X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Horizon: Zero Dawn


Reply
SumezSumezSkrevet 06/06-16 20:30 
Der er kommet en ny trailer frem til spillet i forbindelse med E3, så nu burde vi vel snart have en tråd om det. :) Jeg synes stadig det ser virkelig fedt ud, trods den håbløse titel der gør det ekstremt svært overhovedet at huske hvad det hedder. :P

Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
232 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 > »

Reply
Bede-xBede-xSkrevet 02/03-17 19:06 
Beano>
Verdenen, kampe med fjender, jagt, etc. gør meget for jeg har lyst til at spille det,

Ja, det er meget overbevisende. Har også på fornemmelsen at det her bliver det første post-apokalyptiske spil, hvor Wehner ikke brokker sig over settingen :p

(omend det så er post-post-apokalypse)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 02/03-17 19:14 
Ja, den ser vildt lækker ud. Det skal spilles, så snart jeg lige har lyst til at gå i gang med et større spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/03-17 23:12, rettet 02/03-17 23:20 
Jeg har spillet det en 8 timer nu, og jeg er fanget og imponeret. Ikke paa Skyrim niveau, men taet paa.
Det er saa dejligt endelig at have et openworld RPG, hvor alt ikke handler om mana og orker - og at sammenligne det med Witcher 3, som EG gjorde, synes jeg ikke giver mening. Det minder mig om Skyrim blandet med Tomb Raider.

Historien er faktisk spaendende, synes jeg. Jeg kan slet ikke huske et spil (Skyrim incl), hvor jeg har lyttet til al dialog og ikke rigtigt skippet noget (Maaske undtagen Alien Isolation, Doom 3 og Dead Space serien). Det goer jeg ikke her, fordi verdenen og selve historien er interessant. Det er et af de helt store plusser.

Spillets start er ogsaa en af de bedste, jeg har set. Meget stemningsfuldt og en smart tutorial, der saetter en ind i spillet paa en meningsfuld maade, uden at fortaelle for meget eller vaere akavet og kaotisk som naermest alle Elder Scrolls spil.

Grafisk synes jeg ikke, det er saa vildt som alle goer det til. Bevares, det er flot og koerer perfekt - men lidt tomt nogle gange.

Styringen er god, om end den liiige mangler det sidste for at vaere paa Tomb Raider (Ikke Rise) niveau, som jeg anser som creme de la creme. Klatre og hoppen rundt er maaske liiiige en smule for dumbed down.
Stealth og kamp er spot on - helt sikkert noget af det bedste, jeg har set.

Et irritationsmoment er stemmerne fra folk i side-quest (Hjaelp mig, hjaelp mig), som kan hoeres milevidt og hurtigt bliver super irriterende. Noget andet er crafting som er lidt for simpelt og dermed goer det lidt overfloedigt.

Skyrim var et 10/10 i min bog og HZD er nok 8 eller maaske 9 - det kommer an paa, hvor laenge, det kan holde mig fanget.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Bede-xBede-xSkrevet 04/03-17 20:19 
Der er godt nok mange wow momenter af den slags der kræver et stort budget. Spillets hovedstad og de omliggende områder kan sagtens udfordre Witchers Novigrad i udtryk og detaljegrad.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/03-17 00:37 
quad>
Hvordan føler I spillet er med busywork?

Hvis du stadig ikke har købt / bestemt dig, vil jeg sige at jeg slet ikke synes det er på niveau med Ubisoft-spil ifm busywork.

Det er rigtigt at du kan / skal samle ressourcer til healing og våben hele tiden, men det springende punkt er for mig, at alle crafting-tingene ikke optræder på kortet.

Kortet bliver også sat lidt til med ikoner, men når man indser at de fleste af dem bare viser områder hvor diverse robot-dinoer går i flok - og dermed ikke repræsenterer en opgave eller noget man _skal_ lave, så er der kun de relativt få markører til quests og side quests tilbage.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 05/03-17 07:06 
Ja man skal ikke være nervøs for at blive belemret med en overflod af filler-tasks og pickups i HZD. Der er naturligvis side-stuff, missioner og ting man kan finde og se men det meste holdes i baggrunden og på et acceptabelt niveau. Dynamisk HUD (default slået fra), brugervenlig menu og kort er også et plus her.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 07:55, rettet 05/03-17 08:00 
Jeg må godt nok sige, at jeg mener industrien er inde på et skråplan, hvis vi er kommet dertil, hvor det her ikke lægere er busywork. Hvor det her er normalen. Nej, opsamlingstingene er ikke på kortet, man havde de været det ville man slet ikke kunne se det. Man kan ikke løbe fem skridt uden at rende ind i skrammel og enten spilder man tid på at samle det sammen eller på submenuer for sætte det sammen, da alt selvfølgelig skal craftes. Og det meste har man alligevel i overflod, så gameplay-mæssigt betyder det ikke meget andet end en forsinkelse. Jeg tænkte om det måske kunne lade sig gøre at skære ned på det ved at købe sig til noget af det, men der har de så gjort det så retarderet, at man kun kan købe en ting af gangen. Noget der forværres af at købe bekræftelsen er en cirkel der tager tid at fylde ud. Suk.

Det værste er at der er et fantastisk action adventure neden under alt det her, hvor man gang på gang ovenud begejstres, men det vinder intet på alt det busywork eller at kopiere Far Cry seriens grundlæggende struktur.

For nogle år tilbage kan jeg huske, at det undrede mig hvor meget busywork MMO fabrikanterne kunne få spillerne til at bruge deres tid på og hvor dygtige de (på den ækle måde) var til at ramme hjernens lystcentre med loot drops, for på den måde at få spilleren til at acceptere den store spild struktur. Her flere år efter er den slags åbenbart blevet normalen i en sådan grad, at det ikke længere ses som busywork, selv om mange af de samme ting nu er proppet ind i singleplayer spillene, helt ned til små detaljer som den tombola lyd Horizon spiller, hver gang man åbner noget loot.

Nu kunne det måske lyder som om min tid med spillet er blevet dårligere som det er skredet frem, men jeg holder faktisk endnu mere af det og hælder til et syvtal nu. På mange måder er det med sine storslående scenerier og spændende kampe indbegrebet af, hvad jeg altid håber mange mainstream spil leverer, når jeg starter dem. I den forstand hader jeg på ingen måde spillet. Mere den design tendens det (og andre) har fået normaliseret.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 05/03-17 10:02, rettet 05/03-17 10:03 
Submenuer? Det er da kun opgraderinger som kræver man går ind i menuerne. Al ammo kan craftes live ligesom i Tomb Raider. Åben dit weapon wheel og hold x inde på det equippede våben. Kunne ikke være nemmere.

Eller ok, det kunne være nemmere, hvis der flød med pile og granater på jorden, men det ville jeg nødigt have.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 10:08, rettet 05/03-17 10:12 
Ja, det er jeg naturligvis klar over :)

Der kommer et overlay frem på skærmen og flere af knappernes funktioner skifter til noget andet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 05/03-17 10:48 
Men hvad skulle alternativet være? Infinite ammo?

Jeg kan godt lide det som det er. Det giver også et godt upgrade loop, da man i starten motiveres til at være mere omhyggelig med ens skud, da man ikke har så mange pile på sig. Efterhånden som man (spilleren) bliver bedre til at ramme, så får man opgraderet sin ammokapacitet og kan være lidt mere skødesløs og eksperimentere.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 11:38, rettet 05/03-17 11:38 
Nu har der jo været utallige spil med ammo systemer gennem tiden, så at det kan håndteres på andre måder er helt indlysende uden yderligere præcisering bør være nødvendig. Og lad mig understrege at jeg snakker ikke kun om ammo, selv om det er det jeg svarer på - fordi du spørger - men det hele og det system det væves ind for at trædemøllen kan køre rundt. I princippet har jeg uendelige normale pile og rigtig mange af de andre former for ammo. Bortset fra helt i starten er jeg aldrig løbet tør, har aldrig været i nærheden af det og jeg har efterhånden set det meste af kortet. Den eneste måde jeg kan løbe tør på, skulle være hvis jeg stoppede med at indsamle og crafte, noget som jeg har lyst til, men som er påtvunget.

Ville det være et godt gameplay loop i den her sammenhæng, hvis man nu løb tør hele tiden? Næh, det ville bare forlænge pinen og da alle normale ressourcer ikke kræver andet end tid at indsamle, understreger det også fint hvor pointeløs mekanikken er her i. Noget der hænger helt sammen med hvorfor det overhovedet er inkluderet, for sandheden er jo, at det er meget svært at få godkendt AAA spil til produktion, hvis de ikke indeholder x elementer fra design checklisten. Derfor proppes de fleste af fulde med komitedesign, der gør produktionerne svære at skelne fra hinanden og hvor meget af det i det enkelte produkt føles som overflødig fyld. Case in point.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 05/03-17 12:49 
Jeg har spillet det 32+ timer (lv30'ish) nu og forstår slet ikke kritikken, overhovedet.
Både health systemet og ammo crafting virker balanceret - har ikke følt det var spor belastende at skulle samle health/ammo resourcer da det meste er kommet via normal gameplay. Og de gange jeg er løbet tør for ammo (mest ildpile) eller blevet dræbt, jeg har følt det var min egen skyld.
Crafting af travel packs måtte de dog gerne have droppet. Det kan undgås senere, men lige dette element føles unødig.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 13:00, rettet 05/03-17 13:37 
Beano>
har ikke følt det var spor belastende at skulle samle health/ammo resourcer da det meste er kommet via normal gameplay.

Det var faktisk hele min pointe: At det her er blevet normaliseret :)

Men fair enough. I er ikke så generet af den her slags (fra mit synspunkt) busywork og struktur kopiering - vurderet på Jmogs udtalelser omkring Far Cry/Shadow of Mordor og Beanos Ass Creed vurderinger - som jeg er. Jeg ærger mig over industrien er gået i den her retning, mens i kan glæde jer over det samme.

På den mere positive side har jeg siddet klinet til skærmen på samme måde som jeg gjorde ved Far Cry 3 og Ass Creed 2, som er de spil af den her type, jeg har de bedste minder om.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 05/03-17 13:26 
Jøsses.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 13:36 
Det er jo bare forskellige måder at se det på. Jeg mener der er tale om busywork, mens strukturen er kopieret fra Far Cry spillene (som i sig selv var et spin på Ass Creed formelen). I behøver ikke være enige, men det er sådan jeg ser det og jeg opfatter det som en udpræget negativ tendens.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 05/03-17 13:50 
Jeg mener bare ikke det var nødvendigt at skyde mig holdninger i skoene på en bedrevidende måde. Jeg har aldrig påstået at strukturen er ny, overhovedet. Konstaterer blot at de at har fundet en fin balance og med de elementer som er i spillet og at crafting/health ikke hæmmer min oplevelse af et fortræffeligt spil.
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-17 13:59, rettet 05/03-17 14:07 
Det synes jeg nu heller ikke jeg gør og mange AAA spil har de her elementer, så jeg er klart i undertal, for de fleste elsker det jo. Jeg gad bare godt, at jeg elskede det lige så meget :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 05/03-17 15:35 
Jeg har det vist på samme måde med Fallout spillene :/
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/03-17 22:47 
Jeg er skuffet nu. Har spillet noget laengere (Er lige naaet til Meridian) og jeg synes historien falder af paa den... Gameplayet bliver ogsaa for ensformigt og der er ikke nok at bruge sine penge paa eller opgradere. Hver gang jeg spillet faar jeg nu lyst til at spille Skyrim, saa det goer jeg saa.

Det bliver en 7'er, som bliver byttet i EB i eftermiddag. Saa maa jeg youtube mig til, hvad det ender med - for jeg gider ikke selv finde ud af det.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BeanoBeanoSkrevet 08/03-17 11:32 
Så fik jeg det gennemført - 52 timer og endte på lv47, jeg har dog også brugt meget tid side-indhold og ikke rushed igennem. Spændende sci-fi historie som gør det værd at høre/læse de noter og lydoptagelser man finder. Aloy er en udmærket hovedperson men figurerne i spillet har generelt ikke den levende personlighed som man kender fra Naughty Dog, GG har stadig noget at lære her. Verdenen er stor men føles ikke enorm sammenlignet med f.eks. Skyrim, men varieret og interessant at udforske. Tallnecks er der overraskende få af og har ikke samme rutineagtige rolle som tårne i AC/FC spillene, og er heller et collect-a-thon, positivt imo. Underholdende og åbent kampsystem, robo-fjenderne er imponerende og gav god modstand, specielt i starten. Menneske-fjenderne er voldsomt kedelige at bekæmpe sammenlignet, deres rolle i hovedhistorien er dog også mindre.
Piller man spillets elementer fra hinanden er der ting som kan gøres bedre, og de fleste mekanikker er set før, men spillet som helhed er solidt, ekstremt veludført og underholdte mig i alle 50+ timer. Jeg giver det et stort 8-tal og ser allerede frem til opfølgeren :D

Mindre end-game spoiler...
SPOILER-TEKST:
Man får i næstsidste main quest adgang til et "shield weaver armour" i en bunker ved at finde de 5 power-cells som er gemt i verdenen. Det føles over-powered imo og gør een næsten usårlig, min level var dog også ca. 12 over anbefaling til den sidste main quest, "final battle".
EltanEltanSkrevet 08/03-17 11:43 
Er også svært underholdt, så ser frem til at komme videre med historien, er p.t lvl 12 og kun nået til første Quest hub? Hvilken sværhedsgrader spillede du på? Den der armor får man den ikke før sidste mainquest, bunkeren finder du jo i starten..
slk486slk486Skrevet 08/03-17 11:43 
Fik endelig nogle timer til at starte spillet op i går og er helt solgt. Sjældent jeg har det sådan, men har bare lyst til at komme fra arbejde og spille videre :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 08/03-17 11:51, rettet 08/03-17 11:53 
@eltan: Spiller på normal, som sagt er det kun helt til sidst man får adgang til det, og kun hvis man har alle 5 celler :)
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-17 13:44 
Jeg er også blevet færdig med det. 62 timer nåede jeg op på. I starten tænkte jeg gudfaderbevares, da ikondiarret begyndte og man skulle ud at overtage de samme banditlejre, som i resten af genren, klatre på "tårne" for at åbne for kortet osv. Men noget af det der gør det lettere at tolerere her, er at de fleste aktiviteter ikke har specielt mange gentagelser og der er lige præcis variation nok ved den enkelte til at jeg fandt det tåleligt.

Kampene mod maskinerne bliver ved med at være fængende selv efter rigtig mange timers spil, men jeg er enig med Beano mht. til menneskefjenderne, hvis AI er for let at snyde. Det er selvfølgelig på mange måder et genre problem. Det samme gælder zone låsning af fjenderne. Ved ikke rigtig hvordan det skal løses - og det er ikke et Horizon specifikt problem, men noget der gælder for mange spil - det med at man kan stå og trække fjender til "kanten" af hvor de kan gå til, for maskinen ikke skal blive for teknisk udfordret af for meget på samme tid. Det kan nemt udnyttes minus de steder, hvor man specifikt placeres på en lukket kampplads.

Der når aldrig at blive et opbygget nogle interessante karakterer, men det generede mig ikke så meget, da settingen og universet gjorde op for det. En god sammenblanding af sci-fi og fantasy som var spændende at udforske. Musikken var ikke specielt mindeværdig, men den passede rigtig godt ind når man spillede, fordi den ligesom settingen var en sammenblanding af flere genrer. Kunne især godt li' det elektroniske når man udforskede øde regioner eller camp musikken, der lød som noget fra en moderne spion thriller. Var dog lydeffekterne der stjal showet, som fik maskinerne til at virke ti gange mere skræmmende end de var.

7/10 fra mig. Måske det bedste jeg har spillet af den type.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-17 14:00 
Er der nogle som har taget nogle billeder undervejs? Kan se at flere andre forums har screenshot tråde dedikeret til spillet og der er mange flotte i mellem (dog også en del spoilers).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 08/03-17 14:02, rettet 08/03-17 14:02 
Jeg har taget mange, men ikke delt dem endnu fordi jeg ikke ville spoile noget :)
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/03-17 14:02, rettet 08/03-17 14:03 
Bede-x>
Nu har der jo været utallige spil med ammo systemer gennem tiden, så at det kan håndteres på andre måder er helt indlysende uden yderligere præcisering bør være nødvendig.

Jeg synes det kunne være interessant her at du rent faktisk satte ord på en løsning, der ville være bedre for spillet.
At der findes andre systemer hjælper jo ikke os andre til at forstå hvad det egentlig er du efterlyser her.

Og hvis det her er et 7/10 spil, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du synes er et 9 - 10 spil - der er udkommet for nylig.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-17 14:34, rettet 08/03-17 18:21 
SeventhSun>
Jeg synes det kunne være interessant her at du rent faktisk satte ord på en løsning, der ville være bedre for spillet.
At der findes andre systemer hjælper jo ikke os andre til at forstå hvad det egentlig er du efterlyser her.

Jeg efterlyser at jeg ikke skal gå og samle skrammel op og sætte det sammen hele tiden (noget der forværres af det sløve selektions ikon), og ville modtage enhver løsning der tilbyder dette (endda uendelig ammo på normale pile eller gamle Zelda spils begrænsninger, hvor man finder pile i stakke og de samles op øjeblikkeligt, uden at skulle på menu for at sætte dem sammen).

Ville de introducere en reel begrænsning (se mit tidligere indlæg) - altså noget for spillets skyld og ikke bare for at følge tidens trends - skal resten af spillet tage hensyn til de situationer hvor man løber tør. Det gør Horizon ikke, fordi det reelt ikke er meningen man skal løbe tør og kun løbe rundt med nærkampsangreb.

Og nu handler det igen om ammo. Det er vigtigt for mig igen at understrege, at det er helheden jeg snakker om. At alt skal jages, alt skal sættes sammen, alt skal micro styres uden det har særlig betydning og med tab for pacingen.

SeventhSun>Og hvis det her er et 7/10 spil, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du synes er et 9 - 10 spil - der er udkommet for nylig.

Jeg ved ikke om der er udkommet spil for nyligt, der fortjener så højt. Det gør der trods alt kun en sjælden gang i mellem.

Af nyere favoritter har jeg spil som Soulsborne serien, Talos Principle, The Witness m.fl. Og jeg har store forhåbninger til det nye Zelda.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/03-17 15:32 
Jeg kan afsløre at du skal samle ting op i Zelda :-D
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-17 17:24, rettet 08/03-17 17:26 
Vi må se om det går :)

Vil lige linke til Gafs screenshot tråd, da der er mange brugere der er dygtige til at tage dem derinde, med det forbehold at SPOILERS kan forekomme, så det er bedst at vente til efter man er færdig med spillet:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1348006&page=1
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 12/03-17 22:41 
Jeg har lige været på besøg hos en kammerat (i øvrigt Jakob, Bede) og overværede ham spille en god times tid. Det var pro-versionen på et helt nyt 65" luksus-tv. Det ser edderbankeme vildt ud. Kunne naturligvis godt se, at der var noget "Best of Ass Creed" over det, men jeg kan jo heldigvis godt lide den serie.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 13/03-17 00:04, rettet 13/03-17 00:05 
Denis fortalte i fredags at han havde siddet og set Lone spille det, så var godt klar over de havde fået det :)

Men ja, det er et virkeligt pænt spil og du kommer til at elske det. Har mange af de gode ting jeg forbinder med Ass Creed 2, uden at overgøre det som jeg tit mener sker for de nyere udspil i serien og så er det bare et rigtig fedt univers (ok, det er Ass Creed egentlig også).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 16/03-17 14:06 
Screenshots fra Horizon og de lokationer de er baserede på (indeholder naturligvis lokations SPOILERS):

https://m.imgur.com/a/J0W5J

http://m.imgur.com/a/eiPNs
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 16/03-17 14:53 
Jeg vidste ikke at de steder i spillet var baseret på virkeligheden, vildt :)
NaieraNaieraSkrevet 16/03-17 16:26 
Vildt nok at jeg ved første billede, på iPad mini 4 meget tæt på med briller, liiige skulle være sikker på hvad der var virkeligt og hvad der var computer :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 21/03-17 11:14, rettet 21/03-17 11:45 
Fik mulighed for at lege rundt med spillet i lørdags, og endte med at bruge 8+ timer, hvilket alligevel er mindre end det lyder som - det er indtryk udelukkende baseret på startområdet og hast gennem spillets intro, tutorials osv. så jeg kunne komme rundt og se så mange steder som muligt.
Sammenligning med Breath of the Wild var næsten uundgåeligt, ikke så meget pga. de åbenlyse sammenhæng i setting, men mere fordi det er det spil jeg spiller for tiden, og fordi det spil har slået sig så hårdt ned på "open world genren", at det nok vil forblive et sammenligningsgrundlag i al fremtid.

I samme omfang er det første der slår mig selvfølgelig hvor flot HZD tager sig ud sammenlignet med Nintendo's "last-gen" udkast. Der er ufattelige detaljer på alt, naturen ligner virkelig natur, og alle områder man bevæger sig rundt i er kunstværker, og PS4'en arbejder på højdrift for at kunne levere det så overbevisende som muligt. Den overdrevne lyssætning, de ekstremt gennemførte vejreffekter, og de små touches alle steder gør virkelig det her til et af de flotteste spil jeg har set i nyere tid. IMO giver det selv Witcher 3 voldsomt baghjul, og min første tanke var "jeg ville ønske Zelda så så godt ud". En blanding af samme detaljegrad, og den unikke visuelle stil i Zelda ville have været fantastisk.

Men jo mere jeg spiller det, jo mere bliver jeg også i tvivl om hvor godt det ville fungere. Verden er flot, men også meget rodet og overgroet. Det er en generelt anden fornemmelse at bevæge sig rundt i HZD, som egentlig helt generelt minder mig om hvordan mange andre spil af denne type er, og det får mig til at sætte pris på hvor meget overblik jeg har i Zelda. Alene det faktum at du ikke behøver en minimap i det, og altid kan orientere dig ved at kigge på de landmarks der befinder sig rundt om dig, er noget flere spil i genren burde tage til sig. Når man bevæger sig rundt i Horizon er det svært at fokusere på enkelte ting i verden, man overser nemt ens mål, og i kamp kan det blive rigtig forvirrende, især når diverse blomster, træer, osv. pludselig popper op foran kameraet og står i vejen for det hele.
Generelt bliver det hele hurtigt ekstremt rodet i kamp. Jeg havde virkelig svært ved at gennemskue styringen, da man, især under kamp, skal holde styr på et utal af forskellige knapper og funktioner samtidig, og HUD'et er placeret på en måde der ser ud som om det tager højde for 25% overscan, og konstant er i vejen for udsynet. Kameraet er zoomet meget tæt ind på Aloy, mens fjenderne hopper rundt over det hele, og hvis du er i kamp med flere på én gang, kan du være helt sikker på at blive angrebet fra blinde vinkler.
Jeg synes faktisk det er besynderligt at spillets (robot)kampe har fået så meget ros. Men det er noget der godt kan blive bedre senere i spillet, når man får låst op for flere evner, og forhåbentlig i større grad kommer til at fokusere på enkelte store fjender, i stedet for de mange grupper af små.

Der hvor spillet til gengæld virkelig brillierer, er den verden man render rundt i. Det er ikke ligesom Zelda hvor der er reelt nyt spil-indhold at finde over det hele, på det punkt minder det så vidt jeg kan se 100% som Ubisoft-modellen med forskellige typiske aktiviteter (f.eks. tårne, bandit camps, cauldrons (små dungeons), infected areas (dræb alle fjenderne)) som er spredt rundt tilfældigt gentagende gange rundt omkring på kortet.
Men til gengæld virker alle områderne virkelig nøje designet med henblik på setting og indlevelse. Der er som nævnt virkelig mange detaljer, og overalt man går er der spændende ting at kigge efter, ting som man nemt kunne overse når man bare rider hurtigt gennem det hele. Små eller store hints omkring hvad der har været forskellige steder, den gang der var store byer over det hele, og hvis jeg ikke tager helt fejl, er verdenen også fyldt med små indirekte hints til begivenheder der højst sandsynligt bliver uddybet som en del af plottet.

Det er iøvrigt en ting spillet slipper virkelig godt fra. Der er virkelig en stor kontrast mellem de reelt set to forskellige settings - den aktuelle stammekultur med deres interne stridigheder og spændende personligheder er virkelig velgjort, og fuldstændig "played straight", dog uden at være alt for tørt. Samtidig er der hele den underliggende teknologiske fortidsverden, som der er rester af over det hele, og som tegner et billede af en noget mere "ulødig" computerspilsagtig setting, der mest af alt minder om noget taget ud af Turok.

Det er svært at vide hvor meget af det man finder der reelt set har betydning hvad det angår, men jeg synes allerede jeg har nået at se mange virkelig interessante ting i spillets verden der virkelig fik mig og ham jeg spillede det hos til at spekulere hvor langt ned "the rabbit hole goes", og nogle ting der kunne tolkes som easter eggs efterladt fra udviklerne, kunne nemt vise sig at være af en større betydning end man skulle tro. Jeg har flere teorier som alle er baseret på diverse klichéer og tænker at mindst et par af dem højst sandsynligt kommer til at holde stik. Jeg er i hvert fald spændt på hvor langt de tager den del af historien. Det er reelt set kun guerillas vilje til at gå full cheese der sætter begrænsningen for hvor meget det udvikler sig, så jeg undgår spoilers og håber at de ikke har nogen hæmninger. :) Som min kammerat sagde forleden dag: "hvis man laver et spil med robotdinosaurer, der tager sig selv helt vildt seriøst, graver man lidt sin egen grav".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 04/04-17 08:26, rettet 04/04-17 08:34 
Endte med at bruge 75 timer i spillet. Main quest gameplay var ikke videre interessant. Faktisk direkte klichefyldt og kedeligt. Derimod har jeg hygget mig gevaldigt med at udforske den verden man er i og prøve at stykke så meget af historien sammen på egen hånd. Det drejer sig heldigvis også om langt hovedparten af de timer man spiller, så det samlede indtryk bliver positivt. Chokerende for mig selv, vil jeg nok placere spillet blandt de bedste oplevelser jeg har haft de sidste par generationer.

SPOILER-TEKST:
Langt hovedparten af mine kritikpunkter er spoilers. Mest irriterende er hvordan data points dukker op bestemte steder, EFTER en cutscene. Så man bliver straffet for at udforske. Samme følelse når man finder en ruin før main quest leder en derhen og man kan se indgangen, men ikke komme derind. På magisk vis er vejen tilgængelig når man spiller videre i historien.

Kan godt se sammenligningen med Assassins Creed, Far Cry og Tomb Raider, men der er ingen af de titler jeg har spillet i de serier, som kommer i nærheden af kvaliteten i H:ZD. I Far Cry fik jeg nok af sidecontent efter at have ryddet den anden lejr, mens jeg i H:ZD ønskede at map kunne være ti gange større. SPOILER-TEKST:
Bandit camps kunne de godt have droppet, men cauldrons gør rigeligt op for det
.

I forhold til historien: SPOILER-TEKST:
Ikke overraskende at Sylence' historie ikke var færdig, men den magisk flyvende HADES og uvisheden om de rigtige bad guys kom alligevel bag på mig. Håber virkelig DLC afrunder historien.

Spillede i øvrigt på hard, men vil klart anbefale very hard. Samlede vurdering er en titel det er værd at købe en konsol for. Jeg mener at langt hovedparten af spillet er til 10/10, men at de fejler så groft på enkelte områder at 9/10 er den mest retvisende karakter for oplevelsen.
Bede-xBede-xSkrevet 04/04-17 11:54, rettet 04/04-17 11:57 
quad>SPOILER-TEKST:
Langt hovedparten af mine kritikpunkter er spoilers. Mest irriterende er hvordan data points dukker op bestemte steder, EFTER en cutscene. Så man bliver straffet for at udforske. Samme følelse når man finder en ruin før main quest leder en derhen og man kan se indgangen, men ikke komme derind. På magisk vis er vejen tilgængelig når man spiller videre i historien.

Det er helt typisk for spillet og genren, at går man hen til et story punkt før tid, er det enten på blokeret eller fuldstændigt tomt:

Horizon: Zero Dawn

Er regelbrud af den slags man normalt render ind i konstant i lineære cinematiske spil, hvor man lige pludselig ikke kan gøre det, de lige har sagt man kan gøre, fordi alting partout skal udfolde sig på samme måde hver gang. I "sandkasse spillene" giver det en ekstra flad fornemmelse, fordi de ofte slår sig op på, hvor fri man er til at gøre hvad som helst. Som en sidebemærkning håber jeg virkelig at det nye Zelda er rammebryderen her..

Noget andet der giver lidt en pap følelse er dele af deres arkitektur, som er virkelig flot, men på ingen måde funktionelt. Jeg optog nogle forskellige eksempler under min gennemspilning og her er et af dem (er fra anden halvdel af spillet og selv om det er fra verdenen og ikke en historie mission, vil nogle måske anse det som SPOILERS):

http://youtu.be/yp3O7HGw_1k

Skal man forestille sig at vagterne bliver fløjet ind i helikopter og sænkes ned i reb? At de i deres tunge rustninger kravler op af væggen om morgenen og hopper ned om aftenen? Bruger de stiger? Det er hvad jeg kalder kulisse arkitektur :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/04-17 11:58 
Jeg synes du går meget langt for at finde problemer i de spil du spiller :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 04/04-17 12:12, rettet 04/04-17 12:18 
Jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at straffe spillet i en vurdering for det sidste - der er trods alt grænser for, hvor detaljerede spil kan være - men regelbrud er en af mine helt store kæpheste. Hvis man først introducerer at spilleren kan udføre en handling, så skal der dælme være en god grund for at fratage ham/hende muligheden uden forklaring. Er det et easter egg/secret, hvor man fx kan hoppe i gennem en væg, der lige pludselig ikke er en væg, giver det god mening. Det er bare sjældent tilfældet i de eksempler jeg snakker om her.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 04/04-17 16:49 
Vinduespudser stige.
Håber du kan sove om natten nu ?:D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
quadquadSkrevet 06/04-17 09:00 
Den samlede oplevelse har sat sig så stærkt at jeg de sidste par dage er gået tidligt i seng. Ikke siden Super Mario Galaxy har et spil fjernet motivationen til at påbegynde et nyt.

Normalvis husker jeg bedst irritationsmomenterne fra de spil jeg gennemfører, men denne gang er min opfattelse kun blevet mere positiv.

Hvis jeg vil spille mere af samme slags, hvor går jeg så hen? Historie, kamp og udforskning, skal være af samme høje kvalitet, men derudover betyder setting intet.
Bede-xBede-xSkrevet 06/04-17 11:16 
Hvis du ikke har noget i mod at der kommer mere tekst og stats, er Witcher 3 fantastisk. Historie og dialog er ligaer over Horizon. Kampsystemet og styring er til gengæld svagere.

Ellers måske Far Cry spillene. Tre er bedst, men Primal ligger tættest på.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 07/04-17 02:14, rettet 07/04-17 02:14 
Jeg vil faktisk sige Far Cry 4 har den bedste historie og mere interessant geografi. 3 får oftest mest ros men det er som regel fordi folk var skuffede over, at gameplayloopet var det samme.

Hint: Sørg for at finde alle noterne på kortet som fortæller hvad der skete i fortiden. Det gør en meget stor forskel for hvor fed historien er.

Derudover, hvis du er til god bue-action, så kan de to seneste Tomb Raider spil anbefales. De er semiopenworld metroidvanias.
quadquadSkrevet 07/04-17 08:37 
Begge Tomb Raider har jeg gennemført 100%. De var super fornøjelige. Far Cry 3 gik jeg død i da de åbnede op for anden halvdel af mappet og endte med at rushe historien. Kunne godt give FC4 et forsøg.

Witcher 3 er jeg gået død i tre gange nu. Witcher 2 var ellers meget underholdende, men kampsystemet er så kedeligt at jeg helst vil undvære at skulle gå i kamp. Lige modsat H:ZD, hvor jeg nok har brugt 20 timer på bare at løbe rundt og dræbe.

Tilbage til H:ZD. Andre end mig der kun har fundet meget få World data points? Alt andet i spillet har jeg fundet 100%, men fandt kun et fåtal data points, på trods af mange timers renden omkring. Håber ikke der er for mange interessante bidder historie jeg er gået glip af.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 08/04-17 04:51 
quad, din smag ser ud til at minde om min. Er du ogsaa gaaet doed i Fallout 4, saa?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
quadquadSkrevet 08/04-17 08:58 
Ja. Eller jeg fik pint mig igennem main quest, i jagten på noget med mening i. Fallout: NV er dog blandt mine favoritspil, på trods af kampsystemet dér også er håbløst. Så jeg er ikke afvisende overfor at stil og historie kan udgøre et fantastisk spil, men FC3 har f.eks. hverken en interessant historie eller stil.

H:ZD gør Monster Hunter tilgængeligt takket være et fantastisk flow og en klar visuel repræsentation af hvordan monstre skal nedkæmpes. Det er nok svært at finde andre spil der kan kombinere et så godt kampsystem med en historiefortælling af den kaliber. Kan ske at jeg skal acceptere at H:ZD var et peak. Super Mario Galaxy er trods alt ikke blevet overgået de sidste ti år, og jeg har alligevel spillet masser (alle?) nye platformers siden da.
jaesjaesSkrevet 08/04-17 21:35 
Hvad siger I til kampene - er der variation og mulighed for at eksperimentere med forskellige taktikker?

Det lyder nemlig som et meget kampfokuseret spil - hvilket er fint hvis kampene føles forskellige, og hvis man kan lege lidt med kampsystemet. Så hvis ja, får spillet nemlig måske en chance :)
quadquadSkrevet 08/04-17 22:29 
I højeste grad. Du kan kombinere våben og ammunition nærmest som du ønsker. Der er ingen rigtig måde, men noget er selvfølgelig mere effektivt i bestemte situationer.
jaesjaesSkrevet 09/04-17 21:11 
Lyder godt. Så får det lov til at blive på listen ;) Takker.
232 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me