X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fokuserede vs. omfattende spil


Svar
jaesjaesSkrevet 15/07-16 23:16, rettet 15/07-16 23:27 
Selv for spil med store budgetter i ryggen er der grænser for, hvad udviklerne kan opnå - der er aldrig penge til både mange slags gameplay, en stor og detaljeret verden, hundredvis af quests, en trilliard cutscenes osv. - og høj kvalitet over hele linjen. Og for nogle er det omfattende ikke spændende alligevel.

Men hvad er DU til mht. de større udgivelser? Det fokuserede, det omfattende eller det midtimellem? Giv gerne lidt forklaring eller titler.

-----

Først det generelle... Jeg kan lide alle tre hovedkategorier, men jeg har da en række krav, og omvendt ting jeg ofte kan undvære: Det som man "tvinges" til at bruge mest tid på skal være i orden - kampsystem, quests og udforskning skal fx være interessant i et typisk RPG. Man kunne kalde det de primære elementer. De sekundære elementer kan jeg bedre gå på kompromis med.

Fokuserede spil (fx hack 'n slash og fightere):
Ikke så meget at sige her - en type spil der med erfarne folk bag ofte fungerer pga. det stramme fokus.

Semi-fokuserede spil (fx strømlinede action-adventures):
Ocarina of Time. I sin tid var det nok i den sidste kategori, men pga. den ret fokuserede verden, synes jeg det i dag hører til her. Et vellykket spil bl.a. fordi Nintendo tænkte i handlinger og spilmekanik før gameplay (løbe, kravle, skubbe osv.), og næsten alt gameplay udspringer så af disse handlinger.

Omfattende spil (fx open world RPG'er):
Mit eksempel er det typiske open world fantasy RPG. Der kan tit skæres i antal quests - hellere 50 kvalitetstimer end 100+ hvor meget er fyld. Dertil behøver den slags RPG'er ikke altid at følge den klassiske skabelon med tre typer kamp (magi, nærkamp og buer). To kampmetoder vil være fint i mange spil. Sekundære elementer (ofte stealth, minispil, handel, puzzles og crafting) må være lidt case by case - der skal være nogle af dem aht. variationen, og for at gøre verdenen mere troværdig, men det skal heller ikke være en check-liste, så ud med noget af det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/07-16 18:35 
Action adventure genren er for bred til at den kan klassificeres som sådan, det er trods alt lige fra Zelda til Uncharted som hører under denne genre.

Jeg mener ikke at genre kan klassificeres på ovenstående måde, alle genre kan som sådan være fokuserede. Men det kan også være jeg har misforstået noget.

Jeg synes dog generelt at der er en kedelig tendens til at jo mere omfattende og åbent et spil er, desto mere er der gået på kompromis med baggrunds historien, MGS5 er et godt eksempel her.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/07-16 00:12, rettet 17/07-16 00:14 
Er lige gået i gang med at spille Sleeping Dogs igen. Ret godt eksempel på et spil, der er omfattende, uden det går hen og bliver træls. Man kan foretage sig stort set alt, hvad der er værd at foretage sig, på under 40 timer. Det føles tilpas.

Men jeg er nu ret glad for spil i både den ene og den anden ende af spekteret. Om jeg kaster mig over et spil, der skal spilles for sportens eller hyggens skyld, afgøres mest af det humør, jeg er i. Stilen og stemningen er langt mere afgørende for, om jeg overhovedet anskaffer mig spillet.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 17/07-16 00:35, rettet 17/07-16 00:36 
Azzkikr>
Action adventure genren er for bred til at den kan klassificeres som sådan, det er trods alt lige fra Zelda til Uncharted som hører under denne genre.

Jeg mener ikke at genre kan klassificeres på ovenstående måde, alle genre kan som sådan være fokuserede. Men det kan også være jeg har misforstået noget.

Det var derfor jeg skrev 'strømlinede action-adventures', for jeg er enig i, at der er store forskelle i genren. Men det var også bare et personligt eksempel - det er jo netop det brede midterfelt der er tale om, så man kan frit udskifte med noget man synes er mere passende. Jeg vil dog ikke sige, at action-adventures kan være direkte fokuserede, da det trods alt er en sammensmeltning af to genrer.
ExceptionExceptionSkrevet 17/07-16 01:49 
KillerBean2>
Er lige gået i gang med at spille Sleeping Dogs igen. Ret godt eksempel på et spil, der er omfattende, uden det går hen og bliver træls. Man kan foretage sig stort set alt, hvad der er værd at foretage sig, på under 40 timer. Det føles tilpas.

Men jeg er nu ret glad for spil i både den ene og den anden ende af spekteret. Om jeg kaster mig over et spil, der skal spilles for sportens eller hyggens skyld, afgøres mest af det humør, jeg er i. Stilen og stemningen er langt mere afgørende for, om jeg overhovedet anskaffer mig spillet.

Tilslutter mig Sleeping Dogs. :) Har gennemført både den originale, samt den til Xbox One. Sublimt spil, med rigtigt fornuftigt kampsystem. Og ja, spillet bliver faktisk aldrig rigtigt kedeligt, mærkeligt nok; GTA kan jeg gå død i, men ikke SD?
ExceptionExceptionSkrevet 17/07-16 01:53 
Jeg tror måske at jeg har lavet en fejl. Jeg tillod mig selv at købe Dragon Age Inquisition GOTY edition (tilbud på XBL), velvidende at jeg nok aldrig kommer til at spille det. Spillet virker simpelthen så stort, at det forekommer næsten for overdådigt. Jeg håber dog at jeg på et tidspunkt for taget mig sammen, da jeg har nydt alle Biowares Mass Effect spil enormt meget. :)
jaesjaesSkrevet 17/07-16 18:19, rettet 17/07-16 19:21 
Fedt at høre godt om Sleeping Dogs - det har længe været på min liste :)

Exception>
Jeg tror måske at jeg har lavet en fejl. Jeg tillod mig selv at købe Dragon Age Inquisition GOTY edition (tilbud på XBL), velvidende at jeg nok aldrig kommer til at spille det. Spillet virker simpelthen så stort, at det forekommer næsten for overdådigt. Jeg håber dog at jeg på et tidspunkt for taget mig sammen, da jeg har nydt alle Biowares Mass Effect spil enormt meget. :)


Det er i hvert fald et af de open world-spil, som flest betegner som en spild-tids-fest ;)

Tror dog også, jeg selv kommer til at spille det en dag, men håber det næste DA ankommer inden jeg når til det, og selvfølgeligt at det er bedre*.

* EDIT: For i så fald springer jeg nok over DA: I, eller gemmer det til en periode med tørke i denne undergenre.
JmogJmogSkrevet 17/07-16 22:25 
Vil også stemme i med at Sleeping Dogs er et godt ekempel på et fokuseret openworld-spil. Dem er der godt nok ikke mange af. Sleeping Dogs brillerer (udover fremragende historie og karismatisk hovedperson) ved at det er et Openworld-spil, hvor man kan gå direkte efter story missionerne fra start til slut og det pacingmæssigt føles som et godt og sammenhængende spil. Du er ikke tvunget til at tage sidemissioner for at levelle nok op til at komme gennem historien, hvilket er rigtig rart. Spillet foregår i en openworld setting og du kan udnytte det hvis du vil, men du er ikke tvunget til det. Det nye Mirror's Edge, omend ikke så godt som Sleeping Dogs, er på samme måde.
ExceptionExceptionSkrevet 19/07-16 01:08 
jaes>
Fedt at høre godt om Sleeping Dogs - det har længe været på min liste :)

Det vil du ikke (tror jeg da ikke) fortryde, skulle du give det en chance. :) Som Jmog påpeger, så er SD nok en del mere "fokuseret" end f. eks GTA, Crackdown, Saints Row etc. Dette naturligvis ikke ensbetydende med at der KUN er selve historien. Det betyder blot at historien og karaktererne i den er så forbandet godt skruet sammen, så man faktisk har lyst til at se hvad der sker med Wei Shen og hans omgangskreds. Som også allerede nævnt så har SD IMO også det mest fuldendte kampsystem "bar none" inden for denne slags spil.

Exception>
Jeg tror måske at jeg har lavet en fejl. Jeg tillod mig selv at købe Dragon Age Inquisition GOTY edition (tilbud på XBL), velvidende at jeg nok aldrig kommer til at spille det. Spillet virker simpelthen så stort, at det forekommer næsten for overdådigt. Jeg håber dog at jeg på et tidspunkt for taget mig sammen, da jeg har nydt alle Biowares Mass Effect spil enormt meget. :)


Det er i hvert fald et af de open world-spil, som flest betegner som en spild-tids-fest ;)

Æv, det er jeg da endnu mere ked af at høre. Det forhøjer jo ikke lige frem lysten til at gå i gang. :)

Tror dog også, jeg selv kommer til at spille det en dag, men håber det næste DA ankommer inden jeg når til det, og selvfølgeligt at det er bedre*.

Nu købte jeg det også blot fordi at der stod Bioware i nakken (plus det var på tilbud). Mass Effect Andromeda derimod SKAL jeg ha' når det udkommer.

* EDIT: For i så fald springer jeg nok over DA: I, eller gemmer det til en periode med tørke i denne undergenre.

Som så mange andre gamere, så er "tørke" desværre ikke lige noget jeg kommer ud for foreløbig, så måske det blot var spildte penge, nu må vi se. :)
SumezSumezSkrevet 19/07-16 08:23 
DA:I er ikke "stort" det er bare, som jaes siger, en spildtids-fest. Jeg vil ikke anbefale at gå i gang med det. Det er faktisk underholdende de første par timer, men når man har lagt de næste 50 i det, ville man ønske man havde brugt sin tid bedre.

Fix iøvrigt gerne dine quote tags så man kan se hvad du selv har skrevet - og ikke nødvendigvis citerer mere end hvad du faktisk svarer til, dit indlæg er voldsomt uoverskueligt som det er lige nu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig