X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fjernelse af anti glare coating?


Svar
nerosnerosSkrevet 04/04-16 09:00, rettet 04/04-16 09:02 
Jeg har dunmmet mig lidt med min GDM FW900 monitor. I går tog jeg en lille tynd klud med få dråber vand og forsøgte at fjerne et par pletter på skærmen! Det skulle jeg aldrig have gjort :-(

Nu er anti glare coatingen blevet lidt ødelagt og det irritere mine øjne når den er tændt med lyse farve i spil. Den er godt nok sart...!?

Satans :-(

Jeg har googlet lidt på problemet. Folk opfordre til at fjerne anti glare coatingen ved at åbne monitoren op, men synes det lyder lidt voldsomt og risikabelt, men det kan lade sig gøre og burde ikke være så svært.

Mit spørgsmål er om jeg skal lade monitoren være unplugged fra strøm 48 timer inden operationen i tilfælde af at få strøm igennem kroppen hvis der skulle ske uheld! Er det rigtigt? Har man frakoblet den strøm burde der da ikke være fare vel eller hva?

Ellers har jeg set man kan købe en anti glare spray. Måske kunne jeg give den et nyt lag med sprayen og på den måde klare problemet. Det kunne jo være det ihvertfald kunne minske problemet og jeg kunne leve med det uden at coatingen skal fjernes..

Hvad siger i jeg behøver hjælp og gode input fra folk som ved noget om det her :-)
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 04/04-16 09:38 
Argh! Det lyder sgu' ikke godt, Neros.
Vand burde dog ikke kunne fjerne anti-glare coating - der skal normalt skrappere rengøringsmidler til. Så er du helt sikker på at det er det?

Mit spørgsmål er om jeg skal lade monitoren være unplugged fra strøm 48 timer inden operationen i tilfælde af at få strøm igennem kroppen hvis der skulle ske uheld! Er det rigtigt? Har man frakoblet den strøm burde der da ikke være fare vel eller hva?

48 timer er ikke nok. Afhængigt af model og konstruktion kan CRT'er holde en god del af spændingen i flere uger og nogle gange måneder. Og givet at de typisk opererer ved 25.000-30.000 V vil jeg til hver en tid anbefale dig at aflade den. Hvis du søger på "CRT discharge" på YouTube kan du få vejledning til hvordan det gøres rigtigt og sikkert.

Jeg forstår dog ikke hvorfor folk anbefaler at du åbner monitoren. Er det for at kunne få alt coatingen væk, selv under skærmens bezel? Eller sidder der en ekstra glasplade med antiglare-coating foran selve CRT'en?
nerosnerosSkrevet 04/04-16 09:59 
Altså det var en ren klud med vand som gjorde udfaldet. Jeg brugte den metode fordi jeg havde hørt det var en god metode at rengøre crt glas uden at skade noget..!

Her er et billede af hvordan det fjernes!
http://smg.photobucket.com/user/F12Bwth2/media/GDM-FW900/IMG_7947.jpg.html

Damn det lyder da vildt at man skal lade skærmen stå uden strøm så lang tid... :-( Det orker jeg ikke Æv..!

Hvad med den der anti-glare spray?
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 04/04-16 12:11, rettet 04/04-16 12:57 
neros>Altså det var en ren klud med vand som gjorde udfaldet. Jeg brugte den metode fordi jeg havde hørt det var en god metode at rengøre crt glas uden at skade noget..!

Det lyder helt tosset. Som du selv siger, så skal den coating altså kunne holde til en opvredet klud. Selv mildt opvaskemiddel bør ikke kunne opløse coatingen.


Det ser jo simpelt nok ud, men jeg spekulerer lidt på om den film er helt separat fra den antistatiske coating som skærme også har. Nærmere bestemt: Fjerner man også den antistatiske coating hvis man fjerner antiglare-filmen? Det ville jo ikke være så fedt.

Damn det lyder da vildt at man skal lade skærmen stå uden strøm så lang tid... :-( Det orker jeg ikke Æv..!

Det behøver du som sagt heller ikke hvis du aflader den manuelt. Proceduren kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=0X28FX_XxtU
I ovenstående video kan man ikke høre det lille knald det giver når man aflader en CRT som stadig holder en god charge. Du kan dog høre det i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=-jbnFuVWTdk
Din monitor er sikkert så ny at den har en automatisk selvafladningsfunktion indbygget, men du bør alligevel udføre proceduren for at være på den sikre side.

Generelt handler det om at undgå at pille ved flyback-transformeren (den sort/grå sært-udseende plasticklods som anoden under gummihætten er tilsluttet via det lange kabel), og holde en hånd i baglommen når man aflader.

Hvad med den der anti-glare spray?

Det har jeg desværre ingen erfaring med, så der er jeg ikke den store hjælp.
BeanoBeanoSkrevet 04/04-16 12:24 
Odin>Det lyder helt tosset. Som du selv siger, så skal den coating altså kunne holde til en opvredet klud. Selv mildt vaskemiddel bør ikke kunne opløse coatingen.

Ja det lyder fuldstændigt gak at alm vand på en blød klud kan skade den. Hvad havde fabrikanten tænk sig hvis der f.eks. blev sat een finger på skærmen?

Det er ikke bare fordi skærmen er så beskidt at det sted der er rengjort nu står lidt tydeligere/klarere frem?
nerosnerosSkrevet 04/04-16 12:33 
Jeg må prøve at lægge et par billeder op så i kan se det. Jeg fatter heller ikke at det skulle kunne ødelægge skærmen...Vi snakker vand :O ??
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 04/04-16 14:09, rettet 04/04-16 14:09 
En gut har skrevet det her til mig og det lyder som om han har forstand på sagerne. Så det burde jo ikke være så farligt bare at pille anti-glare coatingen fra skærmen.

"Not that dangerous. You only need to discharge the tube if you're working on the internals (particularly near the flyback, anode cap or any of the large/high voltage caps). Even then that can be achieved by shorting the charge in the anode cap to ground. Regardless, removing the anti-glare coating would just require you taking something off the glass case at the front. You might however need to disassemble the casing and the bezel first though."
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 04/04-16 16:54 
Nu passer du altså på dig selv, Søren. Det er altså et ret voldsomt rap man kan få sig, og der er ingen grund til at risikere livet for en skærm.
Ved de monitorer jeg har åbnet, har der været to dele, hvor den ene følger fronten, mens den anden er hele bagenden, og det er her du skal passe på.
Ikke fordi jeg fraråder at åbne skærmen, men du bør passe på og eventuelt bruge ikke-ledende handsker.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig