X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefaling af high-end gamer PC


Svar
JmogJmogSkrevet 03/04-16 11:27 
Jeg går og overvejer at springe ud på den dybe ende og bestille en HTC Vive. Det vil så kræve at jeg også køber en gaming PC. De specs jeg umiddelbart kan se er mest fornuftige at gå efter ender på en pris på 14.000-15.000kr, men jeg har ikke haft en gamer PC i snart 20 år, så jeg vil lige høre om der er noget jeg har overset. Nedenfor er et eksempel på specs jeg overvejer, men hvordan ser det ud... Se hele indlægget
128 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
JmogJmogSkrevet 03/04-16 11:27 
Jeg går og overvejer at springe ud på den dybe ende og bestille en HTC Vive. Det vil så kræve at jeg også køber en gaming PC. De specs jeg umiddelbart kan se er mest fornuftige at gå efter ender på en pris på 14.000-15.000kr, men jeg har ikke haft en gamer PC i snart 20 år, så jeg vil lige høre om der er noget jeg har overset. Nedenfor er et eksempel på specs jeg overvejer, men hvordan ser det ud med støjniveau nu til dags. Bør jeg gå efter noget vandkøling eller er det spild af penge? Er der nogen kabinetter der er mere støjsvage? Udseende er til dels en faktor. Jo mere anonymt jo bedre. Noget med store blå lys er totalt udelukket.

Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (88w)
ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB (STRIX-GTX980TI-DC3-6GD5-GAMING)
Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003
ASUS Z97-P - ATX / Z97
Intel TS15A CPU Air Cooler High performance air cooler Socket 115X
Corsair PowerSupply (PSU) RM650x 650W
3of193of19Skrevet 03/04-16 15:17 
650W strømforsyning føles som lidt i den lave ende, uden umiddelbart at have kigget nærmere på forbruget af komponenterne.
Især hvis du vil have luft til at opgradere grafikkortet, eller køre med et parallelt setup.
JmogJmogSkrevet 03/04-16 16:11, rettet 03/04-16 16:11 
Ovenstående var et prækonfigureret build hos webhallen. Kan se samme grafikkort/PSU kombo bruges i andre forhandleres builds. Burde det ikke være rigeligt, hvis man aldrig har tænkt sig at køre SLI?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/04-16 16:12 
Er der en grund til at du ikke går efter en Skylake CPU i stedet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-16 16:20 
Pris?

Jmog>
Burde det ikke være rigeligt, hvis man aldrig har tænkt sig at køre SLI?

Det er rigeligt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/04-16 16:22 
Det var også min første tanke. Men når vi allerede er oppe i 14-15K og ydermere har tænkt sig at spendere en formue på Vive... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 03/04-16 16:28 
Apropos rigeligt, burde en i5 så ikke også være fint, hvis det primært er til gaming?

Har ikke rigtig fulgt super meget med i udviklingen de sidste par år, men jeg husker tydeligt at prisforskellen fra min i5 2500K og op til en i7 2600K, bare havde været penge ud af vinduet ift. mit behov.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-16 16:29, rettet 03/04-16 16:35 
Har du overvejet MMvisions gaming PC'ere?

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Monster-gaming-computer

Hvis du køber med i7-6700k, Win 10, Gtx 980Ti, silent CPU upgrade ender det på 14392kr.

Man bør nok også nævne at Pascal er på vej og forventes at blive en fin upgrade. Hvornår Nvidia lancerer arkitekturen og GTX 980Ti ækvivalenten udgives er dog usikkert, men værd at have med i overvejelserne.

Jmog>
Nedenfor er et eksempel på specs jeg overvejer, men hvordan ser det ud med støjniveau nu til dags.

Jeg har maskinen linket ovenover med næsten de komponenter jeg nævner og den er nærmest lydløs. Skal stikke hovedet helt tæt på for at høre den og er betydeligt under både XO og især PS4 i støjniveau. Bemærk dog at deres nuværende standard kabinet ser ud til at være med masser af lys, men andre kan tilvælges (koster ekstra).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/04-16 16:40, rettet 03/04-16 16:43 
FancyPants>
Apropos rigeligt, burde en i5 så ikke også være fint, hvis det primært er til gaming?

Har ikke rigtig fulgt super meget med i udviklingen de sidste par år, men jeg husker tydeligt at prisforskellen fra min i5 2500K og op til en i7 2600K, bare havde været penge ud af vinduet ift. mit behov.

Jo, ifølge de Digital Foundry analyser jeg har set er der ikke meget at hente ved i7 frem for i5, så det er spørgsmålet om den lille ekstra håndfuld frames er så mange penge mere værd.

Af samme grund som dig endte jeg også med at købe en 2500K da jeg lavede mit forrige build, da det var den CPU på markedet der gav pt mest bang for the buck. Den kunne også overclockes helt åndssvagt, hvis man alligevel fik brug for det (det fik jeg aldrig).
I min nye PC købte jeg en 4690K af samme grunde som tidligere. Opgraderede kun da jeg var nødt til at købe microATX bundkort til et mindre kabinet, ellers havde jeg beholdt min 2500K længe endnu.
Jeg spiller selvfølgelig heller ikke på den, men hvis en dag beslutter mig for at udskifte mit GTX 660 med noget lidt hidsigere, så burde den sagtens kunne håndtere spil de næste mange år frem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-16 16:48, rettet 03/04-16 16:53 
Mht i5 vs i7 er førstnævnte typisk nok, men der er forskel. DFs sammenligning, så man selv kan vurdere om det er de ekstra penge værd:

http://youtu.be/EhaB1dqYv_I
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 03/04-16 17:17 
Bede-x>
Har du overvejet MMvisions gaming PC'ere?

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Monster-gaming-computer

Hvis du køber med i7-6700k, Win 10, Gtx 980Ti, silent CPU upgrade ender det på 14392kr.

Det er faktisk præcist den jeg har kig på, jeg kunne bare ikke copypaste specs nemt derfra via mobil, så jeg brugte dem fra webhallen, da de kom i nærheden. Dejligt at høre den er så lydløs, tak for info.
WehnerWehnerSkrevet 03/04-16 23:41 
Beslægtet, men ikke helt high-end. Efter at have haft en normal kontor-pc fra El-Giganten hjemme, kan jeg se, at jeg er nødt til at have noget dyrere for at få en ordentlig lyddæmpning, så jeg har også kigget på MM. Men kontormodellerne derinde bliver faktisk hurtigt relativt dyre, så jeg tænkte på at købe den her, som kun koster en anelse mere:

https://www.mm-vision.dk/vision-game-green-silent-pc

Den ser jo ud til at have både dæmpet kabinet og grafikkort - og i det hele taget kalder MM den yderst støjsvag.

Men hvad kan den, rent gamermæssigt? Min viden er et stort, fedt 0. Jeg antager, at den kan køre Witcher 1 og Morrowind med alle sliders i øst. Men hvad kan den i forhold til Skyrim? For ikke at tale om Witcher 3. Alt input modtages med kyshånd, for jeg er spejlblank. Har aldrig ejet en gamer-pc, men jeg synes, at tegn i sol, stjerner og måne tyder på, at tiden sig nærmer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 04/04-16 00:12, rettet 04/04-16 00:56 
Den kører The Witcher 3 og de fleste andre spil bedre end konsollerne. At det er 4GB udgaven af 960'eren er så vigtigt, for selv om spil stadig kører fint på 2GB, vil der komme et tidspunkt indenfor en overskuelig fremtid, hvor det ikke er tilfældet. Der er nogle benchmarks her (dog af 2GB udgaven af GTX 960):

http://youtu.be/ZtPbJCJSBw4

EDIT: Som gamer PC ville du nok kunne gøre bedre til prisen, men det ville nok ikke blive specielt støjsvagt. Komplet har nogle få timer endnu denne til 7500:

https://www.komplett.dk/komplett-gamer-i30-crazy-gtx970-edition/11062

Den vil støje en hel del mere, men er noget bedre til gaming.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 01:02 
Det støjsvage er både første- og andenprioritet med gaming som distant third. Men tak for gode input.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 04/04-16 01:07, rettet 04/04-16 01:25 
Så giver MMvision maskinen bedre mening, trods den lidt tvivlsomme processor. Den bruger også mindre strøm og Strix serien er bygget til at slå blæserne fra, hvis temperaturen er under et vist niveau.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 04/04-16 08:34 
Wehner: Jeg er decideret hysterisk hvad angår støj og har selv haft lavt støvniveau som topprioritet for alle de maskiner jeg har bygget de sidste 15 år - og jeg har _præcis_ det ASUS Strix GTX960 4GB-kort som sidder i den maskine du har udpeget. Jeg valgte det netop fordi det er helt stille i daglig brug, og jeg er yderst tilfreds med mit valg. Man hører vitterligt intet til det. Det kan bestemt høres når der spilles, men det er stadig under niveauet for current-gen konsollerne og det bliver nemt overdøvet af lyden fra spillene. Det er ikke verdens hurtigste kort, men det klarer de fleste spil i 1080p med kvaliteten sat højt (dog ikke helt mod øst). Jeg ville gerne have haft et Strix GTX970, men prishoppet og den større usikkerhed omkring støjniveauet afholdt mig.
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 12:11 
Det lyder lige som det, jeg søger.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 12:20 
Holder kortet også mund, hvis man små-photoshopper eller laver lidt i InDesign og den slags?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OdinOdinSkrevet 04/04-16 13:04 
Ja, den tier stille. Jeg har haft kortet i knapt et år, arbejder i Illustrator og Photoshop hver eneste dag, og har til dato ikke oplevet blæserne gå igang under arbejdet. Heller ikke under HD-videoafspilning i MPC-HC, der også bruger kortets shadere.
JmogJmogSkrevet 05/04-16 00:36 
Jmog>
Bede-x>
Har du overvejet MMvisions gaming PC'ere?

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Monster-gaming-computer

Hvis du køber med i7-6700k, Win 10, Gtx 980Ti, silent CPU upgrade ender det på 14392kr.

Det er faktisk præcist den jeg har kig på, jeg kunne bare ikke copypaste specs nemt derfra via mobil, så jeg brugte dem fra webhallen, da de kom i nærheden. Dejligt at høre den er så lydløs, tak for info.

Hvor stor er den egentlig, Bede? ville gerne undgå at have den stående på gulvet hvis muligt.
Bede-xBede-xSkrevet 05/04-16 02:27, rettet 05/04-16 02:30 
Ca 20 cm bred (omtrent på størrelse med en MD2/MCD2 - se billedet) og omkring 50cm på de resterende sider. Hvis jeg sætter den op ved siden af XO og PS4 ser det sådan her ud:

Anbefaling af high-end gamer PC

Anbefaling af high-end gamer PC

Du kan også skimme 360'erne i baggrunden for størrelses sammenligning.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
FizbanFizbanSkrevet 05/04-16 07:22 
Jeg ville nok lige vente med at købe noget GFX kort her og nu, der skulle gerne blive annonceret nye 1070/1080 kort idag når NVIDIA holder keynote. Ellers bliver det d. 7. hvor de også har et oplæg.
Spiller nu: Rocket League, World Of Warcraft
Bede-xBede-xSkrevet 05/04-16 07:32, rettet 05/04-16 07:43 
Ja, det er det jeg skriver tidligere med, at det er værd at have Pascal med i overvejelserne..

Lidt rygter:
http://ecumenicalnews.com/article/nvidia-pascal-gpu-release-date-news-graphics-cards-could-be-showcased-during-gtc-in-april/41507.htm
http://wccftech.com/nvidia-pascal-gtx-1080-8gb-1070-launching-summer-debut-april-gtc-2016/

Mmvision plejer at få nye kort i deres systemer ret hurtigt efter udgivelse (ofte indenfor en måned). Ved ikke hvor hurtige andre forhandlere er.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 05/04-16 17:15 
Jeg bestilte den i går. Merprisen i forhold til deres gode kontormodel inkl. dæmpning var trods alt beskeden. Men håber da ikke, at grafikkortet bliver forældet i dag :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 06/04-16 06:47 
Bede-x>
Ca 20 cm bred (omtrent på størrelse med en MD2/MCD2 - se billedet) og omkring 50cm på de resterende sider. Hvis jeg sætter den op ved siden af XO og PS4 ser det sådan her ud:

Tak for målene. Hmm, jeg har vist lige plads til den på gulvet under et lille skab på fødder jeg har ved min receiver.. Dumt spørgsmål: Der er vel ikke noget i vejen for at have den liggende på siden, vel? Dvs. den er regulær rektangulær, ikke?
Bede-xBede-xSkrevet 06/04-16 14:49, rettet 06/04-16 14:59 
Sådan da. Du kan se på venstre siden af den på det første billede, at der lige som er en kant der stikker ud. Det er der også på den anden side af den og den vil dermed ikke ligge på hele fladen, hvis man ligger den ned, men kun det der stikker ud. Der er er huller i plastikken for oven med filter for, hvor varmen kan komme ud. Ved ikke om det vil påvirke noget at ligge den ned. Måske andre kan svare på det, ellers spørg Mmvision.

Wehner>
Men håber da ikke, at grafikkortet bliver forældet i dag :p

Du kunne benytte fortrydelsesretten, hvis du gerne vil vente på de nye kort, men ring til dem med det samme så, før de får den sendt afsted for mindst mulig besvær for begge parter. Anandtech spekulerer i juni som udgivelse, men det kunne også være både før og efter.

Der blev ikke annonceret noget i går:

http://www.anandtech.com/show/10225/the-nvidia-gtc-2016-live-blog
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 06/04-16 15:30, rettet 06/04-16 15:39 
Bede-x>Der blev ikke annonceret noget i går:

Og givet, at entusiast/forbrugerrettede grafikkort normalt først ryger på markedet _efter_ serversegmentet og OEM'erne (som Nvidia ifølge præsentationen først begynder at rulle ud til i 2017) er blevet serviceret, kommer vi altså til at vente minimum et år plus moms før vi kommer til at se et "GTX 1080" eller hvad det nye flagskibskort nu kommer til at hedde.

Med andre ord: Har man brug for et nyt grafikkort nu, så køb det nu. Ventetiden på den næste generation af kort baseret på 16nm FinFET wafers er alt for lang. Idet både Nvidia og AMD begge har ventet på igangsættelsen af den nye fabrikationsproces, kommer AMD med sikkerhed heller ikke til at levere noget indenfor et kortere tidsrum.
Bede-xBede-xSkrevet 06/04-16 15:59 
Odin>
Og givet, at entusiast/forbrugerrettede grafikkort normalt først ryger på markedet _efter_ serversegmentet og OEM'erne (som Nvidia ifølge præsentationen først begynder at rulle ud til i 2017) er blevet serviceret, kommer vi altså til at vente minimum et år plus moms før vi kommer til at se et "GTX 1080" eller hvad det nye flagskibskort nu kommer til at hedde.

Så du forestiller dig at der vil gå mere end et år, før de kommer med et nyt kort målrettet desktop entusiast markedet? Med undtagelse af 950'eren er hele desktop delen af 900-serien fra 2014 eller første halvdel af 2015 og det ville overraske mig helt afsindigt meget, hvis der ikke kom noget til det segment af markedet i 2016, alene af den årsag, at det gør der jo hvert år.

Ellers er jeg enig i at man let kan ende med at vente for længe, men jeg ville ikke kunne lade være med at anbefale folk at have Pascal med i overvejelserne, når de nuværende kort på markedet er så gamle.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 06/04-16 18:33 
Min gamle pc kan efterhånden knap Skype, og jeg er stadig ikke 100 % sikker på, at jeg kommer til at installere andet end Morrowind + mods, så jeg tror bare, jeg holder fast i bestillingen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OdinOdinSkrevet 06/04-16 19:25, rettet 06/04-16 19:51 
Bede-x>
det ville overraske mig helt afsindigt meget, hvis der ikke kom noget til det segment af markedet i 2016, alene af den årsag, at det gør der jo hvert år.

Jeg kan bestemt ikke argumentere mod din logik. Jeg kan ikke huske hvornår de sidst havde et år uden nye forbrugerprodukter. Det sagt, så har jeg samtidig meget svært ved at se hvad pokker de kan launche til entusiastmarkedet det næste års tid.

Som det blev fremlagt ved præsentationen, bliver den nye FinFET-baserende Pascal-arkitektur rullet ud til de store cloudvirksomheder først og vil dernæst nå OEM'erne i Q1 næste år. Vi ved også, at hastigheden på den nye arkitektur er enormt afhængig af den memorybåndbredde som den nye HBM2 RAM leverer, men givet at Samsung p.t. er den eneste producent, er den type RAM i øjeblikket for dyr til at putte i forbrugerprodukter, hvilket også er grunden til at både Nvidia og AMD begge har meldt ud, at de venter til næste år med deres respektive lanceringer. Så vi kommer altså ikke til at se Pascal-baserede entusiastgrafikkort i år.

Det eneste Nvidia derfor har at gøre godt med indtil da, er deres eksisterende arktitekur, der, som du selv pointerer, allerede er ved at være gammel. Maxwell og i særdeleshed Kepler er begge modne teknologier, så der kan ikke rigtig tweakes så sørens meget mere på dem, og det eneste Nvidia reelt kan gøre for at vride mærkbar højere ydelse ud af dem er, at skifte til en mindre fabrikationsproces. De har imidlertid kørt på 28nm die wafers siden 2012, og de skyhøje omkostninger ved fabrikationsskifte taget i betragtning, vil det vil være økonomisk vanvid at gå over til f.eks. 22nm (en fabrikationsproces Nvidia p.t. ikke råder over) blot et år før mainstream-udrulning af en ny arkitektur baseret på deres dyrtkøbte 16nm FinFET-fabrikationsproces. For mig giver det ingen mening at investerere kæmpe summer i en evolutionær blindgyde som de alligevel er på vej væk fra.

På den anden side kommer de jo nok også traditionen tro til at holde de gamle Kepler og Maxwell-arkitekturer i live til OEM'erne og low-end segmentet i 3-4 år endnu, men det ville stadig være alt for mange penge at spilde på det marked.
AMD står i øvrigt i samme situation. De har satset på en endnu mere kompakt 14nm FinFET fabrikationsproces med planlagt udrulning til næste år, og er ligeledes låst til 28nm på deres traditionelle enkeltlags silicium wafers for deres nuværende GPU-arkitektur. Mig bekendt har de heller ikke noget på deres roadmap der kan udfylde hullet på entusiastfronten indtil da. Og måske derfor kunne dette godt blive det første år uden nogen nævneværdige lanceringer til det marked - der er nemlig ingen konkurrence mellem de to selskaber.

Mit bud er derfor, at vi i år kommer til at se gammel vin på nye flasker til en fordelagtig pris.
Eller sagt med andre ord: Let tweakede og cost-reducerede Maxwell-baserede kort til lidt færre penge.
Givet at både AMD og Nvidia er i samme båd, er prisen reelt set den eneste differentiator de hver især har at skrue på det næste års tid.
Den helt store priskrig kommer vi dog næppe til at se. Entusiastmarkedet udgør trods alt en ret lille en del af Nvidias samlede omsætning, og med VRs skub i forbrugerinteressen for deres high-end kort, behøver de ikke gøre ret meget for at holde gang i gryden så længe.
Bede-xBede-xSkrevet 07/04-16 10:54, rettet 07/04-16 10:55 
Odin>
Mit bud er derfor, at vi i år kommer til at se gammel vin på nye flasker til en fordelagtig pris.

Det lyder som et godt bud og skulle det vise sig kun at blive et lille spring i år som vi eksempelvis så med nogle anden generations Kepler kort (fx 680 til 770), er det stadig relevant for nye PC købere, om ikke andet så for de prisændringer det kan føre til. Den overordnede pointe er jo at de kort Jmog og Wehner kiggede på er henholdvis 9 og 14 måneder gamle.

Odin>men givet at Samsung p.t. er den eneste producent

Jeg troede SK hynix også var startet? Kan huske det var på deres Q1 2016 roadmap sidste år, men følger ikke så godt med på området.

https://www.skhynix.com/eng/product/dramHBM.jsp
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 28/04-16 13:02, rettet 28/04-16 13:22 
Lidt spekulation fra Digital Foundry om de rygtede nye Nvidia grafikkort, der muligvis annonceres på Computex om en måned:

http://youtu.be/CMNv2hDr25k
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-in-theory-can-pascal-offer-titan-x-performance-at-970-money
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 28/04-16 13:23 
Irriterende at de laver det som video... Men interessant med forholdet mellem pris og ydelse på nvidias næste generation.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Bede-xBede-xSkrevet 28/04-16 13:29, rettet 28/04-16 13:34 
Der er en artikel også og lavede en rettelse med linket lige før du skrev :)

Fra artiklen:

If high-performance graphics cards like Titan X, Fury X and GTX 980 Ti aren't enough to satisfy your lust for top-tier PC hardware, this year will see the arrival of new hardware with the potential to take gaming visuals and performance to the next level.
(..)

The leaks suggest that we'll see Pascal gaming cards in July this year, showcased at Computex in Taipei the month before. At least two cards are mooted - seemingly called GTX 1070 and GTX 1080 - designed to replace their Maxwell equivalents. The naming may seem rather odd, but another leak - showing 1070 and 1080 casing on the actual production line does seem to be compelling. Now, here's the thing - each of these products is said to be derived from another, smaller Pascal chip: GP104.

Nvidia has demonstrated that its next-gen 'smaller' chip can outperform its last-gen 'big' chip - exactly what we saw when the GTX 980 outperformed GTX 780 Ti (the ultimate iteration of the original Titan). The real question is just how small GP104 actually is. Another leak, purporting to show the actual die suggests that it's actually smaller than the GTX 980 equivalent, GM204 - anything from around 317mm2 to 330mm2, compared to the older chip's 398mm2.
(..)

Only time will tell, but assuming the rumours and leaks of a June Computex reveal and a July release turn out to be true, we shouldn't have that long to wait - and we'll be on hand to review any and all Pascal products that come our way, with a revised benchmark suite encompassing newer titles running across both DirectX 11 and DX12.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 01/05-16 21:23, rettet 01/05-16 21:28 
Rygterne spidser efterhånden så meget til, at det ville være en overraskelse, hvis ikke de nye kort var lige om hjørnet:

Geforce GTX 1080 8GB GDDR5X and GTX 1070 8GB GDDR5 (Paper) Launching On 6th May at Nvidia Editor’s Event – Market Availability by Computex 2016 in June
(..)

Reviews are expected to go live within a few weeks after that (Mid-May)

The cards will have a hard launch at Computex 2016 (Market Availability in June).

http://wccftech.com/geforce-gtx-1080-gtx-1070-launching-6th-may-market-june/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 07/05-16 03:15, rettet 07/05-16 04:33 
Live stream fra Nvidias special event lige nu:

https://www.twitch.tv/nvidia

Tid til nye grafikkort :)

EDIT: GTX 1080 annonceret, hurtigere end to 980'ere i SLI og markant hurtigere end Titan X. Det første Pascal kort, 16NM FF, GDDR5X, kostede milliarder, mest avancerede bla bla.. Kan køre The Division, Rise of the Tomb Raider og Mirror's Edge Catalyst på max settings/1080p uden nogensinde at falde under 60fps ifølge Nvidia. De illustrerer det uden videre mening sådan her:

Anbefaling af high-end gamer PC

GTX 1080 udgives 27 maj til $599.

EDIT 2: Også oppe på deres side: http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

EDIT 3: GTX 1070 annonceret. Også hurtigere end Titan X (igen uden det uddybes hvad der ligger i det). Udgivelsesdato 10 juni, $379.

Anbefaling af high-end gamer PC
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 07/05-16 08:57 
Billedet 'uden mening' viser kortenes ydelse i forhold til strømforbrug. Rimeligt meningsfyldt for mig at se.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OdinOdinSkrevet 07/05-16 09:40, rettet 07/05-16 10:43 
Bede-x>
Live stream fra Nvidias special event lige nu:

https://www.twitch.tv/nvidia

Tid til nye grafikkort :)

Awesome! Men så løj de jo også da de sagde, at Pascal ville blive rullet ud til cloudvirksomhederne og OEM'erne først. Og vel at mærke til næste år. De har så også valgt at krøble arkitekturen en del ved at bruge GDDR5X - men givet, at HBM2 ikke er klar, er det jo helt rigtige at gøre her og nu.

Hvorom alting er, så er jeg SÅ klar på det gevaldige performancehop til de latterligt små priser. Jeg kan ikke ihukomme noget tidspunkt i GPU'ens historie hvor vi har set så voldsomt et spring fra én generation til den næste. Vi skal nok helt tilbage til de allertidligste 3D-kort for at se noget der ligner.
Bede-xBede-xSkrevet 07/05-16 10:31, rettet 07/05-16 11:22 
dRxL>
Billedet 'uden mening' viser kortenes ydelse i forhold til strømforbrug. Rimeligt meningsfyldt for mig at se.

Strømforbruget giver mening (og blev også uddybet under streamet), men hvad måles relativt gaming performance i? Begge de nye kort skulle være hurtigere end Titan X, men de fik ikke helt uddybet målt på hvad. Performance målt i FPS? Så det er dælme et vildt spring og jeg fortryder næsten, jeg ikke ventede, selv om det efterhånden er et stykke tid siden jeg opgraderede.

Glæder mig til at se benchmarks og må sige jeg er fristet, hvis det ender med at det $379 kort kan følge med Titan X :)

EDIT: DF artiklen forklarer det udmærket.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 07/05-16 10:42 
Bede-X>
Glæder mig til at se benchmarks og må sige jeg er fristet, hvis det ender med at det $379 kort kan følge med Titan X :)

Jeg er mere end fristet. Det er ganske vist ikke engang et år siden at jeg investerede i et GTX 960, men med 1070 til dén pris og performance vil jeg ikke tøve et sekund med at relokere 960'eren til HTPC'en eller konens maskine.

Jeg er spændt på støjniveauet. Jeg håber ASUS er klar på aftrækkeren med et 1070-baseret kort i deres Strix-serie.
slk486slk486Skrevet 07/05-16 10:47 
Der står relativ gaming performance, så med det udgangspunkt svarer det til et spring, der er lidt mindre end fra 980 til Titan X.
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 07/05-16 11:13 
Digital Foundry artikel om de nye kort:

Irresponsible levels of performance
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 07/05-16 12:29, rettet 07/05-16 12:32 
En ting der slår mig:
Kæft, hvor må den annoncering gøre naller hos grafikkortproducenter som ASUS, MSI, Gigabyte, EVGA og underskoven af mindre producenter. Deres nuværende lagre af Titans, 980 og 970'ere og selv AMD-kort med tilsvarende performance skal nu bankes så langt ned i pris for at gøre dem bare moderat attraktive, at de kommer til at sælge dem med et gevaldigt tab. Det er jo ikke bare high-end, men også hele midrange-entusiatsmarkedet de kommer til at vælte med de nye kort. Man kan selvfølgelig håbe, at Nvidia har holdt dem løbende orienteret og forberedt dem på at skrue ned for produktionen længe før annonceringen.
JmogJmogSkrevet 07/05-16 14:20 
Timingen er helt perfekt for mig, da jeg endnu ikke har købt min VR maskine. Det kommer så til at blive en med et 1080 kort.
dRxLdRxLSkrevet 14/05-16 12:07 
Hvor meget regner vi med at 1070 kan købes til i Danmark når den står til $379?
Og hvad med 1080?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 14/05-16 12:54 
Siden 980ti koster omkring 5200kr så bliver det nok prisen for 1080.
slk486slk486Skrevet 16/05-16 11:37 
dRxL>
Hvor meget regner vi med at 1070 kan købes til i Danmark når den står til $379?
Og hvad med 1080?

Jeg forventer at 1070 kommer til at stå til omkring 4k i DK.
Prisen plejer gerne at være det samme i pund og så konverteret der fra :)
j/k
OdinOdinSkrevet 16/05-16 11:47 
Jow. Men nu er det jo en dollarpris der står.
slk486slk486Skrevet 16/05-16 16:08, rettet 16/05-16 16:08 
Ja, prisen plejer at være det samme i pund, som i dollar, så $379 bliver til omkring £380, når EU gebyret er lagt på.
j/k
JmogJmogSkrevet 16/05-16 16:11 
Og DK priser plejer at være det samme som dollarpris gange 9. Så 3400kr er nok et godt bud.
128 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig