X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

3d-spil på cartridge


Svar
nerosnerosSkrevet 05/05-16 11:03 
Jeg tænkte det kunne være sjovt med en tråd hvor vi snakker alt imellem 3d på cartridges. Jeg tænker SEGA 32X og NINTENDO 64, som var de kraftigste systemer til det, men kan egentlig ikke lige finde på flere systemer af slagsen lige nu?

Men hvor alt er, så kikker jeg en del på N64 fortiden. Synes bare det er så heftigt at kunne smide et cartrigde ned i maskinen og få et 3d blast lig... Se hele indlægget
Bashful Neophyte
81 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 05/05-16 11:03 
Jeg tænkte det kunne være sjovt med en tråd hvor vi snakker alt imellem 3d på cartridges. Jeg tænker SEGA 32X og NINTENDO 64, som var de kraftigste systemer til det, men kan egentlig ikke lige finde på flere systemer af slagsen lige nu?

Men hvor alt er, så kikker jeg en del på N64 fortiden. Synes bare det er så heftigt at kunne smide et cartrigde ned i maskinen og få et 3d blast lige i fjæset uden loadtider og high res resolution som f.eks i Star Wars: Rogue Squadron og Quake 2 osv.

Jeg har egentlig aldrig været særlig meget begejstret for N64 fordi den kom på et tidspunkt hvor jeg ikke var ret så glad for det nye 3d grafik og jeg synes det så ret hæsligt ud på N64. I dag er historien lidt en anden jeg er vel blevet mere voksen og kan se på systemet med lidt andre briller den dag i dag. Det var sku meget fedt! ;-)

Jeg mangler endnu at spille Golden Eye og The World Is Not Enough. Hvilket 007 spil er for jer det bedste på N64? Golden Eye siges jo at være ret fantastisk og jeg må sige de to spil ser også ret fede ud.

I forhold til så mange andre ældre retro systemer så er N64 i manges øjne noget helt særligt og der er en stor fandom omkring den maskine. Hvad tænker i er det bare the shit :-)

SEGA 32X mangler jeg faktisk, men har holdt mig fra at købe en da konsollerne i JAP og US (60hz) er blevet voldsomt dyre fortiden :-(

Iøvrigt skal det lige siges at min N64 er RGB modded og jeg ikke kan holde ud at spille PAL 50hz N64 spil, så jeg holder mig til US og JAP spil.

Nintendo 64:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

SEGA 32X:
https://en.wikipedia.org/wiki/32X
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-16 12:11, rettet 05/05-16 12:12 
Sega 32x er nok den maskine som ikke giver nogle mening.
Mange af spillene er osse på en sega saturn, og er en bedre port af spillet.

32x er lidt som snes fx chip. (De kan stort set det samme)
Tror kun det er star wars og kolibri som jeg ville ha' det sjovt med. ?

Hold dig heller til n64.
Der er nogle gode platform spil.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 05/05-16 12:59, rettet 05/05-16 13:00 
Uden at have spillet det i nyere tid vil jeg mene at Goldeneye er et af de spil der er godt "for sin tid".
Det er en milepæl i genren, og de missionsbaserede baner, og en AI der medfører at man ikke bare kan gå ind i et rum og skyde omkring sig, men skal være forsigtig og metodisk i den måde man overvinder fjenderne på, var på det tidspunkt en helt ny oplevelse.

I dag skiller det sig nok knap så meget ud, men det er dog stadig også objektivt et ret godt spil, og et af de FPS'er, alle bør have prøvet. Jeg får helt lyst til at hive det frem igen, nu. Det andet 007 spil har jeg ikke engang hørt om :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 05/05-16 16:07 
ChronoSousa>
Sega 32x er nok den maskine som ikke giver nogle mening.
Mange af spillene er osse på en sega saturn, og er en bedre port af spillet.

Det er faktisk ikke helt rigtigt Virtua Fighter til 32X var en bedre arkade port end det der kom til Saturn når vi snakker om det originale spil. After Burner II og Space Harrrier er også meget flotte og næsten arkade perfekte uden loadtider.

Snes Fx chippen var ikke lige så kraftig som 32X. Snes Fx ville aldrig kunne klare et spil som Shadow Squadron?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 05/05-16 16:09 
Sumez>
I dag skiller det sig nok knap så meget ud, men det er dog stadig også objektivt et ret godt spil, og et af de FPS'er, alle bør have prøvet. Jeg får helt lyst til at hive det frem igen, nu. Det andet 007 spil har jeg ikke engang hørt om :)

Jeg bliver da vist nødt til anskaffe mig de to James Bond spil til N64 :-)
Bashful Neophyte
GreaseballGreaseballSkrevet 05/05-16 16:29, rettet 05/05-16 16:30 
Der findes også en udgave af Virtua Racing til Mega Drive der lige som StarFox til SNES bruger en 3D chip bygget ind i cartridge(Hvilke gør den så ikke virker på 32X).

Sega's 3D chip var faktisk stærkere end Nintendos ditto. Men var dyr at lave. Prisen på Virtua Racing var høj i forhold til de alm Mega Drive spil. Der var efter sigende flere titler planlagt som Virtua Fighter, men Sega valgte at satse på en enkelt upgrade, 32X, og så lave spil til den i stedet for at udvikle deres 3D chip til Mega Drive. Hvad der ligger bag den beslutning. Var det for dyrt at lave 3D chippen til cartridge i forhold til en 32X?

Personligt vil jeg mene, at det nok havde været bedre for deres omdømme at havde satse på nogen 3D titler til Mega Drive med brug af chippen. Den primære grund til jeg har en 32X er Chaotix.
Aldrig haft en N64. Overvejet en nogen gange, men jeg er bare ikke fan af dens grafik.
Men vil meget gerne havde finder i StarFox til SNES ^^
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-16 20:09 
Nu kender jeg ikke virtua fighter, det spil siger mig ikke noget.
Men after burner og space harrier syntes jeg er bedre på saturn. :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 05/05-16 22:42 
Jeg har After Burner 2 til Saturn men jeg har altid synes der var noget galt med lyden som lyder meget underlig og lav i mine øre det er også som om der mangler ting i intro delen?

Faktisk synes jeg After Burner 2 til FM Towns Marty spiller bedre..
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 05/05-16 22:43, rettet 05/05-16 22:44 
God info Greaseball jeg har faktisk Virtua Racing liggende til MD men har ikke spillet det meget.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 06/05-16 09:42 
Wow, har aldrig set det Virtua Racing til MegaDrive før! Det er virkelig sejt at se. 32X er klart et stort skridt foran FX-chippen som kører virkelig virkelig langsomt på SNES. Har hørt om folk der har overclocket deres SNES for at få bedre performance i spil som Starfox og Stunt Race FX
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/05-16 12:02 
Men kører de så ikke for hurtigt? I så fald er det ikke så spændende :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/05-16 12:04 
Det er længe siden jeg hørte om det, og jeg læste ikke så meget om det, men jeg mindes at jeg undrede mig over det samme, og så vidt jeg ved forbedrer det bare performance uden at ændre den frekvens SNES'en afvikler spillene i
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/05-16 12:05 
I så fald burde jeg gøre det på mit Starfox, det er jo grænsende til uspilleligt i normal tilstand :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/05-16 12:07, rettet 06/05-16 12:08 
Det er nok cartridgen der bliver overclocket? Der er masser af ressourcer på internettet, hvis man vil i gang med det. :)
Ja, det er ret ærgerligt at Starfox kører så ringe normalt, for det er ellers et superfedt spil.


edit: Måske bliver spillet også hurtigere så. Fra en YouTube video:
I know that most people would prefer a version of this where the game runs at a higher fps without the game speed also being increased. To accomplish that would require much more work. I would never spend the time to reprogram the timing of the game to accommodate for a new fps because I'm fine with the speed changes. Having people endlessly request that I make a rom hack that I have no interest in making because they want someone else to make it for them won't make it get made. If you want something like this done then please, make it yourself.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 06/05-16 12:10, rettet 06/05-16 12:18 
Noget af det bedre, tidligere, 3d på cartridge findes på Atari Jaguar. Men den konsol er også nem at overse. :)

Alien Vs. Predator
Castle Wolfenstein 3d
Iron Soldier
Doom


Ligesom den også har nogle rigtig dårlige eksempler.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 06/05-16 12:18, rettet 06/05-16 12:19 
Der er vist ingen af de spil der benytter "rigtig" polygonbaseret 3D :)
edit: Iron Soldier kom på efterfølgende. :) Det har polygoner.

Der findes dog andre eksempler på det på gamle konsoller, hvor performance dog også er som ventet. :P Eneste eksempel jeg lige kan komme på er NES-udgaven af Elite, men der er helt klart flere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 06/05-16 12:21 
Ah ja, Polygoner.

Indsat Iron Soldier (som er det bedste af slagsen til Jaguar).
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/05-16 12:23 
Har aldrig set hvorfor folk taler godt om 32x og jaguar.
Det er nogle lorte konsoler hvis man spørg mig!
Alien vs predator er så kedeligt og grimt!
Tror hypen om det spil? Er så man ha' en undskylding hvorfor man ejrer den maskine? :D

Ikke at man ikke kan hygge sig med en 32x og jaguar.!
Men så er saturn ps1 og selv n64. Så meget bedre at det gør ondt, hvis man prøve at sammelinger dem.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 06/05-16 12:34 
Der er intet "lort" over 32X, udover selvfølgelig dens spiludvalg som er virkelig virkelig sløjt, eftersom udvidelsen aldrig formåede at gøre stort nok intog til at nogen ville investere i at udvikle til den, mens PlayStation kom lige i røven på den. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/05-16 12:38 
Jo ALT er der galt ! Blev der sagt :D

Bare det at sætte den til føles som et arbejde! :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/05-16 12:48 
Sumez>
Det er nok cartridgen der bliver overclocket? Der er masser af ressourcer på internettet, hvis man vil i gang med det. :)
Ja, det er ret ærgerligt at Starfox kører så ringe normalt, for det er ellers et superfedt spil.


edit: Måske bliver spillet også hurtigere så. Fra en YouTube video:
I know that most people would prefer a version of this where the game runs at a higher fps without the game speed also being increased. To accomplish that would require much more work. I would never spend the time to reprogram the timing of the game to accommodate for a new fps because I'm fine with the speed changes. Having people endlessly request that I make a rom hack that I have no interest in making because they want someone else to make it for them won't make it get made. If you want something like this done then please, make it yourself.


Det er cartridget der skal overclockes ja. Men nu du skriver at spillet kører hurtigere end normal så har moddet ikke længere nogen interesse for mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/05-16 12:49 
Virtua Racing Deluxe er i øvrigt rigtig godt på 32X :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Per SPer SSkrevet 06/05-16 12:49, rettet 06/05-16 12:53 
Svar til ChronoSousa:

Nu anbefaler jeg så heller ikke en Atari Jaguar til Neros, jeg nævner bare at den konsol kunne frembringe hæderlig 3d (polygon) grafik fra cartridge), og den er bestemt bedre til det end 32X.

Man bør også kun købe en Jaguar for Tempest 2000, ikke for Aliens Vs Predator. Hverken Saturn eller PlayStation udgaven er perfekte konverteringer. Specielt PlayStation versionen sutter.

- og Konsolk. har ret i at 32X versionen af Virtua Racing er god. Faktisk meget god.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/05-16 12:57 
Ja tempest og der er et rally spil som liner rc pro-am. De ser ok ud.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 06/05-16 13:01, rettet 06/05-16 13:05 
Per S jeg har faktisk helt glemt at jeg har en Jaguar liggende oppe på loftet med:

Tempest 2000 (Fantastisk spil) og derfor jeg købte den i sin tid.
AVP (Ikke noget dårligt spil overhovedet) Super fedt atmosfærisk spil, dog en smule langsomt.
Raiden (røv dårlig port)
Cybermorph
Wolfenstein 3D
Super Burnout
Kasumi Ninja
I-War
Flashback

Atari Jaguaren er ikke verdens bedste system det kan vi hurtigt blive enige om ;-)

Konsolkongen jeg må lige tjekke Virtua Racing ud til 32X. Er det ikke også blevet ret dyrt efterhånden?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 06/05-16 13:02 
Svar til ChronoSousa:

Husk nu vi snakker cartridge baserede 3d spil og ikke Saturn og PS1 ;-)
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/05-16 13:21 
Var osse derfor jeg skrev n64 gør det bedst. Selv om jeg ikke er glad for den!
Men langt bedre end jag og 32x :)

Kom bare på et sidespor, da jeg mener at saturn og ps1 er så meget bedre! (Fra den tid)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 06/05-16 13:27 
Det kan vi nok blive meget enige i :-) Men synes bare det kunne være sjovt med en tråd om 3D på cartridge. Der er bare et eller andet fedt ved at smide et cartridge ned i et system og så få 3D ud i fjæset :D
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 06/05-16 13:58 
Er håndholdte ekskluderet af denne fest? For ellers er der jo både GameBoy Advance, Nintendo DS og 3DS.
(Og måske NX hvis min mavefornemmelse kommer til at holde stik)
SumezSumezSkrevet 06/05-16 14:24 
Hvad findes der overhovedet af "rigtige" 3D spil på GBA?

Der er lidt af det her https://www.youtube.com/watch?v=eDL_OAyKAbs
og her https://www.youtube.com/watch?v=kdiXB8xeF1k

Dog stadig med en del brug af sprites i begge tilfælde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 06/05-16 14:31, rettet 06/05-16 14:32 
Driv3r på gba'en er også sådan lidt 3D-agtigt: https://www.youtube.com/watch?v=1NwVI2QDbfQ
Asterix and Obelix XXL er mere i samme stil (dog langt pænere): https://www.youtube.com/watch?v=hWBUdgIa0oE
[inspirational quote here]
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/05-16 14:40 
Sonic Battle er også, men med 2-sprites. Husker også V-rally som voldsomt imponerende da det udkom.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/05-16 14:41 
Faceball
Til den gammel grå gameboy :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
OdinOdinSkrevet 06/05-16 15:19, rettet 06/05-16 15:21 
På GBA var også Crazy Taxi, Driv3r, SSX 3 og forskellige andre ekstremsportsspil. På FPS-siden var der Ecks vs Sever-spillene, Serious Sam samt ports af Doom, Doom II, Duke Nukem og sikkert andre jeg glemmer. Til trods for kontrollen er Doom II faktisk ikke nogen helt ueffen port.

[UPDATE: Ah - Xiwana har allerede nævnt Driv3r.] Og hey - Asterix and Obelix XXL! Godt husket. Det var faktisk ret underholdende.
nerosnerosSkrevet 06/05-16 16:13 
Odin>
Er håndholdte ekskluderet af denne fest?

Nej helt sikkert ikke bare kom med dem ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 10/05-16 13:12, rettet 10/05-16 13:14 
Så fik jeg lige købt Turok 2: Seeds of evil. Jeg har aldrig spillet et eneste Turok før.

Synes det er så vildt hvad de har formået at putte ned på et cartrigde med det her spil. Det var virkelig en system-presser!
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 10/05-16 13:33, rettet 10/05-16 13:36 
Så skal du næsten også anskaffe dig Turok 3: Shadow Of Oblivion. Da jeg anmeldte det i sin tid var jeg selv temmelig imponeret over hvor meget mere de formåede at presse ud af maskinen med en Expansion Pak to år efter Seeds Of Evil.
Desværre blev jeg enormt køresyg af Seeds Of Evil (grangiveligvis på grund af den snævre field of view og den overdrevne head-bobbing), men det havde de heldigvis rettet op på med Shadow Of Obliivion.

Det mest teknisk imponerende spil til maskinen er dog stadig Conker's Bad Fur Day, så det skylder du også dig selv at se i funktion. Desværre er det gået hen og blevet en pænt pebret titel.
SumezSumezSkrevet 10/05-16 13:56, rettet 10/05-16 13:57 
Conker's er helt klart et af de flotteste spil til N64, uanset den horrible framerate. Virkelig et gennemført spil.
Ville gerne tage det med til træf, men har det kun i PAL.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 10/05-16 20:11 
ChronoSousa>
Nu kender jeg ikke virtua fighter, det spil siger mig ikke noget.
Men after burner og space harrier syntes jeg er bedre på saturn. :)

After Burner II og Space Harrier, det småt med forskellenepå 32X og saturn af de 2 titler.
32X udgaven af Virtua Fighter er faktisk bedre, om end musikken lider en del. Men det glitcher ikke som saturn udgaven gør. På saturn er der remix udgaven man skal gå efter imo.

Hvis nogen har en 32X og Virtua Racing til MD, ikke 32X udgaven, så kan det kun spilles hvis man tager 32X af. Eneste MD spil der ikke vil virke med 32X sat til så vidt jeg ved.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-16 20:40 
Du kan heller ikke bruge en Master System converter gennem en 32X.
Men ikke det store problem med MD-versionen af Virtua Racing, for 32X-versionen er bedre alligevel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 10/05-16 22:57, rettet 10/05-16 22:57 
Conker's Bad Fur Day siger mig desværre ingenting også selvom det er skide flot desværre.

Det ender nok med at jeg får fat på Turok 3: Shadow Of Oblivion en gang. Men meget af selve "Turok" spillet er forsvundet i 3'eren hvis i forstår hvad jeg mener.
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 11/05-16 06:29 
Star Wars: Rogue Squadron er osse mega flot til maskinen.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 11/05-16 07:59, rettet 11/05-16 08:12 
Rogue Squadron er også et af de absolut bedste spil til maskinen. Jeg tror også det er et af de spil der bliver forbedret af at have en Expansion Pak.

https://www.youtube.com/watch?v=gFRg9A61GbQ
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/05-16 12:03 
Jeg har Rogue Squadron og det ser vanvittig flot ud i high-res! Har bare ikke spillet det så meget.

Mon ikke også man skulle få fat på Perfect Dark.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/05-16 12:07 
Nej, bare lad den ligge. Det kører rigtig dårligt og er udspilligt efter dagens standarder.
Det findes i en bedre version på Xbox 360, men også denne bør man undgå.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/05-16 12:12 
Jeg har heller aldrig helt forstået den store begejstring for Perfect Dark. Goldeneye er klart bedre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/05-16 12:26 
Men heller ikke spilbart :/ Jeg ved ikke om den remake der udkom i sidste generation er god, for i så fald burde man måske give den et forsøg?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/05-16 12:33, rettet 11/05-16 12:35 
Det er vist et helt andet spil. At sige det ikke er spilbart, er lige spydigt nok. Selvfølgelig er det spilbart, og endda rigtig underholdende, frameraten kunne bare selvsagt være bedre.

edit: Tjekkede lige nogle N64-videoer, og det spillet kører faktisk væsentlig bedre end jeg synes at huske. Hvorfor mener du ikke Goldeneye er "spilbart"?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/05-16 12:46 
Fordi det styrer af ht? Det er ikke ældet særlig godt imho :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/05-16 12:51 
Præcis :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
81 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig