker “også”. :-)
Bashful Neophyte
SephSephSkrevet 17/01-19 10:05 
Salling Group har købt varelageret og navnet "BR".
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
SumezSumezSkrevet 17/01-19 10:57, rettet 17/01-19 10:58 
Kan anbefale at læse Superhelten's tanker omkring salget, som er sket fuldstændig udenom andre potentielle købere (bl.a. coolshop), samt konsekvenserne deraf:

https://www.facebook.com/Superheltenlegetoej/posts/1920152634773998
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 17/01-19 11:45 
Coolshop fik ikke Fætter BR, og det var godt.

http://www.tv2nord.dk/artikel/vi-blev-slet-ikke-kontaktet-af-kurator?fbclid=IwAR1ek8rsAubhTxuUvQxmowa0JAPA9Bm31_ntrQhmV-UVcyJHrvuSxrztB0s
FancyPantsFancyPantsSkrevet 17/01-19 12:56 
Fordi du ikke bryder dig om Jacob Risgaard, så er det helt i orden at ignorere samtlige bud fra både Coolshop (Kids Coolshop) og Superhelten, og i stedet sælge til "vennerne" i Salling Group? :/

Manden er heller ikke just mit idol, men det lyder fandme til at være noget af en svinestreg de har præsteret hos TopToy. Særligt når man læser Superheltens opslag samt opfølgende kommentar, som Sumez har linket.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 17/01-19 13:11 
Ja, det lyder rigtig meget som en process der har været planlagt længe før selve konkursen. Det er jo meget billigere at opkøbe en konkursramt virksomhed.

Det lugter virkelig svinsk.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 17/01-19 15:45 
FancyPants>
Fordi du ikke bryder dig om Jacob Risgaard, så er det helt i orden at ignorere samtlige bud fra både Coolshop (Kids Coolshop) og Superhelten, og i stedet sælge til "vennerne" i Salling Group? :/

Manden er heller ikke just mit idol, men det lyder fandme til at være noget af en svinestreg de har præsteret hos TopToy. Særligt når man læser Superheltens opslag samt opfølgende kommentar, som Sumez har linket.

Nej, jeg synes osse sagen virker meget speget.
WonderboyWonderboySkrevet 17/01-19 19:13 
Nu skal en kurator vel sørge for at få flest penge ud af et konkursbo så det er vel de de har gjort tænker jeg.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-19 20:26 
Tydeligvis ikke, hvis andre interesserede købere ikke høres.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 17/01-19 21:21 
Ting som BR ikke burde gøre når det genopstår...

- Dumpe priserne på LEGO og brætspil, så specialforretningerne får tæsk.

- Fortsætte med at sælge TopToys egne lorteprodukter.

- Begynde at sælge slik, is og grøn slush-ice i legetøjsbutikkerne.

- Være pisse ligeglade med alverdens CSR strategier og sustainability, og istedet oversvømme Danmark med plastik fra Kina.

Men de gør sgu’ nok det hele.
The medium is the message.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-19 11:35 
Har vi i virkeligheden bare været vidne til et 'hostile takeover'?

Stor beslutning om Fætter BR: 'De kommer til at score på det her'
Home is where the hardware is..
DunwichDunwichSkrevet 31/01-19 13:40 
Mht Coolshops bud på BR butikkerne, så siges det i branchen, at Mike og Mark, Coolshops ejere, reelt ikke var eller er, på nogen måde interesseret i BR; Hverken i brandet, butikkerne eller i at drive dem i nogen form. Risgaard er en ren lagkage figur i det foretagende, som gav et bevidst useriøst bud, og så kunne få gratis reklame i medierne, når han ikke fik BR brandet.

Konkursen med Gateway spøger også stadig, og skulle Coolshop til at drive x antal Fætter BR butikker, havde det sikkert gået cirka samme vej.

https://www.computerworld.dk/art/167677/svagt-julesalg-faelder-gateway-distribution

Så langt bedre at Salling Group overtager BR brandet. De vil i det mindste føre det videre, og genåbne butikkerne.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig