X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nyt dansk retro-computerspil helt uden grafik – og det første i næsten 30 år


Svar Sortering
varmtvandvarmtvandSkrevet 06/12-17 20:09 
Nyt dansk retro-computerspil helt uden grafik – og det første i næsten 30 år


Ruben og Bobby, en frisør, retro-spil og -legetøjsbutik på Nørrebro, udgiver torsdag den 7. december 2017 det første danske teksteventyr i næsten 30 år, en interaktiv julehistorie med titlen På loftet sidder nissen skrevet af Thomas Bøvith for både børn og voksne med mod på at (gen-)opleve den specielle oplevelse det er, at spille et computerspil helt uden grafik.


Hvad er teksteventyr?

Teksteventyr hører til den tidligste slags computerspil fra 1970’erne og er en hybrid af computerspil og interaktiv historiefortælling.

Teksteventyr fungerer ved at computeren præsenterer spilleren for en bid tekst, typisk en beskrivelse af hvor spilleren befinder sig, og hvilke ting eller personer, der kan ses. Herefter er det op til spilleren at give computeren en tekst-kommando, f.eks. UNDERSØG GRØDSKÅLEN eller GÅ OP PÅ LOFTET, hvorefter computeren svarer med en passende tekst. Dette bringer historien videre indtil dens afslutning, og spillet er vundet eller tabt.


Hvad går spillet ud på?

Du er historiens hovedperson, nissen på loftet, som ikke har fået serveret årets risengrød endnu. I aften er det juleaften, og det er nu din opgave at gøre husets mennesker opmærksomme på deres forglemmelse ved brug af dine kreative drille-evner. Er du en stor nok drillenisse til at få risengrød i maven inden juleaften går på hæld?

Bevæg dig rundt i huset, undersøg ting, og gør juleaftensdag til en “interessant” oplevelse for menneskene i huset. Du får point for hver en drille-gerning du gør, og skal på den måde samle 24 point for at vinde spillet.


Hvorfor er et dansk teksteventyr så bemærkelsesværdigt?

Kun ganske få danske teksteventyr er blevet udgivet – der findes under 10 titler på dansk – imens der på engelsk udkom tusinder af spil i genrens storhedstid i 1980’erne. De mest kendte er nok Infocoms spil, såsom f.eks. Zork-serien, Sherlock: TheRiddle of the Crown Jewels og Trinity.

I 1990’erne uddøde genren rent kommercielt, men opblomstrede i form af en fan-drevet subkultur, som trivedes med internettes nye muligheder for samarbejde og udveksling af ideer og software.

Prøv teksteventyret nu

Besøg https://teksteventyr.dk/spil-nissen for at prøve teksteventyret online.


Om forfatteren/programmøren og tilblivelsen af teksteventyret

På loftet sidder nissen er skrevet og kodet af Thomas Bøvith, f. 1975, København.
“Siden min barndom har jeg haft stor interesse for såvel computere som bøger. Teksteventyr fik jeg kendskab til på min første hjemmecomputer, hvorpå jeg som 10-årig boksede med at finde ud af, hvordan eventyrspil som Zork og Colossal Cave Adventure virkede.”

“Spillene var vildt fascinerende, fordi Computeren forstår, hvad jeg skriver! og man kunne bevæge sig rundt i et landskab af tekst. Men samtidig var spillene frustrerende, fordi Computeren tit ikke forstår, hvad jeg skriver!, og fordi spillene var på engelsk, og man ofte måtte bruge lang tid på at gætte det rigtige ord, som kunne bringe historien videre. Dette lærte mig nok lidt engelsk, men jeg tror ikke, jeg blev så fænget af disse spil, som hvis de havde været skrevet på dansk.”

“Nogle få dansksprogede teksteventyr udkom i sidste halvdel af 1980’erne, men jeg fik desværre ikke fingrene i dem, og grafikspillene havde–ligesom det skete for mange andre – fanget al min interesse.”

“Spol 20 år frem til 2010: En amerikansk dokumentarfilm om teksteventyr udkom, GET LAMP1, og dén fik mig til at genopdage teksteventyr som voksen, og jeg satte mig for at undersøge, hvad der findes af teksteventyr på dansk. Jeg blev noget skuffet, da jeg næsten ingen danske titler kunne finde, kun nogle få fra slut 1980’erne.”

“Det følte jeg, at der burde rettes op på, og jeg så det lidt som min pligt at forsøge at genopdyrke teksteventyr-genren på dansk. Til daglig arbejder jeg med softwareudvikling og holder meget af at løse dagligdagens udfordringer med primært fri- og open source software. Så det blev også en teknisk udfordring for mig, at skrive et teksteventyr på dansk.”

“Jeg fik kontakt til programmører fra Sverige og Norge, som havde udgivet opensource software til at skrive teksteventyr på svensk og norsk, og ved deres hjælp har jeg produceret en dansk oversættelse af Inform, et udbredt software-bibliotek til at skrive teksteventyr med. Herefter satte jeg mig for at skrive et spil for børn og voksne, som en slags re-introduktion til genren på dansk. Det blev til På loftet sidder nissen.”

“At skrive teksteventyr kræver god sans for programmering såvel som for det fortælletekniske og sproglige. Da dette er mit første teksteventyr, er det selvfølgelig ikke på nogen måde blevet fuldendt, men de tilbagemeldinger jeg har fået fra mine beta-testere, både fans af genren og nybegyndere, har været positive.”

“Med På loftet sidder nissen har jeg prøvet at skrive et let tilgængeligt teksteventyr, som jeg ville ønske, jeg selv havde kunne stifte bekendtskab med som barn, og samtidig håber jeg, at det kan more nutidens både unge og gamle generationer, og åbne øjnene for at computerspil kan være andet en hurtig 3D-computergrafik.”

“Temaet for teksteventyret er valgt således, fordi nissen, som det specielle skandinaviske væsen det er, i høj grad har fortjent at være hovedpersonen i et teksteventyr.” Thomas Bøvith står også bag hjemmesiden teksteventyr.dk, hvor han skriver om teksteventyr på dansk. Af planlagte fremtidige udgivelser er en interaktiv cyberpunkkrimi. Tænk: Dan Turéll møder cyberpunk møder teksteventyr.


Om udgiveren:

Bobby Ågren har i 8 år haft den kombinerede frisørsalon + køb, salg, bytte af retrospil og legetøjs butik Ruben og Bobby2 på Nørrebro. Herfra dyrker han bla. sin passion for gamle computerspil, 80er-90er legetøjsfigurer og hårklip.
Derudover har han udgivet det gratis Computerspilhyldest album Mit liv med Computerspil3 m. bla Per Vers og 17 andre musikere i 2015 og computerspillet PILA4.

”Jeg er en meget heldig mand. Det at jeg kan kombinere mine særprægede passioner og være omgivet af så meget flot farvestrålende 80er plastik hver eneste dag, gør mig godt gammeldags Bubber glad.”

Hvordan blev udgivelsen til?

Thomas Bøvith og Bobby Ågren mødte hinanden en dag, Thomas kom ind og skulle klipppes.
I Ruben og Bobby. Her falder snakken tit på lidt anderledes ting, og Thomas fortalte om sit spil På loftet sidder nissen. Bobby prøvede spillet og tænkte straks, at det skulle udgives i fysisk format, da han synes, det er noget særligt at kunne stå med et fysisk produkt i hænderne.
”Vi ser i dag mere og mere en udvikling hen imod rent digitalt distrubution, men der sker noget særligt med én når man rent fysisk står med et produkt i hånden”

Grafikkken

På loftet sidder nissens cover er lavet i PETSCII grafik, som er Commodore 64erens indbyggede grafiske karaktersæt. altså de figurer du kan få ud af forskellige tastaturkombinationer på Commodore 64eren og dens forgænger Commodore PET (deraf navnet). Dette grafiske udtryk var oplagt, da det er kendetegnet for start 80ernes computerspil og derfor autentisk for text adventure genren.

På torsdag d.7. December kl 16-20 holder vi releasefest på spillet i Ruben og Bobby. Bjelkes Alle 7. 2200 København N.
Kom forbi og prøv På loftet sidder nissen, vi serverer nisseøl og pebernødder. Det vil også være muligt at købe spillet for 100 kr.

https://www.facebook.com/events/1972848182972489/


1Jason Scott (2010) GET LAMP. https://www.youtube.com/watch?v=LRhbcDzbGSU
2Ruben og Bobby. Bjelkes Alle 7. 2200 København N. https://www.RubenogBobby.dk
3Mit liv med Computerspil albummet kan gratis hentes her: https://mitlivmedcomputerspil.bandcamp.com
4PILA www.pilagame.dk
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
SumezSumezSkrevet 06/12-17 23:29 
Jeg skal alligevel ind til byen i morgen, så jeg kigger helt sikkert forbi :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
varmtvandvarmtvandSkrevet 07/12-17 07:05 
Fedt. Man kan også spille gratis på arcademaskinerne. Vi har endelig fået vores cruis'n usa til at virke. Så der er en T-shirt til den med den bedste tid på Iowa banen idag det samme er der på Star Trek pinball maskinen. Så vores lineup er pt:
Cruis'n usa
D&D pinball
Who dunnit Pinball
Star Trek Pinball
Robotron 2084
Strikers 1945 III
Jackal
World Heroes 2
Hammerin Harry
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig