X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ratchet & Clank (2016)


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 02/05-16 12:01, rettet 02/05-16 17:05 
Jeg synes lige, jeg ville smide en anbefaling til det nyeste Ratchet & Clank, som jeg over de seneste dage grådigt har slugt. Det var seriøst svært at ligge fra sig. Ikke at det gør så meget, man ikke allerede har set i den originale trilogi og Future spillene, men kombinationen af et større afsavn skabt af manglen på maskot platformers og en kulmination af alt hvad der gør serien godt, tilsat det grafisk tætteste genren har været på en Pixar film, har gjort mig helt pjattet med det nye udspil.

Jeg ved ikke, om man kan tillade sig at kalde det en remake af etteren. Det er basalt set det første spil, som man kunne forestille sig det ville være blevet lavet, hvis Insomniac havde vidst dengang, hvad de ved i dag. Overordnet set ligner det sig selv, men mange sektioner er ændret eller fjernet, Clank mini spillene er helt anderledes og historien genskabt i fællesskab med filmen. Det sidste kan gøre historien lidt forvirrende og få det til at føles sammensat af flere ikke sammenhængende dele, fordi man i spillet kun præsenteres for brudstykker af filmens scener, ind mellem resten af spillets cutscenes, men det skader ikke så meget i en platformer. Eller et skydespil, som det mestendels er, i stil med det meste af serien.

Typisk R&C kritik er stadig gældende: Level designet kunne forbedres på mange punkter, frem for de flade landstykker man tit går rundt på. Lidt bedre feedback på nærkampsslag savnes også mod nogle fjender. Og så er det ærgeligt at PS2 udgaven kører så meget bedre end PS4 spillet, men Insomniac har for længe siden meldt ud at de er færdige med 60fps, så det bliver nok ikke anderledes foreløbigt. Ellers har det alt det, der har kendetegnet serien positivt siden dens begyndelse, ikke mindst Insomniacs varemærke, et stort arsenal af kreative våben, indsat i et tredie persons skydespil, hvor evnen til at hoppe i kampene og mikse våbeneffekter får det til at føles helt anderledes end de fleste andre tredie persons skydespil, der tit betjener sig af diverse cover systemer i kampscenerne. Lidt af glansen vil nok gå af det, når grafikken ældes, men det betyder heldigvis ingenting lige nu, hvor det er et af de bedste spil på PS4.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 03/05-16 13:44 
Jeg gennemspillede det også rimeligt intenst, fordi der er så rivende meget fremdrift, energi og konstant variation i spillet. Men det sagt, når man har gennemført spillet, så er det ikke sikker man vender tilbage. Derefter føles spillet for hult, medmindre man sletter sit save game og starter forfra på alt.

F.eks. i modsæt til Mario Galaxy, hvor jeg _stadigvæk_ nyder at spille de samme ikoniske levels igen og igen og igen, fordi charmen gør genoplevelsen så uimodståelig.

Men, alene det, at jeg nærmest spillede det som det eneste spil, indtil der var gennemført, er dog en kæmpe kvalitet i sig selv. Det er langt fra alle spil jeg orker at se slutningen på.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 03/05-16 14:38 
Noget Mario Galaxy spil er det naturligvis ikke men solid underholdning og utroligt veludført er det. Tog mig 10 timer at gennemføre, muligheden for new game plus (kaldet Challenge Mode) bagefter er en fin bonus. Og så til budget pris :)

Vil dog anbefale at spille på hard fra starten, lige let nok på normal imo.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/05-16 18:45 
Hard it is. Tak for info :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 04/05-16 00:44, rettet 04/05-16 00:54 
Du kan roligt starte på hard. Jeg har set mange klage over svæveløbene og elestik AIen er ren bullshit, men det var ikke værre, end jeg tog dem alle i første forsøg og skulle det gå helt galt, mener jeg man kan justere sværhedsgraden undervejs.

Millennium/Beano: Det er ikke på niveau med Galaxy spillene, men det så måske også de spil der har den største ide-tæthed overhovedet. Der er ikke meget i samme stil der lever op til dem og Ratchet er i alle tilfælde også mere et skydespil. Jeg har det ligesom Millennium. Det vil være nemt at kritisere R&C for en hel masse ting, men det at det er fuldstændigt umuligt at slippe, er en kæmpe kvalitet i min bog og der hvor det tjener pointene hos mig. Midtvejs igennem det nye, var jeg allerede i fuld gang med at planlægge en kommende serie gennemspilning, fordi kvaliteten var så høj, at det gav mig lyst til at (gen)opleve de gamle i serie perspektiv ved samlet gennemførsel i et længere stræk. Det er alligevel ikke så tit at det sker.

Og hvor det ikke lever op til Mario, så er det i hvert fald på højde med Banjo-Kazooie (igen med det forbehold at Ratchet spiller helt anderledes og de primært har makkerparret til sammenligning).

EDIT: Er det for meget at forvente at de remaster Future spillene, på samme måde som de gjorde med den originale trilogi i sidste generation? Meget gerne med Into the Nexus som en del af pakken.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 04/05-16 06:33 
Pixel-gun er klart mit favoritvåben. :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/05-16 07:20 
Jeg opdagede at Bouncer våbnet ikke dukkede op hos mig. Det var åbenbart en pre-order bonus *suk* i US men hvad med Europa?
millenniummillenniumSkrevet 04/05-16 09:35 
Kender ikke Bouncer våbenet.

Men en god kombi af discokugle og en hårdt opgraderet pixel-gun er en effektiv cocktail. :D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/05-16 11:35 
Vises fuldt opgraderet her (1:45 inde):

https://youtu.be/Hwfv9Hcj-6U?t=1m45s

Naturligvis SPOILER-ish hvis man ikke vil kende til våben i spillet :)
millenniummillenniumSkrevet 04/05-16 11:42 
Det er næsten lidt kedeligt at få et sjovt våben sent i spillet, men ikke have tilstrækkeligt med resterende spilletid til at opgradere det ordentligt. Fik ikke brugt min Sheep gun så meget.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/05-16 11:55 
Du kan spille NG+ "challenge mode" imod sværere fjender og fortsætte med at opgradering af våben :)
Bede-xBede-xSkrevet 06/05-16 20:30, rettet 06/05-16 20:34 
Uden at komme nærmere ind på hvad det dækker over, skulle det nye Ratchet være blevet det hurtigst sælgende i franchisen:

http://blog.us.playstation.com/2016/04/29/the-ratchet-clank-movie-hits-theaters-today/

Jeg håber på en forsættelse med samme base tilføjet lidt små rettelser. Fjern usynlige vægge og efterstræb at spilleren skal kunne stå på noget, hvis det ser stå-bart ud. Lidt bedre gribe/klatre mekanik. Eventuelt noget interaktivitet med objekter, hvor græs og buske bør bevæge sig, når man går igennem dem og den slags. Og selvfølgelig mere end en save fil :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig