X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Konceptet E-sport


Svar
DunwichDunwichSkrevet 05/09-18 09:51 
Jeg forstår ikke konceptet E-sport, men der er åbenbart penge i det. På den suspekte og skumle måde.

Men det der med at man kalder E-sport for sport. Jeg er måske gammeldags, men sport forbinder jeg stadig med fysisk udfoldelse, og ikke spil på en computer. Jeg kan ikke lave koblingen.

Se hele indlægget
75 emne(r).
« < 1 2

Svar
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 07/09-18 17:56 
Nej, slet ikke.
Det er jo ikke hardwaren der er problemet, men softwaren der er.
Det er softwaren der er koblet op på en enkelt producent, og som dermed har patent på "sporten".
NaieraNaieraSkrevet 07/09-18 18:13 
Men nu kalder vi jo alle de forskellige spil der spilles for e-sport, og ikke Counter-Strike en sport for sig selv ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 07/09-18 23:58 
millennium>
Tror umiddelbart ikke man skal gøre sig høje forventninger om at blive pro CS:GO spiller, hvis man sidder i sofaen og spiser nachos hele dagen :D Nå jeg ser CS turneringer tænker jeg også på, hvilket massiv psykisk pres der er på de spillere og hvor udmattende lang tid de skal spille. Tror jeg ville få hjerteflimmer på day one.

Bowling er sport. Snooker er sport. Golf er sport. Pro Counterstrike er sport. Get used to it og løb en tur.

Hvorfor adskiller du ikke tingene, og kalder spillet for et spil, og det de laver ved siden af deres spil, for at holde sig i gang, for sport? At de løbetræner i virkeligheden, væk fra deres spil, gør ikke pludselig deres spil til en sportsgren.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/09-18 07:12, rettet 08/09-18 07:15 
Kan ikke se hvordan man ikke kan se e-sport, er sport.

Nej, når jeg sidder og spiller COD ww2 , og gør mit bedste for at vinde. Er ikke sport. Det er hele opsætningen af e-sport, der gør det til sport.

At jeg går i baghaven med vennerne med en kasse øl og sparker til en bold, på et mål, på en græsplæne. Er det sport ? :D
Opsætning er det fodbold vi ser i tv/stadion gør det til sport. Samme med e-sport.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 10/09-18 11:29 
Jmog>
Det hele giver fin mening hvis man holder op med at bruge ordet “sport” og istedet det langt mere dækkende “konkurrence” eller “dyst”. Det handler om at konkurrere mod nogen, at vinde over dem fordi man har optrænet større evner indenfor dette emne end modstanderen.

Dvs. altså sport? :P

Jmog>
Tænk på hvor tit vi bruger ord som “sportslig” og “sportsånd” i sammenhænge hvor det ikke handler om en konkret fysisk sport.

Tænk på hvorledes netop de to ord dækker over koncepter som jeg ofte synes ligger enormt fjernt fra det jeg forbinder med populære sportsgrene og kulturen omkring den. Men måske også netop derfor at de ses som vigtige at værne om. :)


Darkbeat>
En positiv side af eSport, syntes jeg, er at det hjælper til at normalisere spil som en aktivitet.

Jeg ser der nærmere som at det har skabt en helt anden forgrening at computerspil der virker som en fuldstændig anden verden end det jeg normalt forbinder med computerspil. Jeg kender intet til de spil de folk spiller, og forstår slet ikke idéen bag det. :)
Men det er vel så og sige også en del af den sociale udvikling i forhold til hvad computerspil repræsenterer, at det i større grad "blot" er et medie, end en individuel kultur i sig selv
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 10/09-18 11:35, rettet 10/09-18 11:46 
Eltan>
Sport kræver som minimum en form for fysisk udfoldelse

Hvorfor?
Både jeg og SuperMikkel har allerede nævnt hvorfor e-sport per definition falder udenfor den alment accepterede definition af hvad sport er, men det har intet med fysisk aktivitet at gøre.

Naiera>
Men nu kalder vi jo alle de forskellige spil der spilles for e-sport, og ikke Counter-Strike en sport for sig selv ;)

Men gør man det? Et e-sport ikke en paraplybetegnelse for flere forskellige "grene", der reelt set bare er forskellige spil baseret på poprietær software? Som "e-sport udøver" forventes du vel ikke at mestre en lang række forskellige spil, fremfor blot ét?
Jeg kan refærdiggøre det i forhold til Pinball (der dog heller ikke anses som sport, af samme årsag), da en pinball turnering altid foregår på adskillige forskellige tables, der ofte ikke er kendt på forhånd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 10/09-18 11:45 
Sjov lille anekdote omkring det samme, fra den officielle Lockjaw hjemmeside: http://pineight.com/lj/

Lockjaw er en Tetris klon der blev fjernet fra nettet efter The Tetris Company begyndte at sagsøge spil der var designet som Tetris uden den officielle licens. "Problemet" her er at spildesign per definition ikke er omfattet copyright, og altid vil være lovligt at efterligne af hensyn til fri konkurrence (undtagelsen her er patenter, og der er ikke patent på Tetris).
Tetris er efter min mening et især interessant eksempel, da spillet er så basalt at det udelukkende er defineret af et par meget enkelte regler, hvor resten afhænger af den enkelte implementation. Efter min mening bør det aldrig kunne være muligt at tage copyright på nogen af disse aspekter, så længe deciderede grafiske assets eller lydeffekter ikke kopieres.

Og på mange områder er der helt matematisk kun én bedste måde at lave Tetris på. F.eks. kan du godt lave et Tetris spil der er enten smallere eller bredere end de typiske ti kolonner, men spillet vil aldrig fungere ligeså godt. Eller du kan lave et spil baseret på alle permutationer af pentaminoer (i stedet for tetrominoer), men igen ville det bare ikke være et ligeså godt spil. Begge disse aspekter er blevet erklæret en del af TTC's copyright, hvilket åbenlyst sætter en kæp i hjulet for Henk Rogers' udtalelse om at Tetris bør være en international, kompetitiv sport.
Noget jeg er enig i, og mener det bør være. Men i kraft af at spillet ligger under ét firmas styre, sætter det kraftige begrænsninger for i hvilket omfang spillet kan spillets. Nogle af de mest aktive implementeringer der bliver konkurreret i på verdensplan (navnligt Nullpomino og JStris) er ikke engang officielle Tetris produkter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 10/09-18 11:48 
eSport er en overordnet betegnelse som dækker over forskellige spil, som motorsport dækker over forskellige køretøjer, osv.
Spiller nu: Animal Soccer World
dRxLdRxLSkrevet 10/09-18 12:53 
Jeg synes at man skal se bort fra mediet og kigge nærmere på selve aktiviteten. Skak er i udgangspunktet et ikke-elektronisk spil, er det en sport?

Jeg vil sige nej. Hvis aktiviteten ikke er med til at styrke og forbedre deltagernes kondition, kan jeg ikke kalde det en sport. Hvilket IMO også diskvalificerer hestning, motorcykling og andet hvor den primære energi i udførelsen ikke kommer fra en menneskelig krop.

I andre må gerne have en anden defintion.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 10/09-18 14:53 
Ligesom Eltan, tror jeg du forveksler koncepterne "idræt" og "sport". Du kan have alle de personlige definitioner du har lyst til, men det er ikke det samme som at der er nogen form for hold i dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 10/09-18 15:13, rettet 10/09-18 16:09 
Og det kan du også. Det er ligesom kunstbegrebet meget fluffy og tit har de der ytrer sig deres egen agenda i forhold til emnet som de mere eller mindre åbenlyst ønsker at promovere.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 10/09-18 15:33 
Ja, der er også folk der mener at musik kun er musik hvis der er en guitar eller andre "rigtige instrumenter" med. Vi kommer ikke rigtig videre hvis vi tager den slags meninger seriøst. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 10/09-18 16:19 
Man kan også stille sig selv det generelle spørgsmål:

Hvorfor er det vigtigt for mig hvorvidt fænomen X er indeholdt i begreb Y?

For kunst:
Hvorfor er det vigtigt for mig om computerspil er kunst?

For e-sport:
Hvorfor er det vigtigt for mig om e-sport er sport?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
PapandPapandSkrevet 10/09-18 18:51 
dRxL>
Jeg vil sige nej. Hvis aktiviteten ikke er med til at styrke og forbedre deltagernes kondition, kan jeg ikke kalde det en sport. Hvilket IMO også diskvalificerer hestning, motorcykling og andet hvor den primære energi i udførelsen ikke kommer fra en menneskelig krop.

Jeg kender ikke noget til ridning, så det skal jeg ikke kommentere på, men motorsport både på 2 og 4 hjul er altså vanvittig hårdt. Motocross regnes eksempelvis for en af verdens hårdeste sportsgrene.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/09-18 19:14 
Ved kødscootersport, er kroppen også i konstant bevægelse... Ellers ville rytterne ret hurtigt falde af hesten, og/eller få rimelig ondt i alting mellem talje og knæ.

Ligesom køreren i MX nok også ville skride i første sving, hvis vedkommende bare regnede med, at offroad kværnen gjorde al arbejdet.


Og atter en gang: Dansk IdrætsForbund anerkender dart og billiard som både sport og idræt... To spil der kræver ca. samme mængde fysisk udfoldelse, som at holde balancen sidst på aftenen. På vejen hjem fra selvsamme bodega/værtshus hvor man har dyrket førnævnte idræt/sport.


Skydning er i øvrigt også en idræt... Da jeg gik til skydning som yngre buks, foregik det enten stående (indendørs) eller liggende (udendørs).
Topmålet, foruden at ramme center af skydeskiven så ofte som muligt med sine 5-10 skud, var at holde sine fysiske udfoldelser til et absolut minimum. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 10/09-18 19:30 
Da jeg tog den grundlæggende træneruddannelse i eSports, foregik det igennem DGI. Jeg tænker umiddelbart at DGI må betragtes som forholdsvis seriøse ift. sport / idræt, hvortil det ligeledes er bemærkelsesværdigt, at eSport figurerer på deres hjemmeside / trænertilbud ibland andre mere fysisk krævende "normale" sportsgrene.
Spiller nu: Animal Soccer World
DarkenDarkenSkrevet 10/09-18 22:51, rettet 10/09-18 23:17 
Der er snobberi i alle dele af vores kultur, det er dog meget tydeligt inden for kunst og sport. Jeg kan f.eks. nævne at Danmarks Idræts-forbund (DIF) gjorde sit bedste for holde Kickboxing ude i kulden, da de var ikke fine nok til det ædle selskab af andre sportsgrene. Det var en meget lang kamp, men det lykkes for dem i sidste ende (edit: for Kickboxing) .

Så jeg regner med eSport nok skal blive anerkendt i en eller anden form som digitale sportsgrene/spil som opfylder en bestemt række krav (og ikke bare f.eks. Hearthstone som eSport fordi Blizzard siger det), men lidt lige som den langsomme udvikling fra at spil var kun for børn og nørder, så er det nok ikke lige om hjørnet.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ResizeResizeSkrevet 10/09-18 23:52, rettet 09/03-20 23:09 
Virker som om, mit forhenværende link er fløjet under radaren for nogle. Det forklarer sammenhængen
mellem E-sport, Games mm. - så her er det igen. :-))


https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-e-sport-og-computerspil-en-sport
millenniummillenniumSkrevet 11/09-18 09:09, rettet 11/09-18 09:09 
Tror netop også at skeptikerne blander sport og idræt sammen. I forbindelse med idræt vil der selvsagt være en fysisk aktivitet, og jeg vil aldrig kalde Counterstrike for idræt :D

Men det ER altså sport.
The medium is the message.
EltanEltanSkrevet 11/09-18 09:45 
Idræt, sport, konkurrence??
Førstnævnte er det med sikkerhed ikke. Sport ikke i min definition og det er så her vi er uenige.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 11/09-18 12:56 
Er det sport?
Hvis der er gået sport i den, for at få folk til at forstå at e-sport er sport?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 11/09-18 21:13 
Eltan>
Idræt, sport, konkurrence??
Førstnævnte er det med sikkerhed ikke. Sport ikke i min definition og det er så her vi er uenige.

Nu ville verden være et ret kaotisk sted at være, hvis vi alle bare gik rundt og opfandt vores egne definitioner på begreber. Jeg kunne f.eks. sige at min definition på en skovl er, at grebet er lavet af træ, men så ville alle skovle der havde metalgreb ikke være skovle ifølge mig.

Lad være at tro man bare kan definere ting og begreber som man har lyst til ;)
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 12/09-18 10:18 
Det gøres ellers hele tiden.

Med en let omskrivning:

Sejerherren definerer betydningen af sproget.

Eller man kunne italesætte det som 'den herskende opfattelse'.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/01-19 09:50, rettet 23/01-19 09:51 
“Interessen for e-sport er kæmpe blandt børn og unge, og et spil som FIFA er for længst blevet en konkurrencesport. Derfor lancerer vi nu Danmarks første e-landshold, som skal forsvare Danmarks ære internationalt.”

http://sport.tv2.dk/e-sport/2019-01-22-dbu-gar-ind-i-e-sport-og-laver-e-landshold
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 04/03-19 09:34 
Der er godt gang i eSporten hvor jeg arbejder <3 Jeg har lige fået opjusteret timeantallet, så jeg nu arbejder med eSport 6 timer pr. uge. For under et år siden var det 3 timer.
Min chefs chef var forbi ved sidste træning og var yders begejstret. Ligeledes fortæller han omkring hvordan vores eSports tilbud bliver omtalt med rosende ord længere oppe ad rangstien, som en stor succes.
Jeg har lige fået godkendt budget ift. at hoste et event, hvor vores team skal spille en CS:GO kamp imod det lokale Politi. Det bliver inklusiv forplejning, spillertrøjer, medaljer osv :)
Ligeledes skal jeg lave præsentation af vores tilbud til kommende temadag, med de sagsbehandlere som visiterer diverse borgere til os.
Til seneste MUS fik jeg ligeledes overbevist min chef om, at hun bør sende mig på videregående eSports uddannelse med fokus på CS:GO :D

Det er hvad der foregår i min egen lille boble, så jeg kunne forestille mig, at det formentlig foregår på tilsvarende facon, mange andre steder i det danske land. Mega blæret at det er nået dertil. I øvrigt er det et virkelig brugbart og tidssvarende værktøj at bruge i det pædagogiske arbejde.
Spiller nu: Animal Soccer World
75 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig