X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Open Source Scan Converter og andre retro-scalere


Svar
NaieraNaieraSkrevet 03/04-17 02:56, rettet 13/04-17 13:34 
Open Source Scan Converter og andre retro-scalere

Skal den ikke have sin egen tråd?

Vil den være bedre sammen med min Lumagen end min nuværende XRGB mini? Jeg synes den er ret omstændelig at bruge. Bare OSSC + Lumagen er bedre med Neo Geo AES, så skal jeg have skifte... Se hele indlægget
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
105 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
NaieraNaieraSkrevet 25/07-18 13:37 
Hvornår sender du mig i øvrigt Progear? Det må snart være min tur :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/07-18 15:14 
Der er også kommet en CPS2 specifik HDMI-løsning. Hvis man er sådan en type.

https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=59479
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 25/07-18 15:15 
Jeg mangler stadig spillet uanset hvad :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/07-18 15:21 
De havde det kørende inde i Bip bip bar i KBH da jeg var derinde for en måneds tid siden. Det var første gang jeg prøvede det. Det virker, ikke overraskende, helt vildt godt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 25/07-18 15:39, rettet 25/07-18 15:40 
Det er helt klart i den lave ende af Cave-skalaen, men det er et spil det er svært ikke at holde af. Heldigvis har vi en tråd til de spil også :) Så altid gerne mere snak om dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/07-18 21:02, rettet 13/11-18 18:21 
Naiera>
Er det svært at forstå?

Det må du undskylde så er det nok bare mig og varmen som steg mig lidt til hovedet.
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 26/07-18 00:53 
*sætter gryden til popcorn på komfuret*
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Soren47Soren47Skrevet 13/11-18 16:45 
Der er kommet firmware-opdatering.
Den virker til at være ret god:

Changelog:

* automatic input detection feature added
* profile import feature with naming support added
* number of profile slots increased to 15
* GBI 360p presets added
* 512×240 optimized mode added
* some adv. timing parameter limits increased

Link...
NaieraNaieraSkrevet 13/11-18 17:07 
Ja, det skal prøves engang :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Soren47Soren47Skrevet 13/11-18 18:07 
Ja specielt profiler må gøre det en del mere givende at rode med indstillinger. Og så kan man hugge nogen fra folk der er klogere end en selv!
GreaseballGreaseballSkrevet 01/03-19 10:47 
Fik linket til denne her tråd da jeg leder efter de muligheder der er for at koble ældre konsoller op på et nyere TV der kun har HDMI. Jeg vil ikke bruge antenne stikket hvis jeg kan undgå det.

Der findes en del stik der ude. Som dem fra Pound.
https://www.poundtechnology.com/products
De har HD Link til den originale Xbox, Dreamcast, Playstation 2 og SNES.
Der findes sikker også andre mærker, måske. Derfor jeg vil spørger herinde om hvad i kender af forskellige løsninger.
Har også set forskellige løsninger til GameCube.

MegaDrive. Hvad har vi af muligheder der for at smide sådan en på et moderne TV hvor der kun er HDMI?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/03-19 16:28 
Pound-kablerne skulle være ret dårlige. Ringe opskalering og ringing på signalet, så dem ville jeg helt undgå.

Det optimale setup er:
OSSC til alt progressive scan (240p, 480p, 720p osv.) og Framemeister til alt interlaced (480i).

OSSC'en kan også 480i, men ser ikke særlig godt ud (det er dog lagfrit), og Framemeister kan 240p helt fint, men ser ikke helt så godt ud som OSSC'en. FM kan også 480p og 720p, men det ser ikke specielt spændende ud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 01/03-19 17:50 
Har ellers hørt godt om Pound kabler. At de giver et udemærket billede uden at det koster for meget.

Hvad vil du sige det optimale setup med OSSC vil koste?
Siden jeg ikke lige PT ved hvad hverken OSSC eller Framemeister er eller kan. Så spørger jeg lige. Er det bokse hvor man kan sætte flere enheder til eller det noget som er bygget specifik per konsol?
BeanoBeanoSkrevet 02/03-19 01:53 
Jeg fik selv Pounds PS2 kabel/adaptor for et par uger siden men sygdom og andet uforudset livsrod kom i vejen så jeg har ikke nået at lave en ordentlig test endnu. Første indtryk var dog ganske positivt med et par PS1 spil (PAL og NTSC) på min PS2 Slim. Billedet måske lidt blødt men acceptabelt imo. Lag virker også umiddelbart ok men mere test påkrævet.
Forvent ikke noget der slår eller matcher en dedikeret scaler-løsning - ingen options eller scan-lines men også billigere og mere praktisk i sin enkelthed. Håber at få tid til en mere omfattende test snart :)
GreaseballGreaseballSkrevet 02/03-19 19:14 
Jeg vil meget gerne hører hvad du syns om den Beano.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-19 11:39 
Hvad kan man få for en let brugt OSSC med fjernbetjening? Det er første model med HDMI.

Når den ikke gider lege sammen med min Neo Geo særlig godt, så har jeg ikke rigtig så meget at bruge den til :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 31/10-19 12:30 
Dunno, men når du finder ud af det må du gerne sige til ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-19 12:58 
Få din Neo Geo overclocket. Det vil jeg tro løser problemet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 31/10-19 13:03 
Er der nogen grund til at det ikke var nødvendigt med XRGB-mini?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 31/10-19 14:17 
Hvilken indflydelse har det på video-udgangen at maskinen er overclocket?
Og er det en AES-specifik ting?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 31/10-19 14:26, rettet 31/10-19 14:26 
Påvirker CPU krystallen/oscillatoren output frekvensen i en Neo Geo?
j/k
SumezSumezSkrevet 31/10-19 14:49 
Det er ikke unormalt at samme krystal bruges til at clocke begge. Men det vil jo så også betyde at spillene kører hurtigere, tænker jeg?

https://wiki.neogeodev.org/index.php?title=Framerate

Kan så også godt se at den ligger et lille stykke under 60hz. Er faktisk overrasket over at MVS og AES har forskellige clock-frekvenser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-19 15:44 
Præcis :) Og XRGB-mini laver framerate conversion så derpå virker det meste, dog med lidt hakken afhængig af tolerancen på ens TV.

Et overclock kan få maskinen til at køre standard 59.94Hz og hastighedsforskellen i gameplay og musik er utrolig minimal.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/10-19 15:51 
En så lille overclock kan man vel næppe overhovedet mærke?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-19 16:04 
Næ, jeg mærker i hvert fald intet. Men du er nok banned fra Speedruns og sårn :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/10-19 17:01 
Ja, det løber op i nogle sekunder når alt er sagt og gjort :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 01/11-19 03:23 
Det er ikke bevægelsesskygger der er galt på billedet fra min AES. Det er måske bedre at kalde det bleeding, selvom det helt bogstaveligt talt ligner skygger mest. Men det har altså ikke noget at gøre med bevægelse.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-19 12:37 
Ah så du har billede på? Beklager det har du vidst nævnt før :(

Kan du åbne RGB-kablet op (SCART-enden) og tage et billede af hvordan det ser ud indeni?
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/11-19 12:47 
Det er samme problem med tre forskellige RGB-Scart kabler.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-19 13:12, rettet 01/11-19 13:17 
Bruger du nogen form for avanceret sampling til Neo Geo? Nu jeg tænker over det så er min MVS lidt underlig hvis jeg kører Generic 4:3 (standard) hvor nogle pixels i græsset i Turf Masters fremstår alt for tynde. Det er svært at forklare, men måske det er det samme du oplever? Dit lyder dog til at være meget værre :(

Der er settings her, men vær opmærksom på at phase ofte er forskellig fra setup til setup:
http://www.firebrandx.com/OSSC/OSSC%20-%20Neo%20Geo%20Optimal%20Timing.txt
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/11-19 13:21 
Jeg har prøvet rigtig mange forskellige settings. Ingen af dem laver om på det grundlæggende problem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-20 22:09, rettet 18/01-20 11:36 
OSSC Pro

https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=65892
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 20/01-20 09:42 
Den lyder lækker.

Ville være virkelig fedt med en ordentlig boks denne gang, som de har sat i vente :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-20 15:06 
Soren47>
Hej alle sammen,

Jeg roder lidt med Optimal Timings på OSSC'en.Der er heldigvis udgivet nogle fine profiler af Firebrandx, men jeg har nu stadig en del spil der er PAL, fx mine PS1-spil.
Har I fundet nogen på nettet til 50 hz-spil eller selv lavet nogle gode?

Vil gerne selv begynde, men kan ærlig talt ikke helt regne ud hvor jeg skal starte. Virker som om der mangler et bindeled mellem den viden jeg har om konsoller og deres output og så de vejledninger der ligger derude :b

Jeg synes ikke at optimal timings giver ret meget mening for PS1 da maskinen ruller med så mange forskellige opløsninger, nogle gange skiftes der endda undervejs i spillene (SotN og FF7 f.eks.). Så med mindre du vil skifte frem og tilbage mellem profiler dedikeret til hver enkelt opløsning så ville jeg bare holde den på Generic 4:3. Det samme gør jeg med Saturn af samme grund.

NES, SNES, GameCube (480p), Wii, PS2 (480p), Xbox og Dreamcast (VGA) bruger jeg dedikerede profiler til da opløsningerne efter min erfaring ikke skifter, eller uhyre sjældent. Mega Drive er primært 320x224, mens nogle spil eller menuer er 256x224. Her bruger jeg som regel optimal timing alligevel da det næsten helt fjerner MD1 jailbars :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 22/05-20 13:12 
Jeg endte med at rode en masse med OSSC'en i går, og endte med at kunne indstille lidt bedre. Lige først synes jeg ikke ligefrem menu-systemet giver supermeget mening.

Har også blot taget generic 4:3 i 4x til PAL PS1- spil. Det giver alligevel et fint resultat :)
Bruger også optimised 320x224 og 256x224 til Sega Mega/Master System. Synes det blev ret pænt. Det resterende... flicker? .. må blot være kabling eller det interne der gør signalet lidt mudret.

Efter jeg brugte 240P Test Suite på Mega Drive, var det en del nemmere at se at ens ændringer på OSSC'en faktisk gjorde noget.

NES er virkelig pænt med optimal timings! :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-20 13:14 
Det “flicker“ du omtaler skyldes ikke at du ikke har indstillet Phase vel? Her er et checkerboard pattern virkelig brugbart.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 22/05-20 13:19 
Nej, har indstilling sampling phase. Og ja, det ser rigtig fint ud på checkerboard pattern :)

.. Generelt er det lidt svært at snakke om diverse "mindre" grafik-problemer. Det er svært at tage billeder/video af det, og hvordan skelner man mellem hvad "flicker", "grums", "støj" osv er :b
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-20 13:28 
Det kunne godt lyde som kablerne så. Synes ikke jeg har mere af de slags end jeg har på NES/SNES :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 12/08-20 10:05 
Hvor køber jeg OSSC billigst, og skal jeg vente på Pro, eller er det ligegyldigt?
Skal bruges med MegaDrive, Saturn og Dreamcast.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 12/08-20 10:27, rettet 12/08-20 10:28 
Jeg hører hele tiden om features i Pro som jeg gerne ville have haft, så det er nok en god idé at vente på den. Især hvis du regner med at køre interlaced stads.

Jeg er ikke sikker på at det er en god idé at købe den andre steder fra end direkte fra videogameperfection.com (der heldigvis sender fra Europa). Godt nok er den "open source", men der findes alligevel et bjerg af Kina-kloner derude der bruger VGP's branding uden licens, og som efter sigende er noget bras, selvom de ikke er meget billigere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/08-20 11:47 
Jeg udskifter selv min med en Pro når den kommer for HDMI input og potentielt bedre deinterlacing på sigt. Det virker ikke som noget der er super kritisk for de maskiner du vil bruge den sammen med.

Pro bliver også en hel del dyrere som jeg forstår det. Du kan evt. købe min gamle når jeg anskaffer Pro’en hvis du kan vente så længe :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 08:34, rettet 15/03-21 08:34 
Hvor køber man "bedst" en OSSC i EU i dag?

Jeg har fundet videogameperfection.com (Irland) men er der andre forhandlere som kan anbefales?

Eller er Pro værd at vente på?
slk486slk486Skrevet 15/03-21 09:04 
Det er ikke til at vide hvornår Pro'en er klar. Køb fra VGP, så du støtter den originale "opfinder" :)
j/k
SumezSumezSkrevet 15/03-21 09:27, rettet 15/03-21 09:28 
Ja, køber du fra VGP, køber du fra "kilden". Mange af de billigere man kan finde på f.eks. eBay er kina-kopier der, på trods af at produktet er open source, udgiver sig for at være lavet af VGP, men er af betydeligt ringere kvalitet. Har set Marqs brokke sig over dem førhen, da de får supportforespørgsler på dem.

Jeg tror Pro'en er værd at vente på, men du skal nok også regne med at den kommer til at koste mindst 4-5 gange så meget, så det er en lidt anden målgruppe.

EDIT: Så lige at mit indlæg er næsten identisk med det jeg skrev længere oppe. :) Heldigt at min hukommelse er i orden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 10:36, rettet 15/03-21 10:58 
Tak for input :)

4-5X pris lyder vildt - hvorfor så meget dyrere for Pro? Er det ikke "kun" en bedre FPGA og HDMI input som fordyrende komponenter?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-21 12:43, rettet 15/03-21 12:50 
2-3 gange så meget synes jeg at have læst prisen vil blive.

“On the price side we've now received some initial quotes which indicate the sale price could settle somewhere on $350-550 range. The final number largely depends on which kind of case is designed/customized and how many units are manufactured at once.”

Marqs heri tråden:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=65892&start=780
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 12:51 
Så går jeg efter amatørversionen. indtil videre :)
BeanoBeanoSkrevet 07/04-21 18:42 
Fik anskaffet mig en OSSC, dog uden remote som stadig er undervejs. Er der en måde man kan opdatere firmwaren uden remoten, evt. via. BTN0/1?
SumezSumezSkrevet 07/04-21 22:01 
Prøv evt. andre remotes i husholdningen, selvom knapperne muligvis ikke gør helt det samme som de "officielle", er der flere der virker, man skal bare lige lede efter funktionerne.
Jeg havde selv en LG fjernbetjening der fungerede, brugte den til at programmere en "learning remote" til de rigtige knapper.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/04-21 10:14 
Remoten kommer nok om et par dage, med lidt held, så jeg venter bare så. Tak for input :)
105 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig