X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spyro-spillene


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 12/05-16 15:01 
Jeg havde planer om at gå tilbage og genspille de vigtigste af Ratchet & Clank spillene, oven på det nye på PS4, men da jeg så begyndte at udvælge titler meldte lysten sig til at spille alle de tidlige Insomniac spil igennem. Disruptor kunne undlades, da jeg gennemførte det med en kammerat dengang jeg var ung, hvilket efterlod de tre Spyro spil, som jeg havde prøvet en smule og set blive spillet ... Se hele indlægget
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
80 emne(r).
1 2 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 12/05-16 15:01 
Jeg havde planer om at gå tilbage og genspille de vigtigste af Ratchet & Clank spillene, oven på det nye på PS4, men da jeg så begyndte at udvælge titler meldte lysten sig til at spille alle de tidlige Insomniac spil igennem. Disruptor kunne undlades, da jeg gennemførte det med en kammerat dengang jeg var ung, hvilket efterlod de tre Spyro spil, som jeg havde prøvet en smule og set blive spillet en del.

Fra hvad jeg havde set var det aldrig spil, jeg synes virkede specielt interessante, mest bedømt ud fra hvor simple banerne så ud og en styring jeg ikke var fortrolig med: Discount Banjo til folk der ikke havde mulighed for at spille den ægte vare. Naturligvis ikke en fair vurdering, men omvendt heller ikke en der er blevet fuldstændigt vendt på hovedet, ovenpå nærmere bekendtskab med serien.

Det er collectathon platformers som opnåede en stor popularitet i tiden og på mange måder følges samme mønster som vi så i mange andre serier dengang, der tit resulterede i en overgang i starten af en serie fra en mere simpel udforskningsplatformer til reelle opsamlingsspil fyldt med mangfoldige minigames, hvor selve platformsdelen kun var en begrænset del af det samlede billede. Tænk udviklingen fra Crash til Crash 3, Banjo til Donkey 64 til Tooie, Jak til Jak 3 og selv generationen før med Donkey Kong Country til DKC3. Selv om jeg holdt af spillene isoleret set, var det ikke noget jeg var begejstret for, fordi det jeg altid har elsket ved platformers er direkte at navigere platforme ved at hoppe og det aspekt blev tonet mere og mere ned, efterhånden som opsamling og minispil blev det primære. I dag er det, sammen med fuldbyrdige 3D platformers, nogle af de spil jeg savner mest og det er en af grundende til, at jeg nyder at spille Spyro lige nu.

Kameraet er en af de største skavanker i serien, hvilket Insomniac har været opmærksom på, for de tilbyder to forskellige valgmuligheder: aktivt eller passivt kamera, nogen som øjeblikkeligt sender et signal om, at de ikke har ramt et velfungerende af slagsen og i stedet tilbyder to halve løsninger som et plaster på såret. Passivt er standard, men benytter selv aktivt, der mere velvilligt forsøger at holde sig bag ved Spyro. I stædig 90'er stil nægter kameraet nogle gange at blive roteret overhovedet, hvis man er for tæt på en væg og taget i betragtning af hvor sent spillene udgives, er de ikke helt på højde med de bedste af konkurrenterne.

Styringen er svær at blive fortrolig med, især i kombination med kameraet, men det kommer dog med lidt øvelse. To ting der bliver ved med at være svære, er når man benytter løbeknappen er styringen meget følsom og når man hopper kan man svæve, men Spyro hæver farten markant når man gør det, med mindre man holder tilbage på sticket.

Banedesignet gennemgår en stor udvikling over de tre spil mht. kompleksitet, men specielt imponerende bliver det aldrig. Mange steder er verdenerne tomme og man laver ikke andet end at samle ting op, men nu og da er der anløb til større. Fx er der en sti på et bjerg på et tidligt tidspunkt i det første spil, som man kan se, men ikke nå op til. Den anden side af bjerget kan man komme op på og ved hjælp af Spyros evne til at svæve, kan man hoppe ud i luften og følge bjerget rundt indtil man lander på stien, man før kun kunne se. En positiv ting er også at banerne tematisk kun i begrænset omfang forfalder til klicheer, selv om der naturligvis er både ild- og vandbaner :)

Jeg er i gang med det tredje spil i øjeblikket og hygger mig virkelig med dem. Det er mest spil for genrefans, der kan tolerere de aftryk tiden de blev lavet i har sat. Hvilket er det bedste afhænger nok af, hvordan man forholder sig til den udvikling serien gennemgår. Der er åbenlyse forbedringer i banedesignet, cutscenerne, måden man gemmer spillet på osv. som serien skrider frem, men omvendt resulterer det øgede fokus på minispil og opsamling også i en helt anden oplevelse, end fx det første spil, hvor der bortset små flyvesekvenser ikke er så mange dikkedarer.

Er resten af serien ren shovelware til børn eller er der noget at komme efter for en der kan sætte pris på de første tre? De håndholdte spil ser ikke umiddelbart ud som noget jeg vil give mig i kast med, men nogle af dem til stationære konsoller ser omtrent acceptable ud.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 12/05-16 15:15 
Virkelig velkommen lyngennemgang at Spyro-spillene for en som mig, der netop er begyndt at undersøge både dén serie og Banjo Kazooie. Bravo!

Jeg har endnu ikke gjort mig nogen indkøb, da de tre første udgivelser i begge serier er blevet åndssvagt dyre de sidste 2-3 år, så jeg vil være helt sikker i min sag før jeg stanger 6-700kr. for et Banjo og et Spyro-spil. Givet at jeg heller ikke er vild med collectathon-platformere, men heller ikke er så pjattet med de tidligste vaklende forsøg med styring og kamera i 3D-spillenes ble-år, vil Spyro 2 så være det bedste startpunkt for mig i den serie?
Bede-xBede-xSkrevet 12/05-16 19:27, rettet 12/05-16 19:31 
Det ville jeg mene, men ville sagtens kunne forstå hvis andre mente at et eller tre var bedre. For mig er det der balancen er bedst. På baggrund af det du skriver, vil jeg dog ikke med god samvittighed kunne anbefale serien. Det er collectathons med tidstypiske kamera og kontrol problemer, ligegyldigt hvordan man vender og drejer det. Jeg ville i stedet anbefale at søge mod noget mere stilsikkert som Jak & Daxter, der ikke er berørt af samme børnesygdomme eller hvis du føler lysten til noget mere kreativt Rocket: Robot on Wheels, som godt nok ikke fuldstændigt tøjler datidens genre problemer, men vejer op for det med et væld af opfindsomme påfund.

Og givet at du i forvejen ikke er så vild med typen, kunne det måske være en ide at købe Banjo spillene billigt digitalt eller i Rare Replay for at prøvekøre dem (ved dog ikke hvor godt de kører på One)? Spyro spillene er også med jævne mellemrum på tilbud til under en tyver på PSN.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/05-16 19:29, rettet 12/05-16 19:30 
Banjo 1 kører i hvert fald fint på One. Det er rigtig godt og kom som en stor overraskelse for mig, da jeg ellers ikke bryder mig om Rare. Kan varmt anbefale Rare Collection for de to spil alene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 12/05-16 20:20 
Goddamnit. Jeg fik skrevet Banjo Kazooie, men mente Crash Bandicoot. ^_^
SumezSumezSkrevet 12/05-16 20:25, rettet 12/05-16 20:27 
Der er en verden til forskel :)
Det er virkelig sært som Spyro og Crash er begyndt at blive smådyre. Ikke noget slemt så vidt jeg har set indtil videre, men det er godt nok lidt af et skift i forhold til få år siden, hvor det var sådan nogen der blev losset med i bundles med fodboldspil, shovelware, b-rangs disneytitler og hvad folk ellers bare skulle af med.

Gætter på at det er de folk der spillede disse spil som børn der pludselig er nået den købedygtige alder. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 12/05-16 20:58, rettet 12/05-16 21:01 
Der er en verden til forskel :)

I know! Ren og skær hjerneprut. Jeg har sågar alle Banjo-spillene og har spillet de to første (AKA de eneste der rent faktisk betyder noget) en del.

Det er virkelig sært som Spyro og Crash er begyndt at blive smådyre. Ikke noget slemt så vidt jeg har set indtil videre

Crash koster typisk 300-400kr. for en pæn udgave. Og det er uanset om det er det første, andet eller tredje spil i serien. Spyro kan man slippe afsted med at få til 250 i Platinum, men så er det ofte også en halvramponeret skive og cover.

Gætter på at det er de folk der spillede disse spil som børn der pludselig er nået den købedygtige alder. :)

Det er præcis hvad det er. Det er af samme grund at vi ser brugte GameCube-titler begynde at stige ret voldsomt i pris nu. Det er et løbende mønster. Et par år inde i en ny konsolgeneration kan man begynde at se en kraftig stigning i de populære spil til konsoller der er to generationer ældre.
millenniummillenniumSkrevet 13/05-16 08:49, rettet 13/05-16 08:49 
Jeg var også i blandt dem som skam-spillede Spyro (mest 1'eren. Dem bagefter kom jeg aldrig igang med)

Ved ikke om det har ældet med ynde (sikkert ikke) for jeg har ikke set eller rørt det i over 15 år, men dengang var det jo meget enestående hvis et PS-spil bare nogenlunde kunne måle sig med Mario64 på det 3D grafiske.

Jeg kunne godt lide den faktisk meget modne humor, lidt i samme jargon som Ratchet & Clank (Der er får i begge spil ... får er sjove), voice-acting var godt og jeg huske dele af level-designs der faktisk var ret gennemførte. Bl.a. når man skulle have turbo-løb og så holde flowet gennem en lang indstuderet rute for at ramme en mur Spyro skulle bryde igennem. Masser af secrets man kunne samle ind efter spillet var gennemført.

Simpliciteten var lige i øjet, og det var faktisk det som IMO spolerede de fremtidige Spyro-spil, som hele tiden skulle byde på nye features der krævede flere og flere in-game tutorials.

IMO har både Crash og Spyro potentialet til en genfødsel i samme ånd som det nye Ratchet & Clank.
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 13/05-16 14:54, rettet 14/05-16 16:33 
Millennium>(Der er får i begge spil ... får er sjove)

Og de er placeret de mest tilfældige steder. I Aquaria Towers er de under vand med dertil hørende glas dykkerhjelme :)

https://www.youtube.com/watch?v=bvd69wsytuE (pause på 5:39)

Man har en guldsmed kaldet Sparx som hjælper, der både kan samle ting op og virker som health indikator. Under vand får han også sin egen luftboble:

Spyro-spillene

(Beklager emulator footage, men det er efterhånden tit det man støder på)

Odin>
Goddamnit. Jeg fik skrevet Banjo Kazooie, men mente Crash Bandicoot. ^_^

Ok. Det første Crash er muligvis det spil jeg har ændret mest mening om og havde tænkt mig at skrive lidt om det på et tidspunkt.. Hvorom alting er så er det nok et bedre sted at starte end Spyro 2, taget i betragtning af at du ikke bryder dig om collectathons. Jeg ville i så tilfælde anbefale et af de to første for størst muligt fokus på platformsdelen. Etteren er det reneste på det punkt, men man hører regulært folk klage over save systemet, hvor man kun kan gemme efter specifikke events (klaret en bonus runde, fået en gem). Vær opmærksom på det, hvis den slags typisk generer dig.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 13/05-16 15:13 
Yderst brugbar anbefaling. Takker.
Crash 1 it is.
WehnerWehnerSkrevet 13/05-16 15:38 
Bede-x>
Det første Crash er muligvis det spil jeg har ændret mest mening om og havde tænkt mig at skrive lidt om det på et tidspunkt..

Til det bedre eller det værre? Jeg husker det som næsten uspilleligt sammenlignet med N64-platformerne. Måske 5/10 på en god dag. Dengang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
quadquadSkrevet 13/05-16 19:15 
Netop gennemspillet (næsten) Spyro 1-3 for første gang, efter kun at have prøvet dem i kortere tid for en del år siden. Betydeligt bedre oplevelse end jeg havde forventet, men styringen er uhyggeligt ringe.

I øvrigt helt enig i at spillene udvikler sig uheldigt fra 1 til 3, på præcis samme måde som DKC og Jak & Daxter. Jak 3 gik jeg død i, DKC3 smed jeg på hylden straks efter sidste boss og Spyro 3 er jeg også stoppet med midt i spillet.

Spiller hovedsageligt 90'er-spil i år, så også blevet tid til Crash 1-3. Det har været en jammerlig omgang at forsøge at hakke mig igennem. Aldrig om jeg forstår de timer vi har lagt i dem efter skole i min barndom. Wehners 5/10 ville jeg anse som upassende højt i dag.
WehnerWehnerSkrevet 14/05-16 01:26 
Det anede mig :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 17/05-16 14:20 
Har kun prøvet det første Crash-spil men har godt nok heller aldrig forstået de spils popularitet. Det gjorde jeg ikke dengang de kom frem, og det gør jeg ikke nu. Det føles som et primitivt forsøg på at tage de allermest simple platformsspil fra 80'erne og gøre dem 3D uden på nogen måder at udnytte den 3. dimension, hvilket efterlader os med ekstremt idéforladt og ensformigt banedesign. At figurerne, især hovedpersonen, er et ekstremt grimt og ubehageligt design der minder mig om alle de ting jeg helst vil glemme fra 90'erne, hjælper ikke sagen.

Det bringer mig igen tilbage til konklusionen om at den eneste årsag til at spillene nu "endelig" er begyndt at blive en smule penge værd, hænger nok sammen med den unge generation, som spillede spillene da de var helt små. Jeg har ganske enkelt ikke mødt andre som snakker positivt om dem, hvilket giver mig anledning til at skyde skylden på rosenrøde nostalgi-briller.

Jeg har dog haft tendens til at kaste Spyro og Croc-spillene i samme skuffe som Crash, da de tydeligvis har ramt præcis den samme målgruppe. Dette er muligvis unfair, og eftersom jeg ikke har førstehåndserfaring med nogle af dem, bør jeg måske give dem lidt tid og opdatere mit indtryk af dem. Denne tråd har i hvert fald bumpet Spyro-spillene en smule opad i min dybe stack of shame.


På den positive side: "Crash Bandicoot!" lyder totalt meget som en Mega Man X-boss.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 17/05-16 16:37, rettet 17/05-16 16:55 
Wehner>
Til det bedre eller det værre? Jeg husker det som næsten uspilleligt sammenlignet med N64-platformerne. Måske 5/10 på en god dag. Dengang.

Til det bedre, men jeg forstår fuldstændig jeres position, da jeg selv har delt samme opfattelse :)

Må lige tage den i en mere velegnet tråd ved lejlighed.

quad>
Netop gennemspillet (næsten) Spyro 1-3 for første gang, efter kun at have prøvet dem i kortere tid for en del år siden. Betydeligt bedre oplevelse end jeg havde forventet, men styringen er uhyggeligt ringe.

Den er meget vanskelig og jeg fik virkelig fornyet respekt for nogle af de speedruns, jeg har set af spillene gennem årene. Utrolig veloptimerede ruter som de rammer millimeter præcist med en styring der er alt andet:

http://youtu.be/oubyPSK9Im4

Sumez>Jeg har dog haft tendens til at kaste Spyro og Croc-spillene i samme skuffe som Crash, da de tydeligvis har ramt præcis den samme målgruppe. Dette er muligvis unfair, og eftersom jeg ikke har førstehåndserfaring med nogle af dem, bør jeg måske give dem lidt tid og opdatere mit indtryk af dem.

Lad være med at sætte forventningerne for højt, da det mest er spil genre fans kan sætte pris på og start ved toeren, så tror jeg du som Banjo fan får et glædeligt gensyn med genren som den så ud i slut halvfemserne.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Soren47Soren47Skrevet 17/05-16 16:40 
Jeg er en af dem som er vokset op med Crash, Spyro og Croc. Så jeg har helt klart en nostalgisk kærlighed overfor dem, hvilket gør det svært at vurdere dem ift. spil jeg først for nyligt har spillet.
Men jeg kan slet ikke gå tilbage til de tidlige Spyro-spil og Croc-spillene, pga. de forfærdelige controls og hele collectathonaspektet.
Crash-spillene synes jeg stadig er gode. Jeg er dårlig til alle spil - Måske de er for nemme og derfor for kedelige for jer?
SumezSumezSkrevet 17/05-16 20:28 
Bede-x>
Lad være med at sætte forventningerne for højt, da det mest er spil genre fans kan sætte pris på og start ved toeren, så tror jeg du som Banjo fan får et glædeligt gensyn med genren som den så ud i slut halvfemserne.

Tror det eneste jeg har hedder "Year of the Dragon". Kan det passe at det er 3'eren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-16 09:40, rettet 18/05-16 09:46 
Jeps.

Soren47>
Men jeg kan slet ikke gå tilbage til de tidlige Spyro-spil og Croc-spillene, pga. de forfærdelige controls og hele collectathonaspektet.

Hvad jeg finder lidt interessant i den sammenhæng er, at hvis der er noget man laver i moderne gaming, så er det grinding enten af den klassiske slags, hvor man overkommer fjender eller ved at løbe rundt og samle ligegyldigheder op. I en spil verden hvor opsamlingsaspektet er så dominerende og næsten indbygget i "alle" spil, skulle man tro at der var plads til collectathon platformers også, men bortset fra få undtagelser er det ikke tilfældet. Om det så er manglen på historie og karakter designet til børn der gør det, synes jeg alligevel det er lidt sjovt at tænke over.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 18/05-16 10:13 
Der er absolut intet galt i collectathons i sig selv. Forskellen er hvordan man implementerer det.

Banjo-Tooie: Godt
Donkey Kong 64: Skidt
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 18/05-16 15:06 
Jeg oplevede ingen kvalitetsforskel i den retning, hvad angår Banjo og Kong.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 18/05-16 15:18 
Er du sikker på at du kan huske det? DK64 er proppet fyldt med collectibles som kun kan opsamles af én kong. Ikke fordi du har brug for en af deres evner, men ganske enkelt arbitrære ting som hvilken farve den har, eller hvem der har fået malet sit ansigt på en knap. Så man er nødt til at backtracke frem og tilbage konstant med alle tilgængelige figurer, det er virkelig trægt og belastende, og på ingen måder underholdende.
Banjo-Tooie er faktisk til tider tæt på at begå en lignende brøler mht. de ting man kan forvandle sig til, det indrømmer jeg gerne. Men de begrænser dog aldrig en collectible som du faktisk har "fysisk" adgang til. Og igen er det noget der er relateret direkte til det spils design, ikke "collectathon" konceptet generelt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 18/05-16 15:27 
Indrømmet, det er mange år siden. Men det eneste fra Donkey Kong, jeg husker som negativt, er det med at man pludselig skal spille den gamle arcade-version for at få det sidste.

Det er et af de spil, jeg overvejer at prøve igen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 18/05-16 15:57 
Jeg troede faktisk at din udtalelse var med omvendt fortegn, men kan godt se nu på dine vurderinger at du er meget positivt stemt overfor DK64.
DK64 har bestemt mange gode kvaliteter som man typisk ville forbinde med Rare i deres gyldne periode, men jeg synes den ukulige backtracking ødelægger det for mig. Det er synd, for jeg ville rigtig gerne kunne lide spillet. Men hvis man ikke har noget problem med det spils måde at gøre tingene på, tror jeg egentlig kun det er positivt, for så er der nok ikke nogen collectathons der nogensinde vil være i stand til at frastøde dig :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-16 23:17, rettet 18/05-16 23:20 
Sumez>
Er du sikker på at du kan huske det? DK64 er proppet fyldt med collectibles som kun kan opsamles af én kong. Ikke fordi du har brug for en af deres evner, men ganske enkelt arbitrære ting som hvilken farve den har, eller hvem der har fået malet sit ansigt på en knap. Så man er nødt til at backtracke frem og tilbage konstant med alle tilgængelige figurer, det er virkelig trægt og belastende, og på ingen måder underholdende.

De tre første Spyro spil udvikler sig lidt i den retning som serien skrider frem, omend det aldrig bliver så slemt som i DK64. Det starter med afspærring af små områder i toeren, indtil man har lært bestemte bevægelser og ender i treeren med flere steder at kræve, at man har åbnet for en bestemt figur til visse områder. En figur man typisk ikke har adgang til første gang man kommer til et område, hvorfor man så må vende tilbage senere. Det er en af grundene til jeg ville anbefale at starte med Spyro 2.

Wehner>
Indrømmet, det er mange år siden. Men det eneste fra Donkey Kong, jeg husker som negativt, er det med at man pludselig skal spille den gamle arcade-version for at få det sidste.

Det passer godt ind at du er så vild med Assassin's Creed, når du i gamle dage elskede DK64. Det er på mange måder den moderne udgave af collectathon platformeren ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 18/05-16 23:21 
Jeg kunne godt lide backtracking i både Super Metroid, Halo: CE og Donkey Kong 64. Jeg ser det ikke som nogen dårlig ting per definition. Det kan naturligvis implemeteres både godt og skidt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-16 23:23 
Ja, naturligvis. Er selv meget stor fan backtracking, når det er gjort ordentligt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 18/05-16 23:26 
Og af Assassin's Creed :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-16 23:27 
Well... Vi har jo alle hver vores favoritter :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 18/05-16 23:34 
Haha, jeg havde troet, du ville benægte det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 19/05-16 00:02 
Kunne have gjort det, ville have gjort det, skulle have gjort det ;P
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 19/05-16 10:01 
Bede-x>
De tre første Spyro spil udvikler sig lidt i den retning som serien skrider frem, omend det aldrig bliver så slemt som i DK64. Det starter med afspærring af små områder i toeren, indtil man har lært bestemte bevægelser og ender i treeren med flere steder at kræve, at man har åbnet for en bestemt figur til visse områder.

Alt efter hvordan det er implementeret synes jeg nu ikke det lyder som noget særlig fornærmende design. Det er rimelig milevidt fra DK64 hvor ting ligger fremme, men du kan bare ikke samle dem op fordi de har en forkert farve. Det giver intet at besøge samme sted flere gange. Hvis en ny evne i stedet åbner op for et helt nyt område, så er det en helt anden historie. :)

Wehner>
Jeg kunne godt lide backtracking i både Super Metroid, Halo: CE og Donkey Kong 64. Jeg ser det ikke som nogen dårlig ting per definition. Det kan naturligvis implemeteres både godt og skidt.

"Backtracking" i det hele taget er et ret generaliserende koncept, som jeg ikke synes nogensinde er værd at nævne når man vurderer et spil. Super Metroid kan f.eks. nemt gennemføres uden nogen former for backtracking. Det er indlysende at man vil komme til at "backtracke" en del første gang man spiller det, men hvis det at man opholder sig i det samme rum flere gange i løbet af et spil er hvad backtracking er, så er der reelt set ikke mange spil, udover klassiske arkade-agtige spil, der ikke besidder det.

Den egentlige kvalitet der er værd at kigge på er: Er det sjovt at besøge de samme områder flere gange? Og tvinges man til det, eller gør man det af egen fri vilje? Jeg tror de fleste vil være enige i at backtracking ikke gør et spil dårligt, men hvis et spil er dårligt, er backtracking kun med til at understrege dette.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 19/05-16 12:36 
Sumez>"Backtracking" i det hele taget er et ret generaliserende koncept, som jeg ikke synes nogensinde er værd at nævne når man vurderer et spil.

http://www.playright.dk/vurder/titel/castle-in-the-darkness

http://www.playright.dk/vurder/titel/metroid-prime-2-echoes
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/05-16 12:38 
Heh :) Kan man søge i vurderinger, eller kan du dem alle udenad Bede?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/05-16 13:56 
Jeg tænkte nok det ville komme op, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvad det skal pointere :) Jeg synes kun det underbygger det jeg allerede har skrevet.

CITD: Backtracking er godt fordi områder er sjove at besøge gentagne gange
MP2: Backtracking er skidt fordi leveldesignet er skidt (kunne uddybes bedre, men ikke med de begrænsede antal tegn man har til vurderinger)

Med andre ord, backtracking i sig selv gør hverken spillene værre eller bedre, men forstærker kun de kvaliteter spillene allerede besidder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 19/05-16 17:33 
Konsolkongen>
Heh :) Kan man søge i vurderinger, eller kan du dem alle udenad Bede?

Jeg kunne huske dem.

Det giver sig selv at backtracking som koncept kan bruges både godt og skidt. Er det der alene for backtrackingens skyld dvs for unødigt at trække tiden, uden at forstærke indtrykket, lære spilleren yderligere om spillet eller på anden måde bidrage, er det selvfølgelig skidt og det er tilfældet nogle gange (ikke altid) i de senere Insomniac Spyro spil. Treeren især.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 13/02-18 23:09 
Ifølge Kotakus kilder er der en Spyro trilogi remaster på vej og den vil ligesom Crash være et års eksklusiv til PS4:

http://www.kotaku.co.uk/2018/02/13/spyro-trilogy-remaster-coming-to-ps4-this-year

Bliver købt på dag et.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 14/02-18 08:07 
Det måtte jo ske men tror ikke de holder lige så godt som Crash spillene i dag.
SumezSumezSkrevet 14/02-18 08:42 
Holder Crash-spillene da i dag?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 14/02-18 09:08, rettet 14/02-18 09:09 
Ja.

Husker egentlig at der var noget ret godt level-design i Spyro 1 hvor man virkelig blev belønnet for at udforske og finde secret areas. Nemt at klare, tilpas svært at 100%'e. Hvis det bliver remixet med nutidens grafik, så kunne det måske blive godt.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 05/04-18 09:27, rettet 05/04-18 09:28 
Leak... rygterne siger release d. 21. sep.

Spyro-spillene


https://gematsu.com/2018/04/amazon-mexico-lists-spyro-reignited-trilogy-for-ps4
SumezSumezSkrevet 05/04-18 09:48 
Det virkede for Crahs Bandit Cup, så det ville være helt ekstremt underligt hvis det ikke var på vej :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 05/04-18 13:24, rettet 05/04-18 13:24 
Vist nærmere en grafisk remake end simpel remastering...

Spyro-spillene
Spyro-spillene Spyro-spillene
Spyro-spillene Spyro-spillene
Spyro-spillene Spyro-spillene
millenniummillenniumSkrevet 05/04-18 17:06 
Yikes, det ser godt nok pænt ud... !
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 05/04-18 17:30 
Ja det er nydeligt :D
BeanoBeanoSkrevet 05/04-18 17:33 
Trailer:

https://youtu.be/DFD22Yru-UU
millenniummillenniumSkrevet 05/04-18 18:13 
Kontrasten er virkelig vild når de sammenliger de samme scener med PSone. :)
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 05/04-18 18:18 
Det er ærgeligt at mobilspil lidt har ødelagt den slags artstyle :(

Er der info om udviklerne?
j/k
OlimarOlimarSkrevet 06/04-18 05:09 
Spyro remastered, rygtes at komme til switch også. Det var i listed på Nintendo's side www.resetera.com/threads/spyro-remastered-trilogy-listed-on-nintendo-store.34216/
BeanoBeanoSkrevet 06/04-18 09:40 
Jeg tror også det bliver multi-plat fra dag 1 da Sony ikke har hypet Spyro på samme måde som Crash.
SumezSumezSkrevet 06/04-18 10:31 
Hvis det skal holde standarden, så kommer den vel til Switch et år efter de andre platforme?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
80 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig