X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De korte og gode spil


Svar Sortering
millenniummillenniumSkrevet 10/01-17 08:53, rettet 10/01-17 08:55 
Mens FarCry, Final Fantasy, GTA og andre AAA produktioner ligger i snittet mellem 20-30 timers spilletid for at se rulleteksterne, så synes jeg der er opstået en tiltrængt underskov af virkelig, virkelig gode, kortere spil. Måske en arv efter fortidens actionspil, som i højere kun gennemføres hurtigt, mens det var sjovere at gennemføre dem flere gange, hvorimod det nogle gange kan være svært at komme igang med en Tomb Raider eller Dishonored, fordi de kræver mere af min tid.

Der er nogle typiske symptomer:

- Ofte eksklusive download-spil (men intet krav).
- Ofte mere artistisk og eksperimenterende
- Ofte med nytænkende spilmekanik
- Ofte fra indie branchen eller mindre studier.
- Ofte med et prisleje mellem 100-200kr

Og så tager det ofte et sted mellem 3-5 timer at nå frem til finalen, hvilket vil sige, at der er stort potentiale for at bestå spillet i ét stræk, fremfor at brække historien over i bidder.

Jeg er personligt meget glad for disse korte spil, som ser ud til at finde sin egen form i markedet. De passer bedre til mine muligheder for at spille (med arbejde og familie kan jeg ikke klatte 18 timers spil væk på en weekend), og så får jeg simpelthen mere adspredelse fordi jeg hurtigere er videre til det næste spil.

Jeg siger: Flere af den slags, tak!

Hvad har jeg for eksempel på min liste over ovennævnte...?

- Brothers: A tale of two sons (fornyligt gennemført)
- Journey (gennemført to gange)
- Limbo (gennemført)
- Unfinished Swan (gennemført to gange)
- Steamworld Dig (gennemført)
- Mighty Switch Force (gennemført - er i gang med 2. omgang).
- Superhot (på min to-buy liste)
- Firewatch (også på min to-buy liste).
- Inside (især på min to-buy liste)

Havde det været AAA spil med 20-30 timers varighed, have jeg slet ikke fået så mange forskellige spiloplevelser.

Er der flere stærkt anbefalelsesværdige spil i den kategori af spil med < 5 timers længde...?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 10/01-17 09:29, rettet 10/01-17 09:31 
Shovel Knight!

Gone Home
Thomas Was Alone
Contrast
j/k
WehnerWehnerSkrevet 10/01-17 10:04 
Everybody' Gone to the Rapture
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 10/01-17 10:23 
Åh ja, Shovel Knight har jeg også liggende derhjemme. Troede det tog lidt længere tid at gennemføre det.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 10/01-17 10:42, rettet 10/01-17 10:42 
Fair nok - det kan nok snige sig op på 4-6.5 timer, når alt kommer til at :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 10/01-17 10:53, rettet 10/01-17 10:58 
Nu er jeg så vokset op med C64 og City's spillehal, hvor fællestrækket var, at spillene ikke kunne arkiveres undervejs. (Først da jeg fik en 1541 til C64 var det muligt, og så kom Bard's Tale og Ultima m.v.). Så den første generation af spillene havde den naturlige tekniske begrænsning: Det skulle nødvendigvis kunne gennemføres i ét hug. Så blev spillene udviklet omkring denne begrænsning, og i stedet gjorde man det attraktivt at gennemspille det flere gange.

I dag gør save-files det muligt at proppe uanet længde på spillene, mens det bliver en kold dag i helvedet den dag jeg får lyst til at spille FarCry3 igen.

Håber derfor korte, gode spil vinder større territorium fremover.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 10/01-17 11:46 
Problemet er så, at man glemmer hvad der er sket og er nød til at starte forfra alligevel ;)
j/k
spectrespectreSkrevet 10/01-17 11:46 
Hvis det skal være lidt mere action packed end storydriven walking simulators så kan jeg anbefale Ducktales Remastered og Double Dragon Neon. De tager begge ca. 3 timer at gennemføre
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 10/01-17 11:57 
millennium>
Åh ja, Shovel Knight har jeg også liggende derhjemme. Troede det tog lidt længere tid at gennemføre det.

Jeg ville i hvert fald ikke snyde mig selv for "New Game+", som er hvor spillet for alvor spiller som det skal. Første gennemspilning er træningshjul. Ikke at NG+ er meget sværere, men det er en langt bedre oplevelse at klare det uden checkpoints og healing items bag hvert hjørne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/01-17 12:05 
Pop them checkpoints!
j/k
slk486slk486Skrevet 10/01-17 12:06 
spectre>
Hvis det skal være lidt mere action packed end storydriven walking simulators så kan jeg anbefale Ducktales Remastered og Double Dragon Neon. De tager begge ca. 3 timer at gennemføre

Ja, Double Dragon Neon er overraskende nok ganske godt :)
j/k
SumezSumezSkrevet 10/01-17 12:11, rettet 10/01-17 12:12 
slk486>
Pop them checkpoints!

De er der slet ikke på NG+ pånær lige før bosserne. :)
Ja, man kan også bare lade være med at samle health pickups, og man kan også gå ind i fjender med vilje for at tage ekstra skade, men altså... Det er helt sikkert NG+ spillet er designet imod. Jeg synes også det var hyggeligt at samle penge og købe opgraderinger på NG, men at man kan springe alt det over på NG+ giver spillet et langt bedre flow, og spiller som en klassisk action platformer, der lægger op til at gøre mere brug af subweapons.
Efter min første gennemspilning var min konklusion at Shovel Knight var et udmærket spil som var super velgjort og hyggeligt, men naturligvis ikke kunne måle sig med sine forbilleder - efter at have spillet NG+ måtte jeg indrømme at det er fuldt på højde med dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/01-17 12:15, rettet 10/01-17 12:17 
Jeg mente i første playthrough ;)

Tror også konsensus (blandt elskere af forbillederne) er, at det er lidt for nemt, så det kan meget vel være at NG+ passer bedre,
j/k
SumezSumezSkrevet 10/01-17 12:17 
Og jeg mente i NG+
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/01-17 12:59, rettet 10/01-17 12:59 
Nu behøver spillene heller ikke være voldsomt svære, og kræve meget indlæring, for at være gode, medmindre man har action-gameplay i sin DNA. Både Brothers, Journey og Limbo var jo lige ud af landevejen, så det var også mere forudsigeligt hvor lang tid en tur igennem tager. Måske mere tilegnet casual spillere.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 10/01-17 13:27 
Mange nyere adventurespil er kun 5-7 timer lange.

Tag fx et kig på Blackwell-serien. Jeg startede med Deception, som er næstnyeste, da serien gradvist skulle blive bedre, og da jeg ikke ville spille alle fem spil. Det er værd at spille og tager ca. fem timer.
millenniummillenniumSkrevet 10/01-17 13:34 
Tak, men jeg har helt klart også Superhot, Firewatch og Inside på min 2017 liste. Måske også Gone Home, hvis det fænger.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 10/01-17 13:47, rettet 10/01-17 13:47 
millennium>
Nu behøver spillene heller ikke være voldsomt svære, og kræve meget indlæring, for at være gode.

Som jeg skrev meget konkret, og nu vil gentage igen, Shovel Knight er ikke decideret sværere i NG+, det er bare langt bedre designet og dermed meget mere givende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/01-17 13:52 
Jeg er uenig. Designet med at man kan vælge point eller save ved checkpoints er virkelig godt.
j/k
SumezSumezSkrevet 10/01-17 14:29, rettet 10/01-17 14:29 
edit: flyttet indlæg til Shovel Knight tråden
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 11/01-17 00:21 
millennium>
Tak, men jeg har helt klart også Superhot, Firewatch og Inside på min 2017 liste. Måske også Gone Home, hvis det fænger.

Firewatch og Gone Home kan begge varmt anbefales. Gone Home gennemført på én aften. Firewatch dog over to.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
vyssenvyssenSkrevet 11/01-17 07:20 
Det er ikke en ny titel, men jeg synes Guacamelee fortjener at blive nævnt her. Det var dælme et funky lille spil.
millenniummillenniumSkrevet 11/01-17 08:42 
Absolut! Guacamelee var det fedeste metroidvania jeg havde prøvet i lang tid. Dog brugte jeg nok en uges tid på at klare det, fordi det var godt at spille i kortere sessions.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 15/01-17 22:56 
Måtte også lige tilføje Stick it to the Man. Vildt morsomt semi-adventure i ånd med Ron Gilbert og Michel Ancel.

Kort og godt!
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig