X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tips til nyt gaming setup søges


Svar
jaesjaesSkrevet 25/09-17 17:59, rettet 25/09-17 22:21 
Jeg overvejer at tage det småstore spring fra primært at være konsol-gamer til at have fokus på pc. Jeg synes nemlig, at hvis man ser på fordele og ulemper ved pc gaming vs. konsol-gaming, så er pc'en ved at vinde (primært set fra mit behov, selvfølgelig). Ender jeg som pc-tosse, vil jeg dog stadig købe Nintendos konsoller.

Så er spørgsmålet hvad jeg skal gå efter? Budgettet er ca. 10-11k med skærm. De vigtigste behov mv.:

Pc:
- Måske en bærbar, for jeg kan godt nøjes med at nogle spil kun er 30 fps ved medium setting, samt de øvrige kompromisser der nu er ved en bærbar til 7-8k. Men jeg er åben for en stationær, og så bruge min 4-5 år gamle bærbar på sidelinjen.
- Jeg synes alle de gamer-bærbare (og de fleste gamer-stationære) jeg har set er grimme, så selvom jeg ikke har høje krav til udseendet, skal det ikke ligne noget fra Fast & Furious.
- Den skal også bruges til musik- og videoproduktion på hyggeplan, så Intel i7?

Skærm:
- Skal være ret allround, da den indimellem skal bruges til Netflix, og da jeg primært vil game fra "arbejdsværelset" fremover. Så tænker minimum 28" da jeg ellers vil savne storskærmsoplevelsen fra stuen.
- Opløsning er jeg ikke sat fast på. Mon ikke 4k giver mest mening, da der er rigtigt meget indhold i 1080p (film, spil), og det skulle skalere fint til 4k? Men hvad med meget gamle spil - ligner de løgn? Kan man desuden gøre noget så UI i programmer, der ikke er lavet til 4k, er til at holde ud, altså udover konstant at ændre opløsning i Windows?
- Starter måske med en billig 27" og køber senere en større med HDR (pc-land er lidt bagud med HDR).
JmogJmogSkrevet 25/09-17 22:24 
Hold dig fra 4K medmindre du hæver budgettet og går efter stationær. Moderne fladskærme er mærkbart mindre skarpe, hvis du ikke leverer native opløsning til dem. Og det vil du aldrig kunne gøre konsekvent i 4K. Gå hellere efter en på 1440p. Så kan du supersample i de spil, hvor du har nok overhead og køre almindelig 1440p, når spillene er for krævende til andet.
jaesjaesSkrevet 26/09-17 19:21 
Tak. Havde læst at det er noget lidt andet med 1080p til 4k, men efter lidt mere research kan jeg se det nok er tættere på det du siger.

Jeg ender nok med at holde mig til1080p de næste par år, så en fornuftig 27"-skærm vil umiddelbart være bedste valg.
la0sla0sSkrevet 26/09-17 19:59, rettet 26/09-17 20:00 
Jeg lavede for 1,5 år siden lidt det samme spring, eller tilføjede igen en PC til mit arsenal. Jeg byggede den så rimeligt stramt til at være en Hackintosh til redigering, og Win 10 til spil.

Ud fra mine oplevelser, synes jeg det ville være synd at bruge penge på at få en middelmådig bærbar PC-oplevelse, du ville kunne få leveret mindst ligeså godt på en konsol. Medium 30p, synes jeg er en hård ofring, for at få en bærbar computer der skriger teenager og har en sikkert skuffende batteritid, når du til den pris sagtens kan få en 1080 60p maskine med high-highest settings (og en maskine der sagtens kan trække 1440p i high). Altså en maskine, som kan noget en konsol ikke kan.

Når du også taler redigering giver det måske en idé at vente en liiiille smule, da den nye i7 kommer til at få 2 ekstra cores, så vi taler 6 cores og 12 i hyperthreading. Til spil er forskellen ikke den store, men til redigering, vil det give noget. Alternativt kunne en Ryzen cpu, måske være interessant, en R7 1700 (køb ikke højere) er et fornuftigt bud hvis du er seriøs hobby-agtig. Hvis du bare leger lidt med redigering, og spiller 90% af tiden, ville den nye i5 coffee lake, måske være et bedre bud økonomisk. It depends.

Anyway, jeg tror virkelig du ville fortryde at få en gamer bærbar, som vil være low budget, fremfor at få en stationær der kan levere så meget mere, ikke mindst til hobby projekterne.

Og i øvrigt, en 1440p skærm er også rar til redigering, jeg synes 1080p nemt føles crammed.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 27/09-17 07:53 
jaes>
Jeg ender nok med at holde mig til1080p de næste par år, så en fornuftig 27"-skærm vil umiddelbart være bedste valg.

I den størrelse tror jeg kun du finder 1440p.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/09-17 08:51 
Jeg ville helt sikkert ikke gå under 1440p i den størrelse skærm heller :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 27/09-17 20:57 
Mht. 1080p vs. 1440p så er problemet lidt, at jeg helst vil have 1440p til daglig brug og 1080p til spil :)

la0s:
Tak for input. Det er overordnet helt sikkert rigtigt. Der er bare noget så dælens dejligt ved én computer til det hele, og friheden til at bruge den alle steder :)

Heldigvis er bærbare kommet godt efter det med Pascal. For ca. 8000 kr. kan man få en med GTX 1050 Ti, og det giver 60+ fps ved High i mange spil. Ulempen er selvfølgelig at man ikke kan opgradere GPU.

i5 ser i øvrigt ud til at være nok til musikproduktion, bare man ikke vælger en af de langsomme.

Har ikke helt besluttet endnu om det skal være bærbar eller stationær. Den nye Dell Inspiron 7577 er ret lækker og ganske pæn for en gamer-bærbar, og så er der -10% til og med i dag.
http://www.dell.com/dk/p/inspiron-15-7577-laptop/pd?ref=PD_OC
nerosnerosSkrevet 27/09-17 22:57 
Eller du kan gøre et tåbeligt køb som mig med en MSI Nightblade X2-253EU gamer PC :D

Det er ligesom at få ungdommen tilbage ;-) Jeg er mega glad for den og det er rart at vide at man har de hestekræfter der skal bruges til alverdens spil.
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 27/09-17 23:43 
@Jaes

Du vil have hvadend skærmens native opløsning er. I alt. Tro mig.
slk486slk486Skrevet 28/09-17 09:07 
^ I agree. Altid skærmens native opløsning - specielt når vi taler PC spil og man sidder 40cm fra skærmen.
j/k
KTCKTCSkrevet 28/09-17 09:09 
Eller slå scaling fra, kan også godt gå.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 28/09-17 18:02, rettet 28/09-17 18:33 
Jeg har ikke tænkt mig at skifte opløsning - mente bare hvad der er optimalt til henholdsvis "produktivitet" og spil for mig ved 27". Jeg vælger bare en skærm med en af opløsningerne og holder mig til det.

Neros:
Ja, følelsen af at det kører i olie er ret fed, omend der var lidt charme ved at se et spil køre gradvist bedre back in the day, hver gang man prøvede et nyt "trick" i DOS ;)

---

Har nogen erfaringer med disse webshops og deres pc'er - de dukker op i flere fora på nettet hver gang snakken går på konfigurerbare pc'er?:

https://www.mm-vision.dk/ - denne har jeg fået anbefalet tidligere, så det er mest de to andre
https://sharkgaming.dk/
http://topdata.dk/

EDIT: Sharkgaming var forresten en side jeg tilfældigt faldt over, og så at de sponsorerer alle danske professionelle CS-spillere.
WehnerWehnerSkrevet 28/09-17 18:11 
Jeg har en lynhurtig, lydløs pc fra MM, der lader til at være rigtig god kvalitet. Men jeg er aldrig kommet i gang med at spille på den.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/09-17 18:28 
Jeg synes virkelig at 1440p gør en enorm forskel for produktivitet i forhold til 1080p :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 28/09-17 18:51 
Enig. Jeg kører også 27" med 1440p. Det giver virkelig et arbejdsområde, der vil noget.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 28/09-17 21:13, rettet 28/09-17 21:14 
Tjek den nedenfor.

Ok kabinet, gode specs og en skærm med, indenfor din prisramme. Smid 699kr i og du har 16gb RAM. Det er af de sider du linker umiddelbart det bedste tilbud. EDIT: og måske en 1tb disk til 399kr (edit sluuut).

Drop at tilføje en Win10 Pro licens, der kan en lovlig licens/key købes til omkring 12-15 euro på nettet.

I øvrigt, d. 5/10 lancerer Intel nye de nye processorer. Jeg ved ikke om det med det samme vil betyde ændringer i de systemer, de forhandler du linker til sælger, men måske prisen vil falde, eller du for en ok merpris kan få lidt mere power. Der er trods alt flere kerner i. :)

Men ja jeg ville nok gå topdata, shark og så mm-vision.

Ser ret fint ud.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 28/09-17 21:21 
I er nogle amatører med jeres små opløsninger. Jeg kører 5K ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 28/09-17 21:23 
På 27 tommer?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 28/09-17 21:33, rettet 28/09-17 21:35 
Ja.

Og så er der kun 8GB RAM i den la0s linker til! Tihi-fnis! Jeg har sgu da 64GB ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 28/09-17 21:46 
Den der LG Ultrafine? Er du glad for den? Eller sådan en skærm hvor der er limet en Macbook Pro bag på? :D

Jeg har fået min Hackintosh til at funke fint med mit Cinema Display 1440p. Så det er herligt. Den har også 64gb RAM. Glæder mig til at de igen laver deres egen skærm. :)
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 28/09-17 22:08 
Det er den største og bedste iMac.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 28/09-17 22:13 
Fedt! Dejlig maskine.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 28/09-17 22:28 
Jøsses, hvad arbejder du med Naeria? :D
j/k
NaieraNaieraSkrevet 29/09-17 01:19, rettet 29/09-17 03:17 
Oversættelse? :p

Den kostede kun, vist nok, 32k, med privat opgradering af RAM. No big deal ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 29/09-17 09:30 
Jamen det kræver da også 5k. Det giver da sig selv! :D
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/09-17 13:54 
Det er altså også pisse vigtigt, at maymays og sjove videoklip med dyr, bare står knivskarpt! :o
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/09-17 19:29 
la0s>
Drop at tilføje en Win10 Pro licens, der kan en lovlig licens/key købes til omkring 12-15 euro på nettet.

Hvor finder du dem henne? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 29/09-17 20:57 
Play-Asia har Win10 til $20. I bought two. Da de var sat ned til $10 ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/09-17 21:29 
Hvis det har kostet $10 så er 20 for meget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 30/09-17 10:41 
allkeyshop
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-17 11:37 
Tak, det kigger jeg på en dag :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 30/09-17 12:18, rettet 30/09-17 12:19 
la0s>
Tjek den nedenfor.

Ok kabinet, gode specs og en skærm med, indenfor din prisramme. Smid 699kr i og du har 16gb RAM. Det er af de sider du linker umiddelbart det bedste tilbud. EDIT: og måske en 1tb disk til 399kr (edit sluuut).

Drop at tilføje en Win10 Pro licens, der kan en lovlig licens/key købes til omkring 12-15 euro på nettet.

I øvrigt, d. 5/10 lancerer Intel nye de nye processorer. Jeg ved ikke om det med det samme vil betyde ændringer i de systemer, de forhandler du linker til sælger, men måske prisen vil falde, eller du for en ok merpris kan få lidt mere power. Der er trods alt flere kerner i. :)

Men ja jeg ville nok gå topdata, shark og så mm-vision.

Takker. Deres sæt har dog kun 24"-skærme, så det må blive skærm on the side, hvis det bliver hos dem. Venter dog til efter 5/10 pga. de nye CPU'er.

FrogGaming har også nogle fine ting, og man kan vælge at få styresystemet med uinstalleret på en USB-stick for 70 kr. Men det er ikke helt tydeligt om det er tilvalg til et installeret Win10. 70 kr. lyder desværre urealistisk billigt, så det er nok kun tilvalg.
https://froggaming.dk/
jaesjaesSkrevet 26/08-20 21:04 
Det her projekt kom "lidt" på pause ;)

Her små tre år senere, er min bærbar nu ca. 7,5 år gammel, og griner af mig mens den tager 30 sekunder om at åbne Excel.

Så nu er valget meget nemt: Jeg skal have en ny bærbar, som er ok til spil, men hvor spil er sekundært efter produktivitet.

Men også pga. dette:
- vi er tæt på en ny generation af konsoller
- jeg spiller meget få AAA-spil efterhånden (ca. 2 om året)
- Vi står lidt i en fase, hvor ray tracing ikke er meget udbredt endnu, og hvor der så småt er ved at komme en ny kategori af bærbare, de såkaldte "creator laptops" - men udvalget er ikke voldsomt.

Så alt i alt, giver det, for mig, mening at købe en solid bærbar som ikke er et fartmonster og koster alt for meget (relativt set). Og så skifte ud om 2-3 år, i stedet for de typiske ca. 5 år jeg plejer at have en computer.

Anyway, herunder er en lille liste med computere, jeg overvejer.
Sig meget gerne til hvis, der er nogle "sidste ord" inden jeg trykker på købe-knappen, eller man kender til andre bærbare lidt i samme stil og prisklasse.
Dvs. relativt kraftige bærbare med god køling, som er lidt diskrete at se på, men som ikke behøver at være små.
Budgettet er ca. 10.000 kr., men jeg er villig til at gå op til ca. 12.000, hvis der findes noget som ville give mening at have i længere tid...

Asus ROG Zephyrus G14:
Udgaven med Geforce 1650 ti og Ryzen 5.
https://www.asus.com/dk/Laptops/ROG-Zephyrus-G14/

Lenovo Legion 5:
Enten udgaven med i7 og Geforce 2060 eller med Ryzen 5 eller 7 og Geforce 1650 ti.
https://www.lenovo.com/dk/da/laptops/legion-laptops/legion-5-series/c/legion-5-series
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/08-20 22:11 
Jeg har for nylig købt sådan en Legion 5 med Ryzen 5 CPU(5i er med Intel) og 1650 Ti. Valgte den med 16gb ram frem for 8, fordi det var billigere end at opgradere selv
- Den er selvfølgelig ikke tilgængelig lige pt.

Som ny kunde giver Lenovo dig tilmed 10% rabat på din ordre. :)

Det eneste negative jeg har ved den indtil videre, er at den tynde gummibelægning vist skulle være lidt sart... Men jeg har heldigvis allerede for vane at tage mit ur af når jeg sidder med en bærbar.

Den kommer også med 1660 Ti på et tidspunkt, men så ender man bare i sådan et loop hvor man hele tiden venter på det næste nye der kommer senere. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 28/08-20 11:18 
Godt du har været glad for Lenovoen, og tak for tip om de 10% :)

Jeg kom i tanke om, at 6 GB på grafikkortet kan være en fordel, og efter lidt mere research, kan jeg se, det bliver et must for mig. Så enten en computer med 1660 ti eller 2060.

Og jeg har fundet ud af, at Asusen (og dens storebror G15) ikke har webcam - også et must.

Så det ser ud til, at jeg også snupper en Legion 5, bare "i"-modellen med Intel CPU.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig