X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Virtual Reality - Hvad synes I?


Svar
CamillabtCamillabtSkrevet 25/04-17 09:03 
Jeg er ved, at skrive en eksamensopgave om virtuel reality. Jeg har dermed brug for, at finde ud af hvad du/i synes om det? Hvad gør det værdifuldt? Og kan det gavne mennesker nu og i fremtiden?

Jeg håber at i vil svare på mine spørgsmål :-)

Venlig Hilsen Camilla Thomsen
millenniummillenniumSkrevet 25/04-17 09:17, rettet 25/04-17 09:21 
Wow, virkelig bredt spørgsmål. Har du overvejet af bygge det op som en survey i stedet, så folk ligesom ved hvad de skal svare på, og hvor du kan forberede mere konkrete spørgsmål..? Så får du også mere konkrete svar. :)
F.eks. og folk har prøvet det? Ejer de VR hardware? Hvilken platform (PSVR, Vive, Rift)? m.m.

Mener godt du kan lave en gratis survey i SurveyMonkey: https://da.surveymonkey.com/

Men hvis jeg skal svare lidt...

Jeg har ikke den store tillid til VR, i hvert fald ikke i dens nuværende form. Mest pga følgende årsager:

- Det er social ekskluderende. Meget af glæden ved mobiler, videospil, film og andet skærmunderholdning er muligheden for at kigge på det sammen. Prøv at se en 5. klasse og hvordan de stimler sammen om én skærm og hele tiden kigger på hinandens mobiltelefoner for at se et snapchat, sjov GIF m.m. Eller fem venner som spiller Super Smash Brothers på samme skærm OG kan opleve hinanden kognitive reaktioner imens. VR fjerner denne spontane sociale dynamik. Lidt som at fortælle omgivelserne: "Jeg gider jer ikke".

- Det er vildt svært at finde den faglige værdi i VR. AR virker mere oplagt. At udvide vores reelle virkelighed har IMO mange flere praktiske formål og værdier. F.eks. virtuelle smartboards som hænger på kontoret eller virtuelle monitors på skrivebordet. Der er en masse hardware som egentlig er mest besværligt for os. AR virker mere oplagt som et arbejdsredskab, hvor VR næææsten kun kan fungere som underholdning.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 25/04-17 09:39 
Ville svare med en survey - ellers bliver det for tidskrævende.
j/k
enfenenfenSkrevet 25/04-17 09:52 
Jeg vil også foreslå dig at lave en survey for at få så mange svar som muligt.

Du kan evt. også linke til din survey på xboxlife.dk og pslife.dk.

Jeg har personligt heller ikke den store tiltro til VR. Jeg har ikke prøvet det i nyeste form, men det ser ud til - forventeligt - at have flyttet sig siden det første gang blev forsøgt introduceret tilbage i 1990'erne. Jeg vil hellere sidde med en normal controller og se og spille på et tv.
What is the Matrix?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/04-17 13:54 
Jeg ser det også mest som et stykke værktøj, der har potentiale til at gøre forskellige arbejdsopgaver nemmere at håndtere. F.eks. inden for kirurgi, design, arkitektur og andre fagområder, hvor konkret visualisering kan være gavnligt.

Mht. spil er det simpelthen ikke besværet værd. Det lugter alt for langt væk af gimmick.

Der er sikkert nogle konceptkunstnere, der vil mene, at det kan bruges til tossede ting a al det, vi så i The Lawnmower Man, men hvis man beholder jordforbindelsen, kan man godt argumentere for, at evt. kunne bruges som et terapeutisk redskab i forbindelse med behandling af forskellige psykiske lidelser.

Jeg kan også godt forestille mig, at VR ikke er noget man slipper for i fremtidens køreskoler :D
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig