X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anskaffelse af halvgamle pc-stumper


Svar
--Skrevet 23/01-18 14:58, rettet 23/01-18 15:18 
Jeg begyndt at nørde lidt CS:GO med nogle venner og er så småt gået i gang med at anskaffe stumper til en "budget gamer PC", som kan erstatte min nuværende PC, som efterhånden er ca. 8 år gammel.

Maskinen som jeg p.t. gamer på, er fra ca. 2010 og kan lige og lige afvikle CS:GO med stabile 60FPS. Jeg vil gerne anskaffe stumper, så jeg over det næste stykke tid kan opgradere min PC med en der kan afvikle nogle nyere titler ligeså. Jeg satser på at skulle til LAN med en ven engang i april, så den skal blot være klar til den tid :D

Anskaffelse af halvgamle pc-stumper

P.t. har jeg anskaffet Kabinet + 600W PSU. Desuden har jeg af en ven fået et bundkort kvit og frit (MSI Z170-A Pro) som er "semi defekt", i og med at der er enkelte pins i CPU socketen, som skal rettes til. Foruden disse bøjede pins, skulle det fungere uden problemer. Jeg satser på at få det under luppen inden for nærmeste fremtid.

Det skal gerne være stumper som er kompatible med bundkortet og det må gerne være dele som er 2-3 år gamle. Fokus er på "mest gaming anno 2015ish pr. kr." :D

Jeg er primært på udkig efter:

CPU (socket LGA1151): Alt har interesse, men tænker at noget i5 er et godt valg? + CPU køler
RAM (DDR4): Noget i stil med 8 - 16GB+- Om der er tale om 1 eller flere RAM blokke er for mig ikke vigtigt. Alle hastigheder har interesse, så længe blokkene kan køre med bundkortet.
SSD: Skal primært bruges til OS. Tænker noget 120 GB +-
Grafikkort: Et eller andet nogenlunde fornuftigt grafikkort, som kan afvikle CS:GO, Diablo 3, StarCraft 2, Quake Champions med en fornuftig framerate. Det behøver ikke være i MAX settings m.m. Tænker noget som måske var "vildt" for 2-3 år siden.

Jeg hører gerne fra jer, hvis der er nogle af jer, som ligger inde med nogle gamle stumper i vil af med til en billig pris / evt. bytte til noget herfra:
http://konsolting.blogspot.dk/p/kb-salg.html

Kunne være hyggeligt at komme lidt videre med projektet :D

EDIT: Der skal lige nævnes, at jeg ikke har rodet med PC builds de sidste mange år. Jeg kan huske, at der dengang til tider var diverse underlige kompatibilitetsproblemer, hvor nogle dele / mærker / modeller ikke kunne sammen, af diverse underlige årsager. Hvis jeg derfor har overset noget, så byd endelig ind :)

Gensyn med PC gaming & build
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 23/01-18 18:44, rettet 23/01-18 18:45 
Jeg har et Radeon 5850 + en 120GB OCZ Vertex 3 MAX IOPS SSD liggende. Har også en del 500GB laptop drives, til at supplere SSD'en med. Check selv om gfx kortet kan bruges ;)
j/k
--Skrevet 24/01-18 00:09, rettet 24/01-18 00:10 
Jeg kom lige i tanke om, at jeg havde en SSD (Samsung 840 120gb mz-7td120) i en gammel bærbar som jeg havde liggende som er defekt, så det er super :D Den er hermed monteret i mit nye kabinet! - Hvor er det bare nemt - og med et flot finish - at arbejde med disse stumper nu til dages, ift. for 10-20 år siden :D

SLK: Ift. din 120GB SSD, så nu hvor jeg har fundet en SSD i gemmerne, så skulle det mere være for at kunne installere et par spil på den. Hvordan ser det ud med PC spilstørrelser nu til dages? Mener at CS:GO fylder ~15GB. Hvordan med spil som Diablo 3, StarCraft 2, Quake Live, Quake Champions (det nyeste spil som umiddelbart har interesse) m.m. Giver det mening at smide den i som sekundær SSD, eller kan der kun ligge et halvt spil på den :D? Jeg har ingen planer om at skulle have en masse ting opbevaret på systemet, men måske installere en håndfuld halvgamle spil, med et par år på bagen.

Vedr. dit Radeon 5850, så tænker jeg umiddelbart at jeg skal bruge noget som er et par år nyere. Om ikke andet, kunne det dog godt have interesse som midlertidig løsning, indtil jeg falder over det som jeg vil bruge på længere sigt :) Kan du huske hvad mærke det er? Evt. link?
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 24/01-18 00:46 
Jeg har en 128GB SSD liggende :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/01-18 04:54 
Jeg har et GTX 560Ti til at ligge et sted, men det er vist også lidt uden for din tidsramme. :D
https://www.msi.com/Graphics-card/N560GTX-Ti-Hawk.html

Får på et tidspunkt et GTX 770 (2GB, ikke 4) i overskud, men kan ikke helt sige hvornår... Kan heller ikke huske præcist hvilken model det er, men det er også et factory overclocked kort fra MSI.
Mener det er denne: https://www.msi.com/Graphics-card/N770-TF-2GD5OC.html
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 24/01-18 07:45, rettet 24/01-18 08:35 
Naiera: Jeg afventer lige og se om der kommer andet sjovt :) Tak for input dog!

FP: Så vidt jeg kan se, svarer dit GTX 560 til ca. samme specs som det SLK ligger inde med.

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-5850-vs-GeForce-GTX-560-Ti

Jeg vil tro at det er kort fra ca. 2010ish, hvor jeg nok mere er på udkig efter noget der er 4-5 år nyere :) Kan dog være at jeg vender tilbage, lidt med samme begrundelse som ift. SLK, hvor det i dette tilfælde skulle bruges som midlertidigt GFX, indtil jeg har penge til noget mere fornuftigt.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 24/01-18 08:51 
Ja, det kan godt ske det er lidt i underkanten, jeg mener dog det har spillet Diablo 3 helt fint :)

XFX Radeon HD 5850 Black Edition (1 GB)

Jeg ville vælge at smide 2 diske i på den størrelse. Windows fylder 20GB + swap på 20-30GB. Det efterlader 70 til spil, som virkelig hurtigt er brugt. Diablo 3 fylder 32GB, Star Craft 2 fylder 52GB ved en hurtigt google.
j/k
--Skrevet 24/01-18 12:31 
Ja okay, så slipper pladsen også hurtigt op :P Mener også at der er noget med at man ikke skal fylde pladsen helt ud på SSDer, ift deres levetid, og gerne holde 10-15% ledig plads?

Både SSD og GFX vil jeg nok kunne bruge som midlertidig start til mit setup. Er det evt noget fra min bytteliste du kunne have interesse i?

Er det btw en okay deal - samt et godt match til mit build, hvis jeg kan købe en brugt i5 6600K for ca. 800-900 kr.?
Spiller nu: Animal Soccer World
JmogJmogSkrevet 24/01-18 16:06, rettet 24/01-18 16:13 
En SSD kan decideret gå i stykker, hvis man fylder den op. Så det er som sådan ikke fordi den lever længere ved at man undlader at gå under 10%, så længe man bare aldrig går i decideret 0.

Så hvis man er SSD ejer, skal man tage "du har kun x antal Mb tilbage, slet snart noget"-beskeder MEGET mere seriøst end folk med en almindelig HDD.

HDD løber tør: Du smadrer i værste fald Windows.
SSD løber tør: Du smadrer SSD.
--Skrevet 24/01-18 16:17, rettet 24/01-18 16:19 
Så på et tidspunkt en video som forklarede hvordan en SSD fungerer. Her er jeg ret overbevist om, at det kom frem, at der var en direkte sammenhæng imellem hvor meget ledig plads man havde på en SSD og hvor længe den forventede levetid var. Mener at det mest optimale skulle være at købe en så stor en SSD som man har råd til, samt lade så meget af pladsen være frit som muligt - hvis man udelukkende fokuserer på levetiden. Kan dog have misforstået pointen, men vil gerne lige se om jeg kan finde videoen den på et tidspunkt :)

Uanset er det en vigtig pointe som du kommer frem med! Helt sikkert noget jeg vil have i mine overvejelser, nu når jeg skal til at bruge SSD i fremtiden :)
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 24/01-18 16:29, rettet 24/01-18 16:29 
Ja, det er fordi en "overfyldt" SSD skal bruge langt mere tid på at finde, merge og genskrive free blocks, end bare at skrive en partial :)

Der er desværre ikke noget PAL PS2 titler jeg er efter :(
j/k
--Skrevet 24/01-18 16:38 
SLK: Helt okay :) Vil lige lede lidt videre inden jeg smider penge efter midlertidig hardware. Skriver måske på et senere tidspunkt, hvis det alligevel skulle blive relevant..
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 24/01-18 16:57 
Selvfølgelig :)
j/k
--Skrevet 24/01-18 23:42 
Jeg er en smule skeptisk ift., om det kan svare at tage udgangspunkt i det nuværende bundkort, eftersom jeg ikke med sikkerhed ved om det kommer til at fungerer :/ Det er lidt et sats :/

Jeg overvejer for nemhedens skyld, at satse på en pakkeløsning i stedet for.

Vil denne pakkeløsning (link) + et grafikkort i ~1000 kr. klassen kunne matche mine behov som jeg skildrende længere oppe?

Evt. forslag til andre pakkeløsninger i samme prisklasse, hvor jeg ved at bundkort + RAM + CPU går op i en højere enhed?

Pakkeløsning
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 29/01-18 19:34 
Så blev de sidste dele bestilt til mit kommende setup, hvilket kommer til at bestå af følgende dele:

*Intel Core i3 8100 (865 kr.)
*MSI Z370-A PRO (873 kr.)
*Ballistix Sport LT - DDR4 - 8 GB - 2666 MHz (701 kr.)
*ASUS GTX 660Ti, 2GB RAM (400 kr.)
*Cooler Master MasterWatt Lite 600W (479 kr.)
*NZXT S340 - Razer Edition (529 kr.)

Jeg fandt følgende frem i gemmerne, som jeg så undgår at smide penge efter:
*Samsung 120 GB SSD
*Seagate 500 GB 2,5" HDD

Pris total: 3.847 kr.

Nu mangler de sidste dele så bare at ankomme, så byggeprocessen kan begynde :D
Spiller nu: Animal Soccer World
PixilshooterPixilshooterSkrevet 29/01-18 19:44 
Udemærket build! Man skal ikke underkende sådan et GTX660, selv om det har nogle år på bagen.
Regner du med at skulle prøve andre spil .. noget af nyere dato?

/Jan
--Skrevet 29/01-18 19:50 
Ja, jeg tænker at jeg skal prøve lidt af hvert. Har ikke fulgt med i hvad der sker på PC fronten de sidste mange år, så det skal jeg have kigget på.
Spiller nu: Animal Soccer World
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig