X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Star Wars: Rogue One (med spoilers)


Svar
WehnerWehnerSkrevet 14/12-16 21:56 
Tråd til diskussion af filmen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
169 emne(r).
« < 1 2 3 4

Svar
BeanoBeanoSkrevet 12/04-17 08:13 
De fleste karakterer i RO var flade og ligegyldige (og delvist fejlcastet) derved fik deres endeligt slet ikke den følelsesmæssige effekt som tydeligvis var hensigten. Det knækkede filmen for mig. Stadig værd at se og ikke blottet for underholdningsværdi, men jeg vurderer den ikke meget højere end Episode 1.
millenniummillenniumSkrevet 12/04-17 13:03 
La la la jeg kan ikke høre hvad du siger la la la.

:-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 12/04-17 13:30 
;D
spectrespectreSkrevet 12/04-17 14:15 
Synes at det var fedt at Storm Troopers rammer ligeså skidt som i den originale trilogi.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
millenniummillenniumSkrevet 12/04-17 21:18 
Ja, de hjelme må virkelig gøre noget skidt for udsynet. Forstår slet ikke Obi-wans replik "these shots are too accurate for Sandpeople".

.... really?! :D
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 16/04-17 09:58, rettet 16/04-17 21:49 
Jeg har endelig fået set Star Wars filmene, i den rækkefølge som George Lucas havde i sinde. Det var en både dejlig og oplysende oplevelse. Før troede jeg det var ligegyldigt; At der ikke ville være nogen rød tråd gennem filmene, og hvis der overhovedet var, ville den være så sindrigt skjult, at det var ligemeget. Det er ikke ligemeget; De to trilogier har uden tvivl til hensigt, at fortælle Darth Vader’s historie. Herunder kan man så diskutere de forskellige films kvaliteter, og hvilke film er ”bedst” – for ingen af dem er dårlige.

Jeg vil også nævne, at jeg ikke igen har lyst til at se det som nogle mennesker kalder for ”de originale biograf udgaver” (77-83). Jeg kan ikke gå tilbage til de halv skrabede effekter i Star Wars, ej heller de tillukkede kulisser i Cloud City i The Empire Strikes Back, mattelinjer omkring rumskibene i alle filmene, de mindre succesfulde effekter i Return of the Jedi, hvor Jabba’s Sand Barge sejler henover ørkenen, i introen til Sarlac Pit scenen. Vi kan også nævne Yoda i The Phantom Menace, som i den originale biograf udgave, var en knap så artikuleret dukke, men i feks blu ray udgaven, er digital, og langt mere overbevisende.

Jo mere jeg ser filmene, og jo mere tid der passerer, jo mere organiske er ”de nye” effekter i filmene. Og nye er de jo egentligt ikke længere, eftersom de blev introduceret i 1997, altså for tyve år siden. Så Mos Eisley introen skal være imponerende, og vise byen som den skal se ud, og ikke ligne en aflukket baggård, et sted på et studies back lot.

De eneste to ting jeg tidligere troede, jeg ikke ville kunne lide, er ikke længere til debat for mig: Vader’s Noo i Jedi, og Hayden Christensen i slutningen af Jedi. Begge shots virker organiske nu, eftersom jeg har fulgt Vader’s historie i seks film, og ligeledes fulgt Hayden Christensen i rollen, først som lille knægt, usikker teenager/twentysomething, og op til semi voksen, hvor The Dark Side endelig får overtaget ham; Set i sammenhæng er det faktisk en voldsom overbevisende rejse. Både tragisk og grusom, men også bevægende og spændende, og – flere steder – humoristisk. George Lucas’ vision er helt uomtvistelig kompromisløs, i det han vil fortælle, og jeg synes hans forehavende lykkes med bravour.

I min quest med filmene, opdagede jeg også, at jo ældre jeg bliver, jo mindre holder jeg af Return of the Jedi. Da jeg var yngre, var det min yndlings Star Wars film, fordi den mindede så meget om den første, bare større, flottere og – dengang – bedre. I dag synes jeg den virker lidt sløv, mangler drive/fremdrift, og flere steder næsten går i stå, i sin bestræbelse på at vil sælge legetøj (Ewoks). Tilgengæld vokser Attack of the Clones hver gang jeg ser den, og jeg synes den er ganske fremragende i dag, men det er Revenge of the Sith, som virkeligt tog kegler denne gang. Hold da fast en fremragende Star Wars film! Måske den af filmene som, sammen med The Empire Strikes Back, er allermest klar i mælet, med at fortælle sin kompromisløse historie, og gør det med så sikker en hånd, at den er røget op i mine favoritter. Det er også den flotteste af prequel filmene, forstået på den måde, at teknologien da den blev optaget, mht HD produktion, simpelthen var dét bedre, end under The Phantom Menace og Attack of the Clones. De to første film lider lidt under dagtidens HD teknologi, og giver billederne et lidt mat skær (for) mange steder. Men hvad end magi og trylleri de havde til rådighed i 2005, gør, at Revenge of the Sith, simpelthen ser blændende godt ud.

Jeg har selvfølgelig set både The Force Awakens og Rogue One, endda flere gange. Begge film er fremragende, men de hører til på en anden liste.

Hvis jeg skulle placere de originale Star Wars film på en slags liste, ville den måske se således ud:

Star Wars
The Empire Strikes Back
Revenge of the Sith
Attack of the Clones
The Phantom Menace
Return of the Jedi
SumezSumezSkrevet 16/04-17 10:34 
Jeg tror aldrig jeg ville kunne få mig selv til at betragte prequel-filmenes digitale computerfigurer som "mere overbevisende" end model-rumskibene fra 1977.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 16/04-17 19:56 
Helt helt enig Dunwich. Det var også ca mit indtryk da jeg genså dem Machete order for snart to år siden, kunne bare ikke formulere det helt så klart :)
millenniummillenniumSkrevet 17/04-17 10:57 
Sumez>
Jeg tror aldrig jeg ville kunne få mig selv til at betragte prequel-filmenes digitale computerfigurer som "mere overbevisende" end model-rumskibene fra 1977.

Da min søn på (dengang) 10 år så alle Star Wars filmene...

"Man kan godt se det er lavet på computer" (om tilføjede figurer i Jabba The Hutts palace)

"Altså... hvordan har de lavet det???" (om speed bike chase)

Old school modeller vs. ny CGI: 1-0
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 17/04-17 13:15 
Ikke for at være en party pooper, men der er ikke rigtigt old school modeller i speeder bike chase. Det er et par skuespillere der sidder på en mockup af en speeder bike, i et studie, og en fotograf med et steadycam, som går meget langsomt, og filmer i en skov, hvor filmen senere speedes op, for at give illusionen af fart :-P
millenniummillenniumSkrevet 17/04-17 13:52, rettet 17/04-17 13:52 
Ikke for at være den anden party pooper, men dén scene har vidst en del forskellige teknikker blandet sammen, både steady cam, blue screen og matte når man ser total billeder af speeders der flyver forbi. Om det er også er anvendt mindre modeller, ved jeg ikke.

Hvad vi dog er enige om er, at Return of the Jedi har problemer. Anmelderne brød sig heller ikke om den dengang. Den har kæmpe nostalgisk værdi for mig, fordi jeg så den i biografen som barn ... 2 gange... men der er ret mange idiotiske beslutninger i manuskriptet som ikke giver mening: Mest markant: hvorfor sender oprøret en lille femkløver af oprørets mest centrale personer afsted til en flok ørkenbanditter, for at redde Solo, når de senere har styrke nok til at angribe Emperiet? Og så de helvedes Ewoks og deres stenøkse angreb mod usædvanligt kluntede Stormtroopers, som ifølge Kejseren er en liga af hans bedste soldater. Seriøst Ewoks er den ENESTE faktor som Kejseren ikke forudså og som udgør hele forskellen. Yikes!

Speeder chase
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/04-17 14:36 
Det har aldrig været mit indtryk at "oprørerne" sender Luke og de andre afsted for at redde Han Solo, er det ikke 100% deres egen mission og deres egen interesse at redde ham? At kalde prequel-filmene bedre end Jedi er absurd. Det er ikke den bedste Star Wars film, men det er en god film. Revenge of the Sith er alt andet end god.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/04-17 17:22 
C'mooon... Han Solo var medvirkende til at sprænge første Death Star i luften, og blev hædret for det. Og så kan der ikke lige skrabes hundrede mænd sammen til at befri ham fra Jabba uden casualities? Er det fordi oprørerne vil undgå endnu en Golf Krig...?? :-D
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 17/04-17 17:31 
Oprørerne har en plan - og den lykkes jo :)

Men ja - at kvalitetssammenligne Jedi og Phantom Menace er ikke noget, man kan tage seriøst...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 17/04-17 19:29 
Phantom hvad...?!
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 17/04-17 21:15 
Jeg elsker det retro look som Phantom Menace har. Noget af det minder mig om Flash Gordon. Stilfuldt er det.
DunwichDunwichSkrevet 17/04-17 21:17 
Wehner>
Men ja - at kvalitetssammenligne Jedi og Phantom Menace er ikke noget, man kan tage seriøst...

Dine tøveprikker indikerer, at du tager det mere seriøst, end du har lyst til at give udtryk for.
millenniummillenniumSkrevet 18/04-17 08:49 
Dunwich, your thoughts betray you. :D
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 19/04-17 14:03 
Lille WIRED klip om den sidste Darth Vader scene. Også en sekvens der brændte sig fast hos mig som usædvanlig fed og godt sammenhængende.

Link...
The medium is the message.
169 emne(r).
« < 1 2 3 4

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig