X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dragon Quest XI


Svar
SumezSumezSkrevet 14/08-17 22:32 
Jeg lægger lige ud med quotes fra nogle ældre indlæg fra http://www.playright.dk/forum/emne/33405-dragon-quest-x]Dragon Quest X-tråden[/LINK]" target="">Dragon Qu... Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
66 emne(r).
1 2 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 14/08-17 22:32 
Jeg lægger lige ud med quotes fra nogle ældre indlæg fra http://www.playright.dk/forum/emne/33405-dragon-quest-x]Dragon Quest X-tråden[/LINK]" target="">Dragon Quest X-tråden. Men da jeg ikke helt forstår hvorfor DQXI-snak skulle høre til i en tråd om DQX (der som et MMORPG nok ikke bliver et spil vi nogensinde får at se herhjemme), må det være passende med en dedikeret tråd. Især fordi alt pt. tyder på at det er et af de bedste, friskeste, og samtidig mest traditionelle RPG'er der er kommet ud af Japan i rigtig rigtig rigtig mange år.

Bede-x>
Dragon Quest XI

Dragon Quest XI

Selv om det måske bare er en videreudvikling af DQ8 og de muligvis hopper med på open world trenden, ligner det, ligesom det nye Final Fantasy, endelig en verden jeg har lyst til at udforske. Synes efterhånden de takter vi ser fra de japanske udviklere, begynder at se rigtig positive ud, i særdelshed hvis man er PS4 ejer :)

Bede-x>
Lidt gameplay fra PS4 versionen: https://www.youtube.com/watch?v=d8ZiWeIknk8

Og 3DS:https://www.youtube.com/watch?v=d5EvpMSrnb8

Virker lidt underligt at lave det både i 2D og 3D samtidigt på 3DS. Glæder mig til at se gevinsten ved det, hvis den ellers findes..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 14/08-17 22:32 
Spillet er nu ude i Japan, og blev i samme ombæring officielt annonceret til international udgivelse:
https://www.youtube.com/watch?v=_187BByF2TM]Besked fra Yuji Horii[/LINK]" target="blank">Besked fra Yuji Horii
Spillet solgte over 3 millioner eksemplarer på kun to dage, har fået fremragende anmeldelser alle steder, og alle jeg har set rundt om på nettet som har haft mulighed for at spille det har været vilde med det. Selvfølgelig med den forudsætning at alle har været store Dragon Quest-fans på forhånd. Men f.eks. i modsætning til 9'eren der virkelig delte vandene, så virker det her som det næste rigtig store DraQue-spil, alle fans har ventet på siden 8'eren!

Vi andre skal dog vente lidt endnu, da udgivelsen for den engelsksprogede udgave pt. er sat til et godt stykke inde i 2018 :(
Men her er et par videoer man kan se mens man venter:
https://www.youtube.com/watch?v=KdHYS2OWYW0]Cinematisk trailer[/LINK]" target="blank">Cinematisk trailer
https://www.youtube.com/watch?v=pQABF50qjtA]Gameplay trailer[/LINK]" target="blank">Gameplay trailer
https://www.youtube.com/watch?v=fPR1oWqp4-Y]En rørende lille reklamevideo om seriens historie og hvad den har betydet for folk der er vokset op med den[/LINK]" target="blank">En rørende lille reklamevideo om seriens historie og hvad den har betydet for folk der er vokset op med den

Jeg er ikke helt vild med den grafiske stil, og synes ikke det rene 3D-look klæder Toriyama's stil særlig godt. Spillet ser ekstremt "manga-agtigt" ud på den lidt barnlige måde. Det er selvfølgelig en stil der hører med til seriens historie, men f.eks. 8'eren synes jeg bar det bedre. Helt generelt emmer spillet dog af en fantastisk charme, og en kærlighed til genren og de værdier serien altid har stået for. Det er turbaserede kampe, udforskning og eventyr, og fuldstændig helt og holdent traditionelt, og det er egentlig meget rart at se her i 2017, hvor spilserier som Final Fantasy er kørt fuldstændig af sporet.
Serien har som bekendt aldrig slået sig fast i vesten, og jeg har meget svært ved at tro på at et spil der ser ud som dette skulle ændre på den historie, men jeg er glad for at Square Enix stadig bliver ved med at gøre forsøget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/08-17 10:35 
IGN impressions underbygger alt det positive jeg allerede har hørt om spillet:

http://www.ign.com/articles/2017/08/21/dragon-quest-xi-import-impressions-a-truly-living-breathing-and-stunning-world
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GoodtimesGoodtimesSkrevet 14/10-17 22:51 
Efter ca. 108 timer i selskab med Dragon Quest 11 lykkedes det mig endelig at besejre den endelige slutboss. Jeg var selv level 80. Alt i alt synes jeg det er et meget fornøjeligt og underholdende spil, der er helt enormt tro mod sine rødder. Sammenlignet med den gamle konkurrent Final Fantasy, som i sin 15. udgave er fuldstændigt uigenkendelig i forhold til 1'eren, er Dragon Quest 11 stadig mere eller mindre præcis det samme spil som 1'eren - dog med så mange fine detaljer, at det trods alt står stærkt den dag i dag.

Grafikken er fremragende. Monstrene ser helt rigtige ud i forhold til de gamle 2D-udgaver. De er enormt flotte, charmerende og farverige. Man kan sågar flytte figurerne under kampene, og gå rundt om monstrene og kigge på dem. Jeg fandt aldrig ud af, om det har nogen som helst taktisk betydning at flytte figurerne, men jeg tror kun det er for sjov. Landskaberne er ligeledes flotte og farverige, og da tiden også går, og dag bliver til nat, kan man også nyde landskaberne i forskellige lyssætninger. Omgivelserne er en sjov blanding af næsten fotorealistiske detaljer og tegneseriegrafik.

Mens det meste er ved det gamle er historien selvfølgelig ny. Selvom det er en ret typisk Dragon Ball-agtig historie, har den alligevel et par overraskelser i ærmet, som jeg i hvert fald ikke havde forudset i første omgang. Samtidig er historien dog nok ikke noget, der kommer til at sætte sig dybt i hjertet, med mindre man er hårdkogt Dragon Quest-fan, som kan nikke genkendende til alle referencerne til de gamle spil.

Et nyt tiltag er "Zone"-angreb, som er "limit breaks" lidt a la Final Fantasy 7 - forskellen er dog, at der hovedsageligt er tale om angreb hvor flere figurer deltager - og der er virkelig mange af de angreb. Flot ser det også ud. Derudover er der et "skill tree" for hver figur, som tillader at man vælger sin egen retning - som regel handler det mest om, hvilken våbentype man vil fokusere på. Et fint tiltag, som gør "level up" lidt mere spændende.

Monstrene kan i øvrigt ses på kortet, så det eneste tidspunkt, hvor der er "random encounters" er når man sejler på havet. Det er rart.

Og så er der kommet "crafting" i form af et smedesystem. Man finder opskrifter rundt omkring, og kan så lave alt sit skrammel til våben, rustninger, osv. Man kan kun smede ud fra opskrifter, så der er ikke noget med bare at hælde tilfældige ting i en potte og se om det bliver til noget. Der er så et tilhørende lækkert minispil, hvor man selv får lov til at hamre på jernet og se om man kan lave et +1, +2, eller ligefrem +3 sværd i stedet for et almindeligt. Det fungerer rigtig godt, og det er fint at man selv bliver involveret lidt i processen - så er det endnu sjovere når man får fat i de gode sager. Jeg fik nok smedet ca. 100 genstande i løbet af spillet.

Der er et helt enormt stort "end game", og det er først her, at de rigtig stærke fjender dukker op, men så er der også pludselig mange af dem.

Hvis man hører til dem, der nostalgisk tænker, at JRPG'er var meget bedre i gamle dage, hvor det var klassiske turbaserede kampe hver gang, og ikke alle mulige mærkelige real-time "auto-battle" systemer, så er DQ11 sikkert lige sagen. Personligt synes jeg det er den bedste Dragon Quest, jeg har spillet, og at eventyret er længder bedre end 4, 5 og 8.
SumezSumezSkrevet 08/01-18 12:59 
Selvom Squanix havde lovet en udmelding i løbet af foråret, er der stadig absolut ingen nyheder omkring den vestlige udgivelse, så vi kommer nok til at vente lang tid endnu.
Switch-udgaven har endnu ikke være annonceret officielt, så det er nok meget sandsynligt at de venter på at denne er blevet annonceret til Japan inden en udgivelsesdato afsløres til vesten, så de kan annoncere (og formentlig) udgive alle platforme samtidig.

Så mens vi venter, her er en gammel video fra alles yndlings-DigitalFoundry, der fortælller lidt om hvor stabilt spillet kører og hvorfor du ikke har brug for en PSPro, medmidnre du virkelig gerne vil retfærdiggøre dit 4K TV:
https://www.youtube.com/watch?v=svx2_6-NP5Y
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-18 16:37, rettet 28/03-18 16:37 
Kommer i engelsk version på Steam og PS4 til september:

https://www.resetera.com/threads/dragon-quest-xi-coming-to-ps4-and-steam-on-september-4-2018-switch-ver-coming-much-later.32496/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 28/03-18 18:45 
Nye ting i den vestlige udgave...

https://youtu.be/hCSvsUi24tg
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-18 18:58 
Kan man få en anden farve kjole til ham main characteren? Jeg synes den lilla farve kombineret med hans grå hår er så pisse grimt.

Ellers synes jeg spillet er helt utrolig flot, og noget jeg helt sikkert vil kaste mig over :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 30/03-18 09:27, rettet 30/03-18 09:30 
Lige netop hovedpersonens design er faktisk et af de oftest kritiserede elementer fra spillet - forståeligt nok.

Jeg er ikke personligt fan af Toriyama's tegnestil, og hans berygtede max på 5-6 forskellige ansigter, men hvis man ser på de tidligere fremtrædende karakterer i DQ-serien (eller castet i CT), så har de fleste af dem en eller anden form for karakteristisk charme, hvilket fuldstændig mangler i DQ11's hovedperson.

Eksempler:
Dragon Quest XI Dragon Quest XI Dragon Quest XI
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/08-18 15:02 
Konsolkongen>
Kan man få en anden farve kjole til ham main characteren? Jeg synes den lilla farve kombineret med hans grå hår er så pisse grimt.

Det kan man så nu, følger automatisk med den vestlige udgivelse:
https://www.youtube.com/watch?v=smgPN6CLixY

Der er 18 dage til spillet udkommer. Jeg har preordered og har sjældent glædet mig så meget til et spil. Synes egentlig ikke det ligner det vilde, men jeg er blevet rimelig glad for Dragon Quest, og næsten alle der har spillet det her har været vilde med det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-18 17:42 
Fedt! Sådan kommer jeg til at spille hele spillet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/08-18 21:55 
Jeg glæder mig også til Dragon Quest. Det kommer til at blive et par vilde måneder med store spil,
NaieraNaieraSkrevet 01/09-18 04:30 
Det ser ret fint ud, det her. Jeg har måttet opgive Persona 5, og leder efter noget godt til at spille før der går Fallout i den, hvis altså 76 er værd at spille. Jeg bestilte Ni no Kuni II, men der har man åbenbart lavet kampene dumme, så dét bliver måske ikke til noget alligevel.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 05/09-18 11:55 
En heads-up til folk der har fået spillet eller planlægger at starte det snart.
Det anbefales bredt at aktivere "strong monsters" tilvalget når man starter et nyt spil. Det kan altid slås fra, men det kan ikke slås til på et spil der allerede er startet.

Det var et meget udbredt kritikpunkt da spillet kom i Japan sidste år, at det var alt for nemt, især i forhold til standarden for de fleste Dragon Quest spil. Man kan dog tilvælge en række ekstra challenges der mest er tiltænkt anden gennemspilning, men den vestlige udgave har specifikt fået tilføjet "strong monsters" valget, og efter folks udmeldinger at dømme, så er det den eneste rigtige måde at spille spillet, hvis man gerne vil føle at kampene undervejs er andet end ligegyldig tidsspilde (som f.eks. i forhold til den seneste diskussion i Nu No Kuni tråden).

Jeg har forudbestilt spillet, men har selvfølgelig ikke fået det endnu, selvom det ifølge tracking burde være ankommet til Danmark i fredags. Spændende hvor hårdt det skal lykkes PostNord at lave ged i den denne gang.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-18 12:01 
Tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 05/09-18 12:04 
Ja - tak :) Det lyder til at være spild af tid at starte spillet på normal.
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/09-18 01:56 
Min tracking skriver at det først kommer om 12 dage. De var CE fra Square’s EU store, så det lader vente på sig. Så må jeg spiller Spider-man imens.
BeanoBeanoSkrevet 06/09-18 06:15, rettet 06/09-18 06:15 
Er det billigt at købe derfra?
SumezSumezSkrevet 09/09-18 21:58 
Det er ikke billigt, men det eneste sted at købe Collector's.
Jeg fik min i onsdags ligesom jeg var på vej ud af døren til sommerhusferie i Sverige, så får først tid til at komme rigtigt i gang med spillet nu :)

Udover strong monsters, slog jeg også indstillinger til der forhindrede EXP fra monstre under en bestemt level (det aktiveres superhurtigt, og forhindrer grinding, hvilket virker friskt for et spil af denne type), og den der forhindrer at man flygter. Det føles som den rigtige måde at spille på, og jeg blev smadret allerede øjeblikkeligt efter intro-questen (lige efter man får sit første party member) pga fjender der tilkaldte venner hurtigere end jeg kunne dræbe dem.

De der challenge-indstillinger skal slås til ved at trykke på en knap for Draconian quest der hvor man navngiver sin figur. Meget nemt at overse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 11/09-18 08:21 
Jeg har desværre ikke meget tid til at spille for tiden, så er "kun" ~7 timer inde lige nu, og har stadig kun to personer på mit hold, men indtil videre er strong monsters stadig super tilfredsstillende. Det genskaber den sans for risiko og "chance" som man/jeg savner fra gamle RPG'er, og som især har været kendetegnende for Dragon Quest serien.

Jeg forestiller mig at spillet nok bliver nemmere når det åbner sig mere op og man får mere magi (sådan plejer det at gå), men indtil videre virker det super godt balanceret i forhold til strong monsters. Man åbner for muligheden for at crafte og forbedre sit eksisterende gear samtidig med at man kommer til et område med mærkbart stærkere fjender end tidligere, og det bliver på den måde nærmest nødvendigt at gøre brug af de nye muligheder.
Det sidste jeg stod overfor, var en mini-boss som dræbte mig første gang jeg mødte dem. Jeg kunne efterfølgende kun "grinde" én level op før jeg holdt op med at få EXP pga. den anden Draconian-indstilling jeg nævnte. Så jeg endte med at købe en hel masse herbs og satte den svageste af mine figurer på healing duty, hvilket var det der skulle til.

Den eneste jeg ikke er helt sikker på, er den med ikke at kunne flygte. Det virker som om det begrænser mine taktiske muligheder og stopper flere af de chancer jeg ellers normalt ville tage. Men på den anden side betyder det også at konsekvensen af at fejle i en kamp er væsentlig større.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 12/09-18 12:19 
Er der ingen andre der spiller det her? I går glip af det bedste JRPG siden Final Fantasy X.

Ikke at det siger meget, men det siger præcis hvad jeg har brug for :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 12/09-18 17:44 
Jeg gik i gang med Ni no Kuni II.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/09-18 17:48, rettet 12/09-18 17:49 
Jeg har købt det hos Mutanten 349,-, men de siger at det først bliver sendt 14/9, og det kan ikke findes på siden længere, så jer er lidt i tvivl om det når frem. Jeg har hørt at det er gået lidt sløvt andre steder med at få spillet ud, så der er måske større efterspørgsel, en SE havde regnet med.

Jeg glæder mig til at komme i gang med XI. Var ret vild med VIII, da jeg endelig kom ind i det, og XI skulle eftersigende minde en del om VIII. Jeg håber at det er dét JRPG jeg kan holde ud at spille i dag - stort set alt andet i genren har skuffet mig de sidste 10 år.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/09-18 17:57 
Ja det har godt nok næsten været lort på lort i stort set alle tilfælde :(

Lidt på samme måde som at Sega har haft en mani med at skulle genopfinde Sonic hver eneste gang, har JRPG'erne også skulle prøve sig med alle mulige sindssyge kampsystemer og andet pis. Bare se FFXV, jeg fatter ikke en skid af hvad der foregår i det spil når man kæmper. Det var ikke svært og var ikke sjovt, så det røg hurtigt på hylden igen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/09-18 18:42, rettet 12/09-18 18:57 
Jeg synes det er svært at sætte fingeren på hvad der sådan helt generelt har været galt - meget af det handler nok om at jeg er blevet ældre.

XV sagde mig også meget lidt, men jeg gav det ikke ret mange timer, da rygtet sagde at det ikke var det værd hvis man ikke umiddelbart holdt af det med det samme. Xeno Blades MMO-kampsystem og questdesign gjorde glæden kort. Ni No Kuni dræbte min lyst til at fortsætte da AI'en ødelagde enhver chance for succes i svære kampe. Men for mig startede det som sagt allerede idste generation med FFXIII.

Jeg tror egentlig de bedste JRPG'er oplevelser jeg har haft siden dengang, har været nogle der prøvede noget nyt, eller mixede genrene. Resonance of Fate, Valkyria Chronicles, Persona 4 og Stick of Truth er det der umiddelbart falder mig ind som noget jeg har nydt at spille. Men egentlig tror jeg du har ret: de JRPG'er jeg ikke har kunnet lide, gjorde noget nyt, enten udført ringe, eller noget der ikke faldt i min smag.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 12/09-18 22:53 
Konsolkongen>
Lidt på samme måde som at Sega har haft en mani med at skulle genopfinde Sonic hver eneste gang, har JRPG'erne også skulle prøve sig med alle mulige sindssyge kampsystemer og andet pis. Bare se FFXV, jeg fatter ikke en skid af hvad der foregår i det spil når man kæmper. Det var ikke svært og var ikke sjovt, så det røg hurtigt på hylden igen.

Jeg har det på samme måde. Har før set mig som "JRPG" fan fordi jeg holder af næsten alle klassikerne, men i jo større grad udtrykket har slået sig fast, jo sværere har jeg haft med at relatere til det.

DQ11 er 100% old school og traditionelt. Det har også fået kritik med på vejen for at kampsystemet er lige lovligt simpelt (det er som det altid har været i DQ), men lige nu synes jeg dét er tiltrængt.
Jeg synes også udviklerne har fundet en virkelig god balance mellem det traditionelle og gode QOL-tiltag, så det aldrig føles forældet og arkaisk. Kampene er hurtige (modsat DQ8) og og kommer aldrig i vejen på trods af at det er turbaseret. Menusystemet er enkelt og intuitivt på trods af at de bevarer det individuelle inventory pr figur. Og dungeons er for det meste én sammenhængende map, selv mellem etager. Det føles frisk og "behageligt" at spille.

Der er nogle "moderne trends" som et crafting system, men det er simpelt og fornuftigt udtænkt så det passer ind i spillets design, i stedet for at føles klasket på. Jeg kan faktisk virkelig godt lide det.

Forventer man en episk indviklet historie af interdimensionale proportioner, bliver man dog skuffet, for det har Dragon Quest aldrig haft. Det handler udelukkende om at opleve spillets finurlige verden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 13/09-18 03:59, rettet 13/09-18 04:00 
Nuclear Detergent>
Jeg har købt det hos Mutanten 349,-, men de siger at det først bliver sendt 14/9, og det kan ikke findes på siden længere, så jer er lidt i tvivl om det når frem.

Godt at jeg ikke bestilte et eksemplar, så. Det var mest den lave pris, der lissom fik spillet ind i varmen. Jeg betalte lige under 200 for NNKII, så det var en noget bedre løsning på mit RPG-problem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 14/09-18 12:03 
Konsolkongen>
Lidt på samme måde som at Sega har haft en mani med at skulle genopfinde Sonic hver eneste gang, har JRPG'erne også skulle prøve sig med alle mulige sindssyge kampsystemer og andet pis. Bare se FFXV, jeg fatter ikke en skid af hvad der foregår i det spil når man kæmper. Det var ikke svært og var ikke sjovt, så det røg hurtigt på hylden igen.

Hørt! Det er sikkert også med til at Japanske spilhuse har haft mistet fodfæstet i mange år. De har haft for travlt med at opfinde nyt bare for nyhedens skyld. Nu begynder de at finde tilbage til deres rødder igen :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-18 13:16 
Ja det er fantastisk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/09-18 11:13 
En lille PSA omkring kampsystemet :)

Dragon Quest har altid været "old-school" turbaseret, så alle figurer får lov til at handle inden næste tur starter. Et approach der virker lidt gammeldags i forhold til Final Fantasy's ATB system og det betyder også at agility ikke har helt den store effekt som man ellers kunne forvente.

Førhen betød det at det altid var lidt af et gamble i forhold til hvornår man gætter på at hver figur får lov til at handle. Men 11'eren er det første spil i serien hvor du først giver kommandoer når det rent faktisk er blevet den enkelte figurs tur til at handle, hvilket føles en smule mere "moderne" (dvs. nyere end 1990 :P), og giver mulighed for lidt mere taktik og lidt mindre risikotagning.

Det der dog ikke helt stod klart, og først lige er gået op for mig, er at spillet stadig opererer med komplette ture, én tur ad gangen, det er bare ikke helt tydeligt hvornår en tur slutter og den næste starter.
Men der er en ramme rundt om hver figurs navn og status ude i højre side som forsvinder når figuren har handlet. Når en ny tur starter, får alle figurer denne ramme igen. Det hjælper faktisk meget at holde øje med dette, da det gør det nemmere at forudse hvad der kommer til at ske, f.eks. om en person der kan heale har haft sin tur endnu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 01/10-18 00:41, rettet 01/10-18 00:46 
Jeg er 70 timer inde nu, og selvom jeg tror jeg har slutningen i sigte, føles den stadig meget langt væk. Der er godt nok meget kød på det her spil, men det skal man ikke lade sig skræmme af. Jeg ville ønske det kunne blive ved for evigt.
Selvom figurerne aldrig når at blive ligeså elskelige som i DQ8, så rammer historien overordnet set et rigtig godt sweetspot for DQ-serien. Ganske som de tidligere spil, helt tilbage fra 3'eren af, er spillet bygget op meget "serielt", med en masse mindre selvstændige historier fra de forskellige områder man besøger. Og 11'eren lægger ekstremt meget fokus på disse historier - de er generelt godt skrevet, er til tider virkelig rørende, og har som minimum et eller andet form for tema der får dem til at føles relevante (i modsat til f.eks. 7'eren der består af 200 overordnet ligegyldige og uinteressante historier). Og til trods for spillets tegneserieagtige udseende, kan de til tider være virkelig dystre.
Der er dog også lidt mere fokus på spilles gennemgående historie denne gang. Den er heldigvis stadig ret simpel (i bund og grund den samme som i alle de andre spil), men der sker ting undervejs der har indflydelse på hvordan ens rejse udfolder sig, og som er med til at gøre mig investeret i det ultimative mål. Vil ikke spoile noget, men der sker noget et stykke inde i spillet der virkelig puster liv i historien.

Strong Monsters lever også stadig op til navnet her rigtig mange timer inde. Stort set alle de større bosser (og flere af de mindre) har jeg kun klaret lige med nød og næppe, med det ene ben i graven, og uden mulighed for recovery. Og ofte kun efter flere mislykkedes forsøg. Jeg elsker et spil der gør mig oprigtigt utryg når jeg står overfor en ny bosskamp, og det er sjældent at et RPG gør det så godt. Selvom kampsystemet er simpelt, er der hele tiden en kamp for at bevare fodfæstet mod de større fjender, og ofte risikerer man at komme ud i et loop hvor man bruger alle sine ture på at heale eller genoplive sine faldne kammerater, uden mulighed for at komme ovenpå og faktisk skade modstanderen.
Enkelte steder har en kamp også været så hård at jeg har været nødt til at trække mig tilbage og forberede mig ved at udforske nye områder, eller købe/lave nyt udstyr der kan give mig det skub jeg har brug for for at kunne overleve en kamp. Men jeg har endnu ikke været ude for reelt set at skulle "grinde", og tror faktisk at jeg pt. er marginalt underleveled i forhold til hvor jeg er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/10-18 23:52 
Jeg er også ved at være ved enden og spillet begynder at gøre nogen ting som er lidt dovent i andre spil og som jeg ikke helt kan finde ud af om er nødvændigt. Det føltes lidt som padding for at man kan levelle noget mere op, men jeg ved ikke helt...

Ud over det har spillet været virkelig godt.
SumezSumezSkrevet 08/10-18 14:00, rettet 08/10-18 14:01 
Sumez>
Jeg forestiller mig at spillet nok bliver nemmere når det åbner sig mere op og man får mere magi (sådan plejer det at gå), men indtil videre virker det super godt balanceret i forhold til strong monsters.

Jeg slog slutbossen i går aftes (men mangler stadig postgame), og skal hilse og sige at det ikke blev nemmere. De almindelige encounters blev lidt mindre truende når man får flere figurer at skifte ud imellem, men der er næsten ikke en bosskamp i hele spillet der ikke har fået mig til at tænke godt og grundigt over min strategi og virkelig udnytte hver eneste redskab jeg havde til rådighed under en kamp.
Hvis du på noget som helst tidspunkt mister fodfæstet i en bosskamp kan det være voldsomt svært at komme ovenpå igen, da du må bruge dine runder på at heale oftere, og ikke får tid til at buffe/debuffe og gøre skade. Rigtig mange kampe overlevede jeg som nævnt kun lige med nød og næppe. Noget af det bedste gameplay jeg nogensinde har oplevet i forhold til hvor simpelt det turbaserede system er.

Et rigtigt godt tip er ikke at undervurdere de figurer der ikke aktivt er med i kampen. Nogen af deres styrker er bedre imod nogle bosser end andre. Og dør en af dine figurer, kan det nogen gange bedre betale sig at udskifte dem med en frisk figur end at spilde ture på at genoplive dem. Jeg har aldrig oplevet et spil med begrænset party-størrelse der har været så godt til at opfordre mig til alligevel at gøre fuld brug af alle figurer.
Der er virkelig mange beslutninger der skal tages konstant undervejs i en kamp, og det er aldrig bare "brug det stærkeste angreb og husk at heale".

Så en sidste gang for prins knud: Spil med "super strong monsters" slået til. Det er det eneste rigtige :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/02-19 23:29 
Switch-udgaven kommer til efteråret, og fikser alle de små ting man kunne forestille sig at klage over i originalen :O

https://www.youtube.com/watch?v=h6dsxCfdZlk

1. Rigtigt orkestersoundtrack
2. Party members følger dig med rundt udenfor kampe
3. Mulighed for japanske stemmer
4. 2D "16-bit" mode fra 3DS-spillet som vi aldrig fik på engelsk
5. Ekstra indhold, sidequests, osv.

Plus naturligvis Switch'ens håndholdte natur, det bliver uden tvivl den ultimative udgave af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/02-19 01:41 
Man kunne håbe at de ekstra ting kom som gratis dlc til PS4-versionen for det er godt nok rough at kigge på til Switch. Ligner det kører 720p.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/02-19 09:11 
Det skal du nok ikke regne med, når Switch-udgaven promoveres som "Dragon Quest XI S", og Square sikkert rigtig gerne vil have et enticement for at sælge den.
Kan heller ikke rigtig se hvad det spil får ud af mere end 720p. Grafikken er meget enkel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/02-19 09:48, rettet 14/02-19 09:49 
Hvad får alle spil ud af højere opløsning? Kunne man spørge :)

Havde det været eneste udgave af spillet var det fair nok, men når der findes andre udgaver der er så meget flottere er det sgu lidt ærgerligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/02-19 10:04 
Hvad får alle spil ud af højere opløsning? Kunne man spørge :)

Det kunne man helt bestemt.
Der er vel aldrig noget behov for en opløsning der kan vise flere detaljer end spillet rent faktisk har at byde på? Vi har selv et 720p fjernsyn i stuen, og DQXI ser stadig fantastisk ud.
Jeg synes faktisk det er imponerende at Switch'en ikke byder på en mere drastisk visuel nedgradering, især når man som tradeoff får et håndholdt spil, hvilket efter min mening gør de fleste lange RPG'er nemmere at sluge.

Jeg skal ikke have det, da jeg allerede har spillet det igennem på PS4, og nok ikke tager en ekstra tur lige foreløbig, men hvis man ikke har Dragon Quest XI i forvejen, og godt kan vente, så tror jeg Switch-udgaven vil være et virkelig godt valg, hvis der da ikke også er medfølgende framerate-problemer, voldsomme loadtider, eller andre lignende issues.
Det er vitterligt et af de bedste RPG'er der er udkommet i rigtig mange år.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 14/02-19 10:59, rettet 14/02-19 15:43 
Det er sørgeligt at de fleste udviklere prioriterer opløsning højere end framerate, men faktum er at de fleste normies bemærker højere opløsning mere end lav eller ustabil framerate.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 14/02-19 15:33 
I de fleste Switch AAA-spil ports bliver både opløsning og framerate nedgraderet, så lad os se hvad der sker her :)
I dette tilfælde vil en lavere opløsning måske ikke ødelægge det store pga. art-direction, men vil kræve intakt AA, ellers kan det blive hårdt at se på.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/02-19 15:44 
Jeg tænker bare at hvis det kører 720p docked, hvordan kommer det så til at se ud håndholdt? Håber ikke på endnu en Doom-situation hvor det kører PS1-opløsninger.

Var frameraten ikke også 60 på PS4? Den ser i hvert fald ud til at være 30 her.

Jeg har ikke spillet det endnu, men jeg gad virkelig godt bedre musik og 16bit mode :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/02-19 21:04 
Jo det spiller sindssygt godt på PS4.

Jeg er også misundelig på både 16-bit mode og især musikken der ikke gør ondt i ørene at høre på. Spillet har også rigtig meget musik genbrugt fra DQ3, som har et fremragende orkester-soundtrack.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Le RoofLe RoofSkrevet 14/02-19 21:21, rettet 14/02-19 21:27 
Konsolkongen>
Var frameraten ikke også 60 på PS4? Den ser i hvert fald ud til at være 30 her.

Det var 900p30 på PS4. Selvfølgelig med noget højere opløsning på PS4 Pro, men det var stadig 30 fps.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/02-19 00:40 
Ah okay :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 15/02-19 12:14 
Konsolkongen>
Man kunne håbe at de ekstra ting kom som gratis dlc til PS4-versionen

https://gematsu.com/2019/02/square-enix-undecided-on-whether-vanilla-dragon-quest-xi-will-receive-definitive-edition-content
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 15/02-19 13:04 
Der kommer nok en Definitive Edition ;)
j/k
SumezSumezSkrevet 15/02-19 14:01 
Ja, de elsker penge, men vil ikke gå glip af Switch salg, så der går nok noget tid inden vi hører noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 15/02-19 14:07 
Det er fint med mig - jeg vil hellere have en komplet udgave på disk :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/02-19 14:27 
Jeg venter i hvert fald med at tænde spillet nu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 09/12-20 15:36, rettet 09/12-20 20:49 
Lige et heads-up: S versionen er lige udkommet på PS4, Xbox og PC og ligger også på Game Pass på de to sidste. Jeg er omkring 20 timer inde og selv om jeg ikke er helt så begejstret som Sumez, så nyder jeg det og kan godt forstå, hvorfor fans af klassiske JRPG'er er glade for det her. Det er virkeligt forfriskende med et spil, der er helt afklaret med hvad det er og nægter at undskylde for det.

Plot og historie kan slet ikke kunnet fange mig indtil videre. Det er kedeligt og dårligt skrevet, men verdenen er så farverig og indbydende, at man alligevel ser frem til at udforske hver en afkrog. Det hjælper gevaldigt, at alting er snappy og responsivt, så det hele glider afsted uden afbrydelser. Ofte har jeg associeret genren med langtrukne sløve animationer og ligegyldige gentagne enerverende kampe, man i mange tilfælde bare kan mashe A i, uden frygt for at tabe, men også uden mulighed for at skippe monotonien, fordi der venter en boss lige om hjørnet, der kræver, at du har ramt en vis level, for at besejre. Typisk med så mange spildtidskampe til følge, at det ville få selv Ubisoft Game til at rødme over antallet af gentagelser.

I DQ11S har man muligheden for enten at gøre det svært for sig selv, som mange anbefaler, da spillet virker meget nemt på den normale setting, lidt ligesom Blue Dragon. Der er dog stadig for mange kampe til, at jeg synes de forbliver spændende, ved en konstant høj sværhedsgrad, men fordelen ved den lave sværhedsgrad er, at man kan spille det, som jeg gjorde med Blue Dragon: Kun bruge tid på at optimere partiet, når man har lyst eller bliver virkelig presset og ellers skippe kampene, hvis lysten udebliver og det er for monotont, for bosserne forventer ikke, at du har banket dem alle og overoptimeret dine folk. Det er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men for mig får det spillet til at flyde betydeligt bedre. Mit perspektiv på genren er så også, at den i årtier har været fyldt med spildtid, som først nutidens service og grindingspil har kunnet formå at overgå.

Ud fra hvad jeg har spillet, virker det som som perle for fans af JRPGs, men også et virkeligt charmerende bekendtskab for dem af os, der har lidt sværere ved at acceptere skabelonens præmisser. Det er meget imødekommende, teknisk fantastisk overbevisende hvor flydende, responsivt og hurtigt loadende det hele er - sådan ville jeg ønske alle JRPG'er reagerede på input og transitioner - mens man hele tiden har lyst til at se mere af verdenen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
66 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig