X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Super Mario Bros. 3 "udfordring"


Svar
SumezSumezSkrevet 17/07-17 11:14, rettet 17/07-17 13:18 
Jeg spillede igennem SMB3 i lørdags, den lange rute med alle verdener. Det er længe siden jeg sidst har spillet det spil, og en ting der slog mig var hvor fantastisk velbalanceret sværhedsgraden i det spil er. Det starter meget nemt, men nogle af de sidste baner kræver faktisk at man er rimelig oppe på tåspidserne. Jeg har altid tænkt på det som et ekstremt nemt spil, men det hænger typisk sammen med hvor mange ekstraliv man får. Jeg havde over 30 liv tilbage da jeg gennemførte det i weekenden, og jeg var endda temmelig rusten og småfuld, og spillede ikke særlig godt.

Men det fik mig til at tænke på at hvis spillet ikke var så tilgivende mht. at fejle, kunne man komme det ene store kritikpunkt jeg har omkring spillet til livs. Hvis det spillede mere som et arkadespil, med kun få liv, og sjældne ekstraliv, kunne det være langt mere interessant, da der pludselig er reelt konsekvens hvis man dør på en bane, og det er farligere bare at lalle rundt.
Jeg kunne godt tænke mig oplevelsen af at stå overfor Bowser i slutningen, med hjertet oppe i halset og vide at det er nu eller aldrig hvis spillet skal klares.

Spillet er godt nok designet til at det burde kunne lade sig gøre, men den eneste måde at få det til at fungere må være ved at følge et selvbestaltet regelsæt - og hvis det fungerer fornuftigt kunne jeg også godt overveje at gøre det til et reelt hack af spillet. Så jeg er meget nysgerrig efter om nogen har nogle idéer. Især det med at komme den gigantiske mængde ekstraliv til livs. Det skal dog være muligt at samle nogen undervejs.

Mine idéer indtil videre:

- Ingen continues, naturligvis
- Spil den japanske version (i den bliver man lille når man bliver ramt uanset hvilken powerup man har)
- Inden warpfløjter. Evt. tillad brug af én fløjte for at undgå at spillet bliver for langt??
- Ingen items må benyttes i det hele taget.
- Start med 3 liv i stedet for 5
- Undgå så vidt muligt at få tre af de samme kort (i et hack: Fjern kort fuldstændig)
- Ingen bonusrum
- Kun én 1up-svamp må samles på hver bane (så man ikke f.eks. kan samle 3, lade sig dø, samle 3 igen, osv.)
- Ingen 1ups for "kædehop" på fjender eller med et skjold.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/07-17 12:37 
Ikke at jeg har noget at bidrage med som sådan, men spillede også SMB3 forleden og syntes for første gang det rent faktisk ikke var så tosset :)

Første udfordring må være 1cc og derefter no-miss :)
j/k
SumezSumezSkrevet 17/07-17 12:44 
No-miss er voldsomt i forhold til hvor mange baner der er i spillet, men det er selvfølgelig den tankegang jeg har i baghovedet i forhold til udfordringen. Det er et utroligt nemt spil, men det er ikke utroligt nemt at klare uden at dø.

Et spil med warps tilladt er dog nok ikke svært at no-misse, da der ikke er så mange baner i den sidste verden. Jeg har sikkert også gjort det som barn uden at tænke over det. Det er i hvert fald en start. Men ville gerne have et solidt run der tager mig igennem allermindst alle verdener fra 5 og fremover, da der er nogle virkelig geniale baner i den del af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/07-17 12:45 
Iøvrigt en fantastisk bane som jeg har P-vinget igennem meget mere end den fortjener:
https://www.youtube.com/watch?v=r2uWdAtpzuY
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/07-17 12:48, rettet 17/07-17 12:49 
En af grundene til det er nemt er vel også at man kan akkumulere så mange liv igennem spillet? no-miss ville tage hele det issue væk og udfordringen ville være ren spilsværhed :)
j/k
SumezSumezSkrevet 17/07-17 12:51, rettet 17/07-17 12:53 
Ja, absolut. Det er lige præcis den tankegang mit oplæg tager udgangspunkt i, og derfor alle mine forslag til regler der skal gøre spillet sværere involverer hårde begrænsninger i hvor mange liv man kan samle op undervejs. Det er synd at spillet er så gavmildt med ekstraliv, for jeg tror virkelig det kunne udgøre en sindssygt fed arkade-agtig udfordring, hvis det var balanceret mere i retning af det traditionelle "1CC" actionspil.

Jeg tror jeg gør alvor af mine ord og begynder at kigge på at lave et romhack. Det kan ikke være voldsomt svært.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/07-17 13:08 
Romhack lyder som en god ide til at påtvinge 1cc ånden - det vil ikke være helt det samme, hvis det bare er en beslutning.
j/k
SumezSumezSkrevet 17/07-17 13:18 
Nej det er også mine tanker. Jeg går ind for at man skal bruge de værktøjer man har til rådighed i et spil, så selvbestaltede udfordringer er lidt svære at holde sig til, og sejren knap så sød til sidst, når man bare kunne have gjort det nemmere for sig selv.
Men jeg er jo nødt til at prøve idéen selv før jeg begynder at dykke ned i assembly-koden.

Iøvrigt endnu en tilføjelse: Ingen 1ups af at hoppe på fjender, eller ramme dem med et skjold! Det er også en alt for nem metode at få uendeligt mange ekstraliv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 17/07-17 14:24 
Kan man ikke istedet gå efter at lave en 100% run challenge på tid?

At man skal klare hele spillet, alle baner, på en svær tid. På den måde har man ikke tid til at dø eller samle 1ups.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 17/07-17 14:39 
Det du beskriver er vel reelt set et speedrun? Og jo, speedruns er jo helt sikkert den klassiske måde at udfordre ethvert spil til det maksimale, og give en 100% måling af ens evner. Det giver især mening i et spil som Mario Bros. 3, hvor point er et fuldstændig overflødigt koncept. :)

Det jeg efterlyser er dog ikke en målestok for mine evner i spillet, men en reel barebones arkade-agtig udfordring som man enten vinder eller taber. En udfordring som virkelig føles som en sejr hvis man overvinder den.
Du kan ikke rigtig tabe et speedrun, du kan blot få en dårlig tid. Hvis man skal speedrunne det her spil rigtigt kræver det også månedsvis af træning af bestemte timing-mønstre osv. hvilket ikke lige er noget jeg er interesseret i at begive mig ud i. Når det så er sagt, så er et warpless speedrun af spillet ekstremt underholdende at se, især når det er Duckfist der spiller: https://www.youtube.com/watch?v=e-Qyl8l7Q84

Jeg tænker dog, at hvis jeg alligevel begiver mig ud i romhacking, så kunne det være interessant at sætte tidsgrænsen på de almindelige baner så lav at spilleren er presset til hele tiden at bevæge sig fremad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig