X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Salg af retrospil/maskiner og retroscenen i dk idag


Svar
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 00:51 
Hej folkens.

For ca. 12-13 år siden havde jeg en hobby hvor mig og min far tog rundt på lobbemarkeder på Amager (hvor jeg bor) og samlede spil og spillemaskiner. Vi var ude næsten hver lørdag eller søndag, over ca. 1,5 år, og vi simpelthen støvsugede markederne for spillemaskiner og spil. Det var en tid hvor der ikke var andre samlere (sådan føltes det i hvert fald) og hvor man nærmest fik smidt det hele i hovedet for ingen penge. Så det blev til noget af en samling. Så skete livet med studie, kæreste som blev til kone og tre børn. Hele samlingen blev smidt i ca. 20 flyttekasser og stillet på min fars loft, hvor det har stået gennem de sidste 13 år uden at jeg har skænket det en tanke. Min far døde desværre for et par måneder siden, og nu er jeg i gang med at rydde op. Jeg har overhovedet ikke lyst eller plads til den store samling, så den skal gerne sælges til nogle som kan have gavn af den. Jeg har ikke så meget fritid, så jeg var heldig at finde ud af en af mine kusiners kæreste selv er samler og sælger på loppemarked en gang imellem. Han vil gerne sælge det for mig. Men jeg tænker at jeg nok også bør undersøge andre måder, da det vel kan tage lidt tid hvis salget er begrænset til markeder i ny og næ.

Men nu er jeg lidt på bar bund. Den gang man samlede og hyggede sig med det, så havde man fingeren på pulsen. Nu er det jo næsten 1,5 årti siden, og jeg aner ikke hvordan det egentligt står til med retrogaming scenen i Danmark.

Det ville være så fedt hvis der er nogen som kender noget til det som kan sige noget om følgende;

Er der interesse for retrogaming stadigvæk?
Hvor samles folk i dk primært omkring dette? Her på playright? (hvor jeg også skrev en smule i sin tid)
Er der andre hjemmesider som har med retrogaming at gøre her i DK? Hvor sælges der primært retrospil/maskiner?
Hvilke konsolsystemer er der mest interesse omkring?
Hvordan ville I afhænde sådan en samling?

Min kusines kæreste kørte afsted med det meste i dag (det han havde plads til og mente at han lettest kunne sælge). Der er dog stadig en del herhjemme blandt andet den ene af de to eneste ting jeg købte over nettet, altså ikke fundet på et loppemarked, nemlig en virtua stick pro, det store monstrum til 2 personer. Fragten var ligeså meget som det jeg købte den for, 500 kr :)
Der er også stadig en velfungerende Vectrex herhjemme med en stribe spil til.

Jeg bor i Tårnby Amager hvis der er nogen som bor i nærheden som vil forbi og købe en Vectrex eller virtua stick pro eller andet.. skriv en besked til mig med tlf

(det er ikke en salgsannonce, i promise, jeg vil reelt gerne høre hvad folk tænker om ovenstående spørgsmål)

Tak for hjælpen folkens.

Med venlig hilsen

Mark Garrett
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
slk486slk486Skrevet 22/04-18 00:58 
Vectrex er i rimelig høj kurs for tiden :)

Det meste køb og salg herhjemme foregår desværre over facebook nu om dage. Der er et par grupper som du nemt kan hitte frem til med søgning på retro gaming/spil.
j/k
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 01:13 
Ah.. jeg er desværre det eneste menneske i dk som ikke kom på facebook :)
Men det er min kusinens kæreste jo nok så.
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
XiwanaXiwanaSkrevet 22/04-18 01:16 
Jeg har selv haft held med at sælge ca. halvdelen af min egen samling via DBA hen over de sidste par måneder. Det er dog en lang og ofte tung proces med et utal af enkelt annoncer, en del besværlig kommunikation og flere købere, der aldrig dukkede op. Tonen er som oftest fin, men skambud er der desværre rigeligt af (det er vist nok endnu værre på facebook).

Hvis man justerer prisen ifht. den gængse salgspris på ebay, plejer det at være forholdsvis let at komme af med både større samlinger og enkelttitler. Samlere ved jo sådan nogenlunde, hvad effekterne er værd. Men det kræver altså god tid og til tider stort overskud.
[inspirational quote here]
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 02:58 
slk486-->Du siger Vectrex er i rimelig høj kurs for tiden. Hvad vil du tro at en Vectrex med 5-6 spil i æske står til sådan et skud på tasken?

Xiwana--> Meget interessant at høre hvordan du har gjort det. Din måde er nok den mest fornuftige ud fra et økonomisk synspunkt, men tidskrævende det kan jeg godt se. Tid og overskud er det jeg intet har af! Jeg er faktisk ikke så interesseret i tjene store summer på salget. Jeg laver mine penge på hullerne i folks tænder :) Hvis der er en samler/gamer som kan give f.eks. vectrex eller Virtua stick et godt hjem så kan de komme og få dem til halvdelen af hvad DBA/ebay prisen nu end er. just saying... :)

Er der nogen samlere af C64? (har bla. en c64 games system dernede i kælderen.)
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
NaieraNaieraSkrevet 22/04-18 05:09 
Dark Helmet>
Ah.. jeg er desværre det eneste menneske i dk som ikke kom på facebook :)

Næh, det er du ikke :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
varmtvandvarmtvandSkrevet 22/04-18 07:21 
Har skrevet pm. Vil gerne købe det hele.
Prisen af vectrex afhænger meget af spillene. Nogle/mange af spillene er en del værd i æske.
Men umiddelbart er værdien ca omkring 2000-2500kr hvis det er de mere almindelige spil.
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 07:45 
Hej varmt vand er det ikke dig Bobby? Jeg er Rubens svoger Mark. Jeg skulle have tænkt på dig! :)
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 07:47 
Sku vist lige have læst pm først, mente nok det var dig :)
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/04-18 08:45, rettet 22/04-18 08:48 
Hvis du skal af med det hele på en gang? Til en mand? Så er det nok opkøber du skal til. Men de giver langt fra den "rigtig" pris for det hele. (De skal vider med det) der i mod er det samler som kan give dig den "rigtig" pris.(dem opkøber sælger til)
Jeg ville sige facebook aktioner plejre at være gode. Og tæt på den "rigtig" pris.

Jeg ville sælge de høje efterspurgte ting til samler først.
Mario/sonic/crash spil-typer, til opkøber. De er i høj kurs hos dem, da deres nye kunder altid spørge efter de spil. Dem har collector samler ind for lang tid siden. Og leder ikke efter dem.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 22/04-18 11:13, rettet 22/04-18 11:15 
Hvis der er mange gode eller eftertragtede spil iblandt, synes jeg det er en rigtig dum idé at sælge alt på én gang. Under alle omstændigheder bør de mest interessante titler nok pilles ud og sælges separat, og så kan resten sælges som et lot, der er altid folk der køber den slags.


Dark Helmet>
Er der interesse for retrogaming stadigvæk?

Ja og nej... interessen for at købe den slags er større end nogensinde før, og selv i Danmark er der virkelig mange folk der samler på retrospillene.
Mht. selve spillene er der dog langt mindre community end der var førhen. Mange spiller ikke længere spil, eller mange fokuserer primært på nye spil, og det er svært at finde nogen at virkelig at diskutere ældre spil med i dag.
Mange "nytilkommere" har næsten udelukkende fokus på selve samleraspektet, og for mange strækker konceptet med retrospil ikke meget længere end Mega Man og Sonic, eller hvad folk selv har haft nostalgi for

Hvor samles folk i dk primært omkring dette? Her på playright? (hvor jeg også skrev en smule i sin tid)
Er der andre hjemmesider som har med retrogaming at gøre her i DK? Hvor sælges der primært retrospil/maskiner?

Som nævnt er der ikke rigtig noget sted folk samles om interessen længere. Mange skal på internationale forum for at finde folk der interesserer sig for retrospil. :)
Mht. salg er det enten DBA eller Facebook. Men mange bruger DBA til at gøre en billig handel. Hvis du skal have det for spillene som de er værd, er det nok bedst at sælge dem i de grupper oprettet specifikt til handel med retrospil på Facebook. Lån evt. en bekendts profil.

Hvilke konsolsystemer er der mest interesse omkring?

Der er for nyligt begyndt at opstå interesse for spil helt op til PlayStation 1, hvor spil man før kunne få kastet i nakken for håndører nu er flere hundrede kr. værd (f.eks. Crash Bandicoot, osv.), mens der stadig er mange der mener at ingen PS2-spil er mere værd end 40kr (det ændrer sig nok snart).
Det helt store "guld" er primært på Nintendo-konsoller, især NES og SNES hvor spillenes værdi nok typisk er steget med helt op til 1000% eller mere i forhold til 15 år siden, især hvis man har dem med manual og æske, så er selv de værste shovelware-spil til NES gerne et par hundrede kr. værd i dag.
Sega er ogå ved at følge lidt med, i hvert fald på MegaDrive, men der er det dog stadig ikke så unormalt at få æsken med.

Hvordan ville I afhænde sådan en samling?

Det afhænger virkelig af hvad du har. Som nævnt, hvis der er gode spil i blandt, så sælg dem individuelt. Hvis der er Nintendo-spil i æske, så sælg dem individuelt. Lad være med at sælge noget uden at undersøge hvad det er værd først. Det er ikke svært at lave en eBay-søgning på ting der har været solgt, for at få en nogenlunde idé om prisen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 12:42 
Sumez -> tak for brugbar info
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
millenniummillenniumSkrevet 22/04-18 13:03, rettet 22/04-18 13:03 
Dark Helmet, det skal lige tilføjes at retrospil-markedet både har en masse skrald som der findes store mængder af, og som sælges for peanuts, men nærmest indenfor hver generation og konsol findes der også nogle enkelte værker hvor inflationen er stukket helt af. Når man besidder en større samling, og ikke kender tingenes værdi, så ved man aldrig om der findes nogle diamanter i støvet.

Eneste krav er dog, at tingene skal have original emballage og være i meget god stand, hvis det skal holde en høj kurs, men det ville også være ærgerligt at sælge et guldfund for småpenge til en køber som står med pokerfjæs. På den anden side, synes jeg heller ikke man skal være grisk :D

Eksempelvis spil som Moonstone og Turrican til Amiga. Loom fra Lucas Arts. Game & Watch i emballage. Tombi til PS1. Mr. Gimmick til NES. Labyrinth til C64. Zelda: Link to the Past til SNES. Det er nogle af de ting som vil få folk til at overbyde hinanden. Vær obs på det.
The medium is the message.
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 22/04-18 17:50 
Millennium->gode pointer, og der er i hvert fald mr gimmick og zelda link to the past. Sidstnævnte plejede at være et meget normalt fund.
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
millenniummillenniumSkrevet 22/04-18 21:16, rettet 22/04-18 21:18 
Mr. Gimmick er et af dem som nærmest er eksploderet i værdi. Men husk, med æske og manual er det typisk 60-70% mere i værdi.
The medium is the message.
varmtvandvarmtvandSkrevet 23/04-18 08:19 
Jeg syntes ikke det er en dum ide at sælge til en opkøber med fysisk butik der støtter retroscenen, laver events og koncerter osv og bla fungerer som et nostalgisk museum som mange har det sjovt med at snuse i.

Jo man får nok under halvdelen af værdien. Men man slipper altså også for at bruge mange mange timer på at oprette annoncer, svarer på spørgsmål, tage billeder, tage ekstra billeder. Og på posthuset.

Hvis man har begrænset med tid og gerne vil støtte op om at der er en fysisk butik i Danmark syntes jeg det er ok. Men nu er jeg også indehaveren så er måske ikke helt neutral i min holdning:)
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
SumezSumezSkrevet 23/04-18 11:55 
Mr Gimmick skal du helt sikkert ikke bare sælge sådan uden videre, og slet ikke som en del af en bunke! Selv uden æske er det mindst 3000kr værd - og sikkert endnu mere hvis du finder nogle svenskere at sælge til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/04-18 13:26 
- eller normænd ;)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 23/04-18 13:51, rettet 23/04-18 13:51 
Dark Helmet, du kan nok høre på det hele, at livet er kompliceret indenfor retrospil :D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 23/04-18 15:13 
Det behøver det slet ikke være ;)

Køb det du har lyst til at spille og lad være med at gå så meget op i om du får eller giver den "rigtige" pris. Det stresser bare det hele ud.
j/k
nerosnerosSkrevet 23/04-18 23:25, rettet 23/04-18 23:25 
Er retro spil i DK ikke mest 50hz? Hvad skal vi med det her i fremtiden?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/04-18 00:37 
De fleste af dem kører helt fint i 60hz
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/04-18 09:05 
Så skal man have modded sine konsoller først ;-)
Bashful Neophyte
tordurtordurSkrevet 25/04-18 11:39 
Jeg er en af dem, der sammen med min makker, har opkøbt (og stadig køber) rigtig meget, og videresolgt rigtig meget.

Når vi køber store samlinger, så prøver vi at give en fair pris, men for at være helt ærlig, så mister man mange penge ved at sælge samlet. Dem, der opkøber for at videresælge, skal have en vis fortjeneste, de skal spytte det i den offentlige kasse, som den offentlige kasse nu engang skal have, det tager ekstremt meget tid at klargøre emner til salg og teste dem, der er tit ting, der ikke er salgbare pga. fugtskader, røglugt eller andet, der må indregnes en vis margin for ting, man finder ud af er defekte efter handlen er lukket, og så videre og så videre, alt samtidig med at man skal konkurrere på salgsprisen med en masse resellere, der leger at det er privat og ikke erhverv, og ikke skal leve op til de samme forpligtelser.

Så man får ikke så meget for at sælge det hele i et hug. Når det så er sagt, så er jeg mange gange stødt på, at folk, der har solgt meget selv enkeltvis, til sidst bare har sagt, at det gider de ikke mere, fordi det er for meget arbejde i det, og har så tilbudt os resten til en pris, som har givet god mening for os. Der er en hel del rutinerede samlere, der ved hvad "markedsprisen" for spil er, men stadig foretrækker at sælge det hele til en pris en del under det, for at kunne komme af med det hele på en gang.

Så det er lidt om man er til det ene eller andet, og hvad der virker bedst for en selv.

Bobbys koncept er mega fedt, og selvom han er en direkte konkurrent, eller kollega, alt efter hvordan man vælger at se på det, så er det altså ikke en dum idé, at afsætte det hele på en gang til ham.

Hvis du beslutter dig for at sælge enkeltvis selv, så ville rådene herfra være, at du begynder med at sortere tingene konsolvis, og så tager du dem fra en ende af, og starter med f.eks. Gameboys, og så NES, så SNES, og så videre, og bruge tid på at sætte dig ind i hver enkelt konsol, og hvad der er spændende og ikke. Og vær forberedt på, at det tager lang tid. Det er den eneste måde, du kan få fuldt udbytte, men fuldt udbytte kræver tid, både i forhold til research og til selve salgsdelen.

Men knips et par billeder af hvad du har, og smid dem op her - Så skal du nok få en hel del guldkorn smidt ned over dig, og lære en masse på kort tid omkring hvad der er penge værd og ikke. De fleste indenfor denne hobby er ret hjælpsomme og deler gerne ud af egne erfaringer.

Til sidst vil jeg gerne indskyde, at jeg er meget interesseret i Game & Watch bip-spil, hvis du har sådan nogen - Og dem giver jeg en ret god pris for, da de er til min private samling. Især hvis det er noget, jeg mangler, eller hvis det er i god stand. Så du må gerne smide mig et par billeder af dem du har :)
millenniummillenniumSkrevet 25/04-18 12:48 
Jeg er også Game & Watch samler...!! :-D

Det kan også være hårdt at være en samvittighedfuld køber, for jeg bryder mig heller ikke om at "snyde" uvidende sælgere ved at underbyde på spil som er mere værd, men vil dælme heller ikke bidrage til den inflation som gør, at nogle spil bliver unødigt dyre.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 25/04-18 15:37 
Jeg samler på spil over 2000kr som jeg kan købe for 100kr :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 25/04-18 16:19 
Du er også en sjuft! :D
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig