X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Et par husråd mod tandpine!


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/03-17 17:10, rettet 06/03-17 18:02 
Der er vel ikke meget værre end at få tandpine op til lanceringen af en ny (hybrid)konsol ;P

Oplevede den værste tandpine (kindtand i overmund) i længere tid lige op til lanceringen af Switch :/

Det mest fornuftige ville nok bare være at få bestilt tid hos tandlægen - især hvis det ikke går over.

Men tandlægeskræk, stædighed eller andet kan modvirke tandlægebesøg.

Har indtil videre næsten kun spillet Switch (Zelda) med tandpine :(

Jeg har dog forsøgt at lindre smerten (midlertidigt) med "husråd"...det har givet lidt større succes end forventet med to forskellige, naturlige midler, så det vil jeg dele her til info:

*GRØN TE*

Jeg har tjekket mange "husråd" igennem på nettet - ud over at tage en Panodil/Kodimagnyl i ny og næ - og grøn te dukkede ofte op. Det gav en midlertidig lindring i nogle timer, hvor man nærmest følte tandpinen var 100% væk.

Men følgende havde en længerevarende (lindrende) effekt (nok til at jeg pt har droppet panodiler - nogen anbefaler Ipren/Ibuprofen i håndkøb som noget af bedste mod tandsmerter kombineret med fx Panodil, men det har jeg ikke prøvet - og overvejer det slet ikke nu).

*TIMIAN*

Timian er lige nu min bedste ven. Det har efter sigende en antiseptisk virkning, som kom til gavn for bl.a. soldater under 2. verdenskrig.

Efter adskillige nætters opvågnen pga. tandsmerter valgte jeg den ene nat at lægge 2-3 teskefulde (økologisk) timian (med pege-/tommelfinger!) over bagerst i den side af munden med tandsmerten (ikke på selve tanden da det kan irritere den!).

Virkningen overraskede mig - sov igennem uden at mærke til tandsmerten. Spyttede timianen ud dagen efter og mærkede intet - ud over lidt kriller i halsen - til tandsmerten (dvs fornemmede ikke at den var væk, men den var nærmere som en "sovende fod/arm").

Tandsmerten vågnede så småt op ud på aftenen, men slet ikke på samme måde som før anvendelsen af timian.

Jeg prøvede igen i nat med timian i mundhulen og sov igennem. Det er først nu i skrivende stund, at tandsmerten gør sig lidt til kende igen (men på en decideret udholdelig måde).

Så timian...

Et mirakelmiddel mod bl.a. tandsmerter (alt efter tandskade)? Jeg er overbevist indtil videre! :)

(Og nej, har ikke tænkt mig at udsætte tandlægen forever, men hvem hader ikke uforudsete udgifter!?)

PS: Den timian, jeg købte, er økologisk og produceret af Natur Drogeriet. Noget fra den lokale Fakta/Netto kan sikkert også gå an, men tvivler på, at evt kemisk forbehandlet timian er lige så effektiv.

Natur Drogeriet Timian Have Ø (40 gr)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
PapandPapandSkrevet 06/03-17 20:54 
Det plejer at være økonomisk fornuftigt at prioritere tandlægebesøg. Det kan hurtigt blive voldsomt dyrt at trække den.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/03-17 21:23, rettet 06/03-17 21:42 
Enig (more or less), men Switch er jo lige udkommet og "trak" lidt i budgettet :/

Det var nu også mere et indlæg med anbefalinger til at modvirke akut tandpine, indtil en tandlægeaftale eller andet lægebesøg er i hus. Der kan også ligge andet bag tandpine end tandskade (men for mit vedkommende er det klart, fordi jeg har "gået og trukket den" pga. et tidligere tilfælde med et tandlægebesøg, der bare gjorde tingene værre - visse tandlæger kan desværre være mere inhabile end forventet i en officiel praksis).

Jeg tror mange er mere tilbøjelige til at ty til smertestillende piller end at overveje "naturlige husråd" (der nok kræver mere eksperimenteren for at finde frem til det mest effektive til at modvirke den givne smerte).

In any case, at gå til tandlæge er ikke altid den sikre (ud)vej (men igen: nok baseret på ens egen tidligere erfaring med tandlæger - for nogen er årlige tandrensninger tilstrækkeligt, for andre handler det om at børste tænderne rigtigt/grundigt sammen med brug af tandtråd, tandstikkere, tyggegummi med fluor/xylitol...men vi er nok flere, der har været for længe om at blive 100% bevidst om de ting på vej ind i voksenlivet, hvor det kan være for sent, hvis mange skader er sket, da man var yngre).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Per SPer SSkrevet 07/03-17 00:21 
Et godt råd: GÅ TIL TANDLÆGEN!
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/03-17 02:07, rettet 07/03-17 02:20 
No shit, Sherlock ;)

EDIT: "Natholdskomik"
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
BeanoBeanoSkrevet 07/03-17 07:59, rettet 07/03-17 08:08 
Tandpine kan komme af ikke at gå til tandlæge, men sandelig også af at gå til tandlæge. Sidste år fuckede min (nu ex) tandlæge en tand op ifm. en "rutinebehandling" som betød mange måneder med følgesmerter, manglende søvn og bøvl med andre tandlæger som ikke kunne finde problemet. Gik derfor og spiste panodiler som slik i flere måneder. Ikke noget der hjalp på min tandlægeskræk :O
dchangdchangSkrevet 07/03-17 09:46 
Ellers plejer 600 mg Ipren/Ibuprofen at gøre tricket her. ;-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/03-17 14:42 
@Beano

Exactement - en i min familie har prøvet tilsvarende i en lokal tandlægepraksis. Tandlægen var ellers ikke lige "skudt ud" af tandlægeskolen, men meget erfaren og f*ckede noget op, der burde have været en rutinebehandling (bl.a. unødvendige tandudtrækninger!). En af pågældendes kolleger - en nyuddannet tandlæge! - opdagede senere fejlindgrebet :/

Jeg kom selv i samme tandlægepraksis og droppede den - så jeg skal have valgt en ny (pudsigt nok arbejder den dengang nyuddannede tandlæge, der opdagede fejlindgrebet, nu i en anden, spritny tandlægepraksis).

@dchang

Bivirkninger? Har aldrig taget Ipren/Ibu.

"Hurtige piller" er jo vejen frem for mange, men bivirkninger er altid en risiko.

Jeg ville derfor sætte lidt fokus på naturens egne midler, der endelig ikke skal undervurderes.

*Timian*, siger jeg bare. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
dchangdchangSkrevet 07/03-17 18:40 
Ingen nævneværdige bivirkninger ved Ipren/Ibuprofen, samme som Panodil, men bedre til muskelsmerter/tandpine m.m.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig