X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Beslutninger vs. traditionelt gameplay


Svar
jaesjaesSkrevet 25/02-17 12:23, rettet 25/02-17 12:29 
Jeg er relativt træt af traditionelt/spilmekanisk gameplay forstået på den måde, at jeg stadig kan lide mange af de samme genrer som tidligere, men gennemsnitlig spiller jeg kun ét spil per genre om året. Jeg synes ganske enkelt, jeg har prøvet det meste af hvad shootere, platformere osv. kan tilbyde. Jeg er formentlig i undertal, da mange er større vanedyr end mig, men for mig føles traditionelt gameplay tit som 95% gentagelser.

Det har fået mig til at tænke på, at flere spil kunne låne fra strategispil og interaktive film som Heavy Rain og lade spilleren vælge mellem at få fingrene i fadet eller tage beslutninger på et mere planlægningsmæssigt niveau.

Et eksempel på hvad jeg mener (jeg vælger action-adventure som genre):

Som regel kan man ikke tulle rundt i spilverdenen uden konstant at blive kastet ind i kamp. Hvad nu hvis man kunne hyre et team og give hver person overordnede kommandoer ala "være agressiv", "vær defensiv" osv.? Den slags kommander er ikke nyt, men når kampen starter kunne man vælge 1) selv at deltage, 2) holde sig på afstand og observere (og evt. give ordrer), 3) "skip", hvor man lige så 5 sekunder af kampen for stemningens skyld og derefter fik resultatet.

Men det skulle blot være én måde at forholde sig til fjender på. Der kunne også være områder i spilverdenen, hvor der aldrig/sjældent er fjender, så man kan planlægge at bruge disse ruter. For at bevare interaktiviteten kunne der jævnligt være flere puzzles og karakterer at tale med disse steder. Det kunne overføres til andet, så man fx kan vælge ruter med mindre eller ingen platforming/parkour og stealth.

Beslutningskonceptet kunne også strække sig til andre dele af spillet. Dialog-valg er åbenlyst, da det allerede er brugt i mange spil, men hvis flere spil fortalte sin historie mindre åbenlyst, kunne det også lede til flere beslutninger, og dermed interaktivitet der ikke er traditionelt gameplay. Så i stedet for, at man får en quest marker, hvor man møder en person, der ævler en bid af historien ud, kunne man bruge mere tid på selv at finde ud af, hvad historien går ud på - hvor man skal hen, hvem man skal tale med osv. Historien ville føles som en puzzle, og dermed automatisk mere interaktiv.

Har andre tænkt noget lignende, eller på andre alternativer til traditionelt gameplay?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/02-17 10:44 
Det lyder som om, at du skal spille Dishonored :D
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 26/02-17 19:11 
Det er ikke utænkeligt. Tak. Eller måske det kommende Prey :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig