X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store point-and-click adventure tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 11/04-18 09:26, rettet 11/04-18 09:27 
Jeg kunne ikke finde en tidligere tråd som omhandlede emnet bredt, så nu opretter jeg en. Dels pga den kommende The Art of Point-and-Click bog fra Bitmap Books, som allerede nu har efterladt savlpletter på mit tastatur. Og Dels så er jeg gammel über-fan af hele genren, så bogen har tændt den vildeste glød i mig igen.

https://www.bitmapbooks.co.uk/products/the-art-of-point-click-adventure-games

Mener jeg stiftede bekendtskab med genren første gang, da jeg i slut-80'erne så nogle unge programmører der spillede King's Quest III på min fars arbejde. Var med det samme solgt over den frihed spillet tilbød (det var jo mini-open world) og hvordan man kunne bruge ordene til at udføre handlinger.

Derefter sugede jeg alt hvad Sierra Online lavede til mig. LucasArts kom først lidt senere ind i mit liv. Var oprindeligt også lidt irriteret da spillene skiftede fra tastatur-kontrol til musens point-and-click. Synes det fjernede noget af det eksplorative ved ordene, men kan godt se det blev nemmere at udvikle og spille.

Min samling er stadig godt pakket med Point-and-click og quest-spil. Det var dengang nærmest alle spil var et Collector's Edition, for kassen indeholdte så mange goodies man kunne dykke ned i inden man tændte spillet (og ventede på at det loadede). Kort, hæfter, guides og evt. den obligatoriske kreative copy-protektion (som muligvis var en skjult integreret del af de hæfter som fulgte med). Naturligvis har samlingen fået fint selskab af den nye big box med Thimbleweed Park.

Og så har jeg lige siddet og stenet over dette screenshot fra Future Wars, og tænkte hvor brillant artwork det egentlig er. Farverne, rummet og dyb kærlighed til pixels.

Den store point-and-click adventure tråd
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:56 
Jeg skal også have bogen når den udkommer, men nøjes med standard udgave :)
la0sla0sSkrevet 11/04-18 11:15 
Bestilt! Fantastisk tip
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 11/04-18 12:56 
Den Collector's Edition rammer min nostalgi-nerve lige i bullseye, så jeg må nok punge ud. :D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 12/04-18 09:15 
Uha, den er kommet på ønskelisten :o
j/k
millenniummillenniumSkrevet 12/04-18 13:56 
Det var faktisk ret fedt at komme tilbage til genren i Thimbleweed Park. Gik (så vidt muligt) old school ved kun at spille det på computeren. Fedt bare at fordybe sig i et univers hvor tempoet kun afhænger af ens evne til at knække gåderne, og glæden ved gradvist at grave sig gennem historiens lag hver gang man får løst en udfordring.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 15/04-18 19:47, rettet 15/04-18 19:47 
Interessant video om det første Monkey Island spil, og mange af de ting det gør ekstremt godt ud fra et designsynspunkt.

https://www.youtube.com/watch?v=IJcJevvWGP8
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/04-18 18:02 
Jeg elsker nørderi når det bliver gjort så grundigt og personlig :D Fed video-essay.

Det var ikke kun gode spil, men eftertiden har virkelig tegnet omridset af de point-and-click spil der var eminente. Og Monkey Island er indiskutabelt.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/04-18 18:10 
Guybrush Threepwood var måske ikke langt fra den standard der allerede var sat af Leisure Suit Larry, men det er virkelig slående så hurtigt han blev standarden for den konventionelle adventure-protagonist sidenhen. Bare se på spil som Simon the Sorcerer, der nærmest stjæler helle deres koncept fra MI-serien (men gør det godt!).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/04-18 18:26, rettet 16/04-18 18:37 
Jeg tænker også på Roger Wilco karakteren, der var lysår væk fra Skywalker-helten som prægede genren i 80'erne, men Wilco havde dog ikke noget mål. Han var bare en moppe-dreng som ufrivilligt blev fanget af omstændighederne og "kom til" at redde universet, igen og igen.

Alligevel så var der noget som smager af Guybrush Threepwood. Før Guybrush Threepwood.

EDIT: Faktisk symptomatisk at de point-and-click spil hvor helten var for perfekt, ydmyg eller ideel, er samtidig de point-and-click spil jeg synes er mindst interessante.

EDIT EDIT: Også symptomatisk at des bedre og bedre grafikken blev, des dårligere blev spillene :D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/04-18 18:56 
Tjaaaaaa, både og... jeg synes stadig at Grim Fandango er et af de absolutte højdepunkter i genrens historier :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/04-18 23:00 
Jeg må se at få spillet det. :-O

Fik det jo gratis fra GOG.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 02/06-18 17:00, rettet 02/06-18 17:01 
Larry er snart tilbage i Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry:
https://store.steampowered.com/app/765870/Leisure_Suit_Larry__Wet_Dreams_Dont_Dry/

Det er et licens-spil uden Al Lowe, og tilsyneladende også uden andre Sierra-folk.

Faktisk virker Al ikke så begejstret:

Den store point-and-click adventure tråd

Det er ikke en serie jeg har spillet eller er interesseret i, men den har mange fans, så håber da, det bliver godt.
ResizeResizeSkrevet 02/06-18 21:18, rettet 03/06-18 23:56 
Ved ikke om "The Journey Down Trilogy" er blevet nævnt før, så vil gerne slå et slag for denne lille perle. Der er ganske vist ikke, så mange lokationer hvis man er fan af det, men historien er god og ganske underholdende. :-)

https://adventuregamers.com/games/view/33640
jaesjaesSkrevet 03/06-18 13:05 
Det har jeg også hørt godt om. Og det er lige kommet til PS4 og XBO, og er på vej til Switch.
la0sla0sSkrevet 03/06-18 17:47 
Se:

Unforeseen incidents — virker interessant
Hvad sker der?
3of193of19Skrevet 26/07-18 09:54 
Return of the Tentacle:
fan spil fortsættelse af DotT i samme stil, endda med mange af de samme skuespillere der lægger stemmer til (eller meget gode imitationer :)

Link...
Soren47Soren47Skrevet 26/07-18 16:27 
Wow, har det projekt ikke været i gang længe?
Eller har nogen andre prøvet før? :)
3of193of19Skrevet 26/07-18 17:40 
Det har det givet vis.
Men tendensen med disse projekter er blevet at de udvikles på Down-low og så annonceres og udgives samme dag.
IP ejeren er af retslige årsager nødt til at søge en cease-and-desist ordre når de kender til projektet. Ved at vente med at annoncere til fanspillet er helt færdigt kan det rent faktisk slippes løs istedet for at blive lukket ned i alfa eller beta fase.
jaesjaesSkrevet 02/08-18 14:21 
Jeg glæder mig til Lamplight City. Et nyt point and click af Francisco Gonzalez, som tidligere bl.a. har skrevet og designet Shardlight, da han arbejdede hos Wadjet Eye.

Det virker lidt, som en spændende blanding af Gabriel Knight og L.A. Noire (minus kampdelen). Udkommer til september.

Trailer med lidt gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=B3gQY7tVk00

Sites:
http://www.grundislavgames.com/lamplightcity/
https://store.steampowered.com/app/761460/Lamplight_City/

Features:

- Be the detective you want to be. But prepare to face the consequences.
Investigate crime scenes, interrogate suspects, get information by any means necessary. Follow the law or make your own rules, but how you choose to act will affect people's attitudes towards you.

- Five cases to solve, with multiple suspects, false leads, and different outcomes.
Never find yourself stuck in a dead-end situation. If the case becomes unsolvable, simply move on to the next one. The story will adapt based on your choices.

- Single click interface with no inventory.
Gather clues and documents in your casebook for review. Item manipulation is handled via a context-sensitive cursor.

- A fictional city with four boroughs to explore, each with their own unique flavor.
Players will visit each of these boroughs throughout the game, exploring themes such as class divide and the public's fear of emerging steam tech.

- Inspired by the works of Edgar Allan Poe and Charles Dickens.
jaesjaesSkrevet 21/05-19 17:50, rettet 21/05-19 17:53 
Jeg er lidt nysgerrig...
Hvis I skulle nævne op til 3 spil, som er jeres favoritter fra den "klassiske" periode af point and click (fra fødslen i midten af 80'erne til midten af 90'erne, hvor adventurespil blev mindre populære), hvilke spil ville I så vælge?

Mine (ikke i bestemt rækkefølge):

Indiana Jones And The Fate Of Atlantis
Gabriel Knight
Broken Sword

- Mine valg afspejler, at jeg ofte foretrækker point and click, som både har elementer af comedy og noget mere seriøst. Så fx Monkey Island er ca. et par pladser længere nede.
JmogJmogSkrevet 21/05-19 19:16 
Monkey Island 2
Day of the Tentacle
Sam & Max Hit The Road

Elsker humoren, stilen og de opfindsomme gåder. Blade Runner kommer tæt på, men dens største force er ikke gameplay men istedet stil/stemning, som egentlig blot er kopieret fra filmen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-19 19:20 
Jeg tror de eneste Point n’ Clicks jeg har spillet til ende er Stupid Invaders på Dreamcast og Atlantis på Saturn... :/

Det kunne være man skulle give genren et ordentligt forsøg.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 21/05-19 20:14 
Selvom Lucasfilm Arts er kendetegnet for ypperlige spil, så har Sierra Online quest-spil altid haft en større personlig værdi for mig, fordi det var dét jeg startede indenfor genren.

1) Space Quest 3
2) King’s Quest 3
3) Leisure Suite Larry

(Tæller de som point+click?)
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 21/05-19 22:01, rettet 22/05-19 08:40 
Sam & Max Hit the Road
Full Throttle
Goblins serien
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 22/05-19 00:43 
I rækkefølge:

Monkey Island 2
Day of the Tentacle
Leisure Suit Larry
Monkey Island
Indiana Jones And The Fate Of Atlantis
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 22/05-19 08:27 
Wehner, kan du ikke tælle til tre...? :D
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 22/05-19 18:56 
millennium>
(Tæller de som point+click?)

I denne sammenhæng, synes jeg, det er fint at medtage dem.

Jeg har ikke selv spillet så meget fra Sierra, men vil gerne dykke lidt mere ned i deres spil - primært Space Quest- og Quest for Glory-serierne (har gennemført Space Quest 6, men det var ikke videre godt).
millenniummillenniumSkrevet 22/05-19 20:20, rettet 22/05-19 20:23 
Da Quest-spillene gik over til VGA, tabte de samtidig meget af gameplay-sjælen. Jeg ved ikke hvorfor de to ting hænger sammen. De bedste er den mellemste EGA-generation, hvor de fik forfinet konceptet, men samtidig havde de tekniske begrænsninger. Man skal dog være forberedt på nogle tarvelige fælder og nådesløse klemmer der gør, at man aldrig skal nøjes med én save-file. :)

Selv med pixel-grafik og bib-lyde har Leisure Suite Larry vildt meget stil. King’s Quest var nærmest tidlige eksemplet på open world games.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/05-19 12:47 
Hvis jeg bare skal opremse mine egne favoritter, så er der en åbenlys LucasArts-bias:

Day of the Tentacle
Monkey Island 2
The Dig

Hvis man må inkludere text parsers, og skal prøve at ramme genren lidt bredere, og udpege spil der er med til at definere hvad den er, så vil jeg nok udvælge disse tre til at repræsentere den:

Monkey Island (1)
King's Quest 3
Leisure Suit Larry 6

Grim Fandango burde have været med, men det falder udenfor den tidsramme jaes foreslog. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 23/05-19 17:17, rettet 23/05-19 17:19 
Larry 6? Var det virkelig noget værd? Jeg stoppede efter 5’eren.

Egentlig mærkeligt at Lucas Arts aldrig har udgivet et Star Wars point-and-click.

Og mærkeligt at ingen har nævnt Zak McKracken.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 23/05-19 17:35 
Jeg spillede det i sin tid, men gik hurtigt død i det, så det er ikke værdigt til min top 3...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 23/05-19 19:36, rettet 23/05-19 19:36 
millennium>
Larry 6? Var det virkelig noget værd? Jeg stoppede efter 5’eren.

5'eren er noget juks. Min personlige favorit er 2'eren, men 6 og 7 kommer lige efter.:)
Jeg synes egentlig bare det er den bedste repræsentant for Sierra's point'n'click-titler, der ellers som du nævner ofte ikke var særlig mindeværdige efter de gik væk fra text parsers.

Jeg kunne have nævnt Gabriel Knight der er min favorit fra Sierra, men jeg synes det falder noget tættere på LucasArts-skolen som Monkey Island repræsenterer, hvor LSL-serien stadig fastholder den unikke Sierra stil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 23/05-19 20:12 
Jeg har også gennemført Larry 6 og var ret grebet af det. Enig i at det har høj kvalitet, selvom man ikke ville forvente det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 23/05-19 20:30, rettet 23/05-19 20:30 
Sumez>
5'eren er noget juks. Min personlige favorit er 2'eren, men 6 og 7 kommer lige efter.:)
Jeg synes egentlig bare det er den bedste repræsentant for Sierra's point'n'click-titler, der ellers som du nævner ofte ikke var særlig mindeværdige efter de gik væk fra text parsers.

2'eren handlede nærmest ikke om jagten på damer, hvilket jeg havde meget svært ved at forene mig med af et Larry-spil :D 1'eren forbliver nok altid mig favorit, skarp efterfulgt af 3'eren. 6'eren må på min to-do liste.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/05-19 20:35 
Jeg synes faktisk netop at frigørelsen fra den tumpede damejagt der ellers definerer serien gav Al Lowe overskudet til at fokusere mere på oplevelsen af eventyr og andre "humoristiske" situationer, som giver 2'eren ekstrem meget charme, og er med til at gøre den på et rigtigt godt eksempel på hvordan et text parser adventure skal skuldres.

LSL3 prøvede at trække i land og gå mere all in på det der definerer Larry, og den første halvdel af spillet er meget klassisk Sierra, men puha det taber da godt nok pusten i den anden halvdel! Det er svært for mig at anbefale det spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 23/05-19 20:38 
Det var nok bare min forskruede teenage-hjerne der nød det lumre og neon-oplyste porno-miljø mest :D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/05-19 21:08 
Og jungle-labyrinter åbenbart? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 24/05-19 06:34 
Der fik jeg dækket min fetish for at lave maps på ternet papir ;)
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 24/05-19 07:47, rettet 24/05-19 07:50 
Labyrinter, og slider puzzles :(

Jeg ville nok have nydt Indiana Jones And The Fate Of Atlantis en slat mindre, hvis jeg ikke havde spillet det igennem ScummVM og sat hastigheden op i labyrintdelen i sidste del af spillet.
millenniummillenniumSkrevet 24/05-19 10:09 
Små arcade-mini games og labyrinter var som regel ikke så populære hos mig. Sierra havde virkelig nogle irriterede svagheder for dem. King's Quest V havde en first-person labyrint sidst i spillet, hvor jeg overhovedet ikke orkede at løse den selv, så snuppede en walktrough.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 22/07-23 14:48 
Der er lige udkommet et nyt spil i Gobliiins-serien til pc (virker tilsyneladende på Mac via Wine/Crossover).
Bagmanden er Pierre Gilhodes, der er medskaber og grafiker i den oprindelige serie.

Virker umiddelbart tro mod det originale koncept, og der er en demo man kan prøve:
https://store.steampowered.com/app/2475980/GOBLiiiNS5/
https://pierre-gilhodes.itch.io/gobliiins5

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=IN8Y992_F7w
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig