X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Reproduktioner


Svar
OdinOdinSkrevet 28/10-16 21:08 
Jeg har søgt i forum, men kunne ikke umiddelbart finde en tråd om emnet (en sød og velfriseret moderator skal dog være mere end velkommen til at byde ind her), så nu starter jeg én:

Uofficielle spil-reproduktioner. Hvad er jeres holdninger til dem? Er det aldeles faux pas, et nødvendigt onde eller helt OK? Har I købt nogle? Og i så fald hvilke?

Det er efterhånden nogle å... Se hele indlægget
101 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
slk486slk486Skrevet 01/11-16 08:50 
Tjah, nogen betaler skyhøje priser for god kvalitet i materialerne, mens nogen betaler dyrt for design de synes er pænt. Jeg synes det er voldsomt klamt som der er gået spekulation og opskruede priser i denne hobby og det ville glæde mig, hvis størstedelen gladeligt spillede en repro eller en digital kopi, så markedet kunne blive fornuftigt igen.
j/k
SumezSumezSkrevet 01/11-16 08:59 
Jaeh, men så er vi jo tilbage ved problemstillingen med hvorfor man skal betale for en fysisk piratkopi? Hvad er formålet med at købe fysisk når man alligevel godt ved at det ikke er the real deal?

De kunstigt opskruede priser på konsolspil er så en anden ting som jeg også godt kan følge dig i. Heldigvis findes problemet primært på PAL-fronten hvor det virker som om nogle udspekulerede svenskere for nogle år siden var bekymret for at de aldrig kunne komme af med deres ubruelige skandinaviske spilæsker med PAL-justerede spil som hverken kører ordentligt på NTSC- eller europæiske systemer.
De fandt så på at "SCN" skal være en magisk kode som er mange flere penge værd, fordi der jo findes færre af dem, når de kun har været solgt i norden.
Nogen af de mere komiske eksempler er de skandinaviske udgaver af Jurassic Park og Aladdin til NES, som folk hele tiden prøver at sælge til absurde overpriser, fordi ingen gider have de skodspil, mens præcis de samme spil i andre regioner max kommer op på 50-100kr. med æske og manual. :3

Men jeg synes ikke rigtig man kan drage nogen paraleller mellem den tendens og støtte til bootlegs.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 01/11-16 09:46, rettet 01/11-16 09:46 
[quote]..når man alligevel godt ved at det ikke er the real deal?[/quote]

Ja bestemt, men det er jo en smagssag om man bare gerne vil have en fysisk manifestation af noget man godt kan lide at spille, gerne vil have den ægte Picasso, eller om man er tilfreds men en digital udgave på en digital platform.

Nej, en direkte parallel dragede jeg kun fordi jeg kunne jeg gerne så den ene trække den anden ned og jeg ved overhovedet ikke om det ville ske. Ønsketænkning :)
j/k
nerosnerosSkrevet 01/11-16 20:16 
Hvis man gerne vil samle på kopivare eller forfalskninger - just go for it. Men man skal satme ikke prale med at have ægte lort stående hjemme i stuen!
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 01/11-16 20:20 
Nej nej, det er vi da enige om :)
j/k
--Skrevet 01/11-16 20:25 
Er der overhovedet nogen i denne debat, som har udtalt, at de anser repro o.lign. for at være "den ægte vare"? :D

Hele denne problemstilling med, at nogle mener (?) at det er den ægte vare som de har stående på hylden, samt går og praler med dette, er vel direkte søgt? :D Mit indtryk er, at ALLE godt er 100 pct. klar over forskellen, dog vælger nogle at anskaffe en repro, hvilket de gør af forskellige grunde. Ingen af disse, har jeg dog forstået på, at de ønsker at prale med deres repro :D?

Jeg er dog fortaler for, at man bør holde en fornuftig tone, uanset om man sympatiserer med andres holdninger eller ej. Personligt må jeg erkende, at der i dette tilfælde er en håndfuld personer jeg ikke deler holdning med (KK, Neros, muligvis flere :D?), dog anser jeg ikke deres / jeres holdning for at være hverken mere "rigtig" eller "forkert" end min... Den er blot anderledes og fred være med det ;)
Spiller nu: Animal Soccer World
HankyHankySkrevet 01/11-16 20:56, rettet 01/11-16 22:19 
Jeg er stødt på flere personer i spilgrupperne på Facebook der mente, at de havde PAL-udgaven af Magical Pop'n (sådan helt rigtigt og sådan). Når jeg så fortalte dem, at spillet kun var udkommet i Japan til Super Famicom, blev jeg ikke mødt med, at folk godt var klar over dette og at deres spil var en kopi, men derimod, at jeg da selv kunne slå det op på eBay og se, for der var "masser af eksemplarer af spillet man kunne købe til en PAL SNES".

Det må da betragtes som at folk tror de rent faktisk ejer den ægte vare - enten dét, eller også er de bare meget dårligt oplyste :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 21:08, rettet 01/11-16 21:09 
Tænker du også, at det er niveauet herinde? Det synes jeg ganske som Michelsen heller ikke, at der er noget som helst, der tyder på.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HankyHankySkrevet 01/11-16 21:18, rettet 01/11-16 22:19 
Det siger jeg ikke :)

Det er blot et eksempel på, at nogle kopier efterhånden er så gode, at nogle samlere slet ikke er klar over, der er tale om et kopi-produkt. De findes i store mængder, sælges til høje priser og altsammen uden ordene "kopi", "repro" eller lignende står nævnt nogle steder (reproduktionen kostede 45-50 GBP). Nogle samlere er simpelt hen ikke klar over det, og de tror derfor at de rent faktisk ejer det rigtige spil. Det må da siges at være en negativ side af alt det her repro-gøgl :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 01/11-16 21:33 
Gad vide om de overhovedet har spillet deres PAL-spil? Det spil har jo ret mange stemme-samples, som er på japansk. Kan ikke forestille mig at det er oversat?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 21:33, rettet 01/11-16 21:33 
@Hanky

Helt enig. Vi kan prøve at skelne mellem: repro = mærket og kopi = umærket, så vi ikke taler forbi hinanden. Selvom det juridisk set sikkert er stort set det samme.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 01/11-16 21:36, rettet 01/11-16 21:38 
Det synes jeg lyder som en ret abstrakt opdeling. Det mest ligetil er vel bare at gøre klar om man snakker om de gennemførte forfalskninger eller de mere åbenlyse piratkopier. Jeg kan ikke se noget formål med "reproduktion"-udtrykket udover at prøve at hvidvaske konceptet. Om noget, så giver det vel indtrykket af et produkt der er lavet for at ligne et der eksisterer i forvejen.

Jeg tror også det er derfor I ser folk som neros osv. går helt på barrikaderne og skriver som om der er folk der anser deres repros for "den ægte vare". Hvad er ellers formålet med at kalde en bootleg for en reproduktion?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 21:41 
Abstrakt ligefrem... Så skal man altså være meget konkret tænkende.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 21:42 
Hvilket der selvfølgelig også er mange samlere, der er :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-16 21:45 
Jeg synes også "reproductions" er et forfærdeligt ord at bruge. I tilfælde af ROM hacks og translations giver det jo slet ingen mening, da det aldrig har været i produktion til at begynde med...

Jeg krummer tæer på næsten samme måde som når pirater kalder deres piratkopier for "backups". Kald det dog hvad det er, hvis du ikke ejer spillet originalt, så kan det aldrig være en backup... Forstår ikke det er svært, men det er nok nemmere end direkte at skrive at man stjæler... :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/11-16 21:45, rettet 01/11-16 22:05 
En repro er for mig noget der ikke har været udgivet i den form, hvor en kopi/fake er et forsøg på at fuppe folk. Fin indeling for mit vedkommende.
j/k
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 22:03 
Præcis. Man er nødt til at bruge nogle termer, der adskiller to forskellige ting.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-16 22:08 
Kunne man ikke bruge ord der gav mening og bedre beskrev hvad det drejede sig om?

En reproduction/repro giver kun mening hvis det er noget der har været i produktion før.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 01/11-16 22:10 
Sådan set er jeg ligeglad med hvilke ord, man bruger, men der må være noget, der fungerer bedre end "nej, den anden type kopier". Det lader allerede til, at mange bruger betegnelsen repro.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 01/11-16 22:10, rettet 01/11-16 22:10 
@KK: I praksis har du jo helt ret, det er bare de termer, der generelt bliver brugt.

Har du et bedre forslag? :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-16 22:19, rettet 01/11-16 22:25 
Wehner: Der er som sagt også mange der bruger ordet "Backup" helt forkert :)

Slk: Reproductions må jo dække over de ting der i hvert fald har været i produktion før. Altså piratkopier. Om det så også skal dække over de variationer der er forskellige i forhold til originalerne er svært at definere.

Det er nemt nok at være bagklog og sige at f.eks. Wily Wars i US aldrig har eksisteret i den region. Men hvis kopien ligner så godt at man skal være kender for at kunne se forskellen synes jeg stadig det er problematisk. Det vil i mine øjne stadig være en piratkopi, omend ikke nær så slem en af slagsen som dem der går efter at ligne de originale produkter fuldstændig. Men det er efter ordets betydning ikke en reproduction :)

ROM hacks og translations kan vel kaldes hvad de er. "ROM hacks" og "translations". De har aldrig været i produktion før :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 02/11-16 01:43 
Jeg mener ikke nødvendigvis, du har ret i, at ordet ikke kan bruges her. Og slet ikke før, der kommer en bedre betegnelse på disken ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 02/11-16 08:06, rettet 02/11-16 08:07 
Der har da været adskillige bedre betegnelser oppe og vende? Bootlegs, piratkopier, forfalskninger, og rom hacks og translations i forbindelse med de spil der er det.

Det kan da næppe være meget mere misvisende end at benytte ordet "reproduktion" specifikt om et produkt der IKKE har været i produktion før?
Det kan heller ikke passe at du ikke kan være enig i at det er ekstremt abstrakt at beslutte at man siger "reproduktion" om de kopier der er markeret som det, mens du vil omtale dem der ikke er, som "kopier"? Det er da ulogisk om noget. Hvad er problemet med at kalde en spade for en spade?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/11-16 08:34, rettet 02/11-16 08:35 
Det er så heller ikke det Wehner skriver, som jeg læser det. Der er lidt meget salt her.

@KK: Det er bare skide besværligt at skulle skrive "jeg har købt en fan translation ROM hack på cartridge af Secret of Evermore på japansk" vs. "jeg har købt en repro af Secret of Evermore på japansk" ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/11-16 08:40 
Jeg ville bare prøve af få ordet "reproduction" afklaret. Er helt med på at det kun gjorde det meget mere besværligt :)

Nu havde jeg ikke fluekneppet eller brokket mig i årevis og ville lige se om jeg havde mistet grebet fuldstændig. Men, nailed it!
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 02/11-16 08:40, rettet 02/11-16 08:43 
LOL - det gjorde du :D

Bare lige for en god ordens skyld, vil jeg understrege at jeg på ingen måde synes det er i orden at lave kopier af udgivelser, der ligner originalen, så man kan blive snydt.
j/k
nerosnerosSkrevet 02/11-16 13:53, rettet 02/11-16 13:58 
Konsolkongen>
Jeg synes også "reproductions" er et forfærdeligt ord at bruge. I tilfælde af ROM hacks og translations giver det jo slet ingen mening, da det aldrig har været i produktion til at begynde med...

Ja det er jo håbløst :D Forfalskning må være det rette ord i min verden.

Sorry ;-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 02/11-16 14:09 
Man kan vel benævne dem hhv uofficielle carts og forfalskninger/kopier/fakes :D
j/k
scavengerscavengerSkrevet 03/11-16 19:24 
Er det lovligt for en kæde som Coop Danmark, at udlodde sådan en "arkademaskine" med 250 spil i en konkurrence?
Det kan da ikke være andet end en emulator og måske en masse knækkede ROM'er, eller hvad?

Coop konkurrence på FB
Nemo me impune lacessit
SumezSumezSkrevet 03/11-16 19:26 
Det kan selvfølgelig være alle mulige 250 open source crap-spil. Men umiddelbart synes jeg det lyder voldsomt ulovligt, jo. Forstår slet ikke hvordan sådan noget slipper igennem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 03/11-16 19:27 
Hvis det er licenserede rommer, må det godt nok have været noget af et mareridt at få på plads :o
j/k
SumezSumezSkrevet 03/11-16 19:30 
Ja, Nintendo's samling til NES Classic Mini fremstår rimelig pinlig til sammenligning. De kan godt lære lidt af Coop.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 03/11-16 19:37 
De ligner en Klar Cola-brandet X-Arcade - som umiddelbart ser lovlig ud, og sjovt nok indeholder 250 spil ;)

https://shop.xgaming.com/pages/x-arcade-machine-included-games
JmogJmogSkrevet 03/11-16 19:39 
Hvis det er sandt at den har "250 af de bedste arcadespil", så er den helt klart ulovlig.

Så det er nok 250 af de værste.
JmogJmogSkrevet 03/11-16 19:40 
jaes>
De ligner en Klar Cola-brandet X-Arcade - som umiddelbart ser lovlig ud, og sjovt nok indeholder 250 spil ;)

https://shop.xgaming.com/pages/x-arcade-machine-included-games

Whoa. Hvordan satan fik de styr på licenserne? Det der ER rent faktisk 250 af de bedste.
jaesjaesSkrevet 03/11-16 19:47, rettet 03/11-16 19:48 
Kender ikke årsagen, men et bud er, at fordi firmaet bag X-Arcade-serien, Xgaming, var blandt de eneste som solgte forbyggede, og efter sigende gode arcade sticks, for ca. 10 år siden, så har det været god business for både Xgaming og spilfirmaerne.
SumezSumezSkrevet 03/11-16 20:38, rettet 03/11-16 20:39 
Jmog>
Whoa. Hvordan satan fik de styr på licenserne? Det der ER rent faktisk 250 af de bedste.

Stort set alle spillene på listen er allerede udgivet til konsol i røvbillige opsamlinger som Capcom Classics, Taito Legends, osv. Men stadig imponerende at kunne udgive dem alle i én stor pakke. Men den koster godt nok også kassen. Det er ret vildt for en emulatormaskine.

jaes>
efter sigende gode arcade sticks

Det er de ikke :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/11-16 20:48, rettet 03/11-16 20:49 
X-Arcade sticks er super ringe ;-)

Klar Cola smager godt..
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/11-16 21:31 
Kan godt huske flere herinde bashede dem, men andre steder på nettet var folk ret glade ;P
WehnerWehnerSkrevet 03/11-16 21:37 
Snob level er høj herinde, men det vidste du jo allerede inden, du læste tråden her :)

(jeg har faktisk ikke prøvet deres sticks)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 03/11-16 21:52, rettet 03/11-16 21:53 
Andre steder på nettet ved de ikke bedre :)

De er bygget som kampvogne, men sticks, knapper, og layout er forfærdeligt.
j/k
WehnerWehnerSkrevet 03/11-16 21:55 
Ok, det kan sagtens være, I har ret. Jeg har selv et Street Fighter Anniversary stick, som jeg rigtig godt kan lide, bortset fra at det ikke stopper øjeblikkeligt, når man slipper det. Det dirrer lige lidt, hvilket kan være fatalt i den slags spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 03/11-16 21:58 
Wehner>
Snob level er høj herinde, men det vidste du jo allerede inden, du læste tråden her :)

(jeg har faktisk ikke prøvet deres sticks)

^ m1chelsen døde faktisk lidt, i det øjeblik han satte knapper og stick i sin CMVS, som hverken var fra Sanwa eller Seimitsu. :o
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WehnerWehnerSkrevet 03/11-16 22:00 
Reproduktioner
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 04/11-16 00:22 
Jeg har x-arcade i min mame maskine.
Det er virkelig godt.
👍
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 04/11-16 07:38 
jaes>
Kan godt huske flere herinde bashede dem, men andre steder på nettet var folk ret glade ;P

Hvad er "Andre steder på nettet"?
Problemet med den slags produkter, og "snob level", er at hvis du sælger et kæmpestort og meget dyrt arcade stick, så ER din målgruppe jo snobberne. Hvorfor gå all in og købe den slags, og så ikke købe det bedste?

Jeg har kun prøvet et X-arcade én gang og meget kort, men man kan øjeblikkeligt mærke at joysticket er voldsomt ringe, det behøver man faktisk ikke engang at være snob for at se. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 04/11-16 08:53 
Det er Happs dårligste komponenter, de smider i dem. Det er vel meget tydeligt, at det netop er dem der IKKE har prøvet/ved bedre, der er målgruppen. Jeg købte selv et i sin tid, fordi jeg tænkte "nøøj, det ser velproduceret ud og vil være perfekt til 2-player mame'n stuff".
j/k
SumezSumezSkrevet 04/11-16 09:28, rettet 04/11-16 10:07 
Well, humlen er vel at netop fordi de misser den primære målgruppe for arcade sticks, så ender målgruppen med at være dem der ikke rigtig har nogen indsigt i arkade-controls i forvejen, men mest husker dem som en nostalgi-ting fra arkaderne i 80'erne, og dermed ikke har noget sammenligningsgrundlag, og som oftest heller ikke har interesse i at sætte sig nok ind i et spil til at nøjagtig reaktionsbaseret styring er alfa og omega for om man kommer helskindet igennem, overlever til en 1cc, eller opnår en kompetitiv highscore. Det er samme gruppe mennesker som hellere vil have en emulator med 250 forskellige arkadespil som de browser for novelty-værdien snarere end detaljerne i gameplayet, og af samme årsag aldrig lægger mærke til at alle deres spil kører med adskillige lagframes. :P

Beklager hvis det lyder som om at jeg fik nedgjort en hel gruppe mennesker der, men reelt set er det jo bare to forskellige indstillinger til "retrospil", og alfa og omega er at det er ikke de samme mennesker som dem der køber et arcade stick med indstillingen om at det skal være godt - det har ikke noget med "snob-niveauet" på Play:Right at gøre. :)

edit: Som PS kan man jo sagtens retfærdiggøre at det også er det mennesker Coop rammer med deres kampagne, så det hele går jo godt i spænd. Mon ikke den også har LCD-skærm?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 04/11-16 09:34 
Synes du beskriver målgruppen (tilsigtet eller ej) meget godt, uden at være nedladende :)
j/k
jaesjaesSkrevet 05/11-16 00:13, rettet 05/11-16 00:16 
Jeg kan ikke huske præcist hvor jeg læste om deres stick(s) - det er 10 år siden - men da jeg er kildenørd, har jeg enten læst om det mange steder eller få troværdige steder ;)

I øvrigt var det ikke godt formuleret af mig tidligere, da det lyder som om, jeg tror mere på andre kilder end arcade-eksperterne herinde. Essensen er, at jeg kan huske, at jeg var overrasket over kritikken herinde, fordi jeg netop havde læst alt det positive andre steder, og steder som jeg vurderede som ok kilder eller bedre :)

Nu blev jeg lige nysgerrig og googlede anmeldelser mellem 2005 - 2007. Alle de første fire anmeldelser jeg fandt var umiddelbart meget positive (læste kun konklusionen). Nu kan de jo tage fejl, men jeg valgte bevidst medier som jeg ved eller regner med har nogenlunde ry eller bedre. Der kan sagtens sidde bæ-hoveder og anmelde dem, men i betragtning af mediernes navn og/eller størrelse, må man jo som forbruger tro, at de fleste af dem ikke sætter spader til at teste :)

Men det handler jo også mest af alt om perspektiv, som I selv er inde på. Går man meget op i noget vil man naturligvis sætte store krav. Så mon "sandheden" ikke ligger et sted midtimellem.

https://techcrunch.com/2007/09/30/x-arcade-tankstick-review/
http://www.ign.com/articles/2006/12/13/x-arcade-tankstick-review
https://www.gamingnexus.com/Article/X-Arcade-Tankstick/Item1286.aspx
http://www.pcworld.com/article/136811/article.html
101 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig