X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Reproduktioner


Svar
OdinOdinSkrevet 28/10-16 21:08 
Jeg har søgt i forum, men kunne ikke umiddelbart finde en tråd om emnet (en sød og velfriseret moderator skal dog være mere end velkommen til at byde ind her), så nu starter jeg én:

Uofficielle spil-reproduktioner. Hvad er jeres holdninger til dem? Er det aldeles faux pas, et nødvendigt onde eller helt OK? Har I købt nogle? Og i så fald hvilke?

Det er efterhånden nogle å... Se hele indlægget
101 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
OdinOdinSkrevet 28/10-16 21:08 
Jeg har søgt i forum, men kunne ikke umiddelbart finde en tråd om emnet (en sød og velfriseret moderator skal dog være mere end velkommen til at byde ind her), så nu starter jeg én:

Uofficielle spil-reproduktioner. Hvad er jeres holdninger til dem? Er det aldeles faux pas, et nødvendigt onde eller helt OK? Har I købt nogle? Og i så fald hvilke?

Det er efterhånden nogle år siden at jeg indså, at hobbyen (gamle spil, forstås) var begyndt at blive for dyr for mig. Før i tiden havde jeg muligheden for at skifte mit fokus til en mindre populær platform, hvor spillene stadig var billige, men der er så mange samlere nu, at selv de få gode titler til upopulære platforme som Atari Jaguar og CDI snildt konkurrerer med nypriserne på moderne spil.

Jeg skal ærligt indrømme, at der var en tid for en del år tilbage hvor jeg så skævt til repro'er, men i takt med populariseringen af hobbyen er priserne på især de mest populære cartridgespil steget så radikalt i de senere år, at jeg efterhånden har accepteret repro'er som en valid måde at anskaffe sig en ældre titel, der ellers er økonomisk udenfor rækkevidde. Så længe spillet har en tydelig mærkning der angiver det som en reproduktion, al fald. Scammere der sælger repro til ågerpriser har jeg intet til overs for.

Det er dog ikke bare de dyreste spil hvor reproduktionerne har noget at tilbyde, synes jeg. En engelsk-oversat, patchet reproduktion kan være en rigtig god måde at opleve en teksttung titel, der i sin tid aldrig forlod Japan, f.eks. Eller for den sags skyld en titel der aldrig nåede at få en officiel udgivelse. Enkelte producenter går sågar den ekstra mil med at genskabe label, boks og manual ud fra det originale, japanske artwork i nydelig, coated kvalitet. Jeg anskaffede mig således i fjor en håndfuld flotte repro'er af henholdsvis Sweet Home (NES), Clock Tower (SNES), Snatcher (Mega CD) og Penn & Teller's Smoke & Mirrors (Mega CD), og håber at kunne føje en Earthbound (SNES) og Rondo Of Blood (PCE CD) næste år.

Der er helt sikkert et godt argument for at flashcarts giver bedre mening, når man nu alligevel skal smide penge efter flere uoriginale reproduktioner, så hvad er appellen? Discuss. ^_^
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/10-16 22:07, rettet 28/10-16 22:08 
Jeg har ikke noget imod at fan-translations og ROM hacks bliver udgivet. Så fremt det ikke betyder at der ofres spil for det. De bør være nye boards og cartridges.

Reproductions af allerede eksisterende spil er piratkopier ligemeget hvor pænt de er pakket ind.
Hvis man går så meget op i at have lortet stående på hylden for bling, bør man købe det originale spil uanset pris. Ellers kan man spille det på et flash cart...

De piratkopier der har tydelig mærkning for at adskille disse fra originale har jeg ikke nær så meget imod. Men det giver stadig ingen mening når Ever Drives og lign. findes.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/10-16 22:09 
Jeg syntes at det er lidt som at "betale for ROMs" når man køber repros af officielle spil, men jeg er klar på fysiske versioner af uofficielle spil. Jeg købte f.eks. selv Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards og Beat 'em and Eat 'em til NES for nyligt :)

Reproduktioner
SumezSumezSkrevet 29/10-16 00:08 
Jeg forstår heller ikke konceptet i at "samle" på pænt producerede piratkopier, og prøve at retfærdiggøre det ved at kalde det noget andet? :! Det er jo bootlegs i ordets mest traditionelle forstand.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 29/10-16 10:28 
Jeg siger gi den gas med reproduction cart! Om det er cib eller ej?

Jeg har nogle stykker, som:
Secret of mana 2 us
Sweet home.

Dog er det vigtig hvis man vil ha chronotrigger i us cib repro? At man kan se at der står repro på.

Men køber kun repro af spil, hvis de er fra jap only med masse af text i.
Dog har jeg købt twinkle tale i repro, ville godt spille det.
Men 3-4000kr er langt ude.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-16 11:21, rettet 29/10-16 11:24 
Snakker du piratkopi af Twinkle Tale der til forveksling ligner det originale spil? For så er det sgu en vattet holdning at have.

Hvis noget er så dyrt at man ikke har råd til det, så kan man bare ikke få det. Hvis man så alligevel vil spille det, så bør man gøre det på en facon hvor det ikke med tiden kan komme til at gå ud over andre der samler spil.

Jo mere folk retfærddigør og støtter op om piratkopier (reproductions er et forkert ord når vi snakker allerede udgivne titler), jo større er chancen for at lortet en dag bliver solgt som værende originalt. Måske endda helt uden sælger selv er klar over det. Det kommer til at smadre brugtspil-markedet endnu mere end det allerede er.

Jeg husker en episode hvor du selv var helt nede over at have købt en piratkopi af Earthbound på ebay, så jeg forstår ikke hvis du pludselig mener at det er okay?

Vil man spille meget dyre titler, uden at betale for dem, på original hardware bør man købe en Everdrive. Her kan man være lige så meget pirat som man kan holde til psykisk, uden at det nogensinde kommer til at gå ud over andre. Jeg kan virkelig ikke se det fede i at have et falsk fysisk produkt stående, bare fordi det er fysisk...
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 29/10-16 12:25 
Der står repro på det og det er i pal. Men engelsk text bag på.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-16 13:11 
Så er der ikke så meget at tage fejl af.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 29/10-16 17:07 
Om folk spiller originale spil eller ej, er jeg personligt bedøvende ligeglad med. Det må være folks egen hovedpine :)

Ift. spil jeg selv vil betale penge for, så skal det dog være originale spil. Jeg kunne dog godt finde på at købe et repro, hvis det originale stod til en latterlig stor pengesum. Her ville jeg dog nærmest kun dække udgifter til materialebrug, da jeg ikke anser en piratkopi for at have en reel værdi.

Hvis prisen dækkede et sådant symbolsk beløb ville jeg nok gerne, dog ville jeg af principielle årsager aldrig betale flere hundrede kr. for en piratkopi. Alternativt ville jeg anskaffe en ROM.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-16 18:28, rettet 29/10-16 18:29 
Selv hvis man anskaffer sig sådan noget bras og man højt og helligt lover aldrig at sælge eller give det videre, så støtter man stadig de mennesker der sælger pisset. Og jo mere de kan sælge, jo større er chancen for at andre bliver inspireret til også at lave piratkopier, og dermed bliver markedet større.

Flashkorts eller emulatorer - hvis man ikke vil betale det et spil koster, der er muligheder nok :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/10-16 20:07, rettet 29/10-16 20:07 
Jeg synes også det er helt sindssygt at eBay bare ser gennem fingre med det. Én ting er det moralske spørgsmål, det må folk jo tage som de vil, og det kan diskuteres fra nu og til dommedag - men det er jo helt absolut og åbenlyst ulovligt at sælge, der er der ingen der kan benægte, så hvorfor er det tilladt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 29/10-16 21:12 
Helt enig med Konsolkongen og Sumez.

Jeg har for nyligt kikket lidt efter en repro af Battle Mania Daiginjō til Mega Drive, men tingene vente sig rundt inde i mig efter lidt soul searching, og har nu bestemt at lade det spil ligge. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at købe det kina bras! :-(

Jeg har selv en everdrive til SNES men bruger den ikke. Jeg får en helt enorm tom følelse af at spille roms på flashcards!
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 29/10-16 21:20, rettet 29/10-16 21:23 
Wow. Det var nogle ret stærke holdninger der kom på bordet. Nu føler jeg mig lidt som en lort for overhovedet at have købt de fire titler sidste år. Og for den sags skyld bragt det op. :(

Anyway - for lige at føje et par tanker mere til mit indledende indlæg (dog denne gang i håb om at jeg ikke bliver beskyldt for at "have lortet stående på hylden for bling" eller "retfærdiggør det ved at kalde det noget andet"), så vil jeg for det første sige, at jeg aldrig nogensinde har haft til hensigt hverken at hvidvaske min egen moral eller ødelægge noget som helst for andre.

Min egen (håbløst naive, kan jeg godt se nu) tankegang var sjovt nok det modsatte - at træde helt udenfor det sindssyge prisræs der efterhånden er ved at gøre det til en rigmandshobby. Min tanke var, at der er tale om titler der ikke har været solgt til deres originale platforme i 25 år, og disse repro... - undskyld - "piratkopier", er med til at lette lidt på efterspørgslen på de populære titler der nu egenhændigt udbydes af spekulanter og forlængst gjort det håbløst for nye interesserede at prøve disse spil som det var tiltænkt. Så ja, hvor naivt det end lyder, så betragtede jeg faktisk disse bootlegs som et positivt modspil til hvad jeg anså for at være hobbyens største plage - spekulanter. En ventil der dels kunne være med at bringe priserne lidt ned igen og samtidig tillade nye interesserede at være med.

Som jeg også skrev i mit første indlæg, så har jeg ingen respekt for cartridgepirater der prøver at sælge deres varer som var de ægte (og med dertilhørende ågerpriser). Som jeg skrev har det bootlegs jeg har anskaffet mig allesammen været tydeligt mærket som reproduktioner, både på carts og emballage. Heck -artworket er sågar custom, så der burde aldrig nogensinde være tvivl. Samtlige af dem var for øvrigt enten japanske, teksttunge titler der aldrig har været udgivet i vesten eller uudgivne prototyper. Og nej, jeg gav ikke mange penge for dem. Jeg gav ikke engang nok til at jeg kunne se hvordan det overhovedet stod mål med den tid, kærlighed og arbejde der var lagt i at skrive og designe nye manualer, fremstille æsker, labels, custom artwork og plakater. Og så håndfremstillingen af cartrigden, forstås.

Alt det sagt, så kan jeg sagtens se de fornuftige i det I andre byder ind med. Jeg kan sagtens se en potentiel oversvømmelse af bootlegs gør det svært at finde originalerne. Især efterhånden som bootlegs skifter hænder og bliver gensolgt af folk der ikke ved bedre. Eller slet og ret bliver solgt for at snyde folk direkte.

Jeg havde heller ikke overvejet det med donor carts. Fjollet, egentlig, når jeg udemærket ved at mange titler faktisk kun kan reproduceres ved at høste kredse - DSP'er, og andre specialchips - fra andre spil. Selv hvis det udelukkende gik ud over titler der allerede eksisterer millioner af kopier af - såsom Super Mario Bros./Duck Hunt (hvad der naturligvis ikke er tilfældet), bliver der stadig destrueret spil i en forvejen begrænset og langsomt svindende mængde. I det mindste bidrager kopier af discspil dog ikke til dette.

Afslutningsvis vil jeg dog sige, at jeg aldrig kommer til at tilslutte mig den holdning, at man bare har at betale hvad spillene koster, når vi taler om brugte spil til maskiner der ikke har været i salg i flere årtier. Jeg synes det er noget snobberi, for al fornuft og anstændighed er forlængst ophørt med gamle shoot 'em ups der pludselig koster en halv månedsløn hvis man vil have en chance for at opleve dem i deres originale form. Én ting er ophavsret. En anden er overmoralisering.

Jeg takker til gengæld for de alle de gode meninger og argumenter folk har delt indtil videre, og vil som resultat tage det til efterretning og prøve at spare op til nogle flashcarts i stedet i det nye år.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 29/10-16 22:07 
Odin:
Gør som du vil, er du glad for et repro af et spil? Så hyg dig med det.
Bare ikke du snyder folk til at tro de er ægte når de skal sælges.
Det er osse her jeg er enig med KK og sumez.

Flashcard eller repro.
Same , same.
Så længe de ikke bliver solgt som the real deal.

Helt enig , man skal ikke punge så dumt ud som nogle af de spil koster.
Helt naturligt man søger andre steder hen.

(Personlig info:
Har 1050 spil ca.
Har 5-7 repro spil . Hvor nogle af dem er hacks/homebrew/ikke udgivet spil.
Ingen flashcard, det er jeg SLET ikke til)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-16 22:36 
Odin>
Som jeg skrev har det bootlegs jeg har anskaffet mig allesammen været tydeligt mærket som reproduktioner, både på carts og emballage. Heck -artworket er sågar custom, så der burde aldrig nogensinde være tvivl. Samtlige af dem var for øvrigt enten japanske, teksttunge titler der aldrig har været udgivet i vesten eller uudgivne prototyper.

Snatcher til MCD...? :)

Afslutningsvis vil jeg dog sige, at jeg aldrig kommer til at tilslutte mig den holdning, at man bare har at betale hvad spillene koster, når vi taler om brugte spil til maskiner der ikke har været i salg i flere årtier. Jeg synes det er noget snobberi, for al fornuft og anstændighed er forlængst ophørt med gamle shoot 'em ups der pludselig koster en halv månedsløn hvis man vil have en chance for at opleve dem i deres originale form. Én ting er ophavsret. En anden er overmoralisering.

Udbud og efterspørgsel styrer priserne. Hvis du ikke vil betale kan du ikke få. Det er da såre simpelt og handler ikke om snobberi.

Jeg siger ikke at man skal smide en halv månedsløn for at købe spil, det har jeg heller ikke selv råd eller lyst til. Men så må man bare acceptere at der er ting man ikke kommer til at eje. Tough luck.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 29/10-16 23:42, rettet 29/10-16 23:50 
Igen jeg støtter 200 procent op om det du skriver til sidst her Konsolkongen igen.

Man behøver vel ikke at stjæle sig til noget bare fordi det er 20-30 år gammelt og koster mange penge i dag? Tænk hvis verdenen så sådan ud det ville jo være sindssygt.

Udbud og efterspørgsel er bare tough lock og sådan er tingene skruet sammen. Ærgeligt men sandheden.
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/10-16 00:08 
Stjæle :D
Det er godt nok et hårdt ord ,for ting som ikke har været i en butik i mere end 20 år.
Sega / nintendo får lige præcis 0kr om du køber brugt eller spiller det på en emulator.

Men den snak har vi nu haft 100 gang. Det handler om hvordan man ser på det.

Selv er jeg til det ægte, 100%.
Men at andre har et fuld sd kort med rom.?
Jeg er sgu ligeglad, ikke måden jeg ville gøre det på.
Men fred med det, forstår dem godt.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 30/10-16 08:19 
Igen lige meget hvad kan du ikke retfærdiggøre repros på grund af spillets alder! Gælder det så kun spil eller hvordan?
Bashful Neophyte
--Skrevet 30/10-16 08:50, rettet 30/10-16 08:56 
Når man taler om det kriminelle i et sådant foretagende, ser jeg det lidt som, hvis man går over for rødt lys kl. lort om natten, hvor der ikke biler / cykler i miles omkreds. I praksis er det bedøvende ligegyldigt og ikke til gene for nogen, men det er stadigvæk ulovligt.

Det er efter min mening noget helt andet, hvis der er tale om piratkopier af spil, som er nye og fortsat i handlen. Her påvirkes salget direkte og firmaet bag mister penge. Her kan jeg sagtens se problematikken i praksis.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-16 09:26 
Det er jo netop til gene for andre, som jeg har argumenteret for længere oppe i tråden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 30/10-16 10:59 
Jeg er helt enig i dette vedr. Repro spil som bliver solgt som værende originale. Ift tydelige repro spil, samt ROMer af gamle spil, mener jeg dog kun at vi er ude i et teoretisk problem.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-16 11:08 
Det synes jeg er en ret ligegyldig holdning. Den dag man køber noget i god tro som værende originalt og ender med en repro er det ikke sjovt længere.
Så længe der er en risiko er det et problem for alle.

Det er som nævnt sket for SoUSA og også for mange af os andre i form af pirat GBA- og DS-spil på eBay.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 30/10-16 11:43 
Enig med ChronoSousa. Gør lige nøjagtig som du har lyst, til glæde for dig selv, så længe det ikke går ud over andre. Der kan IKKE tales om tyveri, da der ikke bliver taget noget fra nogen, som så ikke længere har det - vi kan ikke engang tale om semantisk pirateri, da licenserne ikke længere tjener penge.

I det ligger så, at jeg heller ikke mener man bør støtte repro's, der søger at matche originalen så meget som muligt - det er falskneri.
j/k
nerosnerosSkrevet 30/10-16 12:07, rettet 30/10-16 12:14 
Hvorfor er man så grådig at man bare SKAL eje alt ligemeget hvad? Kan jeg ikke få fat på det for ordenlige penge så voldtager vi det sku bare :-(

Gælder det så også andre ting som er 20-30 år gammelt eller er det bare fordi man VIL have?

Jeg synes det er en klam holding sorry.
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/10-16 12:20, rettet 30/10-16 12:21 
KK/neros:
Jeg ved ikke hvorfor du er så meget imod repro?

Alle har sagt de SKAL sælges, som repro. (På box og cart)

Persolig håber jeg det går vider til andre konsoller.
I fremtiden når alt bliver download, ville det være fedt med små firmaer som smider dem på disk, og laver et flot cover til spillet.

Jeg ser et firma som limited run games, som være i repro verden.
De har "bare" fået lov ;)

Eller når alle vores cart/cd ikke virker mere om 15-20år.
Er repro osse godt her.

Repro kan osse få de ægte spil til at falde i pris.
Da de så ikke byder prise op på ebay på de ægte spil.

Grunden til jeg var sur på snes eartbound repro fra ebay 6-7 år siden, var at jeg købte det som ægte.
Og sælger solgte det som ægte. Os på prisen.
Og han havde ødelagt skruerne så jeg ikke skulle ta' et kig på rom-chippen.
Det er snyd, ikke over for nintendo.
Men for mig, og vores hobby.

BTW
Hvor er sega's
Top gun climax repro henne?
Håber limited run for lov!! :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
--Skrevet 30/10-16 12:30 
Konsolkongen>
Det synes jeg er en ret ligegyldig holdning.

Det er også helt okay :) Det du hentyder til, hvor folk har brændt nallerne, er netop hvor sælger bevidst / ubevidst har snydt. Ligeledes er der tale om spil som bevidst er blevet pakket / præsenteret som værende the real deal. Så for lige at få det på plads, så mener jeg også at det er noget skidt.

Det som jeg skriver om, er TYDELIGT mærkede repro´s, hvor ingen forsøger at snyde nogen som helst. Her er vi tilbage ved det teoretiske problem, lidt som det med at gå over for rødt, når man er palle alene på stedet.
Spiller nu: Animal Soccer World
OdinOdinSkrevet 30/10-16 12:39, rettet 30/10-16 13:24 
Jeg gik igang med at skrive nedenstående indlæg igår aftes da jeg følte at tonen blev for ensidig, men bliver lidt lettet over at se, at der her til formiddag er flere der har budt ind med nogle mere nuancerede holdninger, hvilket netop var det jeg gerne ville opnå med nedenstående. Men nu er det skrevet, så jeg poster lige alligevel:

Først og fremmest: Kan vi prøve at adskille moral og ophavsret i diskussionen? Det virker lidt som om mange herinde blander de to ting sammen. Jeg tror godt vi allesammen kan blive enige om, at uautoriserede kopier er et brud på ophavsretten. Det er ikke det spørgsmålet handler om. Spørgsmålet handler om moral, og her synes at mange herinde opfører sig enormt sort-hvidt og på en ret ubehagelig måde.
Hvis svaret er så binært som det gøres til, så forstår jeg ikke hvorfor der her i forum gang på gang bliver vist uautoriserede T-shirts, plakater, krus og artwork, fan-remakes og andre overtrædelser af ophavsretten som åbenbart er helt i orden. Hvis alle overtrædelser er lige, så bør den slags vel også bandlyses? Og hvis vi taler om at kopier af spil (uanfægtet at de specifikke cartridges ikke har været solgt i årtier) skader udviklerne eller stjæler fra dem, hvorfor postes der så samtidig gladeligt links til resellers af CD-keys herinde hver eneste uge, når vi ved at en meget stor procentdel af disse er købt af udgiverne på stjålne kreditkort og skader udviklerne i langt højere grad?

Jeg kunne godt tænke mig at vi kigger lidt mere nuanceret på det her, for moral er ikke et binært spørgsmål bestående udelukkende af "rigtigt" og "forkert". Som ChronoSousa siger, så får udviklerne ikke en krone hvadenten man betaler 20.000kr. for Darius Alpha, eller nøjes med en kopi. De eneste der får noget ud af de høje priser er spekulanterne.

Havde vi talt om kopier af spritnye spil som stadig var i handlen og som udviklerne og udgiverne stadig tjente på, havde nålen i det moralske kompas befundet sig et godt stykke ovre i det røde felt. Men det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om meget gamle spil i formater, der ikke har været solgt i butikkerne i tyve år eller mere. Ofte spil, hvor hverken den oprindelige udvikler eller udgiver eksisterer mere, og som i visse tilfælde formentlig aldrig vil få en chance for genudgivelse fordi ingen længere har rettighederne. Også her er der nuancer.

Lad os tage et par eksempler for at have noget konkret at tale om:

Eksempel 1: Rags To Riches. Et gammelt, obskurt Commodore 64-spil glemt af tiden, der ikke har været solgt i tredive år og hvor både udgiver og udvikler forlængst er gået bort og ingen har nogen kommerciel interesse i det længere. Føles det dybt moralsk forkasteligt at anskaffe sig en kopi af dette spil hvis alternativet er at købe det af en spekulant til 5000kr.? Og hvad hvis det kun kostede kun 500kr.? Vægter prisen noget?

Eksempel 2: Earthbound. Ganske vist et 20 år gammelt spil, men Earthbound bliver solgt på Wii Virtual Console, og er derfor stadig en titel som Nintendo tjener på. Jeg har allerede købt det på Virtual Console, men vil gerne spille det på den oprindelige hardware. Spillets kommercielle situation adskiller det fra eksempel 1, men bør mit køb af en cartridge-bootleg af dette spil sidestilles moralsk med at kopiere et spritnyt spil, eller for den sags skyld stjæle det fra en forretning (for lige at bringe neros' brug af ordet tyveri på banen)?

Af ovenstående og mange andre årsager kan og bør vi ikke skære bootlegs eller kopier over en bred kam. Gamle spils omstændigheder kan være enormt forskellige. Alder, obskuritet, kommerciel værdi, rettighedssittuation og sjældenhed er blot nogle af de faktorer der spiller ind. Og så har vi ikke engang snakket om omstændighederne af de mennesker der køber dem - en ret væsentlig faktor når vi snakker moral.

Jeg var for et par år siden til foredrag med Henry Rollins, hvor han talte om sine seneste rejser til mellemøsten. Her mødtes han med unge mennesker i øjenhøjde og snakkede om deres problemer og fik ad denne vej også pejlet sig ind på den musikalske undergrund i den del af verden. Han fortalte, at han altid havde nogle eksterne harddiske med sig fuld af musik (Ramones m.fl.) som han gav til nogle af de lokale unge han talte med i f.eks. Iran, da mange ikke har adgang til den slags og det iranske styre forbyder det. Er der tale om piratkopier? Ja, bestemt. Er det moralsk forkasteligt? Det føler jeg på ingen måde det er.

Et andet eksempel er Brasilien. Brasilien har et helt tosset statsapparat der afgiftspålægger især udefrakommende underholdnings- og kulturprodukter i så ekstrem en grad, at de bringes fuldkommen udenfor økonomisk rækkevidde for den jævne brasilianer. Selv med de seneste års prislempelser koster en Playstation 4 over 10.000kr. og priserne på spil er ligeledes helt i skoven.
Som resultat er der meget få forretninger der sælger dem (for hvem skulle dog have råd til at købe dem?) og den eneste måde brasiliens unge kan få lov at opleve spil på er at spille piratkopier - ofte til meget gamle systemer (hvilket i øvrigt er årsagen til at Master System og Mega Drive har haft meget lange liv i landet). Til trods for hvor udbredt pirateriet i landet er, har jeg dog aldrig hørt en eneste udvikler lange ud efter dem. De talks jeg har hørt hvor det har været bragt op, har der tværtimod været masser af forståelse for situationen både fra udviklernes (og sågar udgivernes) side, og jeg har aldrig hørt et eneste ukvemsord ytret om brasilianernes moral.

Pricegouging på gamle spil er der også mange der finder moralsk forkasteligt, men flere her i tråden dømmer det moralsk i orden fordi det er lovligt (hvormed vi igen er tilbage ved problemet med at sætte lighedstegn mellem de to begreber).

Konsolkongen har bragt på bane, at en overflod af kopier skader samlere, der i takt med mængden vil blive snydt hyppigere. Det er et fint argument, synes jeg. Det invaliderer dog ikke mit argument, at hobbyen også bliver alvorligt skadet og gjort temmelig prohibitiv af spekulanterne og de ekstreme priser. De to argumenter kan sagtens sameksistere, og heri blomstrer nuancerne i debatten.
Personligt kunne jeg rigtig godt tænke mig at så mange som muligt kunne tage del i denne fantastiske hobby. Spil for mig er i høj grad kultur - og jeg føler ikke at det tjener nogen at det bliver en mere og mere lukket klub for mennesker med mange penge og dem der var så heldige at være med fra start.

Mest af alt synes jeg dog det er vigtigt at vi accepterer nuancerne. For de er der. Intet i verden er sort-hvidt.

[UPDATE: Har rattet sdavefjel]
nerosnerosSkrevet 30/10-16 12:59 
Jeg står fast på mine meninger.
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 30/10-16 13:06 
Det er fint, men kan du så ikke være sød at gøre det uden at svine folk til eller blot overlade debatten til andre, der rent faktisk har lyst til at få udfordret deres holdninger?
HankyHankySkrevet 30/10-16 13:09 
Hvorhenne sviner Neros nogen til?
Det var da en grim drejning, det her tog.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
OdinOdinSkrevet 30/10-16 13:14 
Ved at kalde min og andres holdning klam, beskylde os for voldtægt og kalde os grådige. Det synes jeg ikke rigtig hører sig til i en saglig snak.
nerosnerosSkrevet 30/10-16 13:16, rettet 30/10-16 13:28 
Odin>
Det er fint, men kan du så ikke være sød at gøre det uden at svine folk til eller blot overlade debatten til andre, der rent faktisk har lyst til at få udfordret deres holdninger?

Jeg sviner ikke folk til. Som jeg ser det ligger der en sandhed i det jeg skriver omkring pirat og repros.

Jeg ved godt det alt sammen er en holdning og selvfølgelig må man selv bestemme det er da klart. Når jeg skriver det med at voldtage er det til dem som laver repros.
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 30/10-16 13:18, rettet 30/10-16 13:27 
neros>
Jeg sviner ikke folk til.

Fint. Det var sikkert ikke din hensigt, men det var sådan det kom til at fremstå i din formulering. Sådan går det nu engang på skrift - det kan være svært at udtrykke sindelag. Bygones. Lad os komme videre i debatten.
Bede-xBede-xSkrevet 30/10-16 14:01, rettet 30/10-16 14:08 
Odin>
Og hvis vi taler om at kopier af spil (uanfægtet at de specifikke cartridges ikke har været solgt i årtier) skader udviklerne eller stjæler fra dem, hvorfor postes der så samtidig gladeligt links til resellers af CD-keys herinde hver eneste uge, når vi ved at en meget stor procentdel af disse er købt af udgiverne på stjålne kreditkort og skader udviklerne i langt højere grad?

Vi skal lige have en ting på det rene: At forhandle cd keys er ikke ulovligt. Ved siden af det er det meget sjældent at man ser nogle linke til steder som Kinguin/G2A o.lign. hvor man ved, der har været mange sager med spil købt med stjålne kreditkort og efterfølgende chargebacks.

Hvis du mener at have beviser for at en side er ulovlig, bør du sige til så andre kan blive informeret. Tag gerne dit svar til en anden tråd, så kan vi godt diskutete de detaljer der fx har været omkring GMG.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 30/10-16 14:03 
Odin>
Spil for mig er i høj grad kultur - og jeg føler ikke at det tjener nogen at det bliver en mere og mere lukket klub for mennesker med mange penge og dem der var så heldige at være med fra start.

Mest af alt synes jeg dog det er vigtigt at vi accepterer nuancerne. For de er der. Intet i verden er sort-hvidt.

Jeg er helt enig her. Men min hylde er heller ikke fyldt af spil, jeg har investeret i. Alle investeringer har en risiko...

For mig er det ubehageligt, når et firma som SquareEnix afholder mig fra at opleve et spil, som Seiken Densetsu 3, fordi jeg ikke kan japansk. De har helt sikkert al mulig juridisk ret til det. Men der kommer altså netop de her gråzoner, Odin nævner, i spil, når Square i snart 25 år har valgt at holde spillet gaijin-frit. Bare for at give et andet eksempel end de spil, der "bare" er blevet dyre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 30/10-16 14:34 
Bare lige en sidebemærkning, men det er sgu en dum investering, hvis man gør det i konsol spil :)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/10-16 15:29 
Weher
Det er osse her at repro bliver brugt godt.
Timewalk lavet nogle gode af jap only RPGs. I repro cib til os i vesten.
Fik dog kun fat i secret of mana 2.
Før de stoppet. :(
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 30/10-16 19:56, rettet 30/10-16 19:58 
m1chelsen>
Når man taler om det kriminelle i et sådant foretagende, ser jeg det lidt som, hvis man går over for rødt lys kl. lort om natten, hvor der ikke biler / cykler i miles omkreds. I praksis er det bedøvende ligegyldigt og ikke til gene for nogen, men det er stadigvæk ulovligt.

Sjovt eksempel da lige netop det du nævner godt nok ikke er noget jeg nogensinde kunne drømme om at gøre.

slk486>
vi kan ikke engang tale om semantisk pirateri, da licenserne ikke længere tjener penge.

Jeg synes ellers ret tit jeg hører om "repros" af spil der fint tjener penge i dag. F.eks. Earthbound som allerede har været oppe, bliver solgt på Wii U's eShop, første officielle udgivelse af det spil i Europa, og det var jeg ret glad for at kunne støtte, selvom de var digital only.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/10-16 20:24, rettet 30/10-16 23:01 
En piratkopi er vel en piratkopi, uanset om man kalder den for en "reproduction" eller noget andet. På samme måde som at korruption stadig er korruption, når man rebrander det som "lobbyisme".

Enhver repoduction er vel også bare en ROM-fil på et "fancy" flash-cartridge (eller et andet medie). Det er måske lidt tosset, men jeg betragter Mask ROMs som det mest perfekte lagringsmedie, der har eksisteret i historien indtil videre. Ca. nul read latency og data retention, som teoretisk set er uendelig... (At man så er begyndt at se problemer med chips, hvor forbindelse mellem substratet og benene eroderer væk, er en anden sag. Helt perfekt er mediet naturligvis ikke.. desværre). I al fald synes jeg, at det er lidt snusket, når man propper dataen på et stykke usselt Flash RAM i stedet for.

Det er ikke noget jeg selv vil eje vesten for min røv, men dybest set er jeg ret ligeglad med, om andre mennesker køber dem. Det er lidt en smagssag, hvordan mennesker vælger at ville opleve et bestemt spil. Nogle har det fint med spille tingene via en snottet emulator compilation på current gen hardware. Og nogle vil synes, jeg er sindssyg, når jeg insisterer på RGB og ordentlig stereo-lyd, fordi RF med mono-lyd og øjencancer er det eneste rigtige!

Men hvis du påstår, at du ejer en bestemt titel, fordi du har en reproduction stående på hylden, mister jeg al respekt for dig. I mine øjne er en reproduction nøjagtig lige så "ægte" som en ROM-fil hentet på nettet.

Som jeg ser det, svæver den slags lidt i den samme gråzone som abandonware. Alene det at moral nævnes som noget, der bør tages stilling til i debatten, bevidner ret kraftigt, at vi diskuterer noget, der ubenægteligt er en smule uldent i kanten.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-16 20:53, rettet 30/10-16 20:57 
Odin>
Konsolkongen har bragt på bane, at en overflod af kopier skader samlere, der i takt med mængden vil blive snydt hyppigere. Det er et fint argument, synes jeg. Det invaliderer dog ikke mit argument, at hobbyen også bliver alvorligt skadet og gjort temmelig prohibitiv af spekulanterne og de ekstreme priser. De to argumenter kan sagtens sameksistere, og heri blomstrer nuancerne i debatten.
Personligt kunne jeg rigtig godt tænke mig at så mange som muligt kunne tage del i denne fantastiske hobby. Spil for mig er i høj grad kultur - og jeg føler ikke at det tjener nogen at det bliver en mere og mere lukket klub for mennesker med mange penge og dem der var så heldige at være med fra start.

Jeg ved ikke om jeg har givet udtryk for andet, men jeg synes også det er enormt ærgerligt at priserne på spil er steget så voldsomt de sidste år. Jeg så personligt gerne at priserne holdt nogenlunde samme niveau altid, men sådan er det desværre ikke.
Det er rigtig ærgerligt at det er blevet sådan, men det vil bestemt ikke gavne det i forvejen besværlige samleri at støtte op om reproductions hvis det medfører kopier der er svære at skelne fra originalerne :)

Jeg er enig i at spil er kultur og bør være tilgængeligt for alle fremover. Men jeg kommer aldrig til at kunne forstå hvorfor det her skulle være løsningen. Hvis man alligevel er ligeglad med originalerne, så findes der som tidligere nævnt andre alternativer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 30/10-16 22:09 
Sumez>
m1chelsen>
Når man taler om det kriminelle i et sådant foretagende, ser jeg det lidt som, hvis man går over for rødt lys kl. lort om natten, hvor der ikke biler / cykler i miles omkreds. I praksis er det bedøvende ligegyldigt og ikke til gene for nogen, men det er stadigvæk ulovligt.

Sjovt eksempel da lige netop det du nævner godt nok ikke er noget jeg nogensinde kunne drømme om at gøre.

Det er egentlig også ligemeget om man er typen som gør dette eller ej :) Personligt venter jeg som regel også gerne de 30 sek. det tager, hvis det endelig sker og andre gange ikke. Hvis jeg tilfældigvis støder ind i en anden som skulle vælge at spadsere over, kan det næppe få mit pis i kog, eftersom det som skrevet kun er et principielt problem, som ikke har noget praktisk betydning.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 30/10-16 22:16, rettet 30/10-16 22:19 
Sumez>
Jeg synes ellers ret tit jeg hører om "repros" af spil der fint tjener penge i dag. F.eks. Earthbound som allerede har været oppe, bliver solgt på Wii U's eShop, første officielle udgivelse af det spil i Europa, og det var jeg ret glad for at kunne støtte, selvom de var digital only.

Og så er vi nok ovre i en anden zone, hvor det går ud over andre...

Personligt har jeg kun med vilje købt fan-translations på repro/bootleg carts. De tre gange jeg blev snydt af sælger var pisse irriterende ;)
j/k
slk486slk486Skrevet 30/10-16 22:21, rettet 30/10-16 22:21 
Jeg er enig i at spil er kultur og bør være tilgængeligt for alle fremover. Men jeg kommer aldrig til at kunne forstå hvorfor det her skulle være løsningen. Hvis man alligevel er ligeglad med originalerne, så findes der som tidligere nævnt andre alternativer :)

Ja, der findes andre alternativer, men hvis man nu synes godt om at hive et cart ud af en UGC og smide det i en konsol i stedet for at fyre en ROM af på en Everdrive, så står det vel folk frit?
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-16 22:33 
Jeg kan ikke give dig andet svar end det jeg har skrevet flere gange nu. Gider ikke gentage mig selv yderligere. Synes det står ret klart hvad min holdning er og hvorfor jeg mener som jeg gør :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/10-16 08:48, rettet 31/10-16 08:48 
Fair nok - live and let live, and burn anyone at the cross :)
j/k
nerosnerosSkrevet 31/10-16 12:32 
KillerBean2>
Men hvis du påstår, at du ejer en bestemt titel, fordi du har en reproduction stående på hylden, mister jeg al respekt for dig. I mine øjne er en reproduction nøjagtig lige så "ægte" som en ROM-fil hentet på nettet.

Så meget enig.
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 31/10-16 16:31 
Det vil siger at der ikke skal mere til?

Hold da op, lige frem at miste alt respekt for folk, fordi man har repro på hylde.

Yep jeg eje secret of mana 2 i repro , som er den eneste måde.
Med mindre jeg skal lære japansk.
Men så meget gå jeg nu ikke op i at få respekt fra folk jeg ikke kender :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/10-16 21:34, rettet 31/10-16 21:34 
Du læser jo ikke, hvad jeg skiver.

Jeg mister ikke nogen form for respekt for dig, hvis du har en reproduction stående på hylden. Jeg mister kun respekt for dig, hvis du påstår, at den reproduction har nogen reel værdi. I hvert fald, hvis det er en fuldstændig straight kopi af noget, der findes i forvejen.

Hvis du køber en billig kinesisk kopi af PH Koglen og hænger den op i stuen, er det jo heller ikke ret cool, hvis du bagefter forsøger at fremstå som ham, der ejer en fantastisk lampe.

Fan translations befinder sig muligvis i den lidt lysere ende af gråzonen (?). Jeg har selv Beggar Prince (dybest set også bare en translation) stående, og jeg betragter det måske ikke som en udgivelse, der påvirker hobbyen negativt,.. men lidt dirty er den sgu alligevel.
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 31/10-16 21:40 
* Eller en fake Rolex :)
j/k
SumezSumezSkrevet 01/11-16 08:20 
KillerBean2>
Hvis du køber en billig kinesisk kopi af PH Koglen og hænger den op i stuen, er det jo heller ikke ret cool, hvis du bagefter forsøger at fremstå som ham, der ejer en fantastisk lampe.

Lidt specielt eksempel egentlig. PH lamper er måske lidt sin egen kategori, men helt generelt mht. designmøbler, så er en meget stor del af det du betaler for jo designet. Og køber du en billig Kina-kopi som måske ikke ligner helt perfekt, men alligevel stadig er flot nok til at du synes den pynter i dit hjem, så løfter den jo stadig sin primære funktion (og sin sekundære, hvis du sætter en pære i) - til sammenligning kan du jo ikke, hvis du alligevel ikke har tænkt dig at investere i the real deal, bare hente en kina-designerlampe på nettet.
Kort og godt, jeg synes konceptet med at betale skyhøje priser for mærkevarer er voldsomt klamt, men det er et helt andet emne end brugte computerspil. :) Bottom line er at jeg ikke gider bruge min tid på at dømme folk for at spille piratkopier, dem om det, men man skal ikke gå og tro at de kan fungere som samlerobjekter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
101 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig