X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Udlejningstasker (videobutik)


Svar
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/05-17 13:12 
Hey
Jeg er i gang med at samle udlejnings tasker fra gamnel video butikker i 90'erne.

Jeg har:
Nes
Snes
Mega drive.

Og ved at der er osse:
Ps1
N64

Men var der flere end det?
Måske nogle kan huske master system eller andre tasker ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
tordurtordurSkrevet 23/05-17 15:59 
Der findes mange forskellige udlejningstasker - Spørgmsålet er hvordan du ønsker at begrænse dig.

Spørgsmålet er, om det kun skal være "tasker", eller det også kan være "kasser". Altså, skal det være blødt materiale, eller skal det være hårdt materiale, eller er det ligemeget.

Så er spørgsmålet, om oprindelsen skal være landbestemt, eller om det er lige meget.

Så er spørgmsålet også, om det skal være 1 pr. konsol, eller du også ønsker varianter?

SNES tasken, f.eks., findes med Egmont mærkat på siden (de fleste danske er Egmont), men oså med Yapon mærkat på siden (De fleste svenske f.eks. er Yapon).

NES findes i en sort taske, men også i en blå kuffert. Den blå kuffert findes både uden nogen mærkater på, men også med "Electronic Fun" mærkater på. Der findes også en mindre blå kuffert, med Electronic Fun klistermærker på, til NES Zapper pistolen.

Mega Drive ser man ikke tit i Danmark, men der findes tasker udenlands - Sega udlejningstingene generelt kom dog gerne i hårde kasser.

Så er der Gameboy - Der findes ret fede Yapon plastkasser til Gameboy.

Mere obskure ting findes også. Virtual Boy findes i en lækker sort kuffert med Blockbuster mærkat på, men skal selvfølgelig importeres fra det amerikanske marked.

Vectrex findes som udleje i en "kubikformet" taske, som er ret fed.

Alt i alt, er det at samle udlejeting en utrolig spændende verden, men det kan være svært at finde specifikke ting, så jeg ville anbefale dig, bare at købe alting, du støder på, fordi det ikke er sikkert, du finder det igen nogensinde. Mange ting ser man kun nogen helt få gange. Senere hen, når du har sporet dig mere ind på, hvad du akkurat ønsker at samle, så kan du sælge det fra igen, som du ikke har behov for.

---

Udlejning i Danmark er generelt ikke noget, som mange mennesker har gjort meget i at samle, eller katalogisere, men kort opsummeret kronologisk, hvis du kan bruge lidt baggrundshistorie til noget, er sådan:

NES æra:
- Electronic Fun starter med at leje ting ud. De bruger deres eget logo og deres eget design på tingene.
- Yapon overtager udlejedelen fra Electronic Fun, og "rebrander" i starten, mere eller mindre ved at sætte Yapon klistermærker over Electronic Fun klistermærker.
- Yapon bruger sine egne brand og logoer, så det ikke ligner Electronic Fun længere

SNES æra:
- Yapon fortsætter lidt tid
- Egmont overtager den danske udlejedel fra Yapon.

N64
- Her bliver det lidt rodet, og der er flere forskellige typer af udlejeting, og her ser vi bl.a. Scanbox gøre sit indtog på markedet.

Ovenstående er selvfølgelig et Nintendo eksempel - Sega, Sony og de andres historie kender jeg ikke særlig meget til.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/05-17 16:23 
Det er kun tasker jeg er efter (lige nu)

Jeg har nes/snes/mega drive.
Har set tasker fra n64 og ps1.

Findes der flere fra sega?
Tror ikke der var en til gamecube fra nintendo?
Nok heller ikke ps2?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
anthianthiSkrevet 25/05-17 17:32 
Jeg har sådan en her til salg
Udlejningstasker (videobutik)

Skriv gerne hvis du er interesseret
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 25/05-17 17:47 
Pm sent
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig