X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Ny officiel NES Mini fra Nintendo


Reply
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/07-16 14:08, rettet 14/07-16 14:18 
394 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Reply
millenniummillenniumSkrevet 16/07-16 17:05 
Hmmmm jeg tænker, fordelen er da også, at det er en enorm mobil spillekonsol, uden ligefrem at være hand-held. Ingen ekstra carts. Ingen sensor bar. Nem at smide i tasken og tage med i sommerhus, juleferie hos familie eller lign.

Jeg er stadig overbevist. :)
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 16/07-16 17:24, rettet 16/07-16 17:28 
Ja, der er helt klart fordele ved dedikeret hardware, når vi er nede i den størrelse. Sin Wii U tager man jo ikke lige sådan med på ferie, og i sagens natur er Mini NES platform-uafhængig. Havde Nintendo udgivet en kompilation til Wii U ville det udelukke en masse mennesker, og kræve at man beholder sin Wii U fremover (eller satser på bagudkompabilitet). Der er selvfølgelig også klare ulemper ved hardware.

Pga. af den fornuftige pris, og det gode spiludvalg, kunne jeg også godt selv finde på at hoppe på. Jeg læste også noget med, at hvert spil får flere save slots end det er tilfældet for NES-spillene på VC til Wii og/eller Wii U (hvor der kun er ét save slot).

Jeg tror i øvrigt ikke det er nævnt, at der ikke kommer flere spil til maskinen:
http://kotaku.com/the-mini-nes-wont-open-cant-connect-to-the-internet-1783693116
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07-16 17:32 
Nej det er en skam at de ikke tillader ekstra spil på en form for flashcarts, altså ala Neo Geo X. Det kunne være en super måde for dem at tjene nemme penge, og en billig løsning for dem der endnu ikke har et ret omfattende NES-bibliotek. Det lader også til at mange tredjeparts firmaer er med på vognen, så det er lidt en forspildt mulighed, men der er selvfølgelig intet der udelukker at de laver en ny variant med muligheden på et senere tidspunkt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 16/07-16 17:34 
Konsolkongen>
Her vil jeg så mene at man er farvet af nostalgi. Man må gerne mene at det skal spilles sådan, men 50Hz var et nødvendigt onde herhjemme pga. vores fjernsyn, konsoludgiverne havde intet andet valg end at lade maskinerne køre langsommere og lade det være op til udviklerne at optimere nogle enkelte titler. Optimeringen bestod primært i øget hastighed af musikken, mens gameplayet forblev uændret.

Derfor mener jeg at jeg med god samvittighed kan sige at, spil der er udviklet med 60Hz i tankerne er forkert at spille på et EU-system i 50Hz, da gameplayet er langsommere end hvad udvikleren oprindeligt har tiltænkt :)

Det er en spændende perspektivering, eftersom den - som jeg ser det - tager 100% udgangspunkt i spiludviklernes syn, hvorimod jeg måske mere tænker på slutresultatet ift. den enkelte forbruger. Jeg ville derfor ikke finde det underligt, hvis man er vokset op med 50 Hz, hvorefter man prøver samme titel afviklet i 60 Hz, og tænker: "hey... Det her virker helt forkert!". Er det så forbrugeren som "tager fejl" ("farvet af nostalgi"), eller burde udviklerne i stedet havde optimeret spillet til 50 Hz, hvis de vel og mærke mente at det blev afviklet fejlagtigt, på det rammer de nu engang havde at arbejde under (50 Hz)?

Personligt mener jeg at 50 Hz er ganske korrekt - vel og mærke her i DK :) At jeg bruger 60 Hz i nogle tilfælde, er mere fordi jeg synes at det kan være sjovt at lege med lidt forskellige muligheder.

Konsolkongen>
Ellers er jeg meget enig i det du skriver, man skal også kunne acceptere at folk ikke er enige i, og ikke nødvendigvis vil følge de råd man giver :)

100% enig :) Det at acceptere folks spilvalg, settings og folks forskellige holdninger til hvad der er "det rette", gør det hele meget nemmere og mere behageligt.
Spiller nu: Animal Soccer World
jaesjaesSkrevet 16/07-16 18:00 
Konsolkongen>
Nej det er en skam at de ikke tillader ekstra spil på en form for flashcarts, altså ala Neo Geo X. Det kunne være en super måde for dem at tjene nemme penge, og en billig løsning for dem der endnu ikke har et ret omfattende NES-bibliotek. Det lader også til at mange tredjeparts firmaer er med på vognen, så det er lidt en forspildt mulighed, men der er selvfølgelig intet der udelukker at de laver en ny variant med muligheden på et senere tidspunkt.

Det er på flere måder helt sikkert en oplagt mulighed, men jeg tror Nintendo vil have, at den falder i kategorierne 'næsten impulskøb' og 'stort julegavepotentiale' :)

Med mulighed for at tilføje flere spil kunne den nemt koste $10 ekstra, og jeg fornemmer, at $60 er den øvre grænse for mange. Kommer vi over dette vil mærkbart flere tænke, "så kan jeg ligeså godt købe en Android-konsol", og mange Wii U-ejere vil givetvis føle, at de kan nøjes med VC.

Jeg overvejer allerede selv at give en væk i julegave ;)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/07-16 18:05, rettet 16/07-16 18:13 
Jeg giver mig selv en i julegave.

Mega Man 2 alene er prisen værd.

░░░░░░░░░░▄▄█▀▀▄░░░░
░░░░░░░░▄█████▄▄█▄░░░░
░░░░░▄▄▄▀██████▄▄██░░░░
░░▄██░░█░█▀░░▄▄▀█░█░░░▄▄▄▄
▄█████░░██░░░▀▀░▀░█▀▀██▀▀▀█▀▄
█████░█░░▀█░▀▀▀▀▄▀░░░███████▀
░▀▀█▄░██▄▄░▀▀▀▀█▀▀▀▀▀░▀▀▀▀
░▄████████▀▀▀▄▀░░░░
██████░▀▀█▄░░░█▄░░░░
░▀▀▀▀█▄▄▀░██████▄░░░░
░░░░░░░░░█████████░░░░
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07-16 18:42, rettet 16/07-16 18:44 
m1chelsen>
Det er en spændende perspektivering, eftersom den - som jeg ser det - tager 100% udgangspunkt i spiludviklernes syn, hvorimod jeg måske mere tænker på slutresultatet ift. den enkelte forbruger...

Det er korrekt. Som jeg ser det er dette 100% sammenligneligt med folk der får deres fjernsyn kalibreret for at følge den givne standard for korrekte billeder, så de kan opleve en film fuldstændig som instruktøren havde tiltænkt den, da den er redigeret på en skærm der følger de samme standarder.
Derfor mener jeg altid at spil der er designet med 60Hz hastighed i tankerne bør opleves på denne måde. Det er ikke bare gameplayet der er langsommere (og dermed ofte nemmere), men også musikken som lyder helt forkert (med mindre denne er optimeret). Det strider altså imod både programmørenes og musikernes tanker for hvordan spillet skal spilles, og jeg mener nu engang at de ved bedre end os hvad der er rigtigt og forkert :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 16/07-16 19:14 
Ift. eksemplet med TVét, ville dette så også kræve at man har et TV af en vis kvalitet, for overhovedet at kunne se filmen "korrekt"? Derudover bør man vel som minimum have en hjemmebiograf med surround osv. for at kunne se en nyere film "korrekt"? Her tænker jeg - ligesom ifm. spil (ofte) og "rigtig / forkert", at det i grunden ville give bedre mening, at tale om hvad der er mest optimalt i stedet for?

Ift. 50 Hz / 60 Hz, mener jeg dog fortsat, at udviklerne formentlig er / har været klar over, at spillet også ville blive afviklet på et 50 Hz system, samt været klar over at dette ville medføre en langsommere afvikling? Hvis dette er tilfældet - og de ikke har valgt at lave en optimering til netop 50 Hz, tolker jeg det som om, at de har givet grønt lys til, at dette også er en mulighed. Så i virkeligheden er der måske ikke "rigtig / forkert", men nærmere "flere valgmuligheder".

Ellers svarer det vel også til, at der ved multiplatforms titler kun findes 1 korrekt udgave (den primære), samt en række forkerte udgaver? Hvis det derfor fx er et X1/PS4/PC spil, hvor X1 udgaven er den "rigtige", giver det IMO ikke mening at forsøge at overbevise PS4 ejeren om at hans spil er "forkert" fordi det ikke bliver afviklet på den platform som det primært blev udviklet til. Her mener jeg igen, at det helt isoleret set kommer an på, hvilke briller man har på.

For slutbrugeren / gameren, kan fx N64 udgaven af Quake, være lige så "rigtig" (selvom den vel BØR opleves på PC, for at man får den "rigtige oplevelse"?), som 50 Hz for en NES gamer med base i PAL land.

Jeg ved ikke om vi taler helt forbi hinanden, eller om vi tager udgangspunkt i forskellige perspektiver :D?

Vedr. optimerede TV indstillinger, så kig endelig forbi en weekend, så kan du hjælpe mig med at indstille mit. Det står fortsat til standard settings :D Så giver jeg en hvedeøl :D
Spiller nu: Animal Soccer World
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/07-16 19:25 
Det hele bunder vel ud i at man godt kan gøre opmærksom på at en persons spil/film/whatever oplevelse kan blive bedre, men at man skal undlade at virke nedladende og ikke få personen til at fremstå som komplet idiot fordi han fx spiller 50 Hz.

(Og ja, jeg ved godt at jeg selv ikke er specielt god til at overholde ovenstående i nogle henseender).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07-16 19:37, rettet 16/07-16 19:47 
m1chelsen>
Ift. eksemplet med TVét, ville dette så også kræve at man har et TV af en vis kvalitet, for overhovedet at kunne se filmen "korrekt"? Derudover bør man vel som minimum have en hjemmebiograf med surround osv. for at kunne se en nyere film "korrekt"? Her tænker jeg - ligesom ifm. spil (ofte) og "rigtig / forkert", at det i grunden ville give bedre mening, at tale om hvad der er mest optimalt i stedet for?

Det er korrekt at det primært er TV i den gode ende der kan kalibreres korrekt. Det er hul i hovedet at hyre en professionel til at kalibrere et 60" TV til 1200kr købt i Kvickly :) Men man kan komme rigtig langt på alle fjernsyn ved bare at følge nogle simple trin. Prøv evt at google "AVS HD 709" som er et gratis værktøj som indeholder alle de mest normale kalibrerings-mønstre, som kan få dit TV indstillet en god del uden at du skal ud og investere i colormeter og hvad har vi :)

Hvad surround angår, så forstår jeg din pointe. Skal det være 100% som instruktøren tænkte, så skal den nok også være dækket ind, omend jeg gerne vil holde mig til billedet i debatten her. Lyd er ikke min stærke side :)

Ift. 50 Hz / 60 Hz, mener jeg dog fortsat, at udviklerne formentlig er / har været klar over, at spillet også ville blive afviklet på et 50 Hz system, samt været klar over at dette ville medføre en langsommere afvikling? Hvis dette er tilfældet - og de ikke har valgt at lave en optimering til netop 50 Hz, tolker jeg det som om, at de har givet grønt lys til, at dette også er en mulighed. Så i virkeligheden er der måske ikke "rigtig / forkert", men nærmere "flere valgmuligheder".

Det skulle jeg nok have forklaret bedre, men at optimere et 2D-spil til at køre samme hastighed i 50Hz som 60Hz er ikke bare ligetil.
Tænk på et spil som Gradius, hvor et skud bevæger sig hen over skærmen ved at en sprite flyttes x antal pixels horisontalt ved hver frame 60 gange i sekundet. Hvis samme hastighed skal opnås i 50Hz, så skal antallet af pixels skuddet bevæger sig for hver frame øges, men det er så godt som umuligt at få det til at ramme nøjagtig samme hastighed som ved 60Hz. Det ville omvendt også kunne betyde at spillet pludseligt kørte for hurtigt i 50Hz.
Ved ikke om jeg fik forklaret det, så det giver mening? Det er nok svært uden at tegne og fortælle :)

Pointen er at det har været svært, hvis ikke umuligt, at optimere til samme oplevelse i 50Hz, og derfor har man i langt de fleste tilfælde valgt at lade spillene køre langsommere. For folk vidste alligevel ikke bedre :)

EDIT:
Et andet problem ved 50Hz er at opløsningen billedet sendes i er højere, 288p vs 240p, men da spillene med meget få undtagelser stadig kører de 240p, som det er tiltænkt ved 60Hz, betyder det at der kommer sorte bjælker i toppen og bunden af skærmen. Og da TV-skærmen er samme størrelse betyder dette at billedet bliver mast sammen ovenikøbet, hvilket også strider imod den oprindelige vision for spillet :)

Ellers svarer det vel også til, at der ved multiplatforms titler kun findes 1 korrekt udgave (den primære), samt en række forkerte udgaver? Hvis det derfor fx er et X1/PS4/PC spil, hvor X1 udgaven er den "rigtige", giver det IMO ikke mening at forsøge at overbevise PS4 ejeren om at hans spil er "forkert" fordi det ikke bliver afviklet på den platform som det primært blev udviklet til. Her mener jeg igen, at det helt isoleret set kommer an på, hvilke briller man har på.

Det her er ikke hvad jeg mener :) Bare der er tale om hæderlige ports, så er jeg ligeglad hvad man spiller på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/07-16 22:54, rettet 16/07-16 22:58 
jaes>
Jeg læste også noget med, at hvert spil får flere save slots end det er tilfældet for NES-spillene på VC til Wii og/eller Wii U (hvor der kun er ét save slot).

Sjovt, havde slet ikke tænkt over det med at de jo nok vil inkludere en quicksave funktion i maskinen. Selv hvis jeg havde nogen interesse i maskinen og ikke allerede havde næsten alle spillene i forvejen, så ville det godt nok være en dealbreaker for mig.

Man kan helt klart have en masse subjektive årsager, som neros udtrykker, for at foretrække at spille de her spil på det originale hardware. Det betyder (i bedste fald :)) ikke at spillene pludselig er dårligere end de ellers ville være, men der er nogle rent psykiske ting der spiller ind.

Den mest åbenlyse er "zapper"-mentaliteten. En ting som rammer mange der kun spiller deres spil som piratspil på emulatorer eller everdrive carts osv., ofte uden de tænker over det. Det er samme effekt du får af at zappe rundt efter musik på Spotify eller YouTube, sammenlignet med at sætte en LP på en pladespiller. Der er ingen rationel grund til at du ikke kan sætte dig ned og høre et helt album igennem på Spotify, og det er helt klart forskelligt fra person til person. Men jeg er selv bedre i stand til at fordybe mig i et album efter manuelt at have taget det ud af coveret og sat nålen hen på pladen. Det samme gælder også fordybelsen i et klassisk 8bit-spil, som man ikke bare hopper ind i og morer sig lidt med. Nej, man spiller de samme baner igen og igen indtil man bliver hammergod og kan nå til slutbossen uden at bruge continues!

At få en maskine med 30 preloadede spil på som man nemt kan hoppe rundt imellem har lidt den effekt på mig. Og at kunne benytte quicksaves hvor som helst ødelægger det kun endnu mere. Naturligvis kan man bare lade være med nogensinde at bruge dem, der er ingen der siger at man skal, men jeg synes det er ærgerligt at muligheden overhovedet er det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 16/07-16 23:43 
Jeg synes det er glimrende. Jeg er ikke 8 år gammel længere. Jeg er 35 og er arbejdsnarkoman. Jeg har ikke tid til at grinde et spil for at blive god nok til at gennemføre det i et hug. Eller bruge en til flere timer, hvorefter mit progress bliver smidt i vasken.

Det var fint nok da jeg var 8 og fik et nyt spil om året. Jeg havde tid og lyst til at malke det for alt hvad der var i det. I dag er save-funktion en nødvendighed hvis jeg skal kunne gennemføre retro-spil.
SumezSumezSkrevet 16/07-16 23:49 
I så fald er det jo nok alligevel ikke Castlevania, Mega Man eller Contra du skal spille.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 00:00 
Jmog>
Jeg synes det er glimrende. Jeg er ikke 8 år gammel længere. Jeg er 35 og er arbejdsnarkoman. Jeg har ikke tid til at grinde et spil for at blive god nok til at gennemføre det i et hug. Eller bruge en til flere timer, hvorefter mit progress bliver smidt i vasken.

Det var fint nok da jeg var 8 og fik et nyt spil om året. Jeg havde tid og lyst til at malke det for alt hvad der var i det. I dag er save-funktion en nødvendighed hvis jeg skal kunne gennemføre retro-spil.

Forstår dig helt 100%, vi er samme alder, jeg kan heller ikke bruge samme tid længere eller sidde blive DK mester i Tekken (som jeg imo var!), det er derfor jeg bliver irriteret når der bliver gået på kompromis med historien i så mange spil nu om dage.

Hvis jeg vil jeg have meningsløse spil med godt gameplay, så er det på med MM2 og de gamle titler (som mini NES byder på! ::)

Og vi tager den lige igen https://www.youtube.com/watch?v=1Nnl0ycLvgU
SumezSumezSkrevet 17/07-16 00:11 
Der er umiddelbart også ret stor forskel på at blive danmarksmester i Tekken (hvilket jeg formoder kræver månedsvis af træning), og så at kunne gennemføre Contra uden snydemetoder. Hvis man kan bruge de 30-40 timer det tager at komme igennem et nyere rpg-agtigt spil med masser af eksposition og knap-så-meget gameplay, så kan man vel også bruge dem på at gennemføre et NES-spil ordentligt. Jeg forstår slet ikke hvad man får ud af et spil som Mega Man 2, når der ingen konsekvens er af at blive ramt? Hvad er glæden i at slå slutbossen når du ikke har kæmpet for det? Det er begrænset hvor meget forløsning det giver i sig selv at se http://eternal.dk/pr/52gc/21.contra.jpg]den her skærm[/LINK]" target="">den her skærm som det eneste efter at have gennemført et spil - det er i hvert fald ikke historien jeg spiller det for.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 17/07-16 00:15 
Det er nok langt hen ad vejen smag og behag. Jeg er personligt også glad for, at der komme save muligheder, så et spil kan tages i mindre bidder.

Nogle vil nok også påstå, at Souls spillene kun bliver spillet korrekt, hvis de bliver gennemført uden at dø / uden brug af bonfires :D
Spiller nu: Animal Soccer World
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 00:21 
Griner :D

Nu er jeg så heldig at eje Contra i original CIB, US 60 HZ og RBG NES og hvad ellers i kan finde på!. Og blive mester i tekken er markant sværer ;).

Hvad er "konsekvensen" af at dø i MM2? At du skal taste en eller anden tåbeligt kode ind igen...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 00:24 
Dertil skal dog lige siges at jeg mener MM2 er et af de mest indflydelsesrige spil nogensinde, efter ff6 kan jeg ikke komme i tanke om et spil der har betydet mere for mig.... SF2 er nr.3-4.
jaesjaesSkrevet 17/07-16 00:30 
Konsekvens i spil er en god ting, men jeg er heller ikke til spil hvor man skal starte helt forfra (som med alting er der undtagelser, fx visse korte spil). Og dem skulle der være en del af til NES (er på ingen måde ekspert, men det har jeg læst). Så personligt vil jeg primært bruge save states til disse spil, og så gemme mellem hver bane eller lignende.

Det er også den type spildesign jeg bedst kan lide i 2D-platfomere og spil med tilsvarende opbygning - gemme mellem hver bane eller gemme ved checkpoints hvis det er spil med lange baner. At spille de samme 30-60 minutter eller mere 5, 10 eller 20 gange er for mig tæt på tortur. Men jeg kan da sagtens se det dragende ved det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 00:37, rettet 17/07-16 01:19 
Enig, der er ingen konsekvens i spil nu.... Dør man i uncharted starter man ved siden af....

Omvendt kan man også 15 år efter ikke komme forbi scooter banen i battletoads.......
ExceptionExceptionSkrevet 17/07-16 01:41 
Det lader til at diskussionen har taget en lidt anden drejning end indledningsvis forventet, hvilket jeg kun finder ganske oplysende. :)

På trods af, at jeg ikke er enige med alle i denne tråd iht. Nintendos nye produkt, så er det rart at se voksne mennesker argumentere sagligt og rationelt - mere eller mindre:) - for deres synspunkt. "thumbs up" :)

Jeg vil dog give "m1chelsen" ret i at man nogle gange skal passe på med at forekomme formynderisk overfor andre, blot fordi at disse besidder en anden mening eller tilgang til DERES egen fortid som gamer.

Glimrende eksempel med de 50 vs 60 hertz. En lille personlig anekdote jvf. min egen fortid som gamer. Jeg havde som lille (8-9 år) en Sega Megadrive med Streets of Rage 2 på. Et overdådigt spil i alle aspekter som blev voldspillet i både single, samt co-op. Hvorom alting er, så prøvede jeg samme titel mange år senere, denne gang i 60 hertz. Det tager jo ikke mange minutter selv for den utrænede at se, at spillet simpelthen er skabt til 60 hertz, både mht. billede OG lyd, men dertil er der jo ingen der kan fortælle mig hvad jeg finder mest oprigtigt/autentisk ift. min egen oplevelse fra barnsben.

Microsoft har salg på en smule SNK titler i disse tider, og jeg købte Metal Slug 3 så sent som i går. Ville jeg hellere game det på en autentisk Neo-Geo? JA DA! Men da dette næppe kommer til at ske, så vælger jeg derimod at fokusere på ting som: hvor godt er spillet ported/emuleret på den respektive maskine, samt læse hvilket oplevelser andre har haft med det pågældende spil.

PS. Metal Slug 3 med en Xbox One controller (Læs: D-pad), er faktisk rigtigt sjovt. :)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 02:56 
Konsolkongen>
Azzkikr>
Uanset hvad er det en fed lille fanservice... Hvem andre end nintendo kunne finde på det? Stop jeres whine.

Sega og SNK fandt på det for mange år siden. Omend med ret dårlige resultater, men ret skal være ret :)

Lige præcis de to firmaer kan jo ikke stable 30 gode spil sammen sammenlagt ;) (Den måtte jo komme)
DarkenDarkenSkrevet 17/07-16 07:48, rettet 17/07-16 07:54 
Nu godt nok til SNES, jeg spillede primært RPGs så bemærkede det ikke som barn, men med alder og dette fora (mere det sidst nævnte end det første), fandt jeg ud af hvad der VIRKELIG gik mig på som barn, slet ikke var min skyld.Held og lykke med at klare dette på en unmoddet pal maskine, jeg prøvede, virkelig.


Boombada
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 17/07-16 08:20, rettet 17/07-16 08:25 
m1chelsen>
Nogle vil nok også påstå, at Souls spillene kun bliver spillet korrekt, hvis de bliver gennemført uden at dø / uden brug af bonfires :D

Forhåbentlig vil du være rimelig enig i at Souls-spillene ikke "spilles korrekt", hvis du bare kan loade et quicksave fra 15 sekunder tidligere hvis du bliver nedlagt af en fjende eller træffer et valg du ikke brød dig om konsekvenserne af?
Fuldstændig samme deal.

Azzkikr>
Hvad er "konsekvensen" af at dø i MM2? At du skal taste en eller anden tåbeligt kode ind igen...

Jeg er ikke helt sikker på at du har spillet MM2 før. :P

jaes>
At spille de samme 30-60 minutter eller mere 5, 10 eller 20 gange er for mig tæt på tortur. Men jeg kan da sagtens se det dragende ved det.

Hvis det er "tæt på tortur" at spille de samme baner i et spil flere gange, så har du det nok i virkeligheden ikke særlig sjovt ved at spille det, og burde nok overveje slet ikke at spille det spil :P

Azzkikr>
Omvendt kan man også 15 år efter ikke komme forbi scooter banen i battletoads.......

Giv den højst 20 minutters øvelse, så er den nem nok. Der kommer langt langt sværere udfordringer når først man kommer ind i selve spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 17/07-16 09:34 
Sumez: HVIS spillet var konstrueret på en sådan måde, at man kunne spille med savepoints, hvem ville jeg så være til at lege dommer over hvad der er korrekt og forkert? Jeg mener generelt at der er mange måder at spille spil på, hvortil man ofte selv kan justere hvor svært et spil skal være, ift. hvilke udfordringer man sætter for sig selv. Det er en personlig sag og ikke noget andre behøver at påpege som værende "forkert", da det IMO aldrig kan være "forkert".

Ift. Souls spil, har jeg hørt udtalelser som, at spillet "først starter" ved NG+ og at mage builds er at "snyde / lege" sig igennem. Sådanne udtalelser mener jeg personligt risikerer at træde andre unødigt over tæerne, eftersom det giver 0 mening at komme med dem. Man gør andres spilleoplevelse "forkert", uden at have hjemmel til dette. Ligeledes risikerer man altid at finde "sin overmand", ligemeget hvor sej man selv tror man er til det pågældende spil. Hvis man fx dømmer andre i Souls med sådanne udtalelser, ville man selv komme til kort, den dag man selv får smidt i hovedet: "Man får ringe for at gennemspille spillet uden brug af bonfires og uden at dø! Alt andet er n00b mode".

Hvis spil fx tilbyder diverse sværhedsgrader, er det IMO 100% lige så korrekt at spille spillet på Very Easy mode, hvis man har lyst til dette. Det er unødvendigt støj, hvis folk siger "Man skal minimum spille på "normal", ellers spiller man forkert".

Et andet eksempel er diverse SHMUPS, som i bred forstand "skal" gennemføres på 1cc. At disse tilbyder uendelige continues, gør det IMO ikke "forkert" at gøre brug af disse, hvis det er den måde man ønsker at opleve spillet på. Fred være med, at nogle ønsker at nørde det til et "perfekt run", hvor det kan gennemføres på 1cc, men igen er der ingen grund til at gøre andre forkert i deres oplevelse, bare fordi de ønsker at gennemføre det med 100 continues, hvis de har lyst til dette. Hvis dette virkelig var "forkert", havde muligheden ikke været der fra start af.

Hvis man derfor ønsker at spille Mega Man med muligheden for at gemme løbende - og muligheden er tilsted med den nye officielle mini NES, er denne løsning - som jeg ser det - lige så "korrekt" som at gennemføre spillet i 1 setting. Begynder man ført at dømme her, risikere man selv at blive dømt ude, af fx diverse speedrunners, som så vil definere deres egne regler for hvad der er "korrekt" spilafvikling.

Konsolkongen>
Hvad surround angår, så forstår jeg din pointe. Skal det være 100% som instruktøren tænkte, så skal den nok også være dækket ind, omend jeg gerne vil holde mig til billedet i debatten her. Lyd er ikke min stærke side :)

Det understreger faktisk meget godt min pointe, ift. de mange forskellige perspektiveringer. Jeg ved at du går meget op i TV settings / billedkvalitet osv., men ville du personligt ikke finde det lidt anstrengende, hvis du støder ind i en lyd-nørd, som siger: "Hey Martin. Med dit 2 højtaler stereo setup ser du filmen helt forkert, da du ikke har det rette surround lydsetup."
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-16 11:04, rettet 17/07-16 11:32 
Jeg kører skam 7-kanals surround i hytten. Så jeg er dækket ind ;)
Og ligesom med 4:3/16:9-tingen så hører jeg heller ikke stereo i alle syv højttalere, selvom forstærkeren giver muligheden.
Jeg bilder mig bare ikke ind at vide skide meget om lyd i forhold til billede. Jeg ved at mit setup er i orden, men det er ikke noget jeg ønsker at kloge mig på offentligt ;)

EDIT:
m1chelsen, ang. save-states, ville du være af samme holdning hvis der er om 30 år udkommer en PS4 Mini med alle Soul-spillene på, hvor du kan save-state alt det du ønsker? Vil du mene at det vil være ligeså rigtigt at gennemføre spillene på denne måde, som den måde du selv har spillet dem på?

I Souls-spillene synes jeg jo netop at det er sværhedsgraden der gør så meget for oplevelsen. At ikke bare enhver kan gennemføre dem (modsat alle andre spil i dag), gør det til noget specielt når man selv har kæmpet sig igennem. Det er meget samme følelse som jeg selv fik da jeg som barn spillede igennem de svære 2D-spil.
Jeg har ikke det store problem med at NES Mini har save-states, for jeg kan bare lade være med at bruge dem, men jeg mener ligesom Sumez, at man kan gå glip af meget hvis man vælger at snyde sig selv igennem spillene med save-states :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/07-16 11:41 
Det er rart at Everdrive NES har savestates. Det er for tosset at lade NES'en stå tændt i flere dage for ikke at skulle starte forfra i Ninja Gaiden :D
j/k
--Skrevet 17/07-16 12:15 
Konsolkongen>
Jeg kører skam 7-kanals surround i hytten. Så jeg er dækket ind ;)
Og ligesom med 4:3/16:9-tingen så hører jeg heller ikke stereo i alle syv højttalere, selvom forstærkeren giver muligheden.
Jeg bilder mig bare ikke ind at vide skide meget om lyd i forhold til billede. Jeg ved at mit setup er i orden, men det er ikke noget jeg ønsker at kloge mig på offentligt ;)

Ja okay, så er du jo godt dækket ind, men jeg håber alligevel du forstår min pointe. Der vil formentlig ALTID være en vinkel, hvorpå en eller anden nørd indenfor en snæver interesse, ville kunne påpege at "man gør det forkert". Spørgsmålet er bare om dette er gavnligt for andet, end at den pågældende person får en følelse af at netop han / hendes løsning er "mere rigtig"?

Konsolkongen>
EDIT:
m1chelsen, ang. save-states, ville du være af samme holdning hvis der er om 30 år udkommer en PS4 Mini med alle Soul-spillene på, hvor du kan save-state alt det du ønsker? Vil du mene at det vil være ligeså rigtigt at gennemføre spillene på denne måde, som den måde du selv har spillet dem på?

Ja, jeg vil mene at det er "lige så rigtigt", dog formentlig en anden oplevelse, og hvis udviklerne selv smider dette på banen, må jeg igen stille mig selv spørgsmålet: "Hvem er jeg til at lege dommer?". Hvis dette kan være løsningen for folk som gerne vil gennemføre et Souls spil, uden at skulle genspille en masse igen og igen, kunne dette være en fin løsning. Min souls oplevelse bliver jo ikke ringere af, at andre vælger denne løsning, lige så vel som din DOOM@Hard oplevelse ikke bliver forringeret af, at andre spiller på Easy fx.
Ellers kræver det vel også, at man spiller vanilla udgaven af diverse Souls spil, da disse ofte er blevet gjort nemmere sidenhen. Gør det det så "forkert", at man spiller nyeste patch?

Min pointe er egentlig bare, at det ikke giver mening at lege dommer over hvordan andre spiller spil, og at man som regel ikke har hjemmel til at underbygge påstande omkring hvis andre "spiller forkert". Det eneste man får ud af det, er at gøre andre "forkert" i deres spiloplevelse, uden at det gavner nogle.


Konsolkongen>
I Souls-spillene synes jeg jo netop at det er sværhedsgraden der gør så meget for oplevelsen. At ikke bare enhver kan gennemføre dem (modsat alle andre spil i dag), gør det til noget specielt når man selv har kæmpet sig igennem.

Der findes også andre svære spil i dag :) og hvis de ikke er svære nok for den enkelte, kan man mange gange rode med sværhedsgraden osv. Det burde dog ikke påvirke din oplevelse af spillet, at det "ikke er for alle", eftersom man som skrevet tidligere altid kan finde sin overmand. Giver jeg mig fx til at se et no death / bonfire speedrun af Souls, synes jeg ikke selv at jeg er den vildeste kanon til disse spil. Hvorfor skulle jeg så give mig til at belære andre omkring at de ikke spillede spillet "korrekt" hvis de gjorde brug af fx saves (hvis de altså fandtes / fx bliver tilføjet engang i fremtiden)? Jeg risikerer jo egentlig bare, at speedrun gutten som kan gennemføre med SL1, begynder at belærer mig om, at den korrekte og seriøse udfordring i disse spil, kun opnås ved at undgå at gøre brug af lvls.

Igen: Det er en individuel vurdering, hvordan man SELV får den bedste oplevelse af et spil. Men der kommer intet godt ud af, at forsøge at forklare andre, at de spiller forkert, bare fordi de ikke spiller som en selv.


Konsolkongen>
Det er meget samme følelse som jeg selv fik da jeg som barn spillede igennem de svære 2D-spil.
Jeg har ikke det store problem med at NES Mini har save-states, for jeg kan bare lade være med at bruge dem, men jeg mener ligesom Sumez, at man kan gå glip af meget hvis man vælger at snyde sig selv igennem spillene med save-states :)

Hvis Nintendo officielt udgiver et MM spil med save funktion og folk vælger at bruge dette, snyder de ikke, eftersom det er en mulighed i spillet. At påstå at disse snyder, er lige så sandt, som at påstå at folk snyder i Souls spil, hvis de vælger at fortsætte efter at være død.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-16 13:11, rettet 17/07-16 13:13 
m1chelsen>
Ja okay, så er du jo godt dækket ind, men jeg håber alligevel du forstår min pointe. Der vil formentlig ALTID være en vinkel, hvorpå en eller anden nørd indenfor en snæver interesse, ville kunne påpege at "man gør det forkert". Spørgsmålet er bare om dette er gavnligt for andet, end at den pågældende person får en følelse af at netop han / hendes løsning er "mere rigtig"?

Jeg mener du stiller det alt for sort/hvidt op. Og jeg mener også at man har et problem, hvis man ikke er villig til at lytte til folk som måske ved bedre og derefter ikke overvejer om man skal følge vedkommenes råd eller fortsætte som hidtil. Hvis man konsekvent lukker ørene og har holdningen at andre ikke skal komme og spille kloge, så lærer man sgu aldrig noget :)

Hvad save-states osv. angår er jeg helt med på at vi er ovre og snakke personlig smag. Jeg bruger Souls-spillene som eksempel da jeg ved at du har spillet dem meget, og fordi jeg synes de på flere måder er sammenlignelige med den oplevelse man fik med spil som barn = de er svære. I den forbindelse synes jeg det er godt at se at du er af samme holdning, hvad enten spillet er 30 år gammelt eller et helt nyt.

Hvis Nintendo officielt udgiver et MM spil med save funktion og folk vælger at bruge dette, snyder de ikke, eftersom det er en mulighed i spillet. At påstå at disse snyder, er lige så sandt, som at påstå at folk snyder i Souls spil, hvis de vælger at fortsætte efter at være død.

Hvis man nu skal være helt ærlig så tror jeg ikke der er brugt ret mange tanker fra Nintendos side, på hvorvidt Mega Man 2 spilles bedst med eller uden save-states. Det er kun med fordi det efterhånden er blevet en selvfølge at emulatorer og opsamlinger har denne feature. Folk var også omvendt blevet mavesure hvis den ikke havde været der.

Jeg skal ikke blande mig i om du føler at du får det samme ud af at spille med save-states, eller på at øve dig nok i spillene til du kan klare dem i én køre. Hvis du kan dét så er vores oplevelser af spil meget forskellig og vi fokuserer tydeligvis på nogle helt andre ting når vi spiller. Det synes jeg faktisk er meget interessant og det er ikke noget jeg føler mig fornærmet over, men jeg håber omvendt også det er okay at jeg prøver at argumentere for hvorfor jeg ikke mener sådan :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 17/07-16 13:30, rettet 17/07-16 13:34 
Konsolkongen>
Jeg mener du stiller det alt for sort/hvidt op. Og jeg mener også at man har et problem, hvis man ikke er villig til at lytte til folk som måske ved bedre og derefter ikke overvejer om man skal følge vedkommendes råd eller fortsætte som hidtil. Hvis man konsekvent lukker ørene og har holdningen at andre ikke skal komme og spille kloge, så lærer man sgu aldrig noget :)

Jeg tror langt hen ad vejen at vi er ganske enige. Det som jeg egentlig forsøger at påpege, som værende den "røde tråd", er mere måden hvorpå ens holdning til spillet bliver præsenteret, som jeg mener man bør overveje. Man kan fint argumenterer for sin sag, uden at gøre andres spiloplevelse forkert :)

Hvis man derfor fx personligt mener at save funktion i MM forringer oplevelsen for en selv, kan man passende formulere det på en måde som fx: "Jeg mener personligt at MM bør afvikles i 1 lang køre og for mig ville der personligt gå noget af oplevelsen tabt, ved at jeg ville have muligheden for at loade et save inden hver boss. Dette er pga. bla bla bla...." En sådan holdning kan ikke tages fra en og man forklarer sit standpunkt på en fornuftig måde, uden at gøre andres oplevelse af spille fx med save funktion forkert.

Hvis man derimod blot udtaler sin personlige holdning som værende ultimativ fakta i stil med: "At spille med save funktion i det kommende MM spil er at snyde sig igennem.", vil man fortsat fortæller andre, at man ikke selv ønsker dette, dog går man ved samme lejlighed ind og overruler ift. hvordan andre spiller spil "korrekt". Som jeg ser det, slynger man om sig med påstande, som ikke kan underbygges.

Jeg har personligt aldrig gennemført et MM spil og det er generelt meget få spil fra de gamle 8/16 bit maskiner jeg har gennemført. Dette har som regel været fordi, at jeg ikke har haft tiden / lysten / muligheden til at afvikle det hele i 1 køre, samt skulle starte det hele om igen hvis jeg ikke gad spille mere den pågældende dag. Jeg ser det derfor som en velkommen tilføjelse med save funktion, som netop for mig vil betyde, at jeg nu vil kunne nyde MM2 :)
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-16 14:27 
Jeg tror nu snildt du ville kunne spille igennem MM2 uden at bruge saves. Det er godt nok let på Normal :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 17/07-16 14:43, rettet 17/07-16 14:51 
Jeg er fuldstændig rørende enig med Konsolkongen omkring 50hz Vs 60hz. Det synspunkt vil jeg bakke 200 procent op omkring!

Mit motto plejer at være:

"60hz og Kærlighed".

Det er da noget alle kan forstå?
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 17/07-16 14:53 
Det eneste ærgerlige ved listen er næsten, at vi er helt tilbage ved det allerførste Final Fantasy. Det havde trods alt nok være sjovere med nummer 2 og 3.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-16 15:12 
Final Fantasy er for mig det klart mest uinteressante på listen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 17/07-16 16:34 
For mig er det Mario 1-3 og de to Zelda-spil, der sælger den. Men det er også, at jeg godt kan lide gadgets - og den ligner en meget fin retro-gadget.

Reelt set er det først ved SNES, at spillene i større antal bliver gode for alvor. Glæder mig allerede til julen '17 :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 17/07-16 18:00 
Sumez>
I så fald er det jo nok alligevel ikke Castlevania, Mega Man eller Contra du skal spille.

Sludder. Jeg elsker de spil. Og finder det yderst praktisk at jeg kan spille dem i en halv time og fortsætte dagen efter. Jeg nævnte aldrig noget om at quicksave efter hvert hop, det er din egen opfindelse. Jeg bruger savestates til at gemme efter en bane eller hvis jeg pludselig opdager jeg skal noget.
slk486slk486Skrevet 17/07-16 18:21, rettet 17/07-16 18:21 
^ samme her. Savestates er en godsend for os, der ikke altid har flere timer at dedikere til spil. Samme som at lade NESen stå tændt, bare uden strømforbruget.
j/k
jaesjaesSkrevet 17/07-16 19:14 
Sumez>
Hvis det er "tæt på tortur" at spille de samme baner i et spil flere gange, så har du det nok i virkeligheden ikke særlig sjovt ved at spille det, og burde nok overveje slet ikke at spille det spil :P

Det var da noget af en konklusion ;)

Jeg kan sagtens spille de samme baner flere gange, for i den slags spil er de jo typisk 5-10 min. lange, og som nævnt kan jeg godt lide konsekvens i spil.

Det jeg ikke gider er, at være nået langt i spillet til et sted, der af den ene eller anden grund er problematisk, og så skal jeg spille alle de tidligere baner eller sektioner igen, og tit flere gange. Dels vil det typisk have givet mere "spildtid", når spillet er slut, men der er også en psykologisk effekt - ca. 5 min. kontra ca. 30 min.

Det er to forskellige tilgange til spildesign, og jeg bryder mig normalt ikke om den første. En af undtagelserne er roguelikes, hvor man typisk oplever langt mere nyt når man genspiller.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/07-16 21:47 
Konsolkongen>
Jeg tror nu snildt du ville kunne spille igennem MM2 uden at bruge saves. Det er godt nok let på Normal :)

Ja MM2 er nok det letteste MM spil, dog stadig det bedste.

Imo burde MM3 også have været med.

Konsolkongen>
Final Fantasy er for mig det klart mest uinteressante på listen :)

Det er også et ganske elendigt spil :P.
JmogJmogSkrevet 17/07-16 22:13 
Naiera>
Dét kunne være godt, hvis altså der kom nogle Square-spil på, men det er chancerne nok ikke så store for.

Der er da et Square-spil på Mini NES (Final Fantasy), så det er da ikke umuligt det også sker på Mini SNES.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-16 22:30, rettet 17/07-16 22:32 
Azzkikr>
Ja MM2 er nok det letteste MM spil, dog stadig det bedste.

Imo burde MM3 også have været med.

Mon det var en feature de inkluderede til det vestlige publikum? MM2 indeholder også en hard mode som måske er normal i Japan? Jeg har kun gennemført på normal, men det er virkelig uhyggeligt meget nemmere end resten af serien :)

Personligt synes jeg at MM3 er seriens bedste, men der er bestemt intet i vejen med MM2 heller, det kommer lige efter i min bog, men jeg har endnu ikke gennemført 4,5 og 6 :O

Det er også et ganske elendigt spil :P.

Ja jeg tænker at det er et spil der er ældet meget skidt med årene. Personligt mener jeg først det er i 16-bit dagene at de interessante RPG'er begynder at dukke frem, altså RPG'er der stadig har noget at byde på i dag. Primært på SNES naturligvis.

Mon ikke at de har valgt at inkludere det på NES Mini bare for at dække et så bredt udvalg af genrer som muligt? Final Fantasy er også et meget kendt navn, så det hjælper nok at se det på listen. Men helt ærligt så tror jeg at antallet af folk der vil gennemføre det på NES Mini kan tælles på to hænder. Pladsen kunne være LANGT bedre brugt, NES-biblioteket taget i betragtning :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 18/07-16 00:22 
slk486>
Det er rart at Everdrive NES har savestates. Det er for tosset at lade NES'en stå tændt i flere dage for ikke at skulle starte forfra i Ninja Gaiden :D

Det er ret tosset ikke at starte forfra i Ninja Gaiden. Spillet tager under en halv time at gennemføre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 18/07-16 00:27, rettet 18/07-16 00:56 
Det går simpelthen over min forstand, at der, efter at vi alle er blevet helt voksne, stadig er nogen, der har behov for at diktere, hvordan andre skal spille deres spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 18/07-16 00:54, rettet 18/07-16 00:55 
Sumez>
Det er ret tosset ikke at starte forfra i Ninja Gaiden. Spillet tager under en halv time at gennemføre.

Hvis man kan det.. Det var et eksempel.
j/k
SumezSumezSkrevet 18/07-16 08:08, rettet 18/07-16 08:08 
Wehner>
Det går simpelthen over min forstand, at der, efter at vi alle er blevet helt voksne, stadig er nogen, der har behov for at diktere, hvordan andre skal spille deres spil.

Snakker du 50hz tingen eller det med ikke at snyde sig gennem sit spil?
Uanset, er der ingen der dikterer hvordan man "skal" spille siden spil, så har du læst helt forkert. Folk snyder jo kun sig selv - og jeg har da også selv været skyldig i det - adskillige spil jeg har spillet på easy, med ekstra ekstraliv sat til, med snydekoder, warpzones, eller, ja med quicksave.
Det er virkelig nemt at overse et spils virkelige kvaliteter når man sidder og prøver at forsvare overfor sig selv hvorfor det er ok at bruge savestates i stedet for at spille på spillets egne præmisser..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 18/07-16 08:33 
m1chelsen>
Ja, jeg vil mene at det er "lige så rigtigt", dog formentlig en anden oplevelse, og hvis udviklerne selv smider dette på banen, må jeg igen stille mig selv spørgsmålet: "Hvem er jeg til at lege dommer?" [...] Min souls oplevelse bliver jo ikke ringere af, at andre vælger denne løsning, lige så vel som din DOOM@Hard oplevelse ikke bliver forringeret af, at andre spiller på Easy fx.

Det er jo slet ikke det spørgsmålet går ud på. Skide være med hvad andre gør! Humlen er, ville DU gide spille Dark Souls med brug af quicksaves så du bare kan loade når du dør et uheldigt sted eller har svært ved en boss? Er du ikke enig i at det ville gøre oplevelsen mindre tilfredsstillende for DIG?

Når jeg bragte Souls-eksemplet på banen var det for at forklare hvorfor jeg ikke synes det er nogen fornuftig måde at spille et spil på, fordi det præcis samme er gældende flere af spillene på Mini-NES'en. Jeg skal ikke sige at andre folk IKKE MÅ bruge quicksaves, og at det er forkert at gøre det - folk må da gøre hvad de vil, men jeg må gerne sige at det er ærgerligt at folk ikke får den fulde oplevelse ud af deres spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 18/07-16 08:50, rettet 18/07-16 09:56 
jaes>
Det jeg ikke gider er, at være nået langt i spillet til et sted, der af den ene eller anden grund er problematisk, og så skal jeg spille alle de tidligere baner eller sektioner igen, og tit flere gange. Dels vil det typisk have givet mere "spildtid", når spillet er slut, men der er også en psykologisk effekt - ca. 5 min. kontra ca. 30 min.

Jeg vil så mene det er en mentalitet som er alt for stærkt præget af moderne spil design. Spil man spiller fra den ene ende til den anden, for derefter at sætte dem tilbage på hylden og aldrig røre dem igen.
Jeg ved ikke om du også spillede computerspil i 80'erne og de tidligere 90'ere, men hvis du gjorde, og prøver at tænke tilbage, kan du nok også godt huske at mentaliteten var en anden dengang!

Måske havde man et spil man rigtig godt kunne lide, som man hev frem når man ville prøve det igen, og spillede det igennem til og med slutbossen. Det kunne man gøre igen og igen, fordi spillet var rigtig sjovt at spille!
Eller også havde man et virkelig svært spil (eller også var man bare et lille barn der ikke var så god til spil), som man kæmpede med måske i månedsvis før man kom igennem det. Hver gang man lærte at komme til en ny bane var det en ny åbenbaring, en lille succeshistorie, og at stå overfor slutbossen for første gang var en episk fornemmelse, selvom det måske lige i den spilsession kun havde taget højst en halv time overhovedet at nå dertil, fra starten. Hjertet sidder i halsen på en - kan man klare ham, eller dør man og må prøve igen en anden gang?

Jeg siger ikke at man skal dedikere måneder til hver enkelt spil, det er det de færreste af os i dag der har tid til eller interesse i, og i praksis har jeg endnu ikke været ude for et NES-spil som jeg i dag ikke kan "lære" at komme til slutningen af indenfor en håndfuld timers øvelser fordelt over et højst par dage.

Nej, min pointe er her at i dag er der alt for mange der måler et spils værdi efter hvor længe man skal spille det før man har set alt hvad spillet har at byde på. Et spil som Skyrim er fantastisk fordi der er 1500 quests og en masse områrder at besøge. Et spil som Witcher 3 er en stor forbedring over Witcher 2, fordi det er meget længere. Et spil som DeathSmiles er ikke værd at købe før prisen falder, fordi man kan gennemføre det på 20 minutter. Tænk hvis et spil som Tetris blev dømt ud fra de samme kriterier.
Når du siger at den tid du bruger på at spille en bane igen er "spildtid", fordi du allerede har set banen før, så er det en opfattelse som mange sikkert deler i dag, men som aldrig ville have givet mening hvis du rejste tilbage i tiden og sagde til dig selv som barn. Hvorfor er det spildtid at spille en bane igen? Spillet handler ikke om at "opleve" hver enkelt del af spillet. Spillet handler om at spille det! Om at have det sjovt med at spille det! Det er ikke tidsspilde. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 18/07-16 11:16 
Sumez>
m1chelsen>
Ja, jeg vil mene at det er "lige så rigtigt", dog formentlig en anden oplevelse, og hvis udviklerne selv smider dette på banen, må jeg igen stille mig selv spørgsmålet: "Hvem er jeg til at lege dommer?" [...] Min souls oplevelse bliver jo ikke ringere af, at andre vælger denne løsning, lige så vel som din DOOM@Hard oplevelse ikke bliver forringeret af, at andre spiller på Easy fx.

Det er jo slet ikke det spørgsmålet går ud på. Skide være med hvad andre gør! Humlen er, ville DU gide spille Dark Souls med brug af quicksaves så du bare kan loade når du dør et uheldigt sted eller har svært ved en boss? Er du ikke enig i at det ville gøre oplevelsen mindre tilfredsstillende for DIG?

Når jeg bragte Souls-eksemplet på banen var det for at forklare hvorfor jeg ikke synes det er nogen fornuftig måde at spille et spil på, fordi det præcis samme er gældende flere af spillene på Mini-NES'en. Jeg skal ikke sige at andre folk IKKE MÅ bruge quicksaves, og at det er forkert at gøre det - folk må da gøre hvad de vil, men jeg må gerne sige at det er ærgerligt at folk ikke får den fulde oplevelse ud af deres spil.

Jeg er helt enig i det første hvad du skriver. Personligt set - igennem mine fedtede briller, kan jeg ikke lige forestille mig, at skulle spille Souls med save funktion. Jeg er også enig i, at folk må spille som de vil, da det ikke giver mening at skulle lege politimand vedr. hvordan andre spiller spil, det siger nærmest sig selv.

Det er også det jeg har skrevet flere gange efterhånden, nemlig at det er fint at forklare sin subjektive holdning, samt argumentere ved at tage udgangspunkt i denne, dog uden at beskrive den som værende universel fakta, som gælder alle personer.

Der hvor kæden hopper af for mig, er ift. det sidste du skriver: "...men jeg må gerne sige at det er ærgerligt at folk ikke får den fulde oplevelse ud af deres spil." Her vil jeg mene at du kommer med en påstand, som kun kan forsvaret med din subjektive oplevelse. Problemer er bare, at du ikke aner noget om, om en ny spiller fx netop oplever at få "den fulde oplevelse", også selvom ville gøre brug af saves. Som jeg ser det, drager du en konklusion (den fulde oplevelse af spillet kan udelukkende opnås, uden brug af save funktion), som værende universal fakta, dog uden at tænke på den store forskel af spil tilgange som folk besidder. Som jeg ser det, kan det fint sidde en række mennesker rundt omkring og nørde med save funktion, og stadig opleve at få "den fulde oplevelse".

Jeg oplever personligt, at jeg har fået den fulde oplevelse af Souls spillene, uden at have spillet en masse NG+, uden at have platinum i nogle af spillene og uden at hverken have forsøgt med speedruns, lvl1 runs eller no death / bonfire runs. NOGLE vil måske påstå at netop disse tilgange skal benyttes for at få "den fulde oplevelse", og så er vi tilbage ved snakken om påstande som ikke kan underbygges, andet end gennem en subjektiv holdning.

Jeg synes den kører lidt i ring. Giver noget af det jeg skriver mening :D?
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/07-16 11:28 
... Jeg oplever personligt, at jeg har fået den fulde oplevelse af Souls spillene, uden at have spillet en masse NG+, uden at have platinum i nogle af spillene og uden at hverken have forsøgt med speedruns, lvl1 runs eller no death / bonfire runs. NOGLE vil måske påstå at netop disse tilgange skal benyttes for at få "den fulde oplevelse"...

Men du har spillet med heavy armor setup på et tidspunkt, og derfor har du spillet Souls spillene mindst 200% forkert!

De har jo ikke tilføjet sådan noget pjat fordi man skal kunne bruge det, og derved spille på sin foretrukne måde. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 18/07-16 11:57 
m1chelsen>
Der hvor kæden hopper af for mig, er ift. det sidste du skriver: "...men jeg må gerne sige at det er ærgerligt at folk ikke får den fulde oplevelse ud af deres spil." Her vil jeg mene at du kommer med en påstand, som kun kan forsvaret med din subjektive oplevelse. Problemer er bare, at du ikke aner noget om, om en ny spiller fx netop oplever at få "den fulde oplevelse", også selvom ville gøre brug af saves. Som jeg ser det, drager du en konklusion (den fulde oplevelse af spillet kan udelukkende opnås, uden brug af save funktion), som værende universal fakta, dog uden at tænke på den store forskel af spil tilgange som folk besidder. Som jeg ser det, kan det fint sidde en række mennesker rundt omkring og nørde med save funktion, og stadig opleve at få "den fulde oplevelse".

Jeg har supermeget respekt for din holdning til at folk selv må om hvordan de spiller et spil, og at holdninger er subjektive, og det ikke klæder nogen at fremstille deres holdninger som fakta. Men om ikke andet, så forventer jeg også at hvis man går 100% ind for et synspunkt, så behøver man heller ikke konstant at prefixe med "Altså, det er bare min egen personlige ydmyge holdning, men...", ligesom det også burde være indforstået for enhver at det er en subjektiv holdning, hvis du f.eks. siger "Beatles er et lorteband".

Derudover vil jeg så også mene at du tager decideret fejl. :P Selvfølgelig kan du tage en masse med dig fra et spil, uden at spille det på dets egne præmisser. Selv om du quicksaver hver gang du går rundt om et hjørne i Dark Souls, så får du stadig spillets setting, de fantastiske områder, den obskure lore, osv. Ligesom du stadig er i stand til at mærke gameplayet, finde ud af hvordan kampsystemet virker, osv. og på den måde kan danne dig et nogenlunde indtryk af spillets relle kvaliteter.
Men at nogen får mere ud af et spil ved at snyde sig gennem halvdelen af det, så længe de selv synes det, nægter jeg at tro på. Der er ingen der nyder et shmup mere af at credit feede gennem det en enkelt gang og derefter sætte det på hylden, end folk der mestrer det, går efter at presse deres highscore og stiler efter en 1CC. Det kan være der er nogen der påstår det, men de snyder ikke andre end sig selv.

Heldigvis er der mange spil der giver muligheder for at nyde spillet på forskellige niveauer alt efter hvor meget man har lyst til at lægge i det. Jeg er kæmpestor fan af Yoshi's Island, har spillet det mange gange, og har nydt det hver gang - men jeg er slet ikke i tvivl om at speedrunners som TriHex og CarlSagan der har dedikeret en store del af deres liv til at gennemterpe spillet og mestre hver enkelt lille trick der kan udføres, har fået meget mere ud af spillet end jeg har! At jeg stadig har haft det sjovt med spillet betyder ikke at jeg behøver stille mig på bagbenene og forsvare at "jeg spiller spillet på min egen måde, og det er ligeså godt som din måde! Det er subjektivt hvad der er bedst!".
Jeg synes også det er fint at folk der spiller Dark Souls på NG+, og NG+++++ får mere ud af spillet end jeg gør. Jeg har fået masser ud af det selv, og har andre ting at spille, men ville ikke påstå at NG+ ikke giver dem endnu mere.
Forskellen er så at hvis man skal gennemføre NG+++++ i Dark Souls, skal man sætte flere hundrede timer af til det, mens det højst kræver en lille håndfuld timer at gennemføre Contra uden snyd. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
394 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me