X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store NDS-tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 14/03-17 11:00, rettet 14/03-17 13:12 
NDS nærmer sig IMO retro-stadiet. Sjovt nok kan jeg mærke min interesse for NDS stiger igen, efter et lavpunkt da der gik 3DS hype i det hele. Men, NDS er stadig en super fed konsol, især DS Lite som jeg synes er perfekt afbalanceret: Knivskarpt stilrent design, næsten som en Mac, god størrelse og bagud-kompatibelt med GBA spil.

Er begyndt at genindhente de spil som jeg "manglede" dengang eller "kom til" at sælge med efterfølgende fortrydelse. Jeg synes, groft sagt, at NDS spil kan opdeles i tre grupper:

Skrald:
Hold kæft hvor blev der udgivet meget lort på den, særligt fordi så mange børn havde en NDS og var easy targets for dårlige licensspil med Disney-logo eller cartoon network på. Disse skralde-titler forurenede virkeligt markedet, og gjorde det uinteressant for børn at spille Nintendo, hvis deres forældre ikke vidste bedre. Det er en stor pulje af farverige covers med "avoid!" mærkater på.

Innovation:
Der blev virkelig udgivet en gruppe meget nytænkende, kunstneriske spil eller abstrakte eksperimenter. F.eks. Project Rub, Electroplankton eller Meteos. Synes disse er værd at eje, for det var ofte koncepter custom designet til NDS, touch screen og stylus pen, og er derfor ikke gentaget siden.

Mainstream:
Og så var der alle de store titler: Nintendos egne Mario, Mariokart, Zelda, Pokemon, Professor Layton, Phoenix Wright m.v. De store high production value spil, som man bare skulle eje og var sikre køb, men måske - pga kompleksitet eller engelsk tekst ikke var så velegnede til mindreårige (de fik skrald).

Jeg er især på jagt efter de "skjulte mesterværker" i NDS markedet. Hvilke oversete spil som ikke blev solgt i BR, men som var overraskende gode og samleværdige spil. (Contra 4?...)
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 14/03-17 16:11 
Spil som jeg kan li på DS ud over nintendo IP:
Aliens: Infestation
Black Sigil
Contra 4
Radiant Historia
Star Wars: Episode III
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 14/03-17 17:50 
Jeg kan anbefale Tomb Raider: Underworld, samt Still Alive DS (Portal i 2D, homebrew) og WarCraft Tower Defense (WarCraft 3 tower defense, homebrew)

WarCraft Tower Defense
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 14/03-17 18:17 
Fedt, tak. Der er vidst nogle guldfund hist og her, som ikke er så kendte. Også Alice in Wonderland skulle være en overset perle.

Senest fik jeg:

Aliens: Infestation
Electroplankton
Puzzle Quest
Meteos Disney Magic (så datteren kan få godt puzzle i et Disney skin)

Også Super Princess Peach er lidt af en Nintendo underdog man burde eje.
The medium is the message.
--Skrevet 14/03-17 18:41 
Er du til shmups, så kan de 2 Nanostray spil og Ketsui også anbefales. Derudover er der også Geometry Wars, Orces & Elves, Trace Memory, Metal Slug 7 og de 3 Castlevania spil, som måske kunne have interesse.
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 14/03-17 18:51, rettet 14/03-17 18:51 
Husk der er en bedre port af metal slug 7 på psp som er metal slug xx
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 14/03-17 21:59 
Er Star Wars Episode III virkelig godt...? :-I
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/03-17 22:31 
Det er en fantastisk mængde gode RPGer på den:

Chrono Trigger
Dragon Quest V
Inazuma Eleven
Solatorobo
Suikoden Tierkreis
The World Ends With You

Ud over det vil jeg til hver en tid også anbefale Retro Game Challenge. Det er virkeligt, virkeligt godt.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/03-17 06:03 
millennium>
Er Star Wars Episode III virkelig godt...? :-I

Jeg kan godt li det, 2d beat em up, med shooter i det.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 15/03-17 08:46 
Lavede en tråd til de oversete perler på DS'en for nogle år siden. Den platform er virkelig en guldgrubbe for den slags, trods den absurde overflod af shovelware den også har måttet stå model til.

http://www.playright.dk/forum/emne/34245-en-hyldest-til-ds-og-skjulte-perler
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/03-17 09:04 
Det er nok et godt tidspunkt at erhverve sig de skjulte perler, for NDS spil kan findes på loppemarkeder, ebay og brugtspilbutikker til ofte latterligt små priser. Måske netop fordi der var så meget shovelware som er skide svært for sælgere at slippe af med.

Mange af dem er ret standardudgivelser, men enkelte stikker ud med lidt ekstra kærlighed fra distributørernes side. F.eks. Professor Layton som har lidt lækkert artwork, eller Electroplankton som har et blåt-shiny cover og en 60 siders (!) manual med tegninger og hyggelæsning fra Toshio Awai.

Contra 4 står højt på min must-buy liste nu.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/03-17 09:08 
Personlig favorit er også SNK vs Capcom Card Fighters. Ikke at det er et fantastisk spil, men jeg kan bare godt lide at lære om alle de dér obskure karaktere fra deres klassiske spil.
millenniummillenniumSkrevet 15/03-17 09:10 
Og indrømmet: Jeg har spillet Brain Training til jeg skammede mig. :-D

Blev alt for klog for mine omgivelser, så måtte skære ned på det.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 15/03-17 09:21, rettet 15/03-17 09:22 
millennium>
Det er nok et godt tidspunkt at erhverve sig de skjulte perler, for NDS spil kan findes på loppemarkeder, ebay og brugtspilbutikker til ofte latterligt små priser.

Det er virkelig småt med de skjulte perler disse steder. Men hvis du er vild med spil der handler om hunde, katte, heste og make-up så er det rent slaraffenland.
GameStops brugtsalg kan af og til resultere i nogle spændende titler, og priserne er i "vi skal snart af med det her lager"-kategorien.
Ellers er Amazon.co.uk resellers et godt sted at kigge. Fordi priserne er så lave som de er, kan de nemt underbyde eBay, da dem med de laveste priser altid kommer øverst på Amazon's lister.

millennium>
Contra 4 står højt på min must-buy liste nu.

Contra 4 tændte mig af til at starte med, men efter at have kæmpet mig igennem det kan jeg kun sige at det er asindigt godt, og et must-have.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/03-17 09:30, rettet 15/03-17 09:34 
Contra 4 ser dog ud til mest at befinde sig i US. :-/

Men ja - Amazon resellers er også værd at tjekke...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 15/03-17 09:40 
Contra 4 er kun udgivet i US. Men det er heldigvis ikke dyrt endnu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-17 09:51 
Er du opmærksom på problemet med piratkopiering når du køber på eBay og Amazon millennium? Jeg ville personligt undgå at købe derfra. Det gælder egentlig også DBA og andre steder man køber brugt. Jeg ville kun købe fra folk der har forstand på det eller ordentlige butikker det stadig har spillene på lager.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 15/03-17 09:57, rettet 15/03-17 10:01 
Har aldrig hørt om piratspil på Amazon, er det virkelig et problem? Og er der virkelig nogen der laver piratudgaver af alle de små NDS-titler som typisk koster mellem 10 og 70 kr brugt (det er kun disse jeg ville benytte Amazon til, alt andet er billigere på eBay)?
Hvad findes der overhovedet af reelt "dyre" NDS-spil udover Ketsui?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/03-17 10:27, rettet 15/03-17 10:30 
Ja, jeg ser jo ofte billeder af hele spillet, med manuel og alt. Og tjekker seller's ratings, både på ebay og Amazon. Hvis de er kendte for piratkopier, så får de ikke gode ratings.

Og så undgår jeg konsekvent spil der bliver solgt fra Rusland, Grækenland eller Cypern. :-D Kender mange der er kommet hjem fra græske sommerferier med et "100 games in 1" cartridge til NDS.

Dem jeg har købt på ebay er 100% originaler fra sælgere med mange, gode ratings.
The medium is the message.
--Skrevet 15/03-17 15:33 
I tilfælde af du kan bruge det til noget, lavede jeg en video vedr. NDS bootlegs, efter jeg selv anskaffede mig sådan et spil for år tilbage.

Sådan spotter du Nintendo DS bootlegs / kopispil
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 31/03-17 10:42, rettet 31/03-17 10:45 
Lige et tip: Coolshop har stadig masser af DS titler til salg (også meget skrald), ofte til latterligt små priser og med gratis fragt. Jeg købte Alice in Wonderland til en flad 50'er, pga en videoblog som erklærede det som en overset lille spilperle. Det er ret spøjst, æstetikken er klassisk ekspressionistisk og det er en form for 2D puzzle adventure. Har ikke spillet det sååå længe endnu, men det folder sig fint ud som et godt, lille spil.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 06/04-17 08:31 
Det greb lidt om sig... :D Efter jeg fik en svaghed for at høste de manglende DS titler, så er det blevet til:

Alice in Wonderland (Interessant og heldigvis kun "inspireret" af filmen.)
Pokemon typing adventure (Måske hult, men høj produktionsværdi - og så kan børnene også lære blindskrift)
Puzzle Quest (fy for - det er vanedannende)
Electroplankton (Spøjst "spil" men må altså også fremhæve hele dets package. Lækkert cover. Sikke en manual..!!!)
Civilization Revolution (elsker grundspillet og det er en god mobil version)

Last, but not least...

Tetris DS (Hands down, det er en FED udgave af Tetris. Blandt den bedste jeg har prøvet)
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 06/04-17 10:01 
Ja, det var tider da man rent faktisk fik brugbare manualer med til sine spil.

Tetris DS er ret fedt, men jeg synes det er ærgerligt, at du ikke kommer til at opleve online-delen, for det fungerede voldsomt godt, synes jeg.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 06/04-17 10:04 
Tetris DS er en fed multiplayer udgave af Tetris :D det er nok den dårligste singleplayer udgave jeg overhovedet har prøvet, til gengæld.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 06/04-17 16:46 
Så er du virkelig gået glip af nogle MEGET dårlige SP Tetris udgivelser... :-D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 06/04-17 17:04 
Det kan godt være at Tetris Worlds tager kagen i sidste ende, men det der plager det er de samme problemer som Tetris DS har. Ellers ved jeg ikke hvad det skulle være :) Jeg vil hellere spille Tetris på C64 eller Ti-82 end DS'udgaven i single player :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 06/04-17 18:45 
Hvad fejler DS spillet? Er bare nysgerrig ;)
SumezSumezSkrevet 07/04-17 14:58, rettet 07/04-17 15:00 
Nævner de i tråden omkring Tetris, men det ville nok ikke være upassende med en opsummering. :)

Spillet gør brug af flere elementer, der gør det nærmest umuligt at "tabe". Tetris er jo sådan et spil hvor man konstant kæmper for at overleve mens man presser så mange point ud af det som muligt, hvilket bliver sværere i takt med at spille bliver hurtigere. Men i den almindelige single player mode ("Marathon") er det nærmest umuligt at tabe spillet, såfremt man gør brug af alle de værktøj spillet stiller til rådighed:

- Du har hele tiden seks previews, samtidig med at randomizeren er ekstremt forudsigelig (den bruger "bag"-metoden, hvilket betyder at alle syv brikker benyttes inden posen rystes og de samme 7 kommer igen), dermed skal du aldrig arbejde med uforudsigeligheden i hvad du kan risikere at få tildelt (efter min mening en stor del af Tetris)

- Du kan vælge at "gemme en brik til senere" ved tryk på en knap, hvilket i stor grad fjerner konsekvensen ved at have en dårlig stack, og man kan slippe afsted med langt ringere stacking-evner. Synd i et spil der ellers kendetegnes ved at have uendelige nuancer i hver meget man kan udvikle sine evner

- Du kan holde en brik "aktiv" bogstaveligt talt for evigt, da den aldrig vil låse sig fast så længe du kan rotere den. Placér den et sted hvor der ikke er noget i vejen for at rotere den, og du har uendelig meget tid til at beslutte dig om hvor den skal placeres. Resultatet er at hvor hurtigt spillet lader til at køre ikke har nogen reel effekt, og udelukkende er kosmetisk. Dette kan endda gøres med den kvadratiske brik som er 100% ens i alle fire "rotationer"! Jeg ved det lyder absurd, men det er ekstremt nemt at gøre, og fjerner al udfordring fra spillet. Hver gang jeg har demonstreret dette for nogen har de forstået mine pointer imod spillet med det samme. :P

- Rotationssystemet tillader en helt absurd (og ofte virkelig uintuitiv) grad af bevægelsesfrihed. Flere situationer tillader tilmed at dine brikker klatrer opad. Konsekvensen her er at spillets hastighed heller ikke har den store begrænsning på HVOR du kan placere dine brikker, og igen er formålsløst. Dette er direkte modsat både NES og TGM udgaverne af Tetris, hvor du er nødt til at justere din stacking taktik i forhold til hvor hurtigt brikkerne falder, før det overhovedet er realistisk at kunne overleve.


De to øverste pointer gælder næsten alle nye udgaver af Tetris, og der findes flere eksempler på gode implementeringer der gør brug af begge, f.eks. 40L sprints i Nullpomino og TGM3. Men fælles for de to er at de belønner spillerens hastighed, og at gøre god brug af de værktøjer mens man spiller ekstremt hurtigt er stadig svært. Om man kan lide det er en smagssag - personligt foretrækker jeg Tetris som puzzle-spil fremfor et speedrun-spil, men der er ingen tvivl om at i et spil som Tetris DS hvor hastigheden ingen rolle spiller pga. de to andre pointer, gør det ikke noget godt for nogen.
Der er mange andre kritikpunkter, men så bliver det virkelig Tetrisnørdet. Den slags vil jeg overlade til http://kitaru.1101b.com/writings/]Kitaru[/LINK]" target="">Kitaru :P

Tetris DS har nogle rigtig fede multiplayermodes, og i og med at man i disse spiller imod en anden der har glæde af de samme fordele, fungerer det rigtig godt. Men singleplayer er som nævnt gjort fuldstændig formålsløst. Jeg HAR prøvet at spillet "endless" mode for at se hvor længe jeg kunne holde det kørende, men har kun slukket det pga. kedsomhed. Det er bogstaveligt talt endless, og man skal VIRKELIG være træt for at tabe den mode. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 07/04-17 15:18, rettet 07/04-17 15:21 
Som altid en lang og grundig gennemgang fra Sumez, men alligevel vil jeg kategorisere det som "acquired taste", fordi de problemer som du fremhæver også tilfører Tetris en ny form for "demokratisering" af det gamle spil. Det er mere inkluderende for nye spillere og nye generationer, mens de gamle Tetris-or-die veteraner helt sikkert har deres NES cart i favnen og værner om "den ægte vare". Det kan man ikke tage fra dem.

At tilføre den klassiske spil-mode de nye elementer (så som de seks previews) og et mål på 200 linjer, skaber en ekstra mild start som mere gradvist udvikler sig til en udfordring med et mål, som ikke er umulig med stadig meget, meget hård. Måske mere motiverende og mere inkluderende, afhængig af hvem man spørger. De har truffet nogle valg, for ikke "bare" at gentage historien, og IMO har det været kompetente valg.

Kan huske jeg også ejede Tetris Party Deluxe, og det var jeg ikke mange dage om at afskaffe igen. :) Bras!
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 07/04-17 17:08, rettet 07/04-17 17:11 
@sumez: Takker for den fine udredning ;)
SumezSumezSkrevet 07/04-17 17:15, rettet 07/04-17 17:15 
@millennium
Den påstand kan jeg desværre ikke bare lade stå. :P Du mener det selvfølgelig godt, og jeg vil give dig ret mht. de første to af mine pointer, hvilket jeg også selv nævner - de kan bruges fornuftigt, hvis der balanceres på andre områder. Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har nogen problemer med at spillet gøres mildere, jeg har et problem med at det savner en udfordring der er tilpasset det (hvilket multiplayerdelen er).
Men en gameplay-mekanik der giver dig uendelig tid til at foretage dig valg - kan du forklare hvad formålet er med at spillet "bliver hurtigere", når det ikke gør noget sværere? Der er ikke nogen "mild start som gradvist udvikler sig", der er ikke nogen "meget, meget hård" udfordring - havde der været det, ville jeg give dig ret. Men spillet starter mildt, og bliver ved med at være det.

Det lyder også meget pænt når du siger det på den måde at spillet bliver mere "inkluderende" for folk der ikke er "veteraner", men det er jo ikke det der sker. :)
Jeg har aldrig hørt om nogen der ikke vil spille Tetris fordi det er "for svært". Alle kan finde ud af Tetris på et eller andet niveau, men der er forskel på hvor længe man kan overleve spillet. Men det smukke er at folk der ikke er så gode til spillet spiller de langsomme baner og bliver game over indenfor højst 10 minutter, mens folk der er rigtig gode til spillet spiller de hurtige baner og bliver game over indenfor højst 10 minutter. Spillet har altid været super tilgængeligt for folk på alle niveauer. Det eneste de har ændret ved at tillade at man nøler og roterer sine brikker i en evighed, er at udjævne bundniveauet så en person der overhovedet ikke kan finde ud af spillet kan få ca. ligeså mange point som en Tetris-ekspert, og spillet dermed ikke længere belønner evner til spillet.


Jeg ser det som et "problem" fordi det er et fuldstændig abstrakt spil hvis eneste fokus er at måle dine evner til at spille det. Det er ikke et JRPG hvor du kan mashe dig gennem for at se slutningen, og vurdere spillet på historien fremfor kampsystemet, det er det score-drevet spil hvor scoren essentielt er ligegyldig, fordi alle kan maksimere den hvis de er tålmodige nok til at https://www.youtube.com/watch?v=KcCvuhSl44c]spille spillet i 12 dage[/LINK]" target="blank">spille spillet i 12 dage. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 09/04-17 08:39 
Well, uanset hvor meget jeg roterer brikkerne, så kommer jeg ikke i nærheden af 200 lines. :D Min rekord er 113.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 09/04-17 12:50 
Det er lykkedes mig at nå 200 linier, men det er bestemt ikke nemt. Sumez får det til at lyde som piece of cake, men det kommer godt nok an på hvor meget Tetris-træning man har.
millenniummillenniumSkrevet 09/04-17 22:59 
Rettelse: 123 lines :D
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 01/05-17 23:17 
+6 linjer. :D
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig