X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store piratspil-debat


Svar Sortering
millenniummillenniumSkrevet 29/10-17 20:47, rettet 29/10-17 20:52 
Hvad der tidligere ikke er blevet dedikeret en tråd til, er generel debat og holdning omkring ulovlig kopiering og distribution af spil, eller på godt dansk: Piratspil.

Jeg har selv været gennem forskellige generation af computer- og konsolspil, hvor kopispil har været mere eller mindre fremtrædende med forskellige virkninger. Både positive og negative. Det har jeg ofte reflekteret over...

I C64 og Amiga generation var der nærmest ingen som købte spil, og forældrene gjorde intet for at hindre børnenes fritløbende kopiering. Jeg købte så alligevel lidt, fordi jeg synes æskerne var fede, men majoriteten af spillene var BASF bånd, turbo-load og notathæfter med tidskoder for spillene. På den negative side var det dengang spillene var det nærmeste vi kommer på auteur-værker, hvor én kreativ kraft både designede og udviklede spillene. De kunstnere fik nok aldrig den økonomiske anderkendelse som de fortjente, sådan som spillene blev kopieret. Men min barndom med C64 og Amiga havde været en tynd og asocial oplevelse hvis der ikke var kopispil. Der udviklede sig sociale dynamikker når én person havde skaffet gode spil, som blev distribueret viralt i skolegården. Man lavede aftaler, mødtes, byttede, udvekslede erfaringer, talte sammen. Det mindskede nørdens ensomhed betragteligt.

Næste generation: Konsolspillenes indtog. Der blev lavet kopi-hardware til SNES, chippet PlayStations og brændt CD'er, så man kunne opbygge et bredt spilkatalog for småpenge, men den sociale dynamik var ikke længere den samme for distributionen var ikke så viral. I stedet var det muligt at leje spil i Blockbuster og kopiere dem derhjemme, men det var ensom rutine. Måske derfor vandt de originale spil for alvor plads på min hylde, kopispillenes "sociale værdi" forsvandt og tendensen fortsatte...

I dag: Hvor er kopispillene? Ikke rigtigt nogen steder. Industrien har gjort meget for at hindre den, men i virkeligheden tror jeg det er spilkulturens selvregulering som har elimineret kopispillene. Indenfor old school spilkulturen anses det som mindreværdigt at downloade ROM-spil og bruge emulator medmindre man ejer det originale spil. Budgetspil, gratis-spil og spil-abonnementer gør det uinteressant at forske i ulovlig kopiering og købelysten til at give 400-500kr for et nyt AAA-spil virker stærkere end nogensinde. Eller har jeg skyggerne på og ser kun alt det gode?

Det eneste jeg savner er muligheden for at sende min anderkendelse til de gamle spil-helte via en økonomisk kompensation. Muligheden for at backe Thimbleweed Park med et lidt højere "forgiveness-beløb" nailede den IMO.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 29/10-17 20:54 
"Eller har jeg skyggerne på og ser kun alt det gode?"

Ja ;)
Piratkopiering er stadig et kæmpe problem på pc-markedet. Op mod 90% er kopier, når vi taler de mest populære titler.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/10-17 21:30, rettet 30/10-17 04:33 
I PSX360 generationen var der også rigeligt med X360 roms at finde, på samtlige sider med torrents.

En bekendt der året forinden havde ønsket byldepest over enhver der nogensinde havde overvejet at downloade en .MP3 fil, forsøgte året efter at prale med alle de brændte spil han havde på sin flashede Xbox 360.
- for i hans optik var der jo kæmpe forskel på stakkels, hårdtarbejdende musikere, og de griske spilfirmaer hvor alle ansatte åbenbart fik mindst en million i timen.

I det mindste blev han ikke alt for fornærmet, da jeg kaldte ham for en hyklerisk idiot. :)


Personligt har opdagelsen af sider som CDKeys.com gjort, at jeg ikke engang gider at overveje om jeg skulle downloade et nyere PC spil.
Og PSX360 havde for mig sin storhedstid imens Blockbuster butikkerne stadig var en ting, så der kom jeg rigtig langt med preowned afdelingen, der oftest var både bedre og billigere end den nærmeste Gamestop.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 29/10-17 22:36 
Forløbet er også fortalt udfra et personligt perspektiv, men efterlod muligheden for at jeg ikke ved alt. :) Jeg er heller ikke PC gamer, men troede egentlig at online aktiviteten, MP games og Steam, Battlenet, mv. havde naturligt forringet muligheden for kopispil.
The medium is the message.
--Skrevet 30/10-17 07:57 
Spændende debat!

Som jeg ser det, er der flere aspekter i debatten, hvor min erfaring fortæller mig, at disse i grove træk omhandler økonomiske og moralske dilemmaer.

I mine unge dage, har jeg selv gjort flittigt brug af kopier, både ift. C64 spil (hvor man sidder med en liste over hvorhen på båndet man skal spole :D), PC spil og software generelt (Best of the Internet, Akira, Neo, Blade, ...), samt MP3´er og film. Der hvor min moral spiller mig et pus, er at jeg aldrig rigtig har opfattet det som værende "tyveri", eftersom jeg "bare fik en kopi" og originalen fortsat eksisterede i samme omfang som inden jeg fik denne kopi og alternativet havde været det samme, eftersom jeg i den alder ikke ville have haft råd til at købe det pågældende alligevel. Jeg tænker dog til tider over dobbeltmoralen, eftersom jeg til hver en tid ville fordømme det max, hvis en sagde at han havde stjålet et fysisk spil i fx Fona eller lign. Her ville jeg se det som rendyrket tyveri. Selvom jeg d.d. godt ved at det i sidste ende - og formentlig også rent retmæssig - læner sig op ad hinanden, ser jeg det fortsat som 2 vidt forskellige ting og finder sjovt nok fortsat kopier _meget mere_ harmløse, hvilket egentlig er meget komisk at reflektere over.
Nu til dages gør jeg stort set intet i den slags og tænker at det primært omhandler at det dels er blevet markant nemmere at gå den lovlige vej ift. fx Netflix osv. Jeg vil gerne betale for denne ydelse og det fungerer som regel ganske godt uden risiko for at der bliver downloaded virus osv. Ift. musik er det cirka det samme, hvor jeg primært bruger YT, eller køber en brugt 5 kr. CD på genbrug til bilen, som så bliver skiftet ud med lidt radio osv. Det sker dog en sjælden gang, at jeg bruger en YT-MP3 converter til at hente et nr. eller to. Igen er vi derhenne at jeg egentlig godt ved at jeg er kriminel, men samtidig taksere det som værende småtingsafdelingen.
Der hvor jeg formentlig gør mest af den slags er ift. retrospil til min RetroPie. Her downloader jeg de rommer jeg har lyst til, og jeg har det egentlig gnaske fint med det. Dette bunder primært i, at jeg antager at spillene har nået en alder, hvor de forlængst ikke er i handlen mere og udviklerne / udgiverne derfor ikke bliver økonomisk påvirket af mine handlinger overhovedet. De eneste som _måske_ bliver påvirker, er de folk som sælger deres brugte gamle spil til syge summer på fx Ebay, men dem er jeg som sådan ligeglad med. Her er jeg alligevel ikke målgruppen og jeg ville alligevel ikke købe deres dyre kopi, hvis ikke jeg havde en rom. Jeg ville bare finde et andet spil.
Nu til dages, kunne jeg dog ikke drømme om at anskaffe kopispil af nyere spil / film som fortsat er i handlen. Dette omhandler primært at jeg har økonomien til at købe det meste af det jeg gerne vil have på den front, samt at det er blevet så nemt og ligetil at gå "den rette vej". Specielt ift. spil, er jeg også så glad for netop dette medie, at jeg her ikke ønsker at snyde de folk laver disse spil og ønsker aktivt at bakke op omkring dette medie. Så der er formentlig kun når jeg en sjælden gang konvertere en sang fra YT, at jeg er bad boy. Hertil skal der dog siges, at det i praksis ikke gør noget forskel for den økonomiske del, eftersom musik interesserer mig så lidt, at jeg ikke ville bruge penge på at købe et nyt album alligevel.
Jeg synes også at det er spændende at se på, hvordan det i disse kredse ofte virker til, at en bunke brændte PS1 spil bliver skældte markant ud, hvorimod en bunke bootleg PCB´er er helt okay :D Men igen er vi tilbage til en tid, som jeg er overbevist om ikke påvirker økonomien (længere) for dem som egentlig i første omgang er blevet snydt, så jeg tænker at vi her er ude i et moralsk dilemma. Når man først på dette plan begynder at skælde hinanden ud, svarer det efter min mening til at pege fingre af hinanden, hvis nogle vælger at gå over for rødt lys kl. 3 om natter, hvor der ikke er en bil at se. Ja, teoretisk er det forkert, men i praksis er det bedøvende ligemeget.
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 30/10-17 09:07 
Jeg _tror_ nu godt jeg vidste at kopispillene var ulovlige da jeg sad foran min C64 brødboks, men korrekt - det virkede som en harmløs handling uden ofre eller konsekvenser. Forældrene i vennekredsen hjalp ligefrem med at kopiere spil, og der var intet fokus på det fra myndighedernes side. Men altså, når et spil startede med en hilsen fra "crackerne".... They make 'em, we break 'em. Det blev betragte som en legal unode, ligesom at kopiere en LP over på et bånd til vennerne. (Hvilket også blev praktiseret i stor stil). Dengang var Den Blå Avis også fuldstændig ligeglade, for man kunne finde bytte-C64-spil annoncer i hver avis, men i dag ville de nok have som pligt at indberette salg af kopivarer.

I dag kunne jeg heller ikke drømme om at kopiere et spil til PS4 eller andre moderne konsoller. Lysten til at eje nye spil for 0kr er fuldstændig fraværende, for jeg har ligesom accepteret spillenes priser (og har fået råd til det). Jeg synes dilemmaet opstår hvis jeg gerne vil spille et gammelt arcade-spil, men har altså hverken board, arcade-kabinet eller adgang til en arcade-hal hvor spillet står. Ophavsrettighederne kan også begrænse spillenes sociale viral-effekt og glæden ved at dyrke spil som hobby.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 31/10-17 17:20, rettet 31/10-17 21:34 
Jeg synes den her debat er spændende. Især fordi de fleste herinde gerne betaler relativt mange penge for en gammel titel. Jeg vil gerne spille mange af klassikerne, men som m1chelsen siger, så synes jeg også det er for dyrt og omstændeligt at komme til at gøre det på original hardware... Jeg betaler gerne for klassikerne, men foretrækker en model a la gog eller lignende.

Tilføjelse: Nu er jeg lidt yngre end flertallet af jer tror jeg, og kan huske at jeg som ung/barn ikke tænkte over piratkopiering som et problem. Jeg gjorde det selv flittigt på pc, og hvis jeg ikke havde gjort det, så havde jeg stort set ikke haft adgang til spil. Npget lignende gjorde sig gældende på gameboy, hvor jeg havde carts med masser af titler fra Tenerife, uden at tænke over det. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor der egentlig ses ned på emulation af f.eks. obskure titler fra ældre konsoller. Er det ikke bedre at mange får set spillet, end at det står på en hylde hos nogle få?
DarkenDarkenSkrevet 01/11-17 02:55, rettet 01/11-17 03:01 
Jeg gjorde det på pc for mange år tilbage, pga penge og fordi jeg havde en skole kamerat der havde de der Frozen cd'er. Han brugte det som "demoer", kunne han lide et spil købte han det.. hvilket nok også havde noget at gøre med at de spil ofte kun havde lav grafik, aldrig cutscenes og nogle gange slet ikke lyd. Hvilket var en ting der gjorde ret meget indtryk på mig dengang, hvis det ikke var et spil man prøvede og slettede igen, så burde man overveje at spare sammen til at købe det.

Da jeg fik penge mellem hænderne stoppede det, samt i dag er der også en meget bredere adgang til anmeldelser så man ikke spilder sine surt tjente penge. Hvilket var derfor jeg købte No Mans Sky..... >_< hæhæ

Det var også meget udbredt på LANs hvor det ofte var nødvendigt at skulle bruge en cracked version, hvis man ville være med til at spille (selvom man havde en ægte version). Nu da de fleste multiplayer spil kun kan spilles online, er dette heller ikke noget jeg rigtigt ser mere.

Med hensyn til emulation, vil jeg mene at det oftest er en svær ting at snakke om, fordi det er noget af en gråzone (eller rettere et minefelt). Nogen vil mene at det skal være den eksakte version, mens for andre er det nok at have det i en anden version (region/sprog/platform/digitalt), men der er folk typisk heller ikke enige om hvor grænsen går. Det bliver endnu mere mudret, hvis man begynder at blande andre medier ind i snakken.

Vi ved godt hvordan udgiverne har det, men som individer har vi vidt forskellige holdninger. Dog tror jeg vi alle er klar over det ville blive en farlig slåskamp, hvis man startede en seriøs debat om hvor linjen i sandet går og det ville være tvivlsomt at der ville komme noget konstruktivt ud af det.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 01/11-17 08:39 
Du kan sikkert argumentere nok så meget om hvorvidt emulering af piratkopierede rom-filer er moralsk forkert eller ej, og jeg har heller ikke lyst til at røre i den gryde, men juridisk er det i hvert fald ikke en gråzone. Der er ingen tvivl om at det er direkte ulovligt, det er ret sort på hvidt. :)

Især i nyere tid ser man også i stor grad at rettighedshaverne til mange af de spil der ellers typisk har været i omløb blandt folk der emulerer (og i dag også spiller på everdrives, osv.) faktisk stadig tjener penge på spillene via genudgivelser på diverse digitale distributionsplatforme, for ikke at nævne Nintendos seneste to retro-maskiner. Så hvis man virkelig vil forsøge at argumentere sin sag skal man nok ud i de mere obskure titler der ikke har været genudgivet siden dengang, men selv i det tilfælde er der dog ingen tvivl om at det trods alt stadig er ulovligt i sidste ende.

Som nævnt kan man diskutere fra nu af og til dommedag om hvorvidt det er moralsk forsvarligt, og det samme gælder i virkeligheden også køb af brugtspil, som udgiverne naturligvis heller ikke er store tilhængere af. Forskellen er selvfølgelig at sidstnævnte er lovligt, og selvom det på den baggrund måske kan være svært at sige hvad der er rigtigt eller forkert, så har jeg det personligt fint ved bare at gå den simple vej, og rette mig efter hvad jeg rent faktisk må og ikke må. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/11-17 09:01, rettet 01/11-17 09:03 
Jeg ville slet ikke kaste mig ud en debat hvor jeg forsvarer kopispil som moralsk acceptabelt, for juristerne har det største kort i den debat. Måske hvis jura blev mere lempelig, så ville debatten være en anden.

Men old school spil er IMO stadig en problematisk størrelse. Mange af spillene, f.eks. C64 og Amiga spil, ligger også på medier som gradvist uddør. Bånd og disketter kan ikke holde meget længere. What to do? Skal man opsøge de oprindelige ejere af ophavsretten, spørge om jeg kan få lov til at hente en ROM af deres spil? Rettighedshaverne gør umiddelbart ikke det stor arbejde for at gøre spillene tilgængelige for mig.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/11-17 09:05 
Bevaring af titler med risiko for at uddø er uden tvivl et meget vigtig emne. Men at bruge det som undskyldning for at slippe for at betale for et spil man gerne vil spille er vist en anelse apologetisk. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/11-17 09:19 
Det er alt for tidligt med fremmedord :D Hvor indbetaler jeg hvis jeg gerne vil spille Blue Max på C64? (Nu har jeg så faktisk originalen, men...)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/11-17 09:27 
At du gerne vil spille spillet er en ærlig sag, men jeg synes man skal kalde en spade for en spade i stedet for at komme med abstrakte undskyldninger omkring spilbevaring og backups, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/11-17 09:46 
Så du foretrækker at man siger "Ja, jeg har gjort noget ulovligt for at spille dét spil?" selvom der ikke var alternative options? :P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/11-17 09:52 
Hvis du kører over for rødt fordi du har pissetravlt betyder det vel ikke at det ikke er ulovligt? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/11-17 10:05, rettet 01/11-17 10:05 
Du ser ikke særligt moderat på det juridiske. Det er vel ikke juristerne som skal bestemme hvad der er moralsk? :D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/11-17 12:25 
Nej, men det er dem der bestemmer hvad der er lovligt. :) Det er det eneste jeg snakker om, og synes ellers jeg har forsøgt at understrege det rimelig tydeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 01/11-17 14:27 
Er jeg en pirat hvis jeg f.eks. har købt Galaga på XBLA, PSN og en opsamling på skive til Xbox 360, men fordi jeg er doven så fyrer jeg ind imellem op for det på MAME?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 14:30 
Teknisk set ja, men reelt er der nok ingen der har ondt i røven over det :) Jeg spiller for tiden Chrono Trigger på SNESC, men fordi jeg har det til SNES og DS, så går det nok.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/11-17 14:31 
Forskellen ligger i om du fyrer op for en rom du selv har kopieret over fra en af de udgaver du har (det ville stadig være ulovligt i USA iflg. DMCA, men svjv. acceptabelt i Europa), eller om du har hentet spillet fra en kanal der ikke har tilladelse til at distribuere det (f.eks. ulovlige rom-sider).

Igen, piratkopiering har ikke noget at gøre med om det du gør er moralsk forsvarligt. Jeg er også ret ligeglad, men det er loven ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 01/11-17 16:23 
Naiera>
Teknisk set ja, men reelt er der nok ingen der har ondt i røven over det :) Jeg spiller for tiden Chrono Trigger på SNESC, men fordi jeg har det til SNES og DS, så går det nok.

Jeg har det på samme måde. Så længe jeg har en valid licens et eller andet sted, så har jeg ikke nogen skrubler. Samme gælder sådan set film og serier.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 01/11-17 18:10, rettet 01/11-17 18:13 
Rent personligt mener jeg der er ret stor forskel på de to scenarier:

- At kopiere et spil som man egentlig havde råd til og er tilgængeligt fra distributionen, men man er bare en nærigrøv som ikke vil give 400kr for det.

- At kopiere et spil som er nærmest umuligt at købe lovligt via de traditionelle distributionskanaler.

Der er også noget juridisk bonus pater og at handle i god/ond tro.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 01/11-17 21:17, rettet 01/11-17 21:18 
Jeg synes også der er et element af convenience i det her. Jeg betaler for Spotify og Netflix fordi det er det nemmeste. Havde jeg ikke spotify, så var det muligt jeg stadig piratkopierede for at tjekke noget ud, sikkert var det at jeg ikke havde slettet mine gamle mp3er i hvert fald. Hvis jeg vil tjekke metroid ud idag, så er jeg nødt til at skaffe en eller anden form for enten gammel nintendo hardware, eller en nyere konsol, hvor onlinedelen stadig understøttes. Det er lidt som at sige at hvis jeg vil se en gammel film, så skal jeg enten have anskaffet/tilsluttet en betamax udgave og afspiller, eller købe en sony pc med sony styresystem for at emulere/streame/afspille titlen der mod betaling. I den situation er det bare så meget nemmere at downloade filmen og se den på sin raspberry pi.

Jeg vil gerne betale. Jeg synes bare vejen dertil er for kringlet. Jeg er klar over at det ikke er ok. Jeg er samtidig også bare træt af at tingene ikke er tilgængelige på en fælles platform.
millenniummillenniumSkrevet 02/11-17 08:59, rettet 02/11-17 09:23 
Absolut. Allerede da iTunes begyndte at sælge musiknumre til 7kr stykket, tænkte jeg, at det var meget nemmere end at kravle gennem nettets minefelter for at score musikken ulovligt. Og så tilpas billigt at det ulovlige alternativ slet ikke kan betale sig rent tidsmæssigt.

Jeg kender dog folk som køber PS4 spil inden de skal ud af døren, fordi det kan tage 6-7 timer at downloade afhængigt af hastigheden. Det er ikke godt nok.
The medium is the message.
HolisticHolisticSkrevet 02/11-17 10:01, rettet 02/11-17 10:02 
Jeg har selv været pirat med stort P i "gamle dage"
Som mange andre, helt tilbage fra min C64'er og frem, da jeg ramte pc era'en var det det samme... Spil, film, musik og applikationer, alt hvad der kunne downloades, crackes og bare generelt modificeres for at få det til at køre.

Men på et tidspunkt skete der et skift, efterhånden som jeg blev ældre, ændredes min holdning til alt dette også.
Fra omkring min ps2 og frem, det var både der jeg for alvor startede med at samle, men også der jeg faktisk begyndte at få rigtige penge mellem hænderne... Jeg hentede stadig ulovlige ting på pc, film, musik, spil og apps, men alt hvad der bare smagte lidt af konsol, der satte jeg pludselig en ære i at have brugt penge og eje fysiske kopier.
Men det ændrede sig også med tiden på pc, og kodeordet er nok "convenience"
Som mange andre, bruger jeg i dag forskellige streaming tjenester, Steam og andet for at dække mine behov + jeg har pengene til at købe de ting som jeg gerne vil have.
Jeg sætter pris på gode film, og sætter samtidig pris på at eje et eksemplar, som jeg kan sætte på og vide er i ordentlig kvalitet med ordentlig lyd, det samme gælder alle de LP'er jeg investere i efterhånden...
Jeg nyder pludselig ægte kvalitet og det lette i at alt bare fungere som det er designet uden at skulle i gang med alverdens krumspring.
Efterhånden kender jeg kun en enkelt pirat, alle andre i min omgangskreds, er gået samme vej som jeg, for det er bare det nemmeste i dag.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
millenniummillenniumSkrevet 02/11-17 10:48, rettet 02/11-17 10:48 
Allerede i min C64 og særligt Amiga periode var det en særlig ting for mig at have det originale spil. Tror i høj grad det var min store interesse for Sierra Online eventyrspillene som gjorde det til en glæde, fordi alle deres æsker og indholdet var en oplevelse i sig selv, men jeg havde slet ikke pengene til at dække det totale spilforbrug som jeg havde. :D

Jeg fik da chippet min PSX, men nu jeg tænker over det, blev det nærmest ikke brugt. På det tidspunkt havde jeg pengene, gik i Street Dance Records og købte mit "månedens spil". En ven var i Thailand hvor en gadesælger solgte ham en røvfuld kopier til PSX, men cirka 20% virkede ikke og efter noget tid begyndte alle CD'erne at boble forde de var så ringe kvalitet. Med originale køb får man nemlig den sikkerhed om kvaliteten. :)
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig