X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sendte en spilpakke som ikke kom frem?!


Svar
nerosnerosSkrevet 29/12-16 08:50, rettet 29/12-16 09:00 
Jeg har lidt et nervepirrende problem som er at jeg solgte og sendte mit Hyper Dual SEGA Saturn spil til USA. Handlen skete på et shmups forummet inde på Facebook.

Pakken blev sendt uden T&T da sælger ikke forlangte det. Pakken blev sendt på billigste metode. Jeg ved godt det var dumt af mig :-(

Det er næsten 3 måneder siden nu. Køber er enormt flink og skriver hele tiden at vi skal vente og se om det ikke kommer frem. Han har sidst skrevet at han vil vente til D. 15 januar.

Det jeg bare ikke har nogen som helst viden eller garanti om er om køber taler sandt? I princippet kunne han have modtaget spillet og prøver nu på langsom vis at hustle pengene tilbage. Jeg tør ikke konfrontere ham med disse tanker selvfølgelig og håber på bedste vis at spillet når frem og køber taler sandt!

Hvad kan man gøre i sådan en situation? Kan PostDanmark hjælpe selvom der ikke er T&T nummer?

Situationen er begyndt at nage mig lidt og jeg er blevet lidt nervøs for hvad fremtiden bringer for det her. Jeg er også ultra ked af at mit kære spil måske skal lide sådan en skæbne. Føler lidt det er min egen fejl og dumhed :-(
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 29/12-16 09:03, rettet 29/12-16 09:13 
Du kan være helt sikker på at PostDanmark ikke vil (eller kan) gøre noget.
Medmindre pakken er helt tabt, er det næstmest sandsynlige nok at der er sket en fejl et sted som gør at den er på vej retur til dig, så det er selvfølgelig værd at vente lidt længere. Jeg har selv været ude for at det skete med en handel her på Play:Right uden sælger hverken informerede mig om det, eller betalte mig tilbage... Det er jeg stadig pænt bitter over.

Men derudover er der ikke noget at gøre - hvem der har ansvaret er nok lidt en gråzone. Typisk er det jo køber der betaler for forsendelsen, og har derfor også ansvaret hvis han ikke har valgt en forsendelse med tracking, og som du selv nævner er det kun påstand mod påstand - i princippet kan han sagtens have modtaget spillet uden at indrømme det (men usandsynligt på det forum - er det en fast bruger du har solgt til? Evt. hvem? Og hvordan ser hans handel-feedback ud derinde?)

Men hvis du ikke har givet ham muligheden for tracking, og han har formodet at der var tracking på, kan man nok godt argumentere for at det er dig der står med lorten. Nu er det jo så ikke eBay du har solgt på, så du kan i princippet nok sagtens vælge at "løbe fra ansvaret" uden andre konsekvenser end negativ feedback på Shmups. Du skal i hvert fald ikke være bange for at han har noget juridisk på dig :) Jeg tænker det handler om hvor meget du selv vælger at tage på din kappe.


edit: Havde ikke set at det var Facebook, troede du mente shmups forummet. Så ved jeg ikke om den gruppe har nogle særlige "regler"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 29/12-16 09:18 
Altså jeg er ret sikker på at vi sammen indgik handlen på den måde, at prisen for shipping var inkluderet i prisen, men her blev der ikke nævnt noget om T&T nummer desværre. Jeg glemte simpelthen at informere i salgs annoncen hvilken fragt metode jeg ville bruge :-( Så da køber ikke nævnte noget om det blev det simpelthen glemt eller kom ikke på tale sjovt nok.

Jeg tror ikke jeg kan være bekendt at løbe for ansvaret, men måske indgå en forsonings erstatning på den halve pris sendt tilbage til køber hvis ikke spillet når frem. Jeg solgte spillet for lige knap ca. 2000kr.
Bashful Neophyte
enfenenfenSkrevet 29/12-16 11:20 
Det er lidt en gråzone.

Normalt bliver man jo enige om, hvilken forsendelsesmetode, man vil benytte. Men set i bagklogskabens lys, så ville jeg have valgt forsendelse med forsikring (T&T), når det er en vare til 2000,- - men det kan du jo ikke bruge til noget nu.

I kan jo - som du selv skriver - vælge at deles om tabet.
What is the Matrix?
nerosnerosSkrevet 29/12-16 13:23 
Ja jeg er fuldstændig enig enfen. Jeg må lige se hvad der sker og så tage den derfra.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/12-16 14:28 
Jeg har lige fået en pakke, som blev sendt i slutningen af september. Så håbet er lysegrønt ;)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 29/12-16 15:42 
Vildt...! :O
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 29/12-16 16:25 
Jeg ville heller ikke gå med til 50/50 skade med en sælger jeg ikke kender.
Lige som du kan tro at han har modtager det. Kan han tro du ikke har sendt det?
Og sidde med spillet og 1000kr.

Altid sælger som skal sikker sig!
Det er ikke købers ansvar.
Købers ansvar er at betale det som i har snakket om. Ikke mere.

(Nå det er folk man ikke kender)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
RaGeRaGeSkrevet 29/12-16 16:38, rettet 29/12-16 18:50 
Jeg kan slet ikke følge logikken i at man sender en pakke uden t&t og forsikring når værdien er 2000 kr. Personligt synes jeg du hænger på byrden da du har handlet uforsigtigt.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
BeanoBeanoSkrevet 29/12-16 17:27 
Jeg vil mene sælger hænger på hele skylden i en situation som denne. Hvis intet andet er aftalt må det være inforstået at det sendes tracket og forsikret i dette prisleje. Lyder som om køber har været i god tro :/
slk486slk486Skrevet 02/01-17 12:20, rettet 02/01-17 12:22 
Enig med ChronoSousa og Beano - det er desværre ret letsindigt at sælge og sende uden T&T - især til den pris. Medmindre jeg selv, som køber, bevidst og konkret havde valgt at fravælge T&T, så ville jeg altid pålægge sælger ansvaret for om pakken dukkede op. Som sælger ville jeg aldrig sende noget uden T&T.

Med det sagt, så modtog jeg for nogle år siden en brevpakke fra USA uden T&T, der havde været lidt over et år(!!!) om at komme frem :) - havde glemt alt om den.
j/k
enfenenfenSkrevet 02/01-17 14:33 
Når jeg tænker tilbage på de handler, hvor jeg har købt noget, så har jeg også forventet, at sælger dækkede tabet, hvis pakken ikke kom frem. Upåagtet af, om det har været med eller uden T&T (forsikring). Medmindre jeg som køber havde fravalgt T&T (fordi det kom med en ekstra omkostning), og var blevet gjort opmærksom på, at det så var mit eget ansvar.

Er der noget nyt i sagen?
What is the Matrix?
--Skrevet 02/01-17 15:57 
Det lyder godt nok som en ærgerlig situation :(

Personligt mener jeg at fejlen langt hen ad vejen ligger hos dig, eftersom du har valgt at sende et produkt i den prisklasse uden T&T. At i ikke har valgt at drøfte hvilken forsendelse inden salg, kan til dels bruges som argument for at "køber burde have forsikret sig / spørge ind til, at du havde tænkt dig gøre brug af T&T. Dette argument fremstår dog mere relevant, hvis det havde været en genstand til et par hundrede kr., hvor der under "normale omstændigheder" kunne rejses tvivl. I dette tilfælde tror jeg dog at køber pr. automatik har regnet med, at du ville gøre brug af T&T, når det drejer sig om et større beløb.

Havde jeg været køber i en lignende situation, ville jeg aktivt sikre mig at forsendelsen var med T&T, ved at spørge ind til dette. Jeg har dog forståelse for, at køber regner med dette og handler i god tro, når det ikke er blevet drøftet.

Som køber ville jeg føle mig yderst røvrendt, hvis jeg kun fik halv beløb tilbage, men det ville i jo så begge :/ Hvis i bliver enig om halv skade, vil det dog fungere som dyre lærepenge for alle parter.
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 02/01-17 21:41, rettet 02/01-17 21:42 
Ja det var ubetænksomt af mig.

Der er ikke noget nyt i sagen endnu køber ville vende tilbage omkring den 15 januar.

Som sagt blev T&T aldrig nævnt i min salgs annonce tænkte ikke på det og køber nævnte det aldrig. Jeg har helt sikkert og selvfølgelig lært af denne fejl det er jo klart.
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 03/01-17 07:42 
Det er fandme også for dårligt, at pakker kan forsvinde på den måde, men det sker jo desværre :(
Ï har jo allerede besluttet at give det lidt mere tid - juletrafikken i verden over forsinker nok de fleste pakker på tværs af kontinenter, så der er lidt håb endnu.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 03/01-17 11:57 
Jeg ser frem til den opdatering i denne tråd hvor pakken alligevel kom frem, bare meget forsinket.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 03/01-17 14:02 
Slk486 og dRxL det håber jeg virkelig også på!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 06/01-17 06:26 
Er der en som kan finde ud af om navnet og personen "David Keays" er i good standing inde på shmups forum? Mener han er derinde men jeg er ikke medlem.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-17 07:19 
Der er ingen profil der hedder det derinde. Det er heller ikke muligt at søge på personers rigtige navne. Beklager :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 06/01-17 07:25 
Ok rigtig mange tak for at du gad lige at tjekke op på det. Køber har også lige skrevet at han vist kun er medlem inde på Facebook forummet. Han vil nu prøve at få sine penge tilbage igennem PayPal men jeg tror ikke de vil den slags? Men jeg håber det...!!!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-17 07:27 
Med mindre jeg misforstår så vil PayPal da bare trække pengene fra dig?
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 06/01-17 07:28 
Jeg ved det ikke! Altså han har betalt for noget der aldrig kom frem jo men det er jo nok mest en ebay ting at gøre
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-17 07:30 
PayPal har intet med sagen at gøre ud over at det er servicen handlen er gået igennem. Det er ikke PayPal der har stået for hverken salg eller forsendelse, så jeg kan ikke se hvorfor de skulle dække tabet. De vil trække pengene fra din konto, med mindre jeg altså har misforstået et eller andet :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 06/01-17 07:53 
Ja også mit synspunkt efter lige at have tænkt det igennem. Det giver selvfølgelig mest mening jo mindre han ved noget vi ikke ved.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-17 09:01 
Jeg kan dog ikke forestille mig at PayPal blander sig i sagen. De har som sagt ikke noget at gøre med det, andet end overførslen af penge. Det er sælgers ord mod købers og den slags blander de sig kun i når det gælder ebay.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 06/01-17 09:04, rettet 06/01-17 09:06 
Ja, PayPal vil bare trække pengene fra dig, men muligheden for at få en refund udløber da efter 60 dage? Personligt ville jeg æde kamelen og selv tilbyde ham refund istedet for at tvinge ham igennem PayPal og mener helt klart det er det rigtige at gøre. Hvis pakken havde været forsikret, ville det så være mit ansvar, at få det dækket af post nord. Det er f..king surt, neros :(
j/k
SumezSumezSkrevet 06/01-17 09:09, rettet 06/01-17 09:09 
Hvis han ikke har sendt pengene som gave tror jeg nu nok PayPal tilbyder noget beskyttelse som gør at de kan flytte pengene tilbage fra Neros' konto. Jeg tror dog kun det gælder fra 20 dage efter overførslen eller deromkring? (i den periode vil PayPal heller ikke sætte pengene ind på din bankkonto af samme årsag)

edit: slk486 var lidt mere konkret
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/01-17 10:11 
Checkede lige og ser ud til de 60 dage er for eBay køb, mens det er 45 dage for andre.
j/k
nerosnerosSkrevet 06/01-17 10:18 
Altså jeg har ikke tvunget ham igennem PayPal det er noget han selv tilbyder. Han skriver han har indtil april måned og vil prøve at få et refund igennem PayPal. Jeg har spurgt ham direkte om det er igennem PayPal han vil trække pengene fra mig?
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 06/01-17 10:21, rettet 06/01-17 10:23 
Der er ikke noget der hedder at få refund af PayPal. Hvis han beder om en refund igennem PayPal går de direkte videre til dig og beder om/hæver pengene. Det jeg mente var, at hvis han er der, hvor han ikke vil vente mere, så ville jeg tilbyde ham en refund direkte, i stedet for at han var tvunget til at få PayPal til at "tvinge" dig til at betale dem tilbage. Jeg mente ikke at du har tvunget ham som sådan. Giver det mening? :)
j/k
SumezSumezSkrevet 06/01-17 10:48 
Hvis "refund" stadig er en mulighed via PayPals interface er det dog en fordel, da de så også betaler deres egne fees tilbage.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/01-17 11:05, rettet 06/01-17 11:22 
Ja, bestemt, men det er neros, der skal trykke på den - ellers er det en claim ;)
Det er det jeg prøver at sige - ville selv vælge at tilbyde en refund, i stedet for at køber skal indgive en claim og tvinge en refundering igennem.

Det er fandme en lorte situation - føler med dig neros :(
j/k
nerosnerosSkrevet 06/01-17 12:25 
Ja jeg har lige tilbudt selv at betale ham tilbage uden om PayPal det er unødvendigt.

Han skriver sådan her:

"I have until April basically

After that I have no way of getting a refund via PayPal.

Hopefully everyone is trustworthy and positive but ... yeah."
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig