X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problem med min PC-engine Duo


Svar
nerosnerosSkrevet 13/06-16 21:25 
Min PC-Engine Duo siger: "Please set disc" hvis jeg forsøger at spille et cd spil.

Efter hvad jeg kan forstå så kan det være et problem med laseren. Den skulle ellers være ret ny.

Dog inden jeg begynder at græde kan jeg forstå det også kan være et strøm problem med min PSU. Den røg faktisk på gulvet noget tid siden hvorefter jeg satte den sammen igen med gaffatape og derefter spillede en times tid.

Nu her efter et par ugers tid kan jeg ikke længere spille cd spil på den og den skriver som i kan se det ovennævnte "Please set disc".

Så mit spørgsmål er kunne det være jeg behøver en ny strømforsyning og findes der alternativer så som SFC eller Famicom PSU man kunne teste det med? Dem har jeg nemlig her i huset så behøver jeg ikke at gå ud og købe en ny Duo PSU.

Jeg kan godt spille hu-cards på den men ikke cd'er :-(
Bashful Neophyte
3of193of19Skrevet 13/06-16 22:29 
Prøver den at spinne disken når du lukker drevet?
Nu har jeg ikke selv en Duo, men checker den mekanisk f.eks. om der er en disk i drevet eller drevet er lukket.
"Please set disc" lyder mere som et problem enten med laseren, dens forbindelse til drevet, eller en grund til at maskinen "tror" drevet er tomt.
nerosnerosSkrevet 14/06-16 07:59, rettet 14/06-16 08:00 
Jeg tror den prøver at spinne men jeg er ikke sikker rigtig..Synes bare det er underligt at laseren skulle gå da den er næsten helt ny og jeg har ikke brugt den meget. Jeg har heller ikke kørt CDR'er ret meget på den da det skulle kunne ødelægge laseren.

Jeg har brug for at vide det om PSU'erne. Er der alternativer til en PC-Engine Duo strømforsyning? Så kan jeg ihvertfald udelukke det. Har forsøgt at google det men fandt ikke rigtig noget nyttigt..
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 14/06-16 08:12 
Kender intet til Duo'en, men jeg foreslog PSU'en fordi jeg selv har oplevet på min PCE at den strømforsyning jeg brugte ikke var tilstrækkelig til at få cd-drevet til at virke. Hvis den du bruger nu har fungeret med drevet før, er det nok ikke den? Selvom det er selvfølgelig langt fra uhørt at en gammel PSU går i stykker.

Det er måske ikke nogen dårlig idé at prøve at identificere den knap der måler om låget er lukket, og tape den fast, så man kan åbne låget og prøve at bide mærke i præcis hvad maskinen formår at gøre med discen. I bedste tilfælde kunne det selvfølgelig også godt være at det bare er den knap der ikke virker, og problemet bare er at maskinen ikke kan se at låget er lukket? :)

Får du slet ikke "push run button" prompten overhovedet? For i så fald kunne det godt være noget simpelt i den stil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/06-16 10:32 
Smid en skive i maskinen, luk lågen, vent et par sekunder, åben lågen igen. Hvis skiven nu er roteret, så ved du at motoren og lid-knappen virker.

Hvad står der på strømforsyningen til maskinen. Volt, ampere, ac/dc, polaritet? Du kan selv undersøge om du har en erstatning ud fra de informationer.
Dog kun hvis polariteten er oplyst. Du må ikke smide en psu til som har omvendt polaritet, så futter du svinet af.
Ligeledes må du heller ikke tilslutte en SNES psu der leverer AC-strøm hvis maskinen skal have DC, så dør den også.

Og så skal du selvfølgelig tjekke om stikkene passer i maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 14/06-16 12:19 
Ok mange tak for jeres svar jeg kikker på det i aften eller imorgen. Jeg vil prøve det som i skriver og se om cd'en spinner rundt efter et par sekunder. Jeg mener der kommer "push run button" op når jeg sætter en skive i.

Ser lige hvad der står på min PSU også konsolkongen, så vender jeg tilbage :-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 14/06-16 17:33 
Sumez>
Det er måske ikke nogen dårlig idé at prøve at identificere den knap der måler om låget er lukket, og tape den fast, så man kan åbne låget og prøve at bide mærke i præcis hvad maskinen formår at gøre med discen. I bedste tilfælde kunne det selvfølgelig også godt være at det bare er den knap der ikke virker, og problemet bare er at maskinen ikke kan se at låget er lukket? :)

Hmm..hvordan ser den knap lige ud??

Jeg har prøvet at sætte en cd i igen og gjort som i skriver. Trykker jeg på open kan jeg hurtigt se at cd'en køre rundt, men lader jeg være med at gøre noget efter jeg har trykket på "run" knappen spinner cd'en lidt rundt hvorefter den stopper og jeg får teksten: "Please set disc".

Det kunne godt være det med åbne og lukke knappen, men jeg synes den er meget svær at identificere. Hvis det er den jeg kikker på vil jeg også få meget svært ved at tape noget fast der :-(
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/06-16 18:01 
Det er ikke den kontakt når skiven spinner rundt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/06-16 18:45 
Ærgerligt der ikke er træf snart, kunne være meget fedt at få lavet fejlfinding på den, med et par forskellige inputs. Det ville være trist at give op.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 14/06-16 20:07 
Ja du har ret Sumez jeg burde tage den med til næste træf så folk kunne se på den måske. Det ville være rart..

Jeg har talt lidt med Konsolkongen over sms. Jeg havde misforstået det med skiven der kørte rundt, så det er måske nok laseren der er røget :-(
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig