X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Unreal (Gold)


Svar
jaesjaesSkrevet 18/04-18 19:34, rettet 18/04-18 19:40 
Jeg har længe været nysgerrig omkring Unreal, men altid valgt ikke at gå i gang med det.

Men så læste jeg forleden lidt fra en retrospekt-artikel om spillet, og blev tændt, da jeg dels var i humør til et 90'er-FPS, og dels da skribenten beskrev det som ret klassisk FPS blandet med enkelte sekvenser af lidt mere rolig udforskning.

Så nu er jeg gået i gang, og har tænkt at skrive lidt om spillet efter hver session/dag. Hvis nogen har noget at sige om spillet, så slå jer endelig løs :)

Jeg afventer i første omgang om jeg vil spille udvidelsespakken fra Gold-versionen (den fortsætter også først efter hovedhistorien).
jaesjaesSkrevet 18/04-18 19:35, rettet 27/04-18 18:45 
DAG 1:
(Spilletid for alle dage: 1,25 timer)

Starten føles genkendelig - og det er en relativt stor ros til spillet, da det jo er fra 1998, og blot betyder at det sammen med enkelte andre spil fra perioden var forud for sin tid.

Det starter relativt in medias res med at man er crashet med et rumskib, og gravist åbner det hele mere op. Der er lidt ala Half-Life over det med flere små scriptede events, men ingen cutscenes.

Lidt øvrige observationer:
- Sjovt at se en bane, hvor der står noget i stil med "Designed by Cliff Bleszinski" (grænsen mellem banerne er flydende så det føles som en helhed)
- Ret gode fjender
- Fint at historien fortælles gennem tekstbeskeder (konkret finder man en "translator" der oversætter diverse tekst og noter i spillet) samt visuelle elementer
- Spillet rammer en nærmest perfekt balance af at holde en i hånden og lade spilleren selv finde hoved og hale i det hele

Dagens billede:
(Han har fire arme, kan svæve og har med armbevægelser lige vist mig til et rum med våben og goodies)
Unreal (Gold)
la0sla0sSkrevet 18/04-18 21:20 
Herlig læsning. Keep it up! :)
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 18/04-18 21:42 
Et af de første FPS'ere jeg gennemførte back in the days! Det er virkelig godt :-)
Bashful Neophyte
DeluxScanDeluxScanSkrevet 20/04-18 02:35, rettet 20/04-18 02:35 
Temple of Vandora, Na Pali Haven, Serpent Canyon, Nali Castle og Bluff Eversmoking er stadig nogle af de bedste levels - ever! Specielt dengang, hvor brun-i-brun labyrint-Quake var paa hoejeste mode.

En Unreal 1 remaster paa Xbox One X will vaere helt ok med mig!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
FancyPantsFancyPantsSkrevet 20/04-18 06:54 
Min far spiller aldrig spil (foruden den Pong klon han købte for 800 år siden).
Min far gennemførte Unreal da det udkom. Dog med godmode, men stadig!
Da vi så fik et Voodoo 2 grafikkort, måtte han naturligvis gennemføre det igen (og muligvis 1-2 gange efterfølgende).

Bare for at pointere, at det bestemt ikke er at kimse ad, når det kunne fange en mand midt i 40'erne, der aldrig rigtig havde haft særlig interesse for spilmediet.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 22/04-18 23:00, rettet 27/04-18 18:46 
DAG 2:
(Spilletid for alle dage: 3,5 timer)

Spillet fortsætter de gode takter. Jeg troede der ville være lidt mere fokus på områder udendørs, men det gør nu ikke så meget, og det kan være det kommer. Minder mest lidt om en blanding af Quake og Tomb Raider i stemning indtil videre.

Fedt at man kan lave "fælder" for fjender. Fx kunne jeg lokke en fjende til at falde i lava, og da fjender angriber (den sparsomme) venlige befolkning kunne jeg en anden gang lokke en fjende mod mig og en "ven", og nogle hjælpsomme og sprængfarlige tønder, og dermed let nakke fjenden.

Lydeffekterne skal have ros - fx nogle gange, ala Doom, "røber" de, at noget farligt er i nærheden uden at spoile, og bidrager derved til stemning og intensitet. Musikken er derimod ikke altid passende til den konkrete situation/stemning, men dog ret fin isoleret set.

Øvrige observationer:
- De tre første våben føles en anelse ubalancerede, men i det mindste har de forskellige formål, og de har alle en sekundær mode
- Der er lidt mikro-puzzles, uden at det går udover flow - handler mest om at nå videre i et område, så samlet set positivt
- Hastigheden er god - lidt langsommere end fx det første Doom men hurtigere end de fleste moderne FPS, og fint med dash move der kortvarigt giver ekstra hastighed i den valgte retning
- Passende sværhedsgrad på Normal
- Historien er simpel, men vækker nysgerrigheden for at opleve mere af den

Dagens billede:
(Det her område er rent Indiana Jones. Gæt hvad jeg skal trykke på)
Unreal (Gold)
jaesjaesSkrevet 22/04-18 23:05, rettet 22/04-18 23:05 
FancyPants>
Min far spiller aldrig spil (foruden den Pong klon han købte for 800 år siden).
Min far gennemførte Unreal da det udkom. Dog med godmode, men stadig!
Da vi så fik et Voodoo 2 grafikkort, måtte han naturligvis gennemføre det igen (og muligvis 1-2 gange efterfølgende).

Bare for at pointere, at det bestemt ikke er at kimse ad, når det kunne fange en mand midt i 40'erne, der aldrig rigtig havde haft særlig interesse for spilmediet.

Jeg er i midten af 40'erne, men har mere eller mindre spillet hele mit liv, så det går lige på Normal uden snyd :P
jaesjaesSkrevet 27/04-18 18:44, rettet 28/04-18 12:59 
DAG 3:
(Spilletid for alle dage: 5,25 timer)

Endelig dagslys!

Men det har faktisk været en ganske fin sekvens indtil da. Området endte med at være ret åbent, uden at det var alt for svært at finde rundt (der er ikke noget kort). Så ikke så snørklet som Doom 1/2, men det ville heller ikke passe til spillet. Og der er en god portion hemmeligheder og skjulte ting. Også fint at der er enkelte fælder man skal undgå.

Konceptet med at oversætte tekst er også vellavet - smart som noter og tekst på objekter i spilverdenen både anvendes til at fortælle historien, og til subtil tutorial, og ligeså subtil uddeling af små missioner/opgaver. Det kan være ala "Denne dør kommer du ikke igennem uden at have set den onde solgud i øjnene", og man ved instinktivt at man skal lede efter noget der ligner en solgud, måske blot i form af en udskæring på væggen.

Det løse:
- Fin styring, og rart til afveksling med nyere spil, at der ikke er elementer som 'aim down sight'
- Cool at mindst ét våben findes som en del af verden/historie, og ikke er noget man tilfældigt falder over som i mange FPS'er for sin tid
- Der fortsætter med at dukke gadgets op - fx scuba gear til de længere svømmeture under vandet

Dagens billede - jeg leger lige Digital Foundry i miniformat og sammenligner de to 3D modes, Glide og Direct 3D, samt software mode. Ved D3D kan lyset ikke reguleres. Synes selv software er pænest med et mulehår pga. bedst kontrast.
(Endelig ude, men ingen sol, og hvad er det der hænger på væggen og "kigger" på mig?)
EDIT: Nu med software mode da den virker nu + ekstra billede.

Glide:
Unreal (Gold)

Software:
Unreal (Gold)

D3D:
Unreal (Gold)

Glide:
Unreal (Gold)

Software:
Unreal (Gold)

D3D:
Unreal (Gold)
jaesjaesSkrevet 28/04-18 12:58 
Jeg har fået software mode til at virke, og har indsat ekstra billede hvor man bedre kan se forskellene. Synes selv software er pænest med et mulehår pga. bedst kontrast.
la0sla0sSkrevet 28/04-18 15:41, rettet 28/04-18 15:47 
Var der ikke også en OpenGL patch?

edit: og i øvrigt, fantastisk du bliver ved. Tror min retro PC snart skal startes.

Hvis man kan, vil jeg gerne komme med et ønske: at du bagefter (gen?)spiller enten Deus Ex eller det første Thief.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 29/04-18 13:19 
OpenGL lader til kun at være i en eller flere fan-pathes. Fx Oldunreal.

Så vidt jeg kan se, kan man ikke nøjes med driveren, så bruger man Oldunreal, er spillet ikke længere vanilla. Med mindre et spil er meget grimt, synes jeg det er sjovest at spille vanilla for at få den oprindelige vision. I hvert fald i første gennemspilning.

Jeg er ca. midtvejs i første gennemspilning af DE (satte det på pause for nogle år siden). Jeg har ikke umiddelbart planer om at starte forfra, men det kunne måske virke med et resumé. Enten Thief 1 eller 2 vil jeg også gerne i gang med på et tidspunkt, men nok ikke lige efter Unreal.
la0sla0sSkrevet 29/04-18 21:04 
Nej ok, nok også flabet nok at bede om mere. Det er bare herlig læsning.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 30/04-18 00:01 
Det er altid ok at spørge, og jeg er glad for du gider læse det.

Hvis DE havde været lidt kortere - eller min spillestil i den type spil hurtigere - kunne jeg godt overtales til at starte forfra, men p.t. er jeg ca. 20 timer inde i spillet (nok også lidt over halvvejs ser det ud til).

Men der er stadig en del FPS og hybrider på min to do fra perioden, så mon ikke vi rammer et match på et tidspunkt :)
KTCKTCSkrevet 28/05-18 21:40 
Jeg er også gået i gang med spillet (igen), efter at få kastet det i nakken på Steam. Godt nok ejer jeg vist spillet 2-3 gange i forvejen, og jeg tror endda stadig det er på min harddisk, men det motiverede mig alligevel til at spille det igen, at få det digitalt.

Selv er jeg kommet derhen, hvor man får A.S.M.D (shock rifle), og er begyndt at blive småirriteret på map designet, som virker tilfældigt og uden rød tråd, ligesom skjulte knapper gerne bare må smutte igen.
Jeg kan faktisk godt huske at være gået i stå i spillet netop her, tidligere.

20 timer var du på, sidst du skrev!?! Jeg håber da ikke at det skal tage mig 40 timer at gennemføre spillet :O

Hvad er status hos dig? Gik du i stå?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 28/05-18 22:41 
Nej, min spilletid er sammenlagt, så kun 5-6 timer.

Ifølge How Long to Beat burde det maks. tage 15-20 timer at gennemføre.

Jeg har ikke haft de store muligheder for at spille siden sidst, men er ikke gået i stå. Fortsætter igen i denne uge, måske allerede i morgen.

Er det stil eller layout du synes virker tilfældigt? Jeg synes begge dele giver udmærket mening indtil videre.

Knapper kan godt tage en smule overhånd, men jeg er ikke irriteret på det som sådan.
KTCKTCSkrevet 28/05-18 22:58, rettet 28/05-18 22:59 
Primært layout, tror jeg. Jeg skal da indrømme, at jeg ikke har verdens bedste stedsans i first person shooters, så uden kort funktion skal der ikke mange forgreninger til, før jeg mister overblikket.
Unreal har faktisk en del områder, som er blindgyder eller veje, som leder sammen igen, men indtil videre er jeg dog ikke blevet forvirret for alvor.
Jeg tror det er det med at lede efter de firkantede knapper, som stikker en smule ud, og så har jeg også et par gange oplevet, at knappen ikke aktiveres når jeg rører den (hvilket jeg så ikke må have gjort, ifølge spilmotoren), samt at døre lukkes bag mig når spillet indlæser et nyt område, hvor jeg stadig manglede at udforske områder hvor jeg kom fra. Der er også forholdsvist meget kravleri på bjælker og cheap instant death situationer, hvilket jeg heller ikke er den store fan af.

Nu lyder det måske meget negativt, men jeg har faktisk overordnet været godt underholdt indtil videre, og regner bestemt med at overkomme krisen alligevel :)

Det er lige gået op for mig, at det var Deus Ex du var 20 timer inde i...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 29/05-18 21:05 
Nu kom jeg igennem vandtemplet, og jeg er faktisk ikke sikker på jeg havde tålmodighed til det de tidligere gange jeg har spillet Unreal. Knapper og håndtag, som man ikke umiddelbart kan se, hvad gør, samt kæmpe områder med store undervandspassager, er ikke det bedste jeg ved, men nu er jeg videre, så lad os se hvad der venter :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/05-18 08:04, rettet 30/05-18 08:07 
Vandtemplet er lidt frustrerende, ja. Hold ud, det bliver meget bedre derefter. Det er generelt de indendoers maps, der er de svageste i spillet (Specielt de senere ISV Kran maps). Netop pga. de grunde, du naevner.
Jeg synes dog, at de totalt fede udendoers baner opvejer det.

Glaeder mig til at hoere, hvilke der er jeres favoritter.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/05-18 23:40, rettet 30/05-18 23:56 
Hehe, jeg fandt lige et review af mine gamle Unreal maps fra da spillet var nyt og cool - og UnrealEd et buggy stykke makvaerk uden lige. Vildt nok, at det er naesten 20 aar siden...

De kan stadig downloades, hvis det skulle have interesse:

http://www.unrealsp.org/legacy/community/reviews/napaliodyssey1.html

UnrealSP.org - Nali Canyon
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
varmtvandvarmtvandSkrevet 31/05-18 07:52 
Jeg hentede det også. Og brugte forbavsende lang tid på at spille multiplayer mod bots. Det er stadig overraskende sjovt.
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
KTCKTCSkrevet 31/05-18 16:43 
Ja, jeg startede også ud med en lille botmatch, og fandt det stadig underholdende.

Nu er jeg kommet igennem ISV-Kran, som jeg faktisk fandt ganske underholdende, på trods af af man skal rende forholdsvist meget rundt for at finde knapper og lignende. Der var nogle sekvenser, hvor det vælter ind med fjender, hvilket jeg synes var fedt nok.
De der store bulletsponges, der kaster med sten, er dog ved at kede mig lidt, og de tynder altid en del ud i min ammo, ligesom jeg også ofte pludseligt dør, uden at jeg synes jeg bliver ramt af noget fra dem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 31/05-18 20:17, rettet 31/05-18 22:21 
Sunspire klaret.
Mage til forvirrende mørkeleg skal man lede længe efter. Banen er flot designet og har nogle imponerende effekter, men gameplay-mæssigt var det godt nok mere eller mindre én stor frustration.
Slutningen af banen er et af de få steder jeg decideret har siddet fast for alvor, men ikke desto mindre var der to steder i Sunspire, hvor det skete. Great hall-området var det andet...
Nu vil jeg ikke spoile noget, så kommer ikke nærmere ind på omstændighederne :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 02/06-18 17:22 
Nååå, gamle jaes - så fik jeg alligevel overhalet dig, ser det ud til :)

Jeg har nu fået gennemført Unreal, og synes overordnet det var en god oplevelse. Mit største problem med spillet er de store baner, hvor jeg farer vild, ligesom spilmotoren er lidt sær med hensyn til aktivering af knapper og lignende, så ofte får jeg aktiveret knappen to gange, hvilket ofte lukket døren igen, og da jeg ofte er i tvivl om, hvilken dør knappen overhovedet åbner, er det faktisk et problem. Ligeledes er overgangen mellem baner ofte svær at lure, hvilket sikkert er med vilje, da det dengang sikkert var noget de var stolte af, men det blev bare ofte et problem for mig, da en ny bane altid betyder, at man ikke kan komme tilbage og undersøge andre områder.
Fjenderne har en god variation, og selv om visse er lidt for bullet-sponge-agtige for min smag, var jeg generelt godt underholdt af dem. Specielt en situation, hvor jeg blev overrasket af en af de brede fjender med raketter, der satte i sprint for at jorde mig, var en fed situation.

Nu starter jeg op på "Return to Na Pali", hvor man skal undersøge et rumskib ved navn Prometheus. Tænk, at Ridley Scott har stjålet konceptet fra Unreal :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 02/06-18 19:17 
Godt at du endte med at kunne lide det :)

Det generer mig ikke, at man ikke kan se, hvornår en bane slutter ala Doom eller Duke Nukem 3D. Men det kunne evt. have være lavet, så man havde mulighed for at backtracke til det område, man lige kom fra.

Hvor mange timer endte du på?
KTCKTCSkrevet 02/06-18 19:30, rettet 02/06-18 23:21 
Jeg har nostalgi for de første par baner, samt multiplayer og botmatch, men resten af spillet har jeg oplevet med moderne briller på, så det er klart nok at spillets alder skinner igennem på visse punkter.
Jeg ved faktisk ikke hvor lang tid jeg endte med at bruge (spillet logger det ikke, gør det?), for jeg har spillet det sådan lidt i etaper over den seneste uges tid, og det har også stået i menuen igennem længere tid, mens jeg har lavet noget andet, så Steams timetal passer heller ikke. Jeg tror dog jeg brugte lidt mindre end gennemsnittet, på trods af at jeg undersøgte alle kroge.

Har du ikke fået det spillet mere?

Udvidelsespakken virker okay indtil videre, men ikke så finpudset som hovedspillet, og de ekstra våben er umiddelbart også lidt redundante, men alligevel effektive mod de nye fjender.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 03/06-18 11:57 
Så fik jeg også klaret "Return to Na Pali"...
Det var ikke min største spiloplevelse, men der var da nogle highlights, som gjorde at det ikke føltes som en spildt oplevelse.
Alle baner er nye, og Cliff Bleszinski har også i hvert fald et par baner med i udvidelsespakkens kampagne.
Som I nok kan fornemme, er den en forholdsvist kort oplevelse, hvilket faktisk passer mig fint, da de nye elementer ikke rigtigt kan bære mere, i min mening.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 04/06-18 21:39 
Jeg fandt lige min gamle Unreal installation frem, for at sammenligne dens filer med Unreal Gold, og i den forbindelse kunne jeg se, at jeg i slutningen af juli 2003 havde lagt nogle filer ind i maps, hvor jeg til min overraskelse kunne se at DeluxScan havde lavet et par stykker af dem. Hvor jeg har fået filerne fra, kan jeg ikke huske, men det kan være DeluxScan kan huske noget? Umiddelbart synes jeg ikke det passer med de andre maps jeg kan finde på diverse sider, så spørgsmålet er, hvad disse maps rent faktisk er fra.
Det handler om filerne Intro.unr, Lvl1.unr, Lvl2.unr, Lvl3.unr, Lvl4.unr og Lvl5.unr. Om det er de oprindelige filnavne ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det, da Intro.unr automatisk skifter videre til Lvl1.unr, når den er færdig.
Lvl1.unr starter med at man er i en celle, hvor man så bliver lukket ud af et par fjender, der er dumme nok til at have en sniper riffel stående, som man så kan bruge til at skyde dem.

Siger dette dig noget, DeluxScan?

Jeg faldt også lige over en 15 år (!!!) gammel tråd, hvor jeg også havde ambitioner om at få gennemført spillet, men det skete tydeligvis ikke dengang, men til gengæld fik jeg de omtalte filer omkring det tidspunkt, som vi skrev i tråden:

Gammel tråd om Unreal
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/06-18 23:10 
KTC, jeg mener du testede mine maps, inden jeg udgav dem med de 'rigtige' navne, som naevnt tidligere i denne traad.
15 aar... som tiden flyver!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 04/06-18 23:19, rettet 04/06-18 23:20 
Fedt, så må jeg lige prøve at hente dine seneste pakker og sammenligne :) Da jeg lige prøvede banerne kort, bemærkede jeg godt nok, at man kunne sidde semi-fast flere steder, så det er sikkert tidlige udgaver, som du nævner.

Jeg lavede selv single og multiplayer maps til Doom og lidt Duke 3D, og så legede jeg vist også lidt med Quake, dog uden at jeg kan huske at jeg rent faktisk fik lavet noget spilbart i det spil.
Ellers har jeg mest rodet med skins, grafik og lyd mods til Quake 2.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/06-18 01:30 
Duke3D Build var en af de bedste editors tilbage dengang. Sikke minder!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 05/06-18 01:52 
Så har jeg gennemspillet både den færdige SkyEscape pakke, SkyIsles og den gamle version, som er dateret 23/07/03.
Den færdige pakke synes jeg var ganske fint lavet, og specielt sektionen med ham den skydegale i gården ved kirken og sniperne, var sjove at spille. Jeg blev en smule provokeret af dine hullede broer og trapper, hvor man skulle hoppe for at komme på første trin, men ellers synes jeg faktisk du har lavet nogle gennemarbejdede og velfungerende maps. De flyvende øer minder mig om Undying, hvor der også er nogle ret syrede baner. Og så er det rart, at du laver knapper, som man rent faktisk kan se :D

Den gamle version var faktisk ret anderledes, og på trods af lidt problemer med steder, hvor man kan blive låst fast, nød jeg at du brugte så meget farvet lys. Specielt minen var ret stemningsfuld, synes jeg. Nu ved jeg ikke om du kan huske versionen eller har den liggende, men ellers kan jeg sende den til dig igen, hvis du skal se hvad jeg mener.
Sværhedsgraden, specielt i starten, var ret høj i den gamle version, hvor man starter på 12 hp og der stort kun er nogle få nali fruit seeds at gøre godt med over hele kampagnen.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig